Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie mleko do opon tubeless?

Dowiedz się, dlaczego warto przejść na system bezdętkowy oraz jaki płyn uszczelniający wybrać.

Drukuj
Orange Michał Kuczyński

Przejście na system bezdętkowy to dzisiaj jedna z pierwszych modyfikacji, których dokonujemy po zakupie nowego roweru. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów mleczek uszczelniających - postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tematowi pozbywania się dętek w rowerze.

Chociaż dla wielu osób korzystanie z systemu tubeless wydaje się już czymś absolutnie obowiązkowym, to wciąż nie jest to dla wszystkich temat w stu procentach oczywisty. Często mylnie zakładamy, że tego typu procedura jest czymś skomplikowanym, może generować problemy, lub (to naprawdę częste pytanie na rowerowych forach) wpływać na gwarancję roweru i jego poszczególnych elementów.

Oczywiście uspokajamy - w obecnych czasach adaptacja roweru na system bezdętkowy jest łatwa, szybka i wcale nie musi być droga. Co więcej, wiele współczesnych rowerów nawet z wcale nie bardzo wysokiej półki cenowej wyposażona jest już w obręcze i opony tubeless ready, więc ewentualna adaptacja naprawdę nie jest czymś ani zbytnio drogim, ani skomplikowanym. Patrząc po premierach nowych rowerów widać też trend, iż wielu producentów rowerów z coraz niższej półki cenowej już fabrycznie oferuje zestawy kół bez dętek, z dedykowanym mleczkiem uszczelniającym. 

 

Co daje system tubeless?

Zanim jednak przejdziemy do przeglądu dostępnych na rynku mleczek uszczelniających warto odpowiedzieć na jedno, zaje... bardzo ważne pytanie. Co właściwie daje nam jazda bez dętek, z wykorzystaniem właśnie środka uszczelniającego?

W przypadku takiego pytania najczęściej pojawia sie kilka odpowiedzi. Pierwsza to oczywiście oszczędność na masie. Odczujemy to przede wszystkim w przypadku rowerów enduro, lub fatbike, czyli wszędzie tam, gdzie stosuje się grube, ciężkie i po prostu duże dętki. W przypadku rowerów szosowych, czy ultralekkiego XC oszczędność wagi będzie oczywiście nieco mniejsza, jednak to dalej przynajmniej kilkadziesiąt gramów różnicy.

Sprawa druga to coś, co szczególnie ważne z punktu widzenia osób ścigających się w terenie. Lepsza przyczepność osiągana przez możliwość jazdy z niższym cisnieniem powietrza. Opony zalane mlekiem są dużo bardziej odporne na przebicia w wyniku uderzenia o przeszkodę. Nie ma tu w końcu dętki, na której mogłoby się pojawić klasyczne "ukąszenie węża", w postaci jej dobicia przeszkodą o obręcz roweru. Dobrej jakości zestaw tubeless z odpowiednią ilością mleka uszczelniającego zapewni nam rewelacyjną trakcję, bez martwienia się o przebicia.

 

 

 

 

Kolejnym aspektem jazdy na oponach bezdętkowych jest święty spokój. Nie chodzi tutaj tylko o oszczędności wagi, czy lepszą trakcję. Przede wszystkim zyskujemy na mniejszym ryzyku przebicia opony, a także mozliwością samoistnego załatania uszkodzeń. Z jednej strony chodzi tutaj o wspomniany brak dętek podatnych na przecieranie, dobijanie, czy uszkodzenia wynikające ze zbyt niskiego ciśnienia. Z drugiej chodzi o właściwości samego mleczka uszczelniającego, które krążąc wewnątrz opony tylko czeka na okazję, w której będzie mogło pod ciśnieniem dostać się w miejsce nagłego uszkodzenia opony. Podczas nagłego rozprężania mleczko uszczelnia przebite miejsce, zasychając. Z naszego punktu widzenia oznacza to oczywiście możliwość jazdy dalej, bez ściągania koła i łatania "kapcia".

 

 

Warto też podkreślić, że w dzisiejszych czasach dostępnych jest mnóstwo rozwiązań ułatwiających korzystanie z systemów tubeless. Jest to też coraz tańsze (o czym za chwilę). Tak jak wspominaliśmy, bardzo rzadko musimy się bawić w adaptacje kół, czy opon, które w żadnym stopniu fabrycznie nie są do systemu tubeless przygotowane (tzw. ghetto - tubeless). Większość rowerów MTB renomowanych producentów już fabrycznie wiele nam ułatwia. Co więcej, nie ma już nawet większego problemu z pompowaniem opon przy pierwszym założeniu zestawu tubeless, co jeszcze kilka lat temu sprowadzało się do poszukiwania kompresora. Wiele nowych pompek rowerowych ma funkcję pompowania zestawów tubeless - czyli specjalną komorę powietrzną, która pozwala wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie, którego nagłe uwolnienie powoduje właściwą instalację i uszczelnienie opony na obręczy koła. Nie brakuje też instrukcji, jak tego typu powietrzny nabój wykonać samodzielnie chociażby przy użyciu plastikowej butelki.

 

 

 

 

Czy to jest drogie?

Wcale nie! Elementy potrzebne nam do adaptacji kół na system bezdętkowy są nie tylko coraz lepsze, ale i relatywnie coraz mniej kosztują. Ich samodzielna instalacja wcale nie jest też droga. W zasadzie wymaga zakupu trzech elementów, które też często dostępne są jako zestawy. Chodzi oczywiście o taśmę uszczelniającą dla obręczy, mleczko uszczelniające i zawory do pompowania. 

 

Konkurencja wśród producentów tych akcesoriów jest naprawdę potężna, a to przekłada się na coraz niższe ceny. Opakowanie mleczka uszczelniającego na jedną oponę to koszt porównywalny do dobrej dętki rowerowej - przy zachowaniu wszelkich korzyści, jakie to rozwiązanie za sobą niesie. Oczywiście ceny produktów są różne i zależą min. od zaawansowania technologicznego danego mleczka, a także wielkości opakowania. W przypadku osób, które lubią np. często zmieniać opony w zależności od planowanej trasy, czy konkretnego startu najbardziej opłacalny wydaje się zakup dużych, litrowych opakowań, których ceny oscylują w okolicach stukilkudziesięciu złotych.

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach znajdziecie przegląd mleczek uszczelniających najpopularniejszych producentów na rynku - mamy nadzieję, że przegląd pomoże wybrać Wam odpowiedni uszczelniacz i już niebawem poznacie zalety jazdy "na mleku"!

 

 

 

Zobacz również:

 

 

 

 

 

Trezado Vanilla Supreme 500 ml
  • Pojemność 500ml.
  • Bez dodatku amoniaku.
  • Waniliowy zapach

 

 

Effetto Mariposa CAFFELATEX
  • Typ: Mleczko uszczelniające do opon
  • Typ roweru: Wszystkie
  • Cechy: Mleczko uszczelniające do zestawów Tubeless, a także o działaniu naprawczym. Klei rozcięcia do 5 mm w oponach MTB i 3 mm w oponach szosowych. 

 

 

Płyn uszczelniający Stan's No Tubes
  • Typ: Płyn uszczelniający do opon
  • Typ roweru: Każdy
  • Cechy: Płyn uszczelniający marki będącej pionierem w rozwoju technologii tubeless. Do 7 miesięcy aktywności w oponi, dzięki środkom przeciw zamarzaniu działa nawet do -34 stopni

 

 

Tufo uszczelniacz do opon i szytek
  • Typ: Mleczko uszczelniające do opon i szytek
  • Typ roweru: Każdy
  • Cechy: Mleczko uszczelniajace do opon i szytek. Może być użyty zapobiegawczko, zabezpieczając szytkę, lub opone przed przebicie, albo naprawczo, wlewany przez wentyl po przebiciu. Jedno opakowanie 50 ml wystarcza na 2-3 naprawy. W zestawie kluczyk do odkręcania zaworów Presta.

 

 

 

Schwalbe Doc Blue
  • Typ: Mleczko uszczelniające
  • Typ roweru: Każdy
  • Cechy: Mleczko uszczelniające do opon, nietoksyczne, na bazie lateksu. Działanie od 2 do 7 miesięcy, może być stosowane zarówno do kół tubeless, jak i uszczelniania zwykłych dętek. Działanie do -30 stopni

 

 

Continental RevoSealant
  • Typ: Płyn uszczelniający do opon i dętek
  • Typ roweru: Każdy
  • Cechy: Na bazie naturalnych składników, nie zawiera żrącego amoniaku. Opracowany na podstawie płynów stosowanych w oponach samochodowych. Gwarantowane działanie do -20 stopni.

 

 

 

 

 

Joe's No Flats Super Sealant
  • Typ: Mleczko uszczelniające do opon
  • Typ roweru: Każdy
  • Cechy: Mleczko uszczelniajace w wygodnym aplikatorze dostosowanym do wszystkich typów wentyli. Zapewnia nawet do 12 miesięcy skuteczności (w zależności od warunków). Radzi sobie z uszkodzeniami do 6 milimetrów.

 

 

Orange Endurance Tubeless Sealant 
  • Typ: Mleczko uszczelniające do opon
  • Typ roweru: Każdy
  • Cechy: Mleczko uszczelniajace z wygodnym aplikatorem do wlewania przez wentyl. Wariant Endurance zapewnia dłuższy czas pozostawania w ciekłym stanie skupienia.