Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie błotniki do roweru gravelowego?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę wybierając błotniki do gravela. Jakie modele znajdziemy na naszym rynku?

Drukuj

Gdy kończy się szuter, a jazda gravelem zamienia się w eksplorowanie polnych i leśnych dróg, możemy być pewni, że z roweru wrócimy ubłoceni. Oczywiście w te dni, gdy w terenie zalega błoto. Podpowiadamy zatem, jak dobrać błotniki do gravela i co znajdziemy na rynku?

Prawdziwa utwardzona szutrówka to najbardziej łaskawa nawierzchnia do jazdy w deszczu. Jej duża porowatość sprawia, że drenaż wodny na tego typu drodze jest znakomity. Podczas gdy opady na szosie zalewają nas od asfaltu przez pryskającą spod kół wodę, a na ziemnych ścieżkach szybko pojawia się błoto, szuter wciąż pozostaje czysty. Dopiero intensywny opad sprawia, że gravelowe drogi zaczynają ,,chlapać” tak samo jak mokre szosy

Niezależnie od tego jak czyste są szutrowe trasy, jasnym jest, że w trakcie jazdy w deszczu lub po jego opadach możemy spodziewać się, że będziemy brudni lub/i mokrzy. Poza tym, jazda na maszynie typu gravel to jednak pełna wolność i jasnym jest, że takim rowerem jeździmy wszędzie - po szutrowych trasach, szosach, a także typowych leśnych i polnych drogach. Innymi słowy, jadąc w nieznane jesienią, zimą oraz wiosną możemy być niemal pewni, że wrócimy ubłoceni. Chyba że trafimy na silny mróz… Warto więc zabezpieczyć się na taką ewentualność i zamontować do roweru błotniki. Przyglądamy się wymaganiom offroadowej jazdy wobec błotników, a następnie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru.

 

Zobacz też:

 

 

 

 

Błotniki, a rower gravel

Przed błotnikami w rowerze szutrowym stoi kilka wyzwań. Przede wszystkim - co oczywiste - muszą dobrze chronić przed błotem i wodą. Jest to w pewnym sensie utrudnione, ponieważ do dobrej ochrony błotniki do gravela muszą mieć dużą powierzchnię. Natomiast gravel bike to sprzęt, gdzie miejsca między ramą, a oponą nie jest dużo. Pamiętajmy też, że w tych rowerach toczy się inżynierska walka o każdy dodatkowy milimetr prześwitu między ramą a oponą. Dobry błotnik musi więc posiadać konstrukcję, która nie ogranicza prześwitu, a jednocześnie daje dużo ochrony. 

Kolejny element konstrukcyjny, stanowiący wyzwanie, to odporność całej konstrukcji na drgania. Jazda w terenie powoduje masę wibracji które mogą sprawiać, że błotniki będzie się przesuwał lub obijał o opony, tudzież wydawał dziwne, niepożądane dźwięki. Jego budowa musi być maksymalnie odporna na jazdę po dziurach. 

Ostatnim elementem warunkującym konstrukcję błotników możliwych do zastosowania w gravelu jest obecność otworów montażowych w ramie. Jeśli takowe zostały przygotowane możemy rozważyć zakup pełnych, mocowanych na stałe błotników. Natomiast jeśli ich nie mamy w naszym rowerze, to pozostaje nam wybranie produktu z własnym systemem mocowania. Przy okazji ich dodatkową zaletą będzie szybki montaż. 

 

 

Typy błotników, które możemy zastosować

W grę wchodzą trzy typy rozwiązań, które możemy dopasować do naszego gravela. Posiadając w rowerze otwory do mocowania błotników możemy się pokusić o zakup tradycyjnych pełnych błotników skręcanych śrubami. Gwarantują pewne i stabilne trzymanie się na swoim miejscu, choć oczywiście ich montaż jest czasochłonny i sprawia, że nie będziemy chcieli ich ściągać co rusz, tylko raczej zostaną z nami przez cały ,,mokry okres” roku. Na rynku znajdziemy też alternatywę dla tradycyjnego systemu mocowania, który pozwala założyć pełne i przytwierdzone na stałe błotniki, jednak z wykorzystaniem otworów pod mocowanie bagażnika (z tyłu). Ograniczeniem w obu przypadkach będzie maksymalna szerokość opony, która przeważnie może mieć nie więcej, niż 35-37 mm.

Alternatywą dla montowanych śrubami rozwiązań, która jednocześnie oferuje równie dobrą ochronę przed wodą (ponieważ też kryje praktycznie całą oponę) są błotniki pełne z własnym systemem mocowania. Ich zaletami jest bardzo szybki montaż i demontaż, a także zaawansowana ochrona przed brudem i wodą lecącymi spod kół. Wśród wad należy wymienić fakt, że niektóre modele mogą być niekompatybilne z mniej standardowymi ramami. Do tego, co irytuje w trudnym terenie, dość często oferują wyraźnie mniejszą stabilność, niż warianty mocowane śrubami. Telepią się, a w najgorszym wypadku mogą nieco obniżać się od wstrząsów i ocierać o opony - nie jest to jednak reguła, warto zbadać dokładnie system mocowania przed zakupem. Podobnie jak w przypadku pełnych błotników także i tutaj ograniczeniem może być maksymalna szerokość opony (35-37 mm), ale na rynku udało nam się znaleźć wariant, który obsługuje nawet opony o szerokości aż 42 mm. Alternatywą dla szybko montowanych pełnych błotników mogą być duże, ale niepełne błotniki z własnymi mocowaniami - na sztycę (tylny) oraz pod dolną rurę (przedni). Ich wadą jest brak ochrony nóg (poniżej pośladków) w przypadku wariantu na tył oraz twarzy i torsu w przednim błotnym ochraniaczu. Poza tym sprawdzają się dobrze, łatwo i szybko się je zakłada oraz ściąga, do tego nie są zbyt wrażliwe na wstrząsy. 

Ostatnim sposobem na częściową ochronę jest zastosowanie produktów typu ,,ass savers”, czyli superlekkich i pasujących do każdego roweru błotników montowanych za pręty siodła z tyłu oraz za widelec i pod dolną rurę ramy w przypadku przedniego koła. Największymi zaletami są w nich minimalna masa, łatwość montażu, kompatybilność z niemal każdym rowerem oraz totalny brak problemów ze sparowaniem ich z szerokimi oponami. Największą wadą pozostaje w nich mocno ograniczona ochrona. To typowe rozwiązanie dla sportowców, którzy i tak po powrocie z roweru całą odzież wrzucą do pralki. 

 

 

 

 

Błotniki do gravela - montaż

Kupując błotniki do gravela mamy dwa możliwe scenariusze. Możemy wybrać modele mocowane na stałe śrubami do ramy lub za pomocą mocowań własnych - zintegrowanych z błotnikami. Kupując, sprawdźmy więc czy nasz rower ma dedykowane otwory pod ich zamocowanie. Jeśli są, a my zamierzamy naprawdę dużo jeździć po błocie i w deszczowych warunkach, śmiało można wybierać błotniki pełne na stałe zamocowane do roweru. Jeśli otworów brak, zostają nam błotniki montowane za pomocą wbudowanego systemu mocowania. Warto rozważyć je również zawsze wtedy, gdy nie chcemy, aby na codzień błotniki szpeciły nasz sprzęt i będziemy zakładać je tylko w razie złej pogody. 

Błotniki do gravela - prześwit na oponę

Niezależnie od typu błotników zawsze upewnijmy się, że starczy nam prześwitu na opony, których chcemy używać. Z reguły najmniejszy prześwit oferują pełne błotniki mocowane na stałe, nieco więcej miejsca zdobędziemy używając pełnych, szybko montowanych produktów. Z kolei błotniki częściowo chroniące (na sztycę i dolną rurę) oraz ,,ass savery” nie stawiają praktycznie żadnych ograniczeń na polu maksymalnej możliwej szerokości stosowanego ogumienia.

 

 

 

Stabilność na wertepach

Najwięcej stabilności i odporności na przekrzywianie się lub opadanie oferują błotniki montowane na stałe oraz ,,ass savery”. Nieco mniej (choć to zależy od producenta) warianty z szybkimi mocowaniami - warto dokładnie przeanalizować sposób i stabilność montażu przed zakupem. 

Stopień ochrony

Niezależnie od systemu mocowania, najlepiej chronią błotniki pełne. W dalszej kolejności chroniące częściowo, ale montowane na sztywno do roweru za pomocą wbudowanych systemów mocowania. Najmniej czystości możemy spodziewać się po błotnikach typu ,,ass savers”.

Polecane przez redakcję

Jeśli chodzi o rekomendację błotników do gravela nie mogło być inaczej - padło na prekursora w powyższym segmencie, czyli błotniki od A do Z zaprojektowane z myślą o stosowaniu w szutrówkach.

 

 

SKS-Germany Speedrocker

Model Speedrocker na rynek został wprowadzony w drugiej połowie roku 2019 i błyskawicznie udało mu się zyskać ogromną popularność i dobrą sławę. Powód? Model ten jawi się jako bardzo uniwersalny i łatwy w montażu - i chociaż niemiecki producent wspomina, że został stworzony dla rowerów gravel, to idealnie odnajdzie się także w przełajówkach czy szosówkach z szerszymi oponami. Błotniki zostały stworzone dla opon o szerokści większej niż 32 mm. Konstrukcja błotników ma zapewnić duży prześwit pomiędzy oponą a błotnikiem, dlatego pręty stelaża są tu poprowadzone na zewnątrz błotników. Błotniki montujemy beznarzędziowo i są one dla rowerów z hamulcami tarczowymi - nie musimy posiadać przy tym żadnych otworów w ramie. Dodatkowo uchwyty SKS-Germany posiadają gumowe wykończenie, aby ochronić lakier naszego roweru. Przedni moduł Speedrockera składa się z dwóch części, co pozwala na montaż praktycznie w każdym widelcu. Co więcej - przedni moduł posiada specjalną ściankę poprzeczną, która ma za zadanie zatrzymywanie wody wyrzucanej siłami rotacji (analogiczny system spotkamy wewnątrz błotników). Konstrukcyjną ciekawostką tylnego błotnika jest to, że posiada teleskopową budowę, co ma umożliwić jak najpełniejsze pokrycie koła. Dodajmy do tego jeszcze zastosowany przez SKS-Germany system ESC, który uchroni skutkami zablokowania się koła w przypadku, kiedy patyk wpadający w szprychy mógłby zablokować się na prętach przedniego błotnika. Pręty błotników wykonane zostały z aluminium, celem obniżenia wagi i ewentualnego łatwiejszego ich skrócenia (np. na potrzeby montażu w rowerach z kołem 27,5"). Waga zestawu błotników Speedrocker wynosi 408 g, a długość odpowiednio 500 + 210 mm dla błotnika przedniego i 950 mm dla błotnika tylnego. 

Warto odnotować, że w sezonie 2020 SKS-Germany wprowadził do oferty też "przedłużkę" Speedrockerów - za 49,90 zł otrzymujemy dodatkowe 17 cm błotnika tylnego, który ma chronić przed zamoczeniem przede wszystkim naszych partnerów treningowych, jadących nam na kole. Przedłużkę montujemy i demontujemy beznarzędziowo.

 

 

 

Co na rynku?

Na kolejnej stronie prezentujemy przykładowe produkty, które dobrze obrazują różne typy błotników do gravela występujące na naszym rynku. 

 

 

 

Błotniki pełne mocowane na stałe

SKS-Germany Bluemels Style
  • Klasyczne błotniki przykręcane śrubami do ramy. Zapewniają dużą stabilność podczas jazdy oraz doskonale chronią przed wodą i błotem. 

Błotniki pełne z mocowaniem własnym

Zefal Shield G50
  • Błotniki pełne, które są odpowiednie do graveli pozbawionych otworów montażowych. Posiadają własny system mocowania oraz regulację kąta, aby móc dopasować się do różnych rowerów. 

 

Błotnik mocowany na sztycę

Author X-Bow Cross
  • Uniwersalny błotnik mocowany do sztycy podsiodłowej. Pasuje do każdego roweru, choć cechuje się ograniczoną ochroną, względem błotników pełnych. Tego typu błotniki występują też na przednie koło.

Lekki błotnik typu ,,ass saver"

Eyen Raincatcher
  • Lekki błotnik mocowany za pręty siodełka. Pasuje do każdego roweru, praktycznie nic nie waży, montuje się go błyskawicznie, ale cechuje go minimalny stopień ochrony. Tego typu błotniki występują też na przednie koło.