Stacjonarna pompka do roweru - jaką wybrać?

Dowiedz się, jaką pompkę stojącą / warsztatową kupić? Na co zwrócić uwagę? Przegląd modeli dostępnych w kolekcjach producentów na 2020 rok.

Pompka stacjonarna do roweru to częsty wybór wśród zaawansowanych użytkowników rowerów i ważny element warsztatu. Warto jednak zastanowić się nad jej zakupem już na początku swojej kolarskiej przygody. Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Stacjonarna pompka rowerowa jest ważnym elementem każdego domowego warsztatu, oczywiście jeżeli nie posiadamy kompresora. Możemy ją zastosować nie tylko do naszych rowerów, ale także napompować całe spektrum dmuchanych rzeczy, ewentualnie na oponach aut kończąc.

Pompka stacjonarna a ręczna

Dzięki pompce stacjonarnej bez problemu za pomocą kilkdziesięciu pchnięć napompujemy (od flaka) koła w rowerze o szerokich oponach. Okresowe dopompopowanie to z reguły jedynie klilka ruchów pompką. Dużą ulgę odczują także posiadacze rowerów szosowych, którzy zaoszczędzą wiele sił i czasu przed treningiem. Mówiąc prościej - jeśli jeździcie dużo, często będziecie pompowali koła w swoich rowerach i pompka stacjonarna jest Wam zwyczajnie potrzebna. To taka mała inwestycja - dziś wydacie na nią sporo pieniędzy, ale przez lata będziecie dzięki niej oszczędzać czas i siły. Poza tym większość pompek stacjonarnych posiada manometr, który pozwala precyzyjnie ustawić ciśnienie w ogumieniu. Dla zaawansowanych użytkowników dwóch kółek będzie to bardzo duży atut, ponieważ w zależności od warunków panujących na trasie będą mogli dokładnie ustawić twardość ogumienia i odtwarzać ją w przyszłości z dużą dokładnością. 

Warto wspomnieć, że od jakiegoś czasu na rynku znajdują się też pompki dedykowane do systemów bezdętkowych - pompki te posiadają specjalny zbiornik z powietrzem, który ładujemy poprzez normalne pompowanie, a kiedy uzyskamy odpowiednie ciśnienie dźwignią lub przyciskiem uwalniamy skumulowane powietrze. Dzięki temu powietrze z impetem wtłaczane jest w oponę bezdętkową, która odpowiednio szybko wskakuje w ranty obręczy i się uszczelnia. Obecnie na rynku znajdziemy też same zbiorniki do pompowania tubeless, które "ładujemy" za pomocą zwykłej pompki, a następnie zapewniający szybki wyrzut powietrza zbiornik pompuje oponę i ją jednocześnie uszczelnia - to dobra alternatywa dla osób, które posiadają już w domu dobrą, tradycyjną pompkę stacjonarną.

 

 

 

 

Presta, Schrader i Dunlop

To nazwy zaworów wentyli, które używane są obecnie przy produkcji dętek i opon. W większości rowerów, a w szczególności szosowych i górskich spotykane są zawory typu Presta (z charakterystycznym zakręcanym wentylkiem). Wszystkie pompki stacjonarne współpracują z tym systemem. W naszych rowerach często znajdziemy także wentyle typu Schrader. Nie bez przypadku potocznie zwane są one samochodowymi, ponieważ opony aut zaopatrzone są także w tego typu zawory. Wybierając pompkę z wentylem Schradera bez problemu użyjemy jej także do naszego auta. Z kolei zawory Dunlopa to także popularne rozwiązanie, zwane również najzwyczajniej w świecie wentylem rowerowym (DV). Presta i Dunlop są cienkie i pompuje się je tą samą głowicą pompki, natomiast wentyle samochodowe są grubsze i wymagają szerszej głowicy. W praktyce większość pompek na rynku ma opcję aby obsługiwać je wszystkie. Albo wyposażono je w dwie głowice, albo w jedną, którą można dostosować do trzech wymienionych typów wentyli. Zdarzają się też głowice, które automatycznie dostosowują się do wentyla. Generalnie, kupując nowoczesną pompkę stacjonarną możemy być niemal pewni, że obsłuży wszystkie typy zaworów.  

 

 

 

 

Ciśnienie maksymalne

Większość pompek stacjonarnych oferuje nam możliwość „załadowania” wysokiego ciśnienia do swoich opon. Jeśli używacie roweru szosowego, to w zasadzie musicie mieć taką domową pompkę, ponieważ nabijanie oponki 25 mm do ciśnienia rzędu 5,5 - 7 atmosfer jest nie lada wyzwaniem dla małej, ręcznej pompki. Jeśli natomiast jeździcie na kołach z szytkami i ścigacie się w jeździe na czas lub triathlonach to możecie chcieć dochodzić z ciśnieniem bliżej 8-10 atmosfer - wówczas jedyną opcją jest pompka stacjonarna i to dobrej jakości. Należy jednak pamiętać, że większe ciśnienie maksymalne gwarantowane przez producenta nie zawsze idzie w parze z malejącym wysiłkiem w trakcie pompowania. To ile sił przyjdzie nam włożyć w uzyskanie satysfakcjonującego ciśnienia zależy od budowy tłoka i pompki, a także innych jej parametrów. Mimo wszystko z obsługą pompki stacjonarnej przy rowerze bez problemu powinny poradzić sobie osoby nie należące do najsilniejszych.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Kupując pompkę stacjonarną warto zwrócić uwagę także na materiał z jakiego została wykonana. Tanie marketowe pompki najczęściej zrobione są w znacznej części z plastiku i nie posłużą nam długo. Dobra pompka powinna być wykonana z metalu i posiadać w miarę długi przewód do pompowania, aby ze spokojem móc operować nią przy rowerze. Ważnym elementem jest też stabilna podstawa. Nie bez znaczenia jest też wytrzymałość rączki. Zwracajmy na to uwagę podczas zakupów. 

Polecane przez redakcję

Z gąszczu rynkowych propozycji postanowiliśmy wyróżnić tym razem jeden produkt, który naszym zdaniem zasługuje na wyjątkową uwagę. Jak zwykle staraliśmy się przeanalizować różne cechy produktu. Co tym razem najmocniej rzuciło nam się w oczy?

 

SKS-Germany AIR-X-PLORER 10.0

SKS-Germany jest jednym ze zdecydowanie najbardziej znanych producentów pompek rowerowych na świecie, a na swoją dobrą sławę niemiecki producent pracował latami. Podobnie sprawa ma się z udoskonalaniem produktów niemieckiej marki - SKS każdego roku wprowadza do swoich pompek i akcesoriów nowe i przydatne funkcje oraz cechy. W bieżącym sezonie na rynek wprowadzono nowy model stacjonarnej pompki z manometrem w postaci modelu Air-X-Plorer 10.0 - najważniejszymi cechami tego modelu jest bardzo stabilna, metalowa podstawa, która jest zintegrowana z równie dużym i czytelnym manometrem (co ciekawe - SKS-Germany ma wśród swoich nowości także pompkę stacjonarną z manometrem cyfrowym - z dopiskiem Digi). Polecany przez nas model ma również sporych rozmiarów metalową komorę powietrza, która pozwala na szybkie napompowanie opon nawet do wysokich wartości ciśnienia (do 10 Bar). Ostatnim mocnym punktem polecanego przez nas modelu jest uniwersalna głowica oraz długi wąż. Głowica w Air-X-Plorerze to konstrukcja “MV EASY” MULTI VALVE, która pasuje do wszystkich typów wentyli i nie wymaga żadnej interakcji ze strony użytkownika, żeby ją do danego typu dopasować. Długi przewód stawia kropkę nad i w wygodnym użykowaniu pompki. Wysokiej jakości produkt, który posłuży Wam w garażu i domowym warsztacie przez kolejne lata - polecamy!

  • Cena: 189 zł
  • Cylinder ze stali
  • Głowica MV EASY - Multi Valve Head do wszystkich typów wentyli, uszczelniona z dźwignią zaciskową
  • Długość 710 mm
  • Maksymalne ciśnienie 10 bar / 144 psi
  • Dodatkowe cechy: precyzyjny manometr, metalowa podstawa, długość węża 1200 mm.
  • Dystrybucja: velo.pl / unibike.pl
sks-germany.com

 

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach znajdziecie nasz przegląd, który uzupełniliśmy o najnowsze modele jak i te, które, mimo starszego rocznika, mogą was zainteresować.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły