Materiał zawiera treści reklamowe

Gravel do 7000 zł

Sprawdź rowery szutrowe do 7000 zł z kolekcji na 2025 rok.

Drukuj
Romet Boreas (2021) Michał Kuczyński

Analiza rynku rowerów szutrowych w cenie między 6 a 7 tysięcy złotych wskazuje, że za taką kwotę kupimy rower kompletny, solidny i gotowy do jazdy. Musimy być jednak czujni podczas poszukiwań, bowiem ten przedział cenowy jest wyjątkowo zróżnicowany.

Gravele to jeden z najbardziej popularnych segmentów rynku, a jednocześnie najmłodsza kategoria rowerów, które na dobre weszły do kolekcji producentów i nie są jedynie ,,sezonową” modą. Nic w tym dziwnego, ich uniwersalność oraz wyjątkowo sprawne łącznie świata szybkich rowerów szosowych z offroadem sprawia, że to sprzęt, który sprawdza się doskonale u wielu użytkowników. Szczególnie tych, którzy mieszkają w terenie płaskim, pagórkowatym oraz miejskim… czyli pewnie wśród około 90% potencjalnych nabywców. Zważywszy, że rowery szutrowe to stosunkowo młoda kategoria, cały czas można obserwować, jak te konstrukcje ewoluują. W zasadzie zaczęło się od tego, że gravel był rowerem o mocno szosowym usposobieniu - taka szosówka, która była gotowa na zjechanie z asfaltu. Obecnie jest dokładnie odwrotnie - ewidentnie terenowe możliwości tych rowerów urosły, a na szosie gravele wyraźnie zwolniły. Geometrie ram są bardziej stabilne i gotowe na strome zjazdy, a opony coraz szersze i bardziej agresywne. Z kolei dla osób, które jedynie czasem chcą zjechać z szosy powstają obecnie rowery allroad, czyli szosówki endurance, będące gotowe na szersze opony - nawet do około 38 mm. 

 

 

 

Nie jest tanio...

W minionych latach, pomimo wielu konstrukcyjnych podobieństw, można było zaobserwować, że gravele są wyraźnie droższe, niż rowery szosowe. Mało tego, w ostatnim czasie w całej branży dość mocno wzrosły ceny. Dlaczego od tego zaczynamy? Głównie po to, abyście nie traktowali kwoty 7000 zł, jako budżetu na rower z najwyższej półki. Kiedyś za tyle można było kupić karbonowy rower szosowy z Ultegrą, ale te czasy niestety odeszły… Obecnie jest wręcz przeciwnie. W przypadku segmentu szutrówek, między 6 a 7 tysięcy tak naprawdę dopiero zaczynają się fajne rynkowe propozycje, takie w pełni funkcjonalne i gotowe na prawdziwy gravel - włącznie z wyprawą z sakwami przez wymagający teren czy atakowanie cięższych leśnych szlaków. Będą to jednak rowery aluminiowe i z osprzętem dobrej, ale jedynie średniej klasy. W tym materiale konkretnie badamy rynek szutrówek między 6 a 7 tysięcy. Poniżej znajdziecie podstawowe fakty na temat tego, czego możecie się spodziewać po gravelach z tego segmentu cenowego. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Rama i widelec

Rynkowa oferta w omawianym przedziale cenowym składa się z rowerów opartych o aluminiowe ramy oraz o modele ze stali. Jeżeli chodzi o konstrukcje z aluminium, możemy być pewni, że w tej cenie otrzymamy ramę, która podczas produkcji była poddawana zaawansowanym procesom obróbki aluminium. Takie konstrukcje oferują wysokie parametry sztywności oraz niską masę, a jednocześnie całkiem często zdarza się, że ich tylne widełki mają odpowiednio wyprofilowane i cieniowane rurki, które mają na celu polepszoną absorpcję drgań. W przypadku ram stalowych zastosowanie tego materiału nie miało na celu oszczędności, jak bywa w najtańszych rowerach MTB czy dziecięcych, a fakt, że stalowe konstrukcje cechują się bardzo dobrymi właściwościami tłumiącymi, dzięki czemu takie gravele są bardziej komfortowe podczas jazdy po wertepach. W segmencie graveli, szczególnie tych dla podróżników, stal uznawana jest za ,,materiał szlachetny”. 

 

 

Do ram aluminiowych standardowo montowane są w pełni karbonowe widelce, które świetnie tłumią wibracje, a do stalowych ram widelce stalowe lub również karbonowe. Zważywszy, że rowery szutrowe to bardzo świeży segment rynku, możemy być niemal pewni, że każdy rower ma wszelkie aktualne standardy konstrukcyjne, takie jak: wewnętrzne prowadzenie pancerzy, taperowane główki sterowe, mocowanie zacisków hamulcowych flat-mount, czy sztywne ośki kół. Aktualnym trendem są też coraz większe przestrzenie na szeroką oponę - obecnie ramy bardzo często mieszczą do 50 mm, a rzadko kiedy mniej niż 42 - 45 mm. To naprawdę spory balon. Kolejną cechą graveli jest gotowość na wyprawy - to obecnie praktycznie standard, że rowery tego typu mają po (około) 5 mocowań na koszyki bidonu, mocowania na bagażniki i błotniki. Oczywiście warto przed zakupem sprawdzić, czy rower, który nas interesuje na pewno je ma, ale większość graveli jest właśnie tak przygotowana. 

 

 

Geometria terenowa, pozycja komfortowa

To normalne, że każdy rower jest inny. Gravele różnią się prowadzeniem oraz zajmowaną na na nich pozycją. Jednak - jak już pisaliśmy na wstępie - większość modeli skłania się w stronę coraz cięższego terenu. Rowery mają coraz większą bazę kół, coraz dłuższy reach i bardziej płaskie kąty główki. To zapewnia bezpieczne poczucie na trudniejszych szlakach. Jednocześnie producenci często skracają mostki i stosują wysokie główki sterowe - to zapewnia dość wyprostowaną i skróconą pozycję. Większość modeli na rynku jest raczej komfortowa i łagodna oraz bezpieczna w prowadzeniu. Jednak nie jest to standardem, bo istnieją też rowery o mocno sportowym charakterze, wyraźnie bardziej dynamicznym prowadzeniu i ogólnie szybszym usposobieniu - często poznamy je po niższej główce, czy bardziej ,,stromym” jej kącie. Warto zastanowić się, gdzie i jak szybko chcemy jeździć, a gravela wybierać z uwzględnieniem, jakim typem ridera jesteśmy. 

Napęd i hamulce 

 
 

 

Wśród napędów możemy zaobserwować ogromny rozstrzał, co jest symbolem tego, jak zróżnicowany jest segment graveli z przedziału 6 do 7 tysięcy złotych. Dominuje wprawdzie Shimano GRX, czyli grupa dedykowana do rowerów szutrowych, ale ją znajdziemy w około 1/2 rowerów na rynku. Jeśli jest - to świetnie! Z odpowiednio dobranym zakresem przełożeń, mocnymi hamulcami, klamkomanetkami, które dają dłoniom doskonałe oparcie w terenie oraz z tylną przerzutką o mocnej stabilizacji łańcucha na wertepach. Jednym słowem to doskonała wiadomość, bo ten osprzęt po prostu świetnie się sprawdza. Będzie to oczywiście podstawowy GRX serii 400, czyli napęd w systemie 2x10. Poza tym znajdziemy też rowery z grupą Sram Apex1, czyli 1x11 o cechach podobnych do GRX’a - albowiem to również napęd stworzony z myślą o rowerach przełajowych i gravelach. Poza wspomnianymi grupami trafimy też rowery na szosowym osprzęcie Shimano Tiagra (2x10) i bardziej podstawowej grupie Sora (2x9), a nawet bardzo budżetowym Claris'ie (2x8). Wszystko, co powyżej Sory działa naprawdę dobrze, nawet w terenowym zastosowaniu, natomiast najlepiej szukać roweru na GRX lub Apex (z hydrauliką). Mało tego, pojawiają się też rowery na grupach Microshift - całkiem fajnie działające, absolutnie nie trzeba się ich obawiać. Smutne jednak jest to, że mimo sporej kwoty przeznaczonej na rower jedynie nieco ponad połowa rowerów ma hydrauliczne hamulce tarczowe. To bardzo ważny element wyposażenia gravela, rowery ich pozbawione wyraźnie tracą na terenowym potencjale. Je można polecać jedynie w łatwiejszy teren. Zwróćcie więc szczególną uwagę właśnie na hamulce!

 
 

 

Koła i opony 

Producenci są świadomi, że głównym źródłem amortyzacji w rowerach szutrowych są opony. Najkrótszą drogą do poprawienia zdolności tłumiących jest obniżenie ciśnienia do minimum. Ten zabieg jest z kolei bezpieczny jedynie wtedy, gdy pozbędziemy się z opon dętek. Stąd większość kół w omawianej grupie rowerów jest gotowa na system tubeless ready. Do tego producenci najczęściej montują w nich opony o szerokości między 37 a 45 mm. To już całkiem sporo. Zwykle rower z ogumieniem bliżej tej dolnej granicy będzie wyraźnie szybszy, bowiem bieżniki w nich są przeważnie szybkie. Opony w gravelach najczęściej stają się tym agresywniejsze, im szersza opona. Generalnie jednak producenci stawiają na uniwersalność (to w końcu główna zaleta graveli) i starają się montować ogumienie o bieżnikach, które łączą szybkość i dobre prowadzenie w terenie. 

 

 

Pozostałe komponenty

Wśród pozostałych komponentów, jak sztyca, siodło, mostek czy kierownica, możemy liczyć na dobrej jakości modele aluminiowe. Tu najczęściej producenci nie odchudzają rowerów (dopiero w droższych gravelach), ale możemy być pewni, że zadbano o ich ergonomię. Komponenty mają dobrane wymiary (np. szerokość kierownicy) proporcjonalnie do rozmiaru ramy. Poza tym, coraz częściej spotkamy kierownice typu flare, czyli modne obecnie rozwiązanie, gdzie dolny chwyt mocno rozchodzi się do zewnątrz. To dobre rozwiązanie w teren oraz dla podróżników (mieści się duża sakwa), ale bardziej sportowi riderzy będą preferować kierownice o standardowym profilu. 

Co oferuje rynek?

W dalszej części artykułu znajdziecie najciekawsze, naszym zdaniem, konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl 

 

Canyon Grizl 6

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Waga: 10.88 kg
  • Opis ramy: Grizl 6, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, otwory bikepackingowe, maksymalna szerokość opony: 50mm, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc, karbon, 1-1/4", 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Performance, 45mm
  • Manetki: Shimano GRX RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

Superior X-Road 6.2 GR

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race, cieniowana, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD, Carbon, 12x100mm, aluminiowa sterówka
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX400, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, RaceGuard, TL-Easy, 40-622, ADDIX
  • Manetki: SHIMANO GRX RX400, 10s
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Superior

GT Grade Comp

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: Grade Aluminium, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt
  • Widelec/amortyzator przedni: Grade Carbon, Taperowana sterówka 1,5"
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c
  • Manetki: Shimano GRX 400 2x10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY GT

NS bikes FRAG 3

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: 4130 cromoly
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ full carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex Type 2.1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB Riddler 27.5" x 2.25"
  • Manetki: Sram Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY NS bikes

Unibike GEOS

  • Cena: 6999.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX-810 SHADOW PLUS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND / PERFORMANCE / 28X1.50
  • Manetki: SHIMANO GRX RX-600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Unibike

Broster GRV ENDURO CR-1000 S

  • Cena: 6749.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Rival
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: 700x40c
  • Manetki: Sram Rival 22
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Broster

Cube Nuroad EX

  • Cena: 6719.00 PLN
  • Waga: 10.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite, otwory montażowe na błotniki i bagażnik, mocowanie hamulca: flat mount, 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE Nuroad Flat Mount Disc, Full Carbon, 1 1/8" - 1 1/4" Tapered, mocowanie na błotniki i bagażnik, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX822-SGS, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: 27.5 : Continental Terra Trail, Kevlar, 40-584 / 28 : Schwalbe G-ONE Allround Performance Line Kevlar 45-622
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX610
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Trek Checkpoint ALR 4

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Waga: 9.91 kg
  • Opis ramy: Alpha Aluminium Serii 300, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowania bikepackingowe, mocowania na błotniki i bagażnik, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Checkpoint, carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SRAM Apex 1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Bontrager GR1 Team Issue, 120tpi, 700x40mm
  • Manetki: SRAM Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Trek

Cannondale Topstone 3

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Topstone Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WTB Riddler Comp, 700 x 37c
  • Manetki: Shimano Sora, 9
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cannondale

Author Ronin

  • Cena: 6699.00 PLN
  • Waga: 11.80 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana cromoly 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: cromoly 700c
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX 400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO GRX 400 (20)
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

Fuji Jari 2.1

  • Cena: 6647.68 PLN
  • Opis ramy: A6-SL, cieniowane alumuminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, taperowana, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler, 37-622, 60tpi
  • Manetki: Shimano Tiagra STI, 2 x 10
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Fuji

Scott Speedster Gravel 40

  • Cena: 6519.00 PLN
  • Waga: 11.40 kg
  • Opis ramy: Podwójnie cieniowane aluminium 6061, Geometria SCOTT Gravel, Wymienny hak przerzutki, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z błotnikami Syncros, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster Gravel HMF Flatmount Disc / 1 1/4"-1 1/2", karbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra RD-4700-GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Performance 700x45C
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-4700 Dual control
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Scott

Sensa ROMAGNA GRAVEL GRX 2×12

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Waga: 10.00 kg
  • Opis ramy: Lite aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Supra full carbon XD
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820 12s
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Terreno Dry 40-622
  • Manetki: Shimano GRX RX610 2×12
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Sensa

Rock Machine Gravelride 5006

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, mocowanie na bagażnik i błotniki, mocowanie hamulca: flat mount, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium, QR
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX400 Shadow Plus
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler Comp, 700x45C
  • Manetki: SHIMANO GRX ST-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Rock Machine

Corratec ALLROAD A2

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Opis ramy: ALLROAD A2, Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy
  • Przerzutka tylna: SHIMANO RD-RX400 GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: SCHWALBE G-One Allround 40-622
  • Manetki: SHIMANO GRX ST-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Corratec

Kellys SOOT 50

  • Cena: 6499.00 PLN
  • Opis ramy: KELLYS Gravel Concept Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: SCHWALBE Smart Sam Performance 42-622 (700x40C) ADDIX
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX400 Dual Control
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kellys

Romet ASPRE 3

  • Cena: 6299.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-RX810
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Manetki: Shimano GRX RX600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Ridley Kanzo A GRX 600 2x

  • Cena: 6299.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, cieniowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Forza Oryx Disc, TA 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 810
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Terreno Dry // 700x38c
  • Manetki: Shimano GRX 810
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

Specialized Diverge E5

  • Cena: 6200.00 PLN
  • Waga: 10.24 kg
  • Opis ramy: Specialized Diverge E5 Premium Aluminum, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon, 12x100mm, flat mount
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris, 8s
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Specialized Pathfinder Sport, 700x38c
  • Manetki: Shimano Claris 2000
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Specialized

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj