Ostatni dzień roku to idealny czas na podsumowania, zatem i my przedstawiamy Wam nasz subiektywny wybór najciekawszych modeli rowerów, jakie w mijającym roku mieliśmy szansę sprawdzić w praktyce. W naszej redakcji sprawdzamy na co dzień przeróżne typy rowerów - oczywiście najwięcej emocji budzą w nas zawsze zaawansowane modele o wyczynowym przeznaczeniu, bo redakcję budują aktywni sportowo pasjonaci kolarstwa, którzy po prostu lubią trenować i się ścigać. Trzeba jednak pamiętać, że rower to nie tylko sprzęt do rywalizacji i zabawy, ale przede wszystkim do przemieszczania się z punktu A do punktu B - dlatego też nie stronimy od sprawdzania także typowo użytkowych modeli do jazdy na co dzień. Bez względu jednak na to, czy w danym przypadku mówimy o gravelach, szutrówkach czy elektrycznych rowerach do jazdy w mieście, zwykle w naszych progach przychodzi nam gościć modele w jakiś sposób pokazujące kierunek rozwoju konkretncych segmentów.
Jakie rowery budziły nasze uznanie w sezonie 2024 i z jakiego powodu? Poniżej znajdziecie top 3 testowanych przez nas modeli, które zaklasyfikowaliśmy w 4 główne kategorie. Nie ustalamy zajętej pozycji (najlepszy / najgorszy) w ramach danej kategorii - każdy z wymienionych rowerów zasługuje z jakiegoś powodu na wyróżnienie. Jeśli jesteście zainteresowani większą ilością szczegółów dot. wyróżnionych rowerów - każdorazowo czeka na Was link do obszernego materiału z testem.
Gravel
Trek Checkmate SLR
- Szymon Wołdziński: Gravele budowane z myślą o szutrowej szybkości to był jeden z najbardziej widocznych trendów wśród premier sezonu 2024. Jedną z najgłośniejszych premier w tym segmencie bez wątpienia był Trek Checkmate, którego topową wersję SLR 9 testowaliśmy - ten rower zapadł nam w pamięci jako wyścigowy gravel kompletny - bardzo lekki (7,7 kg!), aerodynamiczny i jednocześnie nadal uniwersalny. Checkmate SLR zaimponował nie tylko dynamiką prowadzenia, ale i przewidywalnym sterowaniem oraz pozycją zoptymalizowaną pod kątem ścigania długodystansowego. Świetny rower w którym nie znaleźliśmy słabych stron.
- Test: Trek Checkmate SLR 9 - rasowy gravel do ścigania
- Video: Trek Checkmate SLR 9 (2025) - lekkość, aerodynamika i komfort = topowy gravel do ścigania!
Canyon Grail CFR
- Piotr Berdzik: Znakomite właściwości jezdne dzięki nowej geometrii, zwłaszcza stabilność na szybkich zjazdach, pewność w zakrętach, a jednocześnie wysoka dynamika, masa przemyślanych rozwiązań umożliwiających zaadoptowanie roweru do szerokiego spektrum wyzwań oraz rezygnacja z „kontrowersyjnego” kokpitu na rzecz bardzo wygodnego, uniwersalnego i naszym zdaniem dużo ładniejszego Double Drop Bar to najważniejsze cechy drugiej generacji Canyona Graila. Widać, że zespół projektowy dobrze odrobił zadanie domowe i ekipie z Koblencji udało się stworzyć jeden z najlepszych rowerów przeznaczonych do szybkiej jazdy po szutrach na rynku. Do tego szeroki wachlarz modeli zachowujących (jak zwykle w przypadku Canyona) dobry stosunek ceny do specyfikacji. Bez wątpienia nowy Grail ma wszelkie papiery na zawojowanie gravelowego świata!
- Test: Wyścigowy gravel Canyon Grail CFR Di2 (2024)
- Video: Wyścigowy gravel Canyon Grail CFR Di2 - szybki i super pewny w terenie!
KTM X-Strada Master
- Mikołaj Jurkowlaniec: Karbonowy gravel KTM X-Strada Master to ciekawa propozycja na rynku szutrówek o sportowym charakterze. Wyścigi, ustawki i treningi w szybkim tempie to domena tego roweru. Ma sportową pozycję, bezpośredni charakter prowadzenia i gwarantuje nam, że nasza moc nie idzie na marne. To świetny gravel, jeśli priorytetem dla Ciebie jest prędkość. Minusem jest z kolei nieco ograniczony komfort. Istotną zaletą jest też łatwe i pewne prowadzenie w każdym terenie i na pełnym spektrum prędkości. Kropkę nad i stawia dobre wyposażenie. Rower nie opływa w luksusy, ale ma wszystko co potrzebne.
- Test: Szybki gravel KTM X-Strada Master (2024)
Szosa
Canyon Aeroad CFR
- Mikołaj Jurkowlaniec: Najnowszy Canyon Aeroad w wersji CFR Di2 to jeden z najszybszych rowerów aero na rynku i zdecydowanie najbardziej uniwersalna aero szosa, z jaką mieliśmy do czynienia. Ten rower to prawdziwa broń wyścigowa, która sprawdzi się praktycznie w każdym terenie. Dla cięższych zawodników jakość jej działania w górach stawia pod znakiem zapytania sensowność modelu Ultimate. Poziom wygody oferowany przez ten rower, jego niska masa, styl prowadzenia oraz aerodynamiczna szybkość sprawiają, że to jedna z najlepszych szosówek, jakie kiedykolwiek trafiły do redakcji! Nie zmieniamy zdania i jak zawsze uważamy, że to kolarz jest najważniejszy, ale – jeśli kogoś stać – kupując Aeroad’a CFR Di2 możecie za odpowiednią kwotę stać się lepszą wersją siebie! Spytajcie naszych kolegów…
- Test: Aero szosa wagi piórkowej – Canyon Aeroad CFR Di2 (2025)!
- Video: Szosówka aero wagi piórkowej - Canyon Aeroad CFR Di2 (2025)!
Giant TCR Advanced
- Wojtek Sienkiewicz: Giant TCR Advanced 0 PC to znakomita maszyna dla świadomych kolarzy. Jest tylko i aż tak wygodna, na ile trzeba, jednak w zamian oferuje wydajność, o której w wielu rowerach trochę jakby zapomniano. To świetny rower na poważne ściganie, ale także wypad w góry, nawet jeśli nie na zebranie KOMów, to żeby cieszyć się jadąc w górę i nie przestraszyć jadąc w dół. Doskonałe parametry, świetnie pracujący napęd i hamulce, świetnie brzmiące koła - tak, wyraźnie je słychać i jest to przyjemny szum. No i TCR cieszy oczy! A to wśród ostatnich premier nie jest oczywistość...
- Test: Giant TCR Advanced 0 PC - wyścigowa szosa nowej generacji
Trek Madone SLR 7 Gen 8
- Piotr Berdzik: Trek zdecydował się na odważny ruch prezentując nowy model zaledwie rok po premierze poprzednika, jednocześnie uśmiercając drugi, bardzo popularny i lubiany rower (przyp. red. mowa o modelu Emonda). Trzeba jednak przyznać, że Amerykanie wykonali kawał dobrej roboty tworząc rower, który naszym zdaniem nie jest kompromisem pomiędzy dwoma dotychczasowymi rowerami, tylko wziął zalety obydwu z nich i wniósł je na jeszcze wyższy poziom. Teraz nie trzeba wybierać pomiędzy szybkością, a lekkością i komfortem czy dobierać rower pod kątem tras, po jakich zamierzamy jeździć. Osobiście jestem fanem rowerów typu allround, a Madone Gen.8 można śmiało zaliczyć do jednych z najlepszych konstrukcji tego typu na rynku. Podczas gdy do tej pory wybierając szosę dla siebie raczej nie wybrałbym Treka, tak ten rower znalazłby się na jednym z pierwszych miejsc mojej "listy życzeń".
- Test: Nowy Trek Madone SLR 7 (2025) - aerodynamika i lekkość!
- Video: Trek Madone SLR 7 (2025) - lekkość i aero, czyli jak nowa szosa do-it-all skasowała Emondę!
MTB
Cannondale Scalpel
- Piotr Berdzik: Kultowy status absolutnie nie wziął się z niczego. Scalpel w swojej najnowszej odsłonie to jeden z najlepiej prowadzących się rowerów, na jakich miałem okazję jeździć. Jeśli ścigasz się na wymagających, współczesnych trasach cross country lub po prostu chcesz mieć szybki i efektywny rower o zjazdowym potencjale roweru ścieżkowego to nie możesz przejść obojętnie obok propozycji Cannondale'a.
- Mikołaj Jurkowlaniec: Podczas premiery nowego Scalpela udało nam się pojeździć przez dwa dni po naprawdę wymagających technicznie trasach, które były pełne skał, wypłukanej przez opady ziemi z masywnymi, odkrytymi przez wodę korzeniami oraz niemałą liczbą uskoków i dropów. Jednym słowem – było co i gdzie sprawdzić! Pierwsze, co niesamowicie rzuca się w oczy i o czym trzeba powiedzieć – w końcu to wyścigówka – to świetnie działające zawieszenie w aspekcie efektywności pedałowania. Odblokowany Scalpel wydatnie pomaga na podjazdach. Ugina się w bardzo małym zakresie, dosłownie tyle, ile potrzeba dla dobrej trakcji oraz ułatwienia nam wspinaczek. Blokada jest warta używania jedynie na asfaltowych odcinkach. Jeśli ktoś się obawia, że coraz większe rowery cross-country z coraz większym skokiem, które widujemy obecnie w XC wspinają się gorzej, to z tego miejsca uspokajamy. W tym przypadku jest naprawdę dobrze! Skok totalnie nie przeszkadza w podjeżdżaniu, a sama pozycja ciała też nie cierpi przez wyższy widelec za sprawą obniżonej wysokości główki ramy. Wprawdzie wszystkie testówki miały sporo podkładek pod mostkiem, przez co pozycja nie była do końca optymalna z wyścigowego punktu widzenia, jednak mimo to nie czuło się, aby rower nie chciał współpracować nawet na najbardziej technicznych podjazdach.
- Test: Canonndale Scalpel 2 Lefty (2024) - nowoczesny full XC
- First Ride: Nowy Cannondale Scalpel sprawdzony! (2024)
- Video: Canonndale Scalpel 2 Lefty (2024) - naprawdę nowoczesny bolid do XC
Trek Top Fuel
- Mikołaj Jurkowlaniec: Nowy Trek Top Fuel to świetny rower do szlakowej zabawy, który poradzi sobie w wielu miejscach, ale najlepiej mu w trudnym w terenie. Gotowy do ostrego katowania ścieżek, ale jednocześnie bardzo uniwersalny – równie dobry na wycieczkę, czy nawet kręcenie okrążeń w stylu XC. Jego wszechstronny charakter sprawia, że mamy do czynienia z góralem, który może dać Ci masę zabawy na trailach, może być po prostu rowerem na wycieczkę po prawdziwych górach, ale jednocześnie jest na tyle ,,mały” i zwinny, że nadal możesz wziąć go na lokalne okrążenia XC i zrobić sobie trening na technicznej rundzie. Wprawdzie krótka i mało pochylona pozycja sprawia, że nie podjeżdża jak wyścigówka do cross-country, ale nadal Top Fuelem można pojeździć na ciasnej, interwałowej trasie, na której trailówka 150 / 150 mm już sobie nie poradzi… Po prostu nowoczesny full MTB, który świetnie jeździ i daje masę możliwości, a w testowanej wersji ,,9” jest propozycją mającą wszystko, co potrzeba, aby sprzęt nie rozczarował – w zasadzie bez słabych punktów.
- Test: Ścieżkowy Trek Top Fuel 9 – krótki skok, duże możliwości! (2025)
- Video: Trek Top Fuel 9 – wszechstronna trailówka z krótkim skokiem! Jeden rower na wiele tras… (2025)
Trek Procaliber
- Mikołaj Jurkowlaniec: Nowa odsłona Treka Procalibera to świetny, wyścigowy hardtail, który w bardzo udany sposób łączy dynamikę i szybkość prowadzenia rowerów XC starego typu z nowoczesną, mocno progresywną i stabilną geometrią. Jeden rower potrafi super szybko wykonywać manewry i perfekcyjnie uwijać się w ciasnych sekcjach, by za moment stabilnie i pewnie pokonywać trudne rockgardeny. To nie zawsze idzie ze sobą w parze, dlatego bez dwóch zdań czuć, że geometria jest tu naprawdę udana, a dzielność terenową dodatkowo podnosi duży skok widelca i droppera. Bardzo wyścigowy charakter prowadzenia, pełen feedback z trasy i gotowość na współczesne trudne rundy XCO to największa zaleta nowego Procalibera.
- Test: Trek Procaliber 9.7 AXS – nowoczesny hardtail XC (2025)
- Video: Trek Procaliber 9.7 AXS - jeszcze gorący, nowoczesny hardtail do XC na 2025!
E-Bike
Kellys Theos F-100
- Szymon Wołdziński: Kellys Theos F100 jest unikalnym w skali rynku rowerem i zasługuje zdecydowanie na większy rozgłos w świecie e-MTB. Słowaccy projektanci osiągnęli raczej niespotykany nigdzie indziej stosunek masy do oferowanych przez Theosa F100 parametrów wspomagania - dlatego jesteśmy tu skłonni zaryzykować stwierdzenie, że mamy tu do czynienia z jednym z najlżejszych górskich elektryków na rynku (odnosząc się do modeli o podobych pojemnościach baterii z silnikami o minimum 85 Nm momentu obrotowego). Przy tym wszystkim Kellys zbudował rower po prostu bardzo dobrze jeżdżący - osiągnięto tu przyjemny stosunek stabilności i dynamiki prowadzenia. W efekcie Kellys Theos F100 może być odpowiedzią dla osób potrzebujących roweru do całodniowego eksplorowania górskich szlaków czy po prostu chcących wyskoczyć poszaleć na lokalnych trasach bez ograniczeń. Szkoda, że niewiele osób będzie mogło pozwolić sobie na spróbowanie go w praktyce za sprawą wysokiej ceny, która to jednak biorąc pod uwagę poziom technologicznego zaawansowania całości nie jest wyssana z palca.
- Test: Kellys Theos F100 - najlżejsze e-MTB o pełnej mocy i zasięgu?
- Video: Kellys Theos F100 - e-MTB o masie 20,6 kg! | Mocny silnik, fajne prowadzenie i mega zasięg!
Ecobike Expedition SUV
- Mikołaj Jurkowlaniec: Ecobike Expedition SUV okazuje się być podręcznikowym przykładem udanego elektryka łączącego w sobie geny trekkinga i MTB, który w jednym modelu zachowuje cechy roweru komfortowego i użytkowego, a z drugiej pozwala bezpiecznie jeździć po bardzo zróżnicowanych nawierzchniach i czuć się na nich po prostu dobrze. Przede wszystkim jest to rower z bardzo komfortową pozycją i mający na liście wyposażenia wszystko, co jest potrzebne zarówno na codzienne dojazdy do pracy, jak i dłuższe wycieczki. Jego naturalnym środowiskiem są drogi asfaltowe, leśne i szutrowe, ale bez obaw można zjechać na nim w trudniejszy teren, gdy takowy gdzieś po drodze nam się przytrafi. Bardzo doceniamy mocny i dobrze działający silnik oraz dużą baterię przekładająca się na duży zasięg. Turystom na pewno przypadnie do gustu tryb Auto, który zwalnia nas z myślenia o tym, jaki poziom wspomagania ustawić, a przy okazji będziemy w ten sposób oszczędzać baterię. W podobnym tonie traktujemy przyjemną charakterystykę podawania mocy oraz małą hałaśliwość Panasonica. ,,Kropką nad i” jest świetny wygląd oraz malowanie, które przyciąga uwagę i na żywo wygląda doskonale.
- Test: Sprawdzamy nowości Ecobike – Mauler i Expedition SUV – e-MTB vs e-SUV! (2024)
- Video: Rowery elektryczne Ecobike – Mauler i Expedition SUV | Mocne nowości na 2024 rok!
BULLS Vuka EVO AM 1
- Piotr Berdzik: Świetny układ wspomagania i praktycznie bezobsługowy napęd oraz charakterystyka pracy zawieszenia i właściwości jezdne sprawiają, że VUCA może być bardzo dobrym kompanem dla mniej zaawansowanych riderów podczas całodniowych wypadów w góry czy nawet kilkudniowych wypraw, gdzie jedynym zmartwieniem powinien być dostęp do gniazdka. To również ciekawa alternatywa dla tych, którzy chcą mieć jeden rower nie tylko na weekendowe wypady w góry, ale też rekreacyjne jazdy z rodziną czy do codziennego przemieszczania. Trzeba również przyznać, że rower wygląda świetnie, a jego wyjątkowa budowa (brak "konwencjonalnego" napędu) nie pozwala przejść obok niego obojętnie.
- Test: BULLS Vuka EVO AM 1 - mocny e-bike z rewolucyjnym napędem!
- Video: BULLS Vuka EVO AM 1 z silnikiem Pinion i automatyczną zmianą biegów!
Obserwuj nas w Google News, żeby być na bieżąco z naszymi publikacjami.