Materiał zawiera treści reklamowe

Gravel do 10000 zł - jaki wybrać?

Sprawdź rowery szutrowe do 10 000 zł z kolekcji na 2025 rok.

Drukuj
Merida Silex 400 Michał Kuczyński

Przejrzeliśmy rynek rowerów szutrowych sprawdzając czego można się spodziewać po rowerach w cenie między 9 a 10 tys. zł. Podpowiadamy, na jakich ramach je zbudowano, do czego się nadają oraz jak są wyposażone gravele do 10 000 zł!?

Zakładając budżet, który jest bliski pięciocyfrowej kwoty możemy się spodziewać, że uda nam się kupić naprawdę zaawansowany i lekki sprzęt. Faktycznie nasza sytuacja kształtuje się korzystnie, bowiem dysponując kwotą około 10 000 złotych na pewno nabędziemy rower nowoczesny i wyposażony na tyle dobrze, że jazda na nim będzie czystą przyjemnością. Niestety nie zawsze będzie to rower bardzo lekki, nawet nie zawsze będzie on karbonowy, ale na pewno będzie zbudowany wg obowiązujących trendów i wyposażony w zestaw nieprzypadkowych komponentów. W ostatnim czasie rynek rowerowy regularnie podnosi ceny i obecnie rowery w kolekcjach wielu producentów są wyraźnie droższe, niż dotychczas. Mało tego, segment graveli był już dość drogi w latach ubiegłych - bardzo często podobnie wyposażone szosówki były znacznie tańsze. Sumarycznie więc możemy mieć poczucie, że wydajemy na sprzęt dość dużo, ale jedno jest pewne - w większości otrzymamy najnowocześniejsze branżowe rozwiązania - zarówno w obrębie ram, jak i napędów. 

 

Mając 10 000 zł możemy być więc spokojni. W tej cenie bez problemu kupimy rower, który sprawdzi się podczas sportowej offroadowej jazdy, nada się na wyprawę, czy do zimowego trenowania. Rynkowa oferta w tej cenie - mimo, że jest mocno zróżnicowana - składa się z ciekawych modeli, wśród których nie ma już żadnych przypadków. Są tam rowery oparte na solidnych ramach, którym zaaplikowano dopracowane geometrie i przemyślane specyfikacje.  

Rama i widelec

 

 

Wśród dostępnych na rynku rowerów mamy podział. Bezapelacyjna większość modeli ma aluminiowe ramy, ale znajdziemy też sporo rowerów karbonowych oraz modele stalowe - ten materiał jest popularny w wyprawowych gravelach. Warto dodać, ze modele stalowe w segmencie szutrówek traktowane są jako szlachetne i uznawane za idealne na bikepackingowe wyprawy. Naturalnie za najlepsze należy uznawać modele wykonane z węglowych włókien. Są sztywne i jednocześnie dobrze absorbują wibracje, poza tym legitymują się najniższą masą. W trakcie jazdy karbonowa rama oznacza zazwyczaj bardziej dynamiczny i lepiej prowadzący się oraz bardziej komfortowy sprzęt. Szereg zalet wysuwa karbonowe ramy na czoło, z drugiej jednak strony możemy się spodziewać, że modele aluminiowe będą w tej cenie nieco lepiej wyposażone, choć nie jest to pewną regułą. 

Istotne jest kilka spraw. Niezależnie do materiału ramy mamy tu do czynienia z nowoczesnymi konstrukcjami. Standardem są zunifikowane w całej branży kwestie rozwiązań technologicznych - sztywne ośki, taperowane rury sterowe, mocowania hamulców flat mount, czy wewnętrzne prowadzenie przewodów. To mamy na pokładzie każdego gravela w tej cenie. Podobnie jak możemy być pewni, że otrzymamy w pełni karbonowy widelec, a rama będzie przystosowana do mocowań błotników, bagażników i innych wyprawowych akcesoriów. Dodatkowo cieszy, że ramy aluminiowe oparte są o lekkie stopy, które poddano zaawansowanej obróbce. Dzięki temu ramy z aluminium w tym przedziale cenowym to godne uwagi konstrukcje, choć oczywiście bardzo często identyczne szkielety znajdziemy również w tańszych modelach rowerów szutrowych. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Przeznaczenie 

Segment graveli składa się z podobnych rowerów, które mają jednak charakter spolaryzowany w którąś z trzech stron. Mimo, że ogólnie te rowery są uniwersalne to zawsze zmierzają albo w kierunku mocno sportowej, szybkiej szutrowej jazdy, albo w typowo w stronę wypraw, albo są nastawione na cięższe leśne drogi. Zwykle łatwo rozpoznać te ,,typy” po wyposażeniu. Jeśli producent zakłada w rowerze szerokie opony z agresywnym bieżnikiem i dropperem to możemy się spodziewać gravela o znacznych terenowych możliwościach. Jeśli opony są szybkie, a przełożenia twarde, do tego pozycja długa, a główka nie jest przesadnie wysoka i bardzo wypłaszczona to mamy do czynienia z bardziej racing’owym gravelem. Natomiast przy rowerze wyprawowym najczęściej spotykamy bardzo dużo mocowań i zapas miękkich przełożeń na jazdę obładowanym bagażem rowerem, do tego mocno rozchodzące się kierownice, które pomieszczą przednią sakwę. Oczywiście często wszystkie trzy światy przeplatają się w jednym rowerze, ale warto mieć na uwadze, że poszczególne modele mogą się między sobą mocno różnić - zarówno pozycją i sylwetką ciała, jak i samymi właściwościami jezdnymi

Napędy i hamulce 

 
 

 

W obrębie napędów rynek jest mocno podzielony, choć najwięcej znajdziemy grup 1x12. Poza tym do wyboru mamy jeszcze 1x11, 2x10, 2x11 i 2x12. Dominuje osprzęt dedykowany do graveli, czyli grupa Shimano GRX w każdym z trzech wariantów (400, 600 i 800) oraz - choć rzadko - grupy SRAMa - Apex, Rival1, a trafić można nawet elektroniczny osprzęt Apex AXS! W przypadku Shimano często można spotkać mieszankę, gdzie np. hamulce to najtańsze zaciski serii 400, klamkomanetki to wariant 600, a np. ,,ozdobna" tylna przerzutka to model z linii 800. Fakt są takie, że każdy GRX naprawdę dobrze działa, a jego łapy są ergonomiczne i zapewniają dłoniom pewne oparcie w terenie - nie należy się więc bać tych kombinacji, które miały na celu oszczędności u producenta. Jedynie warto się przygotować, że seria 400 to grupa z 10 biegami w kasecie, a jedenastkę z tyłu ma 600 i 800. 400 wypada też najgorzej w kwestii masy, a dużo waży już choćby sama kaseta (to Tiagra, zupełnie pozbawiona pająka). Z drugiej strony będzie też najtańsza w serwisie. 

Hydrauliczne hamulce tarczowe to absolutny standard tej cenie. Ogólnie na rynku najczęściej znajdziemy więc albo rowery karbonowe z podstawowym GRX-em, albo modele aluminiowe, które będą znacznie lepiej wyposażone. Od tej reguły zdarzają się odstępstwa, ale raczej jedynie w markach, które mają słabszą pozycję w świadomości odbiorców i nadrabiają ją niższą ceną roweru. 

Koła i opony 

 

 

W rowerach znajdujących się w omawianym przedziale cenowym standardem są koła ze średniej półki. Modele wytrzymałe, oparte o szerokie obręcze, które gwarantują dobre zachowywanie się szerokich opon podczas jazdy z niskimi ciśnieniami, ale nie tak lekkie jak modele wyścigowe. Najczęściej będą to koła składane, rzadko systemowe, choć można na takowe trafić. Obowiązkowo muszą być tubeless ready i takowe są. Najczęściej mają już nawet fabrycznie naklejoną taśmę, nam pozostanie montaż wentyli i wlanie uszczelniacza. 

Opony to najczęściej szybkie szutrowe modele o szerokości od 38 do 45 mm. Ogumienie, które dobrze się toczy i pozwala sprawnie pokonywać cięższy teren. Oczywiście zdarzają się też agresywniejsze bieżniki, wówczas przeważnie przy nieco większej objętości, wynoszącej 40 - 45 mm. Ogumienie mocno wpływa na szybkość, dynamikę i komfort oraz ogólny odbiór jakości jazdy rowerem, to oczywiście najprostszy do podmiany element roweru, ale fakt, jaki gumy założył producent często wiele nam powie o rowerze, który akurat rozważmy. 

Gravelowe trendy 

 

 

Rowery szutrowe to dość młody segment, każdego roku mocno ewoluujący. Obecnie można zauważyć, że rowery tego typu stają się coraz bardziej terenowe i podobne do MTB. Często pojawiają się w nich regulowane sztyce, napędy jednorzędowe, a nawet amortyzatory przednie. Choć te ostatnie należy traktować przede wszystkim jako zabieg marketingowy. Obecnie wszystko co ma w nazwie ,,gravel” dobrze się sprzedaje, więc zrobiono kolejną ewolucję tego roweru, która pomoże producentom sprzedawać jeszcze więcej. To jednak tylko marketing, bo czym jest gravel bez baranka… Z drugiej strony pojawia się też nowy trend, aby niektóre modele były coraz bardziej sportowe (wyścigowe). To z kolei wynik rosnącej popularności wyścigów gravelowych. Tu prognozujemy spory rozwój w najbliższym czasie, a kolekcje producentów coraz częściej będą miały dwa różne gravele - jedne bardziej wyścigowe i drugie skierowane na podróżowanie. 

Pozostałe wyposażenie

Producenci nie oszczędzają na punktach kontaktu. Najczęściej w tej cenie znajdziemy kierownice o ergonomicznych i dopasowanych do graveli gięciach, na które nawinięto dobrej klasy owijki. Zdarzają się też wyraźnie bardziej komfortowe (niż wsporniki aluminiowe) karbonowe sztyce, a siodła najczęściej mają sporo wyściółki, która zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy po wyboistych drogach. 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o Katalog Rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

Rondo Ruut AL0

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: RUUT G3 ALU
  • Przerzutka tylna: SRAM RIVAL 1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: TUFO THUNDERO 700c X 40 / Pirelli Cinturato Gravel M 650b X 45
  • Manetki: SRAM RIVAL
  • Hamulce: SRAM Rival Centerline 160mm
ROWERY Rondo

Felt BREED 30

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium SuperLite, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, kompatybilna z kołami 650b i 700c, gwintowana mufa suportu, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Felt Gravel, UHC Advanced carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX, RD-RX820
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Terreno Dry, 700x38
  • Manetki: Shimano GRX, ST-RX610
  • Hamulce: Shimano BR-RX400
ROWERY Felt

Accent Freak Carbon v2 Apex

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 9.66 kg
  • Opis ramy: Accent Freak, carbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Accent Freak, carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex 1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Panaracer GravelKing 700x43C, zwijane
  • Manetki: Sram Apex 1, 1x11
  • Hamulce: Sram Apex, hydrauliczne
ROWERY Accent

Author Aura XR7

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SHIMANO GRX 820-1, 42 zęby (172,5/ 175 mm)
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX 822
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: PANARACER Gravel King SK zwijane 700 × 40c
  • Manetki: SHIMANO GRX 610
  • Hamulce: SHIMANO GRX 400 tarczowe hydrauliczne 160 mm
ROWERY Author

Kross ESKER 7.0

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: ESKER 7.0, Karbon, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś:12x142mm, otwory bikepackingowe
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX822, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE G-ONE ALLROUND 700X45C
  • Manetki: SHIMANO GRX RX610
  • Hamulce: SHIMANO GRX RX410
ROWERY Kross

Marin Gestalt XR

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon, taperowany, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SRAM Apex 1, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Vee Tire Co., Rocket Man, 700x44
  • Manetki: SRAM Apex 1 1x12
  • Hamulce: SRAM Apex 1 160mm
ROWERY Marin

Merida SILEX 4000

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: SILEX CF2 II, Carbon, taperowana, punkty montażowe, wewnętrzne prowadzenie przewodów, kompatybilna z grupami elektronicznymi, zintegrowany zacisk sztycy, maksymalna szerokość opony: 700x45c, oś: 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX II CF2
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX400, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Maxxis Rambler, 700x45c
  • Manetki: Shimano GRX400
  • Hamulce: Shimano GRX400
ROWERY Merida

Kellys SOOT 90

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: KELLYS Gravel Concept Carbon Disc, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX812
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Schwalbe G-One Allround 40-622 (700x38C)
  • Manetki: Shimano GRX BL-RX600-L / ST-RX600-R Dual Control
  • Hamulce: Shimano GRX RX400 160mm
ROWERY Kellys

Kona Rove LTD

  • Cena: 9973.60 PLN
  • Opis ramy: Cieniowana stal CrMo, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kona Rove Verso Full Carbon Flat Mount Disc, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SRAM Apex XPLR
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Maxxis Rambler EXO TR 650x47c
  • Manetki: SRAM Apex
  • Hamulce: SRAM Apex Hydraulic
ROWERY Kona

Cinelli Hobootleg Geo

  • Cena: 9899.00 PLN
  • Waga: 12.20 kg
  • Opis ramy: Hobootleg Geo, podwójnie cieniowana stal Columbus Cromor, mocowania bikepackingowe, zewnętrzne prowadzenie przewodów, zmienne wyprzedzenie widelca
  • Widelec/amortyzator przedni: Columbus Futura Adventure, karbon, 15x110mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Ranger / 29X2,25
  • Manetki: Shimano Tiagra
  • Hamulce: Tektro HD-C705C
ROWERY Cinelli

Broster GVR CR-1000

  • Cena: 9799.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: 700x40c
  • Manetki: Shimano GRX
  • Hamulce: Zoom Hydr+P20 Disc
ROWERY Broster

Cube Nuroad C:62 ONE

  • Cena: 9599.00 PLN
  • Waga: 9.40 kg
  • Opis ramy: C:62 Technologia Twin Mold, zintegrowane prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, flat mount, możliwość montażu błotników, bagażnika i nóżki
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE C:62 Technology, 1 1/8" - 1 1/2" Tapered, zintegrowane prowadzenie przewodów, możliwość montażu błotników i bagażnika,
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX822-SGS, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 45-622
  • Manetki: ACID Nuance Pro
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400, Hydr. Disc Brake, Flat Mount (160/160)
ROWERY Cube

Pells Raw 3

  • Cena: 9590.00 PLN
  • Opis ramy: Pells Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: Pells Raw carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex AXS
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Continental Terra Adventure 50c
  • Manetki: Sram Apex AXS 1x12s
  • Hamulce: Sram Apex AXS
ROWERY Pells

Bulls DAILY GRINDER 3

  • Cena: 9557.86 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, oś QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, oś 12mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RD-RX822
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE G-One Allround Performance RaceGuard TLE
  • Manetki: SHIMANO GRX ST-RX610
  • Hamulce: SHIMANO BR RX400
ROWERY Bulls

Fuji Jari 1.1

  • Cena: 9557.86 PLN
  • Opis ramy: A6-SL, cieniowane aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX810
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: WTB Raddler, 700 x 40c, tubeless ready
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX600 Dual Control, 2 x 11
  • Hamulce: Shimano GRX RX400, 160mm
ROWERY Fuji

Stevens Prestige

  • Cena: 9500.00 PLN
  • Waga: 10.80 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: STEVENS S-Lite Aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX 820 Shadow+
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Schwalbe G-One Bite RaceGuard
  • Manetki: Shimano GRX 610 STI
  • Hamulce: Shimano GRX 400 160mm
ROWERY Stevens

Orbea TERRA H40

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowana, hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon Orbea Terra ICR
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Vittoria Terreno Dry Gravel 700x38c
  • Manetki: Shimano ST-RX400
  • Hamulce: Shimano RX400
ROWERY Orbea

Focus ATLAS 6.7 EQP

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Waga: 12.70 kg
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, oś 12x142mm, mocowanie hamulca: post mount
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100 mm, flat mount
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 37C
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX400
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX400
ROWERY Focus

Corratec ALLROAD A1

  • Cena: 9449.00 PLN
  • Opis ramy: ALLROAD A1, Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: ALLROAD A1, Karbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO RD-RX822 GRX, 12s
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE G-One Allroad Classic 40-622
  • Manetki: SHIMANO GRX ST-RX610 12s
  • Hamulce: SHIMANO GRX BR-RX410
ROWERY Corratec

Lapierre Crosshill 5.0

  • Cena: 9142.12 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Lapierre Carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX RX820, 12s Shadow +
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: WTB Resolute 700x42C Tan Wall
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX610
  • Hamulce: Shimano GRX BR-RX610
ROWERY Lapierre

 

 

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj