Materiał zawiera treści reklamowe

Gravel do 10000 zł - jaki wybrać?

Sprawdź rowery szutrowe do 10 000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Merida Silex 400 Michał Kuczyński

Przejrzeliśmy rynek rowerów szutrowych sprawdzając czego można się spodziewać po rowerach w cenie między 9 a 10 tys. zł. Podpowiadamy, na jakich ramach je zbudowano, do czego się nadają oraz jak są wyposażone gravele do 10 000 zł.

Zakładając budżet, który jest bliski pięciocyfrowej kwocie możemy się spodziewać, że uda nam się kupić naprawdę zaawansowany i lekki sprzęt. Faktycznie nasza sytuacja kształtuje się korzystnie, bowiem dysponując kwotą około 10 000 złotych na pewno nabędziemy rower nowoczesny i wyposażony na tyle dobrze, że jazda na nim będzie czystą przyjemnością. Niestety nie zawsze będzie to rower bardzo lekki, nawet nie zawsze będzie on karbonowy, ale na pewno będzie zbudowany wg obowiązujących trendów i wyposażony w zestaw nieprzypadkowych komponentów. Niestety w ostatnim czasie rynek rowerowy regularnie podnosi ceny, poza tym pandemia Covid-19 wpłynęła na ogólnobranżowy problem z dostępnością komponentów i wzrost kosztów produkcji. Te czynniki mocno podbiły cenę wyrobów i obecnie rowery w kolekcjach wielu producentów są wyraźnie droższe, niż dotychczas. Mało tego, segment graveli był już dość drogi w latach ubiegłych - bardzo często podobnie wyposażone szosówki były znacznie tańsze. Sumarycznie więc możemy mieć poczucie, że wydajemy na sprzęt dość dużo, ale jedno jest pewne - w większości otrzymamy najnowocześniejsze branżowe rozwiązania - zarówno w obrębie ram, jak i napędów. 

 

Mając 10 000 zł możemy być więc spokojni. W tej cenie bez problemu kupimy rower, który sprawdzi się podczas sportowej offroadowej jazdy, nada się na wyprawę, czy do zimowego trenowania. Rynkowa oferta w tej cenie - mimo, że jest mocno zróżnicowana - składa się z ciekawych modeli, wśród których nie ma już żadnych przypadków. Są tam rowery oparte na solidnych ramach, którym zaaplikowano dopracowane geometrie i przemyślane specyfikacje.  

Rama i widelec

 

 

Wśród dostępnych na rynku rowerów mamy podział. Większość modeli ma aluminiowe ramy, ale znajdziemy też kilka rowerów karbonowych oraz modele stalowe - ten materiał jest popularny w wyprawowych gravelach. Warto dodać, ze modele stalowe w segmencie szutrówek traktowane są jako szlachetne i uznawane za idealne na bikepackingowe wyprawy. Naturalnie za najlepsze należy uznawać modele wykonane z węglowych włókien. Są sztywne i jednocześnie dobrze absorbują wibracje, poza tym legitymują się najniższą masą. W trakcie jazdy karbonowa rama oznacza zazwyczaj bardziej dynamiczny i lepiej prowadzący się oraz bardziej komfortowy sprzęt. Szereg zalet wysuwa karbonowe ramy na czoło, z drugiej jednak strony możemy się spodziewać, że modele aluminiowe będą w tej cenie nieco lepiej wyposażone, choć nie jest to pewną regułą. 

Istotne jest kilka spraw. Niezależnie do materiału ramy mamy tu do czynienia z nowoczesnymi konstrukcjami. Standardem są zunifikowane w całej branży kwestie rozwiązań technologicznych - sztywne ośki, taperowane rury sterowe, mocowania hamulców flat mount, czy wewnętrzne prowadzenie przewodów. To mamy na pokładzie każdego gravela w tej cenie. Podobnie jak możemy być pewni, że otrzymamy w pełni karbonowy widelec, a rama będzie przystosowana do mocowań błotników, bagażników i innych wyprawowych akcesoriów. Dodatkowo cieszy, że ramy aluminiowe oparte są o lekkie stopy, które poddano zaawansowanej obróbce. Dzięki temu ramy z aluminium w tym przedziale cenowym to godne uwagi konstrukcje, choć oczywiście bardzo często identyczne szkielety znajdziemy również w tańszych modelach rowerów szutrowych. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Przeznaczenie 

Segment graveli składa się z podobnych rowerów, które mają jednak charakter spolaryzowany w którąś z trzech stron. Mimo, że ogólnie te rowery są uniwersalne to zawsze zmierzają albo w kierunku mocno sportowej, szybkiej szutrowej jazdy, albo w typowo w stronę wypraw, albo są nastawione na cięższe leśne drogi. Zwykle łatwo rozpoznać te ,,typy” po wyposażeniu. Jeśli producent zakłada w rowerze szerokie opony z agresywnym bieżnikiem i dropperem to możemy się spodziewać gravela o znacznych terenowych możliwościach. Jeśli opony są szybkie, a przełożenia twarde, do tego pozycja długa, a główka nie jest przesadnie wysoka i bardzo wypłaszczona to mamy do czynienia z bardziej racing’owym gravelem. Natomiast przy rowerze wyprawowym najczęściej spotykamy bardzo dużo mocowań i zapas miękkich przełożeń na jazdę obładowanym bagażem rowerem, do tego mocno rozchodzące się kierownice, które pomieszczą przednią sakwę. Oczywiście często wszystkie trzy światy przeplatają się w jednym rowerze, ale warto mieć na uwadze, że poszczególne modele mogą się między sobą mocno różnić - zarówno pozycją i sylwetką ciała, jak i samymi właściwościami jezdnymi

Napędy i hamulce 

 
 

 

W obrębie napędów na rynku mamy stosunek 50/50, gdzie połowa rowerów ma napędy z jedną tarczą z przodu, a połowa z dwoma. Do wyboru mamy więc 1x11 lub bardziej wszechstronne 2x10 i 2x11. Warto mieć na uwadze, że zawsze napędy 2x są bardziej uniwersalne. Oferują wyraźnie większy zakres przełożeń, do tego mają twardsze przełożenia do szybkiej jazdy i znacznie łatwiejsze do przepchnięcia najbardziej miękkie biegi. 

Dominuje osprzęt dedykowany do graveli, czyli grupa Shimano GRX w każdym z trzech wariantów (400, 600 i 800) oraz - choć rzadko - grupy SRAMa - Apex lub Rival. W przypadku Shimano często można spotkać mieszankę, gdzie np. hamulce to najtańsze zaciski serii 400, klamkomanetki to wariant 600, a np. ,,ozdobna" tylna przerzutka to model z linii 800. Fakt są takie, że każdy GRX naprawdę dobrze działa, a jego łapy są ergonomiczne i zapewniają dłoniom pewne oparcie w terenie - nie należy się więc bać tych kombinacji, które miały na celu oszczędności u producenta. Jedynie warto się przygotować, że seria 400 to grupa z 10 biegami w kasecie, a jedenastkę z tyłu ma 600 i 800. 400 wypada też najgorzej w kwestii masy, a dużo waży już choćby sama kaseta (to Tiagra, zupełnie pozbawiona pająka). Z drugiej strony będzie też najtańsza w serwisie. 

Hydrauliczne hamulce tarczowe to absolutny standard tej cenie. Ogólnie na rynku najczęściej znajdziemy więc albo rowery karbonowe z podstawowym GRX-em, albo modele aluminiowe, które będą znacznie lepiej wyposażone. Od tej reguły zdarzają się odstępstwa, ale raczej jedynie w markach, które mają słabszą pozycję w świadomości odbiorców i nadrabiają ją niższą ceną roweru. 

Koła i opony 

 

 

W rowerach znajdujących się w omawianym przedziale cenowym standardem są koła ze średniej półki. Modele wytrzymałe, oparte o szerokie obręcze, które gwarantują dobre zachowywanie się szerokich opon podczas jazdy z niskimi ciśnieniami, ale nie tak lekkie jak modele wyścigowe. Najczęściej będą to koła składane, rzadko systemowe, choć można na takowe trafić. Obowiązkowo muszą być tubeless ready i takowe są. Najczęściej mają już nawet fabrycznie naklejoną taśmę, nam pozostanie montaż wentyli i wlanie uszczelniacza. 

Opony to najczęściej szybkie szutrowe modele o szerokości od 38 do 45 mm. Ogumienie, które dobrze się toczy i pozwala sprawnie pokonywać cięższy teren. Oczywiście zdarzają się też agresywniejsze bieżniki, wówczas przeważnie przy nieco większej objętości, wynoszącej 40 - 45 mm. Ogumienie mocno wpływa na szybkość, dynamikę i komfort oraz ogólny odbiór jakości jazdy rowerem, to oczywiście najprostszy do podmiany element roweru, ale fakt, jaki gumy założył producent często wiele nam powie o rowerze, który akurat rozważmy. 

Gravelowe trendy 

 

 

Rowery szutrowe to dość młody segment, każdego roku mocno ewoluujący. Obecnie można zauważyć, że rowery tego typu stają się coraz bardziej terenowe i podobne do MTB. Często pojawiają się w nich regulowane sztyce, napędy jednorzędowe, a nawet amortyzatory przednie. Choć te ostatnie należy traktować przede wszystkim jako zabieg marketingowy. Obecnie wszystko co ma w nazwie ,,gravel” dobrze się sprzedaje, więc zrobiono kolejną ewolucję tego roweru, która pomoże producentom sprzedawać jeszcze więcej. To jednak tylko marketing, bo czym jest gravel bez baranka… Z drugiej strony pojawia się też nowy trend, aby niektóre modele były coraz bardziej sportowe (wyścigowe). To z kolei wynik rosnącej popularności wyścigów gravelowych. Tu prognozujemy spory rozwój w najbliższym czasie, a kolekcje producentów coraz częściej będą miały dwa różne gravele - jedne bardziej wyścigowe i drugie skierowane na podróżowanie. 

Pozostałe wyposażenie

Producenci nie oszczędzają na punktach kontaktu. Najczęściej w tej cenie znajdziemy kierownice o ergonomicznych i dopasowanych do graveli gięciach, na które nawinięto dobrej klasy owijki. Zdarzają się też wyraźnie bardziej komfortowe (niż wsporniki aluminiowe) karbonowe sztyce, a siodła najczęściej mają sporo wyściółki, która zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy po wyboistych drogach. 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o Katalog Rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Specialized Diverge Elite E5

  • Cena: 10000.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized Diverge E5 Premium Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Specialized Pathfinder Sport, 700x38c
  • Hamulce: Shimano GRX 810
ROWERY Specialized

Kross ESKER 7.0

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon T784
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND 40-622
  • Hamulce: SHIMANO GRX RX400
ROWERY Kross

Focus ATLAS 6.7 EQP

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 12.70 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 37C
  • Hamulce: Shimano GRX 400
ROWERY Focus

Bulls TRAIL GRINDER

  • Cena: 9803.85 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vee Tire Rail Spor 50-622, 28 x 2.00/ Schwalbe G-One Ultra Bite Perf. RaceGuard TLE, 50-622, 28 x 2.00
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX810, 160mm
ROWERY Bulls

Canyon Grizl 7 Suspension

  • Cena: 9799.00 PLN
  • Waga: 11.38 kg
  • Widelec/amortyzator przedni: RockShox Rudy 30
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
  • Hamulce: Shimano GRX RX600
ROWERY Canyon

Rondo RUUT AL1 2x

  • Cena: 9699.00 PLN
  • Opis ramy: RUUT 2.0 AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: TWINTIP 2.0 CARBON
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND 700C X 40/650B X 40 (XS)
  • Hamulce: SHIMANO GRX R400 160mm
ROWERY Rondo

Breezer Radar X Pro

  • Cena: 9349.00 PLN
  • Waga: 13.76 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: WTB Nineline TCS, 57-622
  • Hamulce: Shimano GRX 160mm
ROWERY Breezer

NS bikes RAG+ 1

  • Cena: 9199.00 PLN
  • Waga: 9.60 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ 100% carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Mezcal III 700x45c
  • Hamulce: Sram Apex
ROWERY NS bikes

Merida SILEX 600

  • Cena: 9199.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX LITE aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX CF2 carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
  • Hamulce: Shimano GRX600
ROWERY Merida