Wyścigowe opony MTB XC / XCM - jakie wybrać

Jakie opony wybrać do ścigania w cross-country i maratonach MTB?

Wybór opon do roweru MTB, bez względu na jego typ, to dziś spore wyzwanie - rynek pełen jest zróżnicowanych modeli, dedykowanych do różnych warunków. Na co zatem powinniśmy zwrócić uwagę przy poszukiwaniach?

 

 

 

 

Opony są niezwykle istotnym elementem wyposażenia naszego roweru. Zwykle początkujący rowerzyści nie przywiązują do nich większego znaczenia. Mimo tego warto zwrócić uwagę na jakich oponach toczy się nasz rower. Ważny jest też sam stan opon - to czynnik wpływający bezpośrednio na bezpieczeństwo podczas jazdy. Szczególnego znaczenia dobór ogumienia nabiera, kiedy naszym rowerem planujemy wybrać się na zawody lub w bardziej wymagający np. górski teren. Należy pamiętać o tym, że opony stanowią jedyny punkt styku roweru z nawierzchnią. W tym właśnie punkcie najmniej możemy pozwolić sobie na zaniedbania. Jednak nim wskażemy jakie opony sprawdzą się najlepiej w konkretnym terenie, wyjaśnijmy sobie kilka najważniejszych pojęć charakteryzujących oponę.

Rozmiar opony

Zawiera wielkość koła oraz szerokość zewnętrzną balonu opony. Do rowerów górskich wielkość kół opisana jest w calach: 26”, 27,5”, 29”. W rowerach szosowych dla odmiany rozmiar podany jest w mm: 622 inaczej 700C. Drugi parametr to szerokość opony, decydująca głównie o właściwościach amortyzujących. Także wielkość opony musi odpowiadać wielkości koła, a szerokość powinna uwzględniać m.in. wagę rowerzysty. Najogólniej rzecz ujmując szersze opony lepiej sprawdzą się pod cięższymi rowerzystami. W przypadku interesujących nas opon wyścigowych MTB wybieramy spośród 1,6”-2,6”. Obecnie wyścigowe opony MTB produkowane są w szerokościach 2,1-2,3” dla XC/maraton, a te jeszcze szersze stosuje się głównie w enduro i sportach grawitacyjnych. Węższe rozmiary obecnie produkuje się głównie jako opony o zwiększonej przyczepności do jazdy w głębokim błocie. W przypadku doboru szerokości opony do własnego roweru należy także uwzględnić szerokość tylnych widełek ramy. Opona powinna toczyć się z luzem pomiędzy ramą i oponą około 5mm na stronę lub więcej. Spory zapas jest niezbędny, by przylepione do opony błoto nie wycierało powierzchni ramy. Ciężko nam wyobrazić sobie coś bardziej przerażającego, niż widok wytartej na wylot karbonowej ramy po przejechaniu maratonu w błocie.

Osnowa

Ta zasadnicza część opony tkana jest z włókien. Najistotniejszym parametrem opisującym osnowę jest ilość nitek przypadająca na cal kwadratowy. Z języka angielskiego stosowane jest oznaczenie TPI (rzadziej EPI). W oponach MTB ten parametr wacha się pomiędzy wartościami 60 do120 TPI. Wyższa wartość TPI oznacza zwiększoną odporność na przebicie. Wysokie TPI charakteryzuje zwykle lekkie zawodnicze opony. Ścianka opony znajduje się po bocznej stronie opony i jest wspominana głównie dlatego, że w MTB stosuje się często inną liczbę warstw osnowy na czole opony i po jej bokach. Dodatkowo, w zależności od modelu, stosuje się wstawki z warstwy odpornej na przebicie - albo tylko na ściankach, albo na całej szerokości.

Stopka

Część opony stykająca się z obręczą koła. Opony można sklasyfikować jako te ze stopką z drutu stalowego i te ze stopką kevlarową. Zastosowanie włókna aramidowego (KEVLAR opatentowany przez Du Pont) pozwala zaoszczędzić na masie całej opony kilkadziesiąt gram w zależności od wielkości koła. Opony z kevlarową stopką łatwo także zwinąć dla łatwiejszego transportu - z tych względów, pomimo wyższej ceny, opony kevlarowe sa powszechnie stosowane przez wyczynowych kolarzy. Opony ze stopką stalową są mniej zaawansowane i stosowane głównie w rowerach tańszych, choć ich montaż dzięki okrągłemu kształtowi może być łatwiejszy dla niewprawionych rowerzystów.

Bieżnik

To zewnętrzna część opony mająca bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Wysokość oraz rzeźba tej części opony ma najistotniejsze znaczenie dla właściwości jezdnych ogumienia.

Bieżnik opon rowerowych możemy podzielić na strefę centralną zwykle najtwardszą. Odpowiada ona głównie za przyczepność podczas jazdy na wprost. Składa się z klocków ułożonych równolegle lub prostopadle do kierunku jazdy. Gęstość rzeźby bieżnika w tej strefie ma istotne znaczenie dla właściwości opony. Gęsto upakowane małe klocki w strefie centralnej będą lepsze w suchych warunkach. Toczą się z mniejszym oporem, ale gorzej hamują. Wyższe, rzadziej rozstawione klocki dodają przyczepności szczególnie w błocie. Te ustawione poprzecznie do kierunku jazdy generują największe opory toczenia. 

Następnie mamy strefę pośrednią - praktycznie nie występuje ona w oponach do jazdy w głębokim błocie.  W pozostałych strefa pośrednia sięga do klocków strefy bocznej, odpowiadającej za przyczepność w zakrętach. Zbudowana zwykle z dużo bardziej miękkiej mieszanki gumy aniżeli pozostałe strefy. Klocki boczne wysokie i jednolite stosuje się do jazdy po miękkim luźnym podłożu. W oponach do maratonów lub XC strefa boczna posiada mniejsze klocki z dodatkowymi nacięciami podnoszącymi  trakcję na korzeniach czy kamieniach.

Kolejnym istotnym parametrem opony jest rodzaj i twardość zastosowanej mieszanki gumy. Zaawansowane opony wykonywane są z dwóch lub trzech mieszanek gumy. Zwykle twarda jest bezpośrednio osadzona na powierzchni osnowy dookoła całej opony, bardziej miękka w strefie centralnej powyżej wartości wskaźnika twardości - 50a, najbardziej miękka boczna poniżej 50a.

Co jest dla nas odpowiednie

Zanim wybierzemy opony do naszego roweru musimy się zastanowić nad tym, co jest dla nas najistotniejsze w aspekcie użytkowania roweru:

Przyczepność czy niskie opory toczenia: tu wybieramy pomiędzy oponami o niskim bieżniku z gęstą rzeżbą, których używanie w trudnym terenie wymaga sporych umiejętności oraz tymi bardziej uniwersalnymi z wyższym bieżnikiem i o wyższej masie, ale też większych oporach toczenia.

Niska masa czy duża odporność na przebicie/dobicie: Większość opon występują w wersjach z różnym rodzajem osnowy. Materiał ścianki bocznej może być mniej lub bardziej wzmocniony. Najlżejsze opony mają mniejszą odporność na dobicie np. Schwalbe Lite Skin czy Continental Race Sport. Te same jednak modele opon występują też w wersji o wzmocnionych ściankach bocznych np. Schwalbe Snake Skin, Continental Protection, Maxxis EXO Protection.

Dętka czy płyn uszczelniający: Aktualnie wciąż nie wszystkie opony przystosowane są do użycia z płynem uszczelniającym. Te przystosowane mają wzmocnioną stopkę, dzięki czemu są lepiej osadzone w obręczy. Sposób produkcji opon tzw. Tubeless Ready zapewnia też eliminację mikroporów, przez które płyn uszczelniający mógłby się przedostawać zanim opona się uszczelni. Dętkę można łatwo i szybko wymienić w przypadku przebicia. Płyn uszczelniający, choć wymaga prawidłowego przeprowadzenia procesu uszczelnienia opony, to eliminuje większość możliwych przypadków, kiedy możemy złapać tzw. kapcia. Jeśli natomiast już uszkodzimy oponę tak, że płyn uszczelniający sobie nie poradzi, to wymiana dętki nie jest już tak łatwa i czysta. ;)

Ogólna klasyfikacja opon MTB

Uniwersalne - większość tanich opon to ogumienie ogólnego zastosowania. Bieżnik tych opon jest twardy i charakteryzuje się średnią wysokością. Ich właściwości jezdne to kompromis pomiędzy przyczepnością a niskimi oporami toczenia lecz ze względu na niską odporność na przebicia oraz zbyt twardą mieszankę gumową nie nadają do ambitnych sportowych zastosowań w maratonach czy wyścigach enduro.

Wyścigowe XC i Maraton - opony o niskich oporach toczenia (semislick, semi-kostka). Najczęściej stosowane przez kolarzy ścigających się na trasach cross-country. Bieżnik jest niski albo bardzo niski i gęsto ułożony w części centralnej opony. Natomiast wysokość kostki bocznej decyduje o zastosowaniu tylko do utwardzonych ścieżek lub wyższa do bardziej uniwersalnego zastosowania. Opony np. jak Thunder Bird Schwalbe, Aspen Maxxis, Renegade Specialized, Continental Race King, CST B-trail, Mavic Pulse Pro bardzo szybkie i wymagające sporych umiejętności od użytkownika. Do drugiej grupy łatwiejszych w prowadzeniu opon należą Racing Ralph, Rocket Ron od Schwalbe, Ikon Maxxis, Continental X-King, Mavic Quest Pro - opony bardziej uniwersalne, szybkie, ale już nieco wolniejsze od wyżej wymienionych. Do tej grupy opon zaliczyć można też węższe od standardowych opony do jazdy w głębokim błocie: Maxxis Beaver, Schwalbe Dirty Dan.

Oczywiście istnieję także inne kategorie opon, takich jak: Enduro / All Mountain, Downhillowe około 2,5” grubości, Fatbike około 3,7”-5” grubości, Plus 2,8”-3,5” grubości.

Polecane przez redakcję

Z przeglądu wybraliśmy dwa modele, które naszym zdaniem są szczególnie godne uwagi, przy poszukiwaniach opony do maratonów i XC. Co tym razem zdecydowaliśmy się wyróżnić?

 

CST Patrol EPS TLR

3 rok z rzędu postanowiliśmy wyróżnić oponę jednego z rynkowych gigantów - CST Tires. W poprzednich latach nasz wybór padał na raczej szybkie modele Jack Rabbit II Pro czy B-Traile. Szczególnie ten drugi model był predystynowany raczej na suche i szybkie trasy. Tym razem postanowiliśmy wyróżnić oponę na najbardziej wymagające warunki - na ciężkie, kamieniste trasy, na warunki mokre i grząskie. Jaki model w takich poradzi sobie najlepiej? Odpowiedź brzmi - Patrol! Bieżnik tego modelu posiada większe klocki niż wspomniany Jack Rabbit, dlatego skuteczniej trzyma trakcję i wgryza się w glebę. Szczególnie dobrą trakcję Patrole trzymają w zakrętach, gdzie o grip dbają szeroko rozstawione, duże klocki bieżnika. Zawodnicy ścigający się na tych oponach podkreślają także ich pancerność - ta cecha pociągnęła za sobą wyższą masę opony, która zatrzymała się na poziomie 670 gramów w wersji 29x2,10. W zasadzie dla osób ścigających się w grę wchodzą Patrole jedynie w wersjach zwijanych, wyposażonych w technologie EPS (wkładka antyprzebiciowa) i TLR - czyli tych gotowych na jazdę z mlekiem bez dętek. Całkiem przy okazji - Patrole cechują się bardzo korzystną ceną!

Dystrybucja: CST Poland

 

Schwalbe Thunder Burt

Niemiecki producent dzierży w ofercie jedne z najpopularniejszych opon wyścigowych na rynku i... nie są to Thunder Burty, które przzewrotnie wylądowały w naszej rekomendacji na 2020. Thunder Burt to opony stricte wyścigowe, ale dedykowane na najszybsze i najbardziej suche trasy - i właśnie z tego powodu postanowiliśmy je wyróżnić, bo w na polskim podwórku maratońskim znakomita część tras w Polsce nie jest techniczna i liczy się na nich szybkość. Thunder Burt wykonane zostały z mieszanki gumy Addix Speed, dostępne są w wersjach z protekcją antyprzebiciową SnakeSkin lub w odchudzonej wersji LiteSkin (435 g w wersji 29" / 2,10). Opony są oczywiście przystosowane pod tubeless. Polecamy wszystkim kolarzom, dla których niskie opory toczenia są priorytetem, którzy głównie ścigają się na szybkich, nizinnych trasach i chcą zaoszczędzić w nogach sporo energii na szybki finisz. Pioruny dają radę!

  • Dostępne wersje:
  • 27.5x2.10, 650B / SnakeSkin, TLE / 249,00 zł
  • 27.5x2.25, 650B / SnakeSkin, TLE / 249,00 zł
  • 29x2.10 / LiteSkin / 249,00 zł
  • 29x2.10 / SnakeSkin, TLE / 259,00 zł
  • 29x2.25 / SnakeSkin, TLE / 259,00 zł
  • Mieszanka gumy: Addix Speed

 

Dystrybutor: Unibike Gdzie kupić?

 

 

Co na rynku?

Na następnych stronach znajdziecie nasz wybór najciekawszych propozycji dostępnych obecnie na rynku.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły