Materiał zawiera treści reklamowe

Rower gravel do 9000 zł

Sprawdź rowery szutrowe do 9000 zł z kolekcji na 2025 rok.

Drukuj

Przejrzeliśmy rynek rowerów szutrowych w poszukiwaniu graveli kosztujących między 8 a 9 tysięcy złotych. Podpowiadamy, do jakich zastosowań nadają się najbardziej, jakie mają ramy oraz jak są wyposażone gravele do 9000 zł?

Gravel to jeden z najpopularniejszych obecnie typów roweru. Nic w tym dziwnego, ich ogromna uniwersalność sprawia, że są idealnym sprzętem na cały rok i nadają się zarówno na sportowy trening, jak również na jazdę w lekkim terenie, a na deser można się nimi wybrać na prawdziwą wielodniową wyprawę. Wszystko to ubrane jest w prostej konstrukcji, która okazuje się tania w eksploatacji, a ogólnie sportowy charakter sprawia, że szutrówki podobają się osobom ,,treningowo” nastawionym do jazdy na rowerze. Drugą stroną medalu jest niemały koszt zakupu takiego sprzętu, producenci są świadomi, że obecnie panuje boom na gravele i ma to swoje odbicie w stosunkowo wysokich cenach zakupu. Tym razem pod lupę wzięliśmy rowery szutrowe z przedziału między 8 a 9 tysięcy złotych. Sprawdzamy, co dostaniemy w tej cenie i do czego nadają się te maszyny. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

Przeznaczenie rowerów szutrowych 

Choć rynek graveli składa się z podobnych rowerów, to faktycznie można wśród nich rozróżnić maszyny o trzech nieco odmiennych charakterach. Jedne są bardziej sportowe, przeznaczone do szybkiej szutrowej jazdy, mają nieco bardziej zwarte geometrie i lekko pochyloną sylwetkę oraz węższe opony o szybszych bieżnikach. Inne zostały skonstruowane z myślą o bardziej terenowej jeździe, mają wyraźnie spłaszczoną główkę ramy i większą bazę kół, często kierownice o bardziej rozchodzącym się na boki gięciu (tzw. flare), do tego oczywiście szersze i agresywniejsze opony. Są nieco wolniejsze, ale pewniej forsują cięższy teren. Poza nimi, występują też rowery typowo wyprawowe, najczęściej oparte o stalowe ramy, z komfortową długodystansową pozycją i masą otworów przygotowanych na montaż bagażników i torebek do ramy. Ten ostatni motyw - wyprawowy - przewija się zresztą w niemal każdym gravelu na rynku i wpisuje się uniwersalny charakter tego typu rowerów. 

W segmencie do 9000 zł dominują rowery o uniwersalnym charakterze, najczęściej wyposażone dodatkowo w otwory do mocowania bagażników i błotników. Przeważnie są to maszyny o lekko sportowym zacięciu, które sprawdzają się zarówno na co dzień, do dojazdów do pracy, jak i na rowerowe treningi, dłuższe całodniowe wycieczki i wyprawy rowerowe. Uzupełnieniem rynkowej oferty są ciekawe konstrukcje wyprawowe oparte o stalowe ramy. Jednak znakomita większość to rowery, który spodobają się osobom nastawionym na sprawne poruszanie się i wysoką prędkość jazdy, niekoniecznie na typową turystykę. 

Rama - przeważnie aluminiowa

Kellys SootMichał Kuczyński

Rynek graveli w okolicy i już nieco powyżej 10 000 zł zaczyna obfitować w maszyny oparte o karbonowe ramy, jednak wydając na sprzęt między 8, a 9 tys. zł spodziewać się musimy wyraźnie prostszych konstrukcji. Oczywiście pomijając wyprzedaże. Wg katalogowych cen w badanym budżecie znakomitą większość stanowią ramy aluminiowe, oczywiście w zestawach z karbonowymi widelcami. Zawsze są to modele nowoczesne, gdzie standardem są sztywne ośki kół, wewnętrznie prowadzone przewody, taperowane rury sterowe, czy mocowania hamulców flat mount oraz zaawansowana obróbka aluminium, która gwarantuje tym rowerom niską masę oraz wysoką sztywność. 

Poza aluminium, jak już wspominaliśmy, całkiem często możemy spotkać się z modelami opartymi o stalowe szkielety. Ramy z tego materiału cechują się dużym komfortem, choć niestety ważą wyraźnie więcej i tego typu gravele mogą na wadze przekraczać nawet 10 kg. Stal na rynku rowerów szutrowych i wyprawowych ma jednak szczególną pozycję i jest wręcz uważana za materiał szlachetny. Jest domeną modeli o przygodowym charakterze. 

Osprzęt - rządzi Shimano GRX

Kross Esker 6.0 (2020)Michał Kuczyński
Kross Esker 6.0 (2020)Michał Kuczyński

Większość rowerów szutrowych w omawianym budżecie ma napędy z dwoma tarczami w korbie - są to systemy 2x12, 2x11 lub 2x10. Ich dużą zaletą jest bardzo szeroka rozpiętość przełożeń, która pozwala pokonywać górskie podjazdy, ale również zakręcić mocniej z górki, czy podczas szosowej jazdy z wiatrem w plecy. Przy dwóch tarczach z przodu mamy najczęściej do czynienia z korbami o zębatkach 46/30, które współpracują z kasetami 11-34, a nawet 11-36. To daje rozpiętość spotykaną w rowerach MTB. Znaczna mniejszość graveli w tej cenie ma jeden blat z przodu, ale również można na nie trafić. Tak naprawdę wszystko zależy od nas i naszych potrzeb. Taki zestaw upraszcza rower i pozwala zaoszczędzić na masie, wymaga jednak mocnej nogi do pokonania podjazdów, bo zakres przełożeń jest w nich wyraźnie bardziej ograniczony. 

Na rynku dominują przede wszystkim komponenty Shimano GRX, czyli grupy napędowe oraz hamulce dedykowane do rowerów szutrowych. Występują w trzech grupach numerycznych - 400, 600 i 800. Im wyższa liczba, tym bardziej zaawansowana grupa. 400 to odpowiednik Tiagry, 600 to 105, natomiast 800 to poziom zaawansowania Ultegry. 400 ma 10 biegów z tyłu, natomiast pozostałe 11. Wszystkie cechują się bardzo dobrą ergonomią, adekwatną do terenu siłą hamowania i stabilną pracą łańcucha na wertepach. Oczywiście im wyższa grupa, tym lepiej, ale ogólnie rzecz biorąc lepszym wyborem będzie rower karbonowy, czy aluminiowy na dobrych kołach i podstawowym GRX’ie 400, niż tania całość na wysokiej klasy osprzęcie typu GRX 800. Nawet grupa GRX serii 400 działa na tyle dobrze, że nie warto wybierać roweru szutrowego przez pryzmat osprzętu. Na rynku spotkamy wszystkie trzy GRX’y w dość równym stosunku, dodatkowo dość często pomieszane między sobą (grupy są wzajemnie kompatybilne, włącznie z tym, że klamkomanetki 400 mogą współpracować z wyższymi przerzutkami). Poza tym całkiem spora grupa rowerów ma grupę 1x11 Sram Apex1. Ewidentnie jednak to GRX w znacznie większym procencie opanował rynek. Hamulce to oczywiście tarczówki, niezależnie od tego, kto jest ich dostawcą, prawie zawsze będą w wariancie hydraulicznym. Uwaga jednak, bo na rynku potrafią się zdarzyć również modele oparte o gorsze mechaniczne hamulce tarczowe...

Mocne koła i dobre opony

Michał Kuczyński

W badanym segmencie cenowym nie spodziewajmy się super lekkich komponentów i dynamicznych wyścigowych kół, ale liczyć możemy na dobrą jakość i wytrzymałość. Zarówno w kontekście zaplotu i odporności na rozcentrowanie, jak również niezłego uszczelnienia łożysk. Ponadto, przeważnie będą to zestawy oparte o szerokie obręcze, które są przystosowane do systemu tubeless ready. Rowery najczęściej toczą się na kołach o średnicy 28 cali, które są ubrane w opony o szerokości od 37 do 45 mm. Czasem też można trafić mniejsze koła 650B, wyposażone w szersze ogumienie. Cieszy fakt, że przeważnie opony są modelami zwijanymi, gotowymi na przejście na tubeless.  

Pozostałe wyposażenie

Producenci w rowerach za 8000 - 9000 zł nie oszczędzają już zanadto na punktach kontaktu. Mowa o kierownicy, siodle, mostku i sztycy. Wprawdzie będą to przeważnie zwykłe aluminiowe komponenty, ale dostosowane ergonomią i cechami do szutrowej jazdy. Najczęściej w tej cenie znajdziemy kierownice o ergonomicznych i dopasowanych do graveli gięciach, do tego dobrej klasy owijki. Zastosowane siodła mają przeważnie sporo wyściółki, która zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy na nierównych drogach i offroad’owych ścieżkach. 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

Specialized Diverge E5 Elite

  • Cena: 9000.00 PLN
  • Waga: 10.00 kg
  • Opis ramy: Specialized Diverge E5 Premium Aluminum, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon, 12x100mm, flat mount
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Specialized Pathfinder Sport, 700x38c
  • Manetki: Shimano GRX RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Specialized

Felt BROAM 30

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm, gwintowana mufa suportu, kompatybilna z kołami 650b i 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: Felt Gravel, UHC, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX, RD-RX820
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Maxxis Refuse, 700x40
  • Manetki: Shimano GRX, ST-RX610
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Felt

Cinelli Zydeco Shimano 1x11

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: CINELLI Zydeco, aluminium potrójnie cieniowane, rurki Columbus Zonal, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: COLUMBUS Futura Gravel 1-1/8” - 1-1/4”, Karbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Cues, 11s
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Kenda Flintridge 700x40
  • Manetki: Shimano Cues
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cinelli

Marin Four Corners 2

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: Stal chromowo - molibdenowa 4130, cieniowana, mocowania bikepackingowe, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: CrMo
  • Przerzutka tylna: SRAM Apex 1 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Vee Tire Co., Rocket Man, 650/700x44
  • Manetki: SRAM Apex 1, 1x12s
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Marin

Superior X-ROAD 6.5 GR

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race, cieniowana, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD, Carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX822
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, RaceGuard, TL-Easy, 40-622, ADDIX
  • Manetki: SHIMANO GRX RX610, 12s
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Superior

Cannondale Topstone 2

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Topstone Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c
  • Manetki: Shimano GRX 400, 10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cannondale

CTM KOYUK 3.0

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX822
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: WTB Riddler TCS light, 700x37c
  • Manetki: Shimano GRX / RX-610 12s.
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY CTM

Kellys SOOT 80

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: KELLYS Gravel Concept Carbon Disc, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe Smart Sam Performance 42-622 (700x40C) ADDIX
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX400 Dual Control
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kellys

Rondo RUUT AL1

  • Cena: 8999.00 PLN
  • Opis ramy: RUUT 3.0 ALU
  • Widelec/amortyzator przedni: RONDO RUUT G3 TWINTIP CARBON
  • Przerzutka tylna: SRAM APEX 1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: PIRELLI GRAVEL ADV H 700C X 40 / Pirelli Cinturato™ GRAVEL Adventure 584-45 (XS)
  • Manetki: SRAM APEX 1
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Rondo

Canyon Grizl 7

  • Cena: 8899.00 PLN
  • Waga: 10.68 kg
  • Opis ramy: Canyon Grizl AL, wewnętrzne prowadzenie przewodów, otwory bikepackingowe, maksymalna szerokość opony: 50mm, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc, karbon, 1-1/4", 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
  • Manetki: Shimano GRX RX610
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

Giant Revolt 0 2024

  • Cena: 8799.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm, flip chip tylnych widełek, maksymalna szerokość opony: 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4")
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-820
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Maxxis Rambler/Ravager, 700x40c, tubeless
  • Manetki: Shimano GRX RX-610, 2x12
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

LIV Devote 0

  • Cena: 8799.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowania błotnika, mocowanie na rurze górnej, oś przelotowa 12x142mm, flat-mount disc, flip chip, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), mocowanie bagażnika, oś przelotowa 12x100mm, flat-mount disc
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX-820
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Maxxis Rambler 700x40c, tubeless
  • Manetki: Shimano GRX RX-610, 2x12
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

Breezer Inversion X Expert

  • Cena: 8726.38 PLN
  • Waga: 12.52 kg
  • Opis ramy: Breezer, cieniowana stal CrMo, gwintowana mufa suportu, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX810
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Raddler TCS tubeless ready 42-622
  • Manetki: Shimano GRX600, 2x11
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Scott Speedster Gravel 20

  • Cena: 8699.00 PLN
  • Waga: 10.40 kg
  • Opis ramy: Podwójnie cieniowane aluminium 6061, Geometria SCOTT Gravel, Wymienny hak przerzutki, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z błotnikami Syncros, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster Gravel HMF Flatmount Disc / 1 1/4"-1 1/2", karbon
  • Przerzutka tylna: SRAM APEX XPLR
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Performance 700x45C
  • Manetki: SRAM APEX HRD
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Scott

Argon 18 Grey Matter Apex AXS

  • Cena: 8580.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, maksymalna szerokość opony: 700x42c lub 650x47c, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Sram Apex AXS XPLR
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Vittoria Terreno Dry 700x38c
  • Manetki: Sram Apex AXS
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Argon 18

Stevens Supreme

  • Cena: 8500.00 PLN
  • Waga: 12.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: STEVENS S-Lite Aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 820 Shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Schwalbe G-One Allround Performance
  • Manetki: Shimano GRX 610 ST
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Stevens

Sensa GIULIA GRAVEL PRO CARBON GRX 2×12

  • Cena: 8499.00 PLN
  • Waga: 9.30 kg
  • Opis ramy: Generation 5 Full Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Supra full carbon XD
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820 12s
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Terreno Dry 40mm
  • Manetki: Shimano GRX RX610 2×12
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Sensa

Kross Esker 6.0

  • Cena: 8499.00 PLN
  • Opis ramy: ESKER 6.0, Aluminium, cieniowana, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, 12x142mm, mocowania bikepackingowe
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX820, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: WTB RIDDLER 700X45COMP
  • Manetki: SHIMANO GRX RX610
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Koga Colmaro Extrem

  • Cena: 8399.00 PLN
  • Waga: 10.80 kg
  • Opis ramy: Aluminium (ALU 6061)
  • Widelec/amortyzator przedni: KOGA Carbon 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 11
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Venture 27,5" 47-622 (650b x 47C)
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Koga

Kona Libre

  • Cena: 8310.64 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kona Libre Carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Maxxis Rambler Silkshield TR 700x45c
  • Manetki: SRAM Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kona

Bulls TRAIL GRINDER

  • Cena: 8310.64 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, oś QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR GVX32
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE G-One Bite Performance Race Guard TLE
  • Manetki: SHIMANO GRX
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls

Norco Search A GRX

  • Cena: 8290.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX ST-RX610,
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Schwalbe G-One, 700x40c All Round Perf Race Guard
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Norco

Ridley Kanzo Speed Rival1

  • Cena: 8199.00 PLN
  • Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, mufa suportu: PF, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: 4ZA Oryx Disc 12TA
  • Przerzutka tylna: Sram Rival1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Vittoria Terreno Dry 700x33c
  • Manetki: Sram Rival
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Ridley

Author Aura XR5

  • Cena: 8199.00 PLN
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x142mm, mocowania bikepackingowe
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR carbon, oś 12 mm, 1,5" tapered
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX 810
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport zwijane 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO GRX 600
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

KTM X-STRADA 15 PRO

  • Cena: 8199.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: X-Strada Gravel AL6061tb
  • Widelec/amortyzator przedni: X-Strada Gravel Perf. Carbon
  • Przerzutka tylna: SRAM Apex Eagle 12
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Perf. RaceGuard TLE 40-622
  • Manetki: SRAM Apex 1 HRD
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY KTM

Creme La Ruta Rando

  • Cena: 8199.00 PLN
  • Opis ramy: Stal Cromoly, podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: cromoly steel fork, 1-1/8"
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 FD-R7000
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Horizon 47-584, 650Bx47
  • Manetki: Shimano 105 ST-R505
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Creme

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj