Materiał zawiera treści reklamowe

Gravel do 7000 zł

Sprawdź rowery szutrowe do 7000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Romet Boreas (2021) Michał Kuczyński

Analiza rynku rowerów szutrowych w cenie między 6 a 7 tysięcy złotych wskazuje, że za taką kwotę kupimy rower kompletny, solidny i gotowy do jazdy. Musimy być jednak gotowi na poszukiwania, bowiem ten przedział cenowy jest wyjątkowo zróżnicowany.

Gravele to jeden z najbardziej popularnych segmentów rynku, a jednocześnie najmłodsza kategoria rowerów, które na dobre weszły do kolekcji producentów i nie są jedynie ,,sezonową” modą. Nic w tym dziwnego, ich uniwersalność oraz wyjątkowo sprawne łącznie świata szybkich rowerów szosowych z offroadem sprawia, że to sprzęt, który sprawdza się doskonale u wielu użytkowników. Szczególnie tych, którzy mieszkają w terenie płaskim, pagórkowatym oraz miejskim… czyli pewnie wśród około 90% potencjalnych nabywców. Zważywszy, że rowery szutrowe to stosunkowo młoda kategoria, cały czas można obserwować, jak te konstrukcje ewoluują. W zasadzie zaczęło się od tego, że gravel był rowerem o mocno szosowym usposobieniu - taka szosówka, która była gotowa na zjechanie z asfaltu. Obecnie jest dokładnie odwrotnie - ewidentnie terenowe możliwości tych rowerów urosły, a na szosie gravele wyraźnie zwolniły. Geometrie ram są bardziej stabilne i gotowe na strome zjazdy, a opony coraz szersze i bardziej agresywne. Z kolei dla osób, które jedynie czasem chcą zjechać z szosy powstają obecnie rowery allroad, czyli szosówki endurance, będące gotowe na szersze opony - nawet do około 38 mm. 

 

Nie jest tanio

W minionych latach, pomimo wielu konstrukcyjnych podobieństw, można było zaobserwować, że gravele są wyraźnie droższe, niż rowery szosowe. Mało tego, w ostatnim czasie w całej branży dość mocno wzrosły ceny. Dlaczego od tego zaczynamy? Głównie po to, abyście nie traktowali kwoty 7000 zł, jako budżetu na rower z najwyższej półki. Kiedyś za tyle można było kupić karbonowy rower szosowy z Ultegrą, ale te czasy niestety odeszły… Obecnie jest wręcz przeciwnie. W przypadku segmentu szutrówek, między 6 a 7 tysięcy tak naprawdę dopiero zaczynają się fajne rynkowe propozycje, takie w pełni funkcjonalne i gotowe na prawdziwy gravel - włącznie z wyprawą z sakwami przez wymagający teren czy atakowanie cięższych leśnych szlaków. Będą to jednak rowery aluminiowe i z osprzętem dobrej, ale jedynie średniej klasy. W tym materiale konkretnie badamy rynek szutrówek między 6 a 7 tysięcy. Poniżej znajdziecie podstawowe fakty na temat tego, czego możecie się spodziewać po gravelach z tego segmentu cenowego. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama i widelec

Rynkowa oferta w omawianym przedziale cenowym składa się z rowerów opartych o aluminiowe ramy oraz o modele ze stali. Jeżeli chodzi o konstrukcje z aluminium, możemy być pewni, że w tej cenie otrzymamy ramę, która podczas produkcji była poddawana zaawansowanym procesom obróbki aluminium. Takie konstrukcje oferują wysokie parametry sztywności oraz niską masę, a jednocześnie całkiem często zdarza się, że ich tylne widełki mają odpowiednio wyprofilowane i cieniowane rurki, które mają na celu polepszoną absorpcję drgań. W przypadku ram stalowych zastosowanie tego materiału nie miało na celu oszczędności, jak bywa w najtańszych rowerach MTB czy dziecięcych, a fakt, że stalowe konstrukcje cechują się bardzo dobrymi właściwościami tłumiącymi, dzięki czemu takie gravele są bardziej komfortowe podczas jazdy po wertepach. W segmencie graveli, szczególnie tych dla podróżników, stal uznawana jest za ,,materiał szlachetny”. 

 

 

Do ram aluminiowych standardowo montowane są w pełni karbonowe widelce, które świetnie tłumią wibracje, a do stalowych ram widelce stalowe lub również karbonowe. Zważywszy, że rowery szutrowe to bardzo świeży segment rynku, możemy być niemal pewni, że każdy rower ma wszelkie aktualne standardy konstrukcyjne, takie jak: wewnętrzne prowadzenie pancerzy, taperowane główki sterowe, mocowanie zacisków hamulcowych flat-mount, czy sztywne ośki kół. Aktualnym trendem są też coraz większe przestrzenie na szeroką oponę - obecnie ramy bardzo często mieszczą do 50 mm, a rzadko kiedy mniej niż 42 - 45 mm. To naprawdę spory balon. Kolejną cechą graveli jest gotowość na wyprawy - to obecnie praktycznie standard, że rowery tego typu mają po (około) 5 mocowań na koszyki bidonu, mocowania na bagażniki i błotniki. Oczywiście warto przed zakupem sprawdzić, czy rower, który nas interesuje na pewno je ma, ale większość graveli jest właśnie tak przygotowana. 

 

 

Geometria terenowa, pozycja komfortowa

To normalne, że każdy rower jest inny. Gravele różnią się prowadzeniem oraz zajmowaną na na nich pozycją. Jednak - jak już pisaliśmy na wstępie - większość modeli skłania się w stronę coraz cięższego terenu. Rowery mają coraz większą bazę kół, coraz dłuższy reach i bardziej płaskie kąty główki. To zapewnia bezpieczne poczucie na trudniejszych szlakach. Jednocześnie producenci często skracają mostki i stosują wysokie główki sterowe - to zapewnia dość wyprostowaną i skróconą pozycję. Większość modeli na rynku jest raczej komfortowa i łagodna oraz bezpieczna w prowadzeniu. Jednak nie jest to standardem, bo istnieją też rowery o mocno sportowym charakterze, wyraźnie bardziej dynamicznym prowadzeniu i ogólnie szybszym usposobieniu - często poznamy je po niższej główce, czy bardziej ,,stromym” jej kącie. Warto zastanowić się, gdzie i jak szybko chcemy jeździć, a gravela wybierać z uwzględnieniem, jakim typem ridera jesteśmy. 

Napęd i hamulce 

 
 

 

Wśród napędów możemy zaobserwować ogromny rozstrzał, co jest symbolem tego, jak zróżnicowany jest segment graveli z przedziału 6 do 7 tysięcy złotych. Dominuje wprawdzie Shimano GRX, czyli grupa dedykowana do rowerów szutrowych, ale ją znajdziemy tylko w około 1/5 rowerów na rynku. Jeśli jest - to świetnie! Z odpowiednio dobranym zakresem przełożeń, mocnymi hamulcami, klamkomanetkami, które dają dłoniom doskonałe oparcie w terenie oraz z tylną przerzutką o mocnej stabilizacji łańcucha na wertepach. Jednym słowem to doskonała wiadomość, bo ten osprzęt po prostu świetnie się sprawdza. Będzie to oczywiście podstawowy GRX serii 400, czyli napęd w systemie 2x10. Poza tym znajdziemy też rowery z grupą Sram Apex1, czyli 1x11 o cechach podobnych do GRX’a - albowiem to również napęd stworzony z myślą o rowerach przełajowych i gravelach. Poza wspomnianymi grupami trafimy też rowery na szosowym osprzęcie Shimano Tiagra (2x10) i bardziej podstawowej grupie Sora (2x9), a nawet bardzo budżetowym Claris'ie (2x8). Wszystko, co powyżej Sory działa naprawdę dobrze, nawet w terenowym zastosowaniu, natomiast najlepiej szukać roweru na GRX lub Apex (z hydrauliką). Mało tego, pojawiają się też rowery na grupach Microshift - całkiem fajnie działające, absolutnie nie trzeba się ich obawiać. Smutne jednak jest to, że mimo sporej kwoty przeznaczonej na rower jedynie około 1/3 rowerów ma hydrauliczne hamulce tarczowe. To bardzo ważny element wyposażenia gravela, rowery ich pozbawione wyraźnie tracą na terenowym potencjale. Je można polecać jedynie w łatwiejszy teren. Zwróćcie więc szczególną uwagę właśnie na hamulce!

 
 

 

Koła i opony 

Producenci są świadomi, że głównym źródłem amortyzacji w rowerach szutrowych są opony. Najkrótszą drogą do poprawienia zdolności tłumiących jest obniżenie ciśnienia do minimum. Ten zabieg jest z kolei bezpieczny jedynie wtedy, gdy pozbędziemy się z opon dętek. Stąd większość kół w omawianej grupie rowerów jest gotowa na system tubeless ready. Do tego producenci najczęściej montują w nich opony o szerokości między 37 a 45 mm. To już całkiem sporo. Zwykle rower z ogumieniem bliżej tej dolnej granicy będzie wyraźnie szybszy, bowiem bieżniki w nich są przeważnie szybkie. Opony w gravelach najczęściej stają się tym agresywniejsze, im szersza opona. Generalnie jednak producenci stawiają na uniwersalność (to w końcu główna zaleta graveli) i starają się montować ogumienie o bieżnikach, które łączą szybkość i dobre prowadzenie w terenie. 

 

 

Pozostałe komponenty

Wśród pozostałych komponentów, jak sztyca, siodło, mostek czy kierownica, możemy liczyć na dobrej jakości modele aluminiowe. Tu najczęściej producenci nie odchudzają rowerów (dopiero w droższych gravelach), ale możemy być pewni, że zadbano o ich ergonomię. Komponenty mają dobrane wymiary (np. szerokość kierownicy) proporcjonalnie do rozmiaru ramy. Poza tym, coraz częściej spotkamy kierownice typu flare, czyli modne obecnie rozwiązanie, gdzie dolny chwyt mocno rozchodzi się do zewnątrz. To dobre rozwiązanie w teren oraz dla podróżników (mieści się duża sakwa), ale bardziej sportowi riderzy będą preferować kierownice o standardowym profilu. 

Co oferuje rynek?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze, naszym zdaniem, konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl 

 

 

 

Unibike GEOS

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX-810 SHADOW PLUS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND / PERFORMANCE / 28X1.50
  • Manetki: SHIMANO GRX RX-600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Unibike

Cannondale Topstone 4

  • Cena: 6899.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
  • Przerzutka tylna: microSHIFT Advent X
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler Comp, 700 x 37c
  • Manetki: microSHIFT Advent X
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cannondale

Specialized Diverge E5

  • Cena: 6800.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized Diverge E5 Premium Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Specialized Pathfinder Sport, 700x38c
  • Manetki: Shimano Claris 2000
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Specialized

NS bikes RAG+ 2

  • Cena: 6799.00 PLN
  • Waga: 10.30 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ 100% carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex Type 2.1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler 700x45C
  • Manetki: Sram Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY NS bikes

Superior X-ROAD Comp GR

  • Cena: 6799.00 PLN
  • Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Road Comp GR 28", Carbon/alloy
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX400 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround RaceGuard, 28x1.50"
  • Manetki: SHIMANO GRX
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Superior

KTM X-STRADA 30

  • Cena: 6749.00 PLN
  • Waga: 11.20 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 GRAVEL R-2070
  • Widelec/amortyzator przedni: Alu 6061
  • Przerzutka tylna: SRAM RIVAL RD-RIV-D1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE G-ONE BITE Perf, RaceGuard, 45-62
  • Manetki: SRAM Rival SB-RIV-B1-11
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY KTM

Octane One GRIDD 1

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: 6061 aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex 11
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwable G-ONE BITE 700x40c
  • Manetki: Sram Apex 11sp
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Octane One

Bulls GRINDER 2

  • Cena: 6693.80 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora RD-R3000
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Allround Performance Raceguard TLE 40-622, 28 x 1.5
  • Manetki: Shimano Sora ST-R3000
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Bulls

LIV DEVOTE 2

  • Cena: 6599.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Giant CrossCut AT 2, 60TPI, 700x38c, X-Shield
  • Manetki: Shimano Sora
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY LIV

Orbea VECTOR 10

  • Cena: 6599.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Urban Speed, Aluminium 6000
  • Widelec/amortyzator przedni: Speed 400mm Alu
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra 4700 GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda K1098 700x32
  • Manetki: Shimano Tiagra 4700
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Orbea

Corratec ALLROAD Travel 2

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa Corratec Allroad Travel
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminiowy Corratec Allroad Travel
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Bite
  • Manetki: Shimano Claris
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Corratec

Norco Search XR A2

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminum X6
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400 Shadow RD+
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Terreno Dry, 38mm
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-4700
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Norco

Rock Machine Gravelride 500

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Waga: 11.40 kg
  • Opis ramy: Alu Al-6061 T6
  • Widelec/amortyzator przedni: Gravel Specific, Alloy
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX400 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler Comp Tan Wall, 700x45C
  • Manetki: SHIMANO GRX ST-RX400, 2x10
ROWERY Rock Machine

Creme La Ruta Classic

  • Cena: 6399.00 PLN
  • Opis ramy: Stal Cromoly, podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: Cromoly steel fork 1-1/8"
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra FD-4700
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Horizon 47-584, 650Bx47
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-4700
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Creme

Marin Gestalt X10

  • Cena: 6399.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon
  • Przerzutka tylna: MicroSHIFT Advent X 10
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Performance, 700Cx40mm,
  • Manetki: MicroSHIFT Advent X 10
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Merida SILEX 200

  • Cena: 6299.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
  • Manetki: Shimano Sora
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Merida

Fuji Touring Disc LTD

  • Cena: 6549.00 PLN
  • Waga: 13.46 kg
  • Opis ramy: Reynolds 520 chromoly
  • Widelec/amortyzator przedni: Chromoly
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Randonneur Tech, 42-622, 33tpi
  • Manetki: Shimano Sora
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Fuji

Author Aura XR3

  • Cena: 6099.00 PLN
  • Waga: 11.10 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR aluminium, 1.5" tapered
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO Sora (18)
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Author

Breezer Radar Expert

  • Cena: 6079.00 PLN
  • Waga: 13.09 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore,
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: WTB Riddler Comp, 47-622
  • Manetki: Shimano Sora
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Bergamont Grandurance 4

  • Cena: 6069.00 PLN
  • Opis ramy: ultra lite AL-6061
  • Widelec/amortyzator przedni: BGM Allroad
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX, RD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Bite
  • Manetki: Shimano GRX, ST-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont