Gravel do 10000 zł

Sprawdź rowery szutrowe do 10 tys. zł z kolekcji na 2021 rok.

Merida Silex 400 Michał Kuczyński

Przejrzeliśmy rynek rowerów szutrowych sprawdzając czego można się spodziewać po rowerach w cenie między 9 a 10 tys. zł. Podpowiadamy, na jakich ramach je zbudowano, do czego się nadają oraz jak są wyposażone gravele do 10 000 zł.

Zakładając budżet, który jest bliski pięciocyfrowej kwocie możemy się spodziewać, że uda nam się kupić naprawdę zaawansowany i lekki sprzęt. Faktycznie nasza sytuacja kształtuje się korzystnie, bowiem dysponując kwotą około 10 000 złotych na pewno nabędziemy rower nowoczesny i wyposażony na tyle dobrze, że jazda na nim będzie czystą przyjemnością. Niestety nie zawsze będzie to rower bardzo lekki, nawet nie zawsze będzie on karbonowy, ale na pewno będzie zbudowany wg obowiązujących trendów i wyposażony w zestaw nieprzypadkowych komponentów. Niestety w ostatnim czasie rynek rowerowy regularnie podnosi ceny, poza tym pandemia Covid-19 wpłynęła na ogólnobranżowy problem z dostępnością komponentów i wzrostem kosztów produkcji. Te czynniki mocno podbiły cenę wyrobów i obecnie rowery w kolekcjach wielu producentów są wyraźnie droższe, niż dotychczas. Mało tego, segment graveli był już dość drogi w latach ubiegłych - bardzo często podobnie wyposażone szosówki były znacznie tańsze. Sumarycznie więc, możemy mieć poczucie, że wydajemy na sprzęt dość dużo, ale jedno jest pewne - w większości otrzymamy najnowocześniejsze branżowe rozwiązania - zarówno w obrębie ram, jak i napędów. 

 

Mając 10 000 zł możemy być więc spokojni. W tej cenie bez problemu kupimy rower, który sprawdzi się podczas sportowej offroadowej jazdy, nada się na wyprawę, czy do zimowego trenowania. Rynkowa oferta w tej cenie - mimo, że jest mocno zróżnicowana - składa się z ciekawych modeli, wśród których nie ma już żadnych przypadków. Są tam rowery oparte na solidnych ramach, którym zaaplikowano dopracowane geometrie i przemyślane specyfikacje.  

Rama i widelec

 

 

Wśród dostępnych na rynku rowerów mamy niemal równy podział. Około połowa modeli ma karbonowe ramy, a druga część aluminiowe. Do tego sporadycznie znajdziemy też modele stalowe, które w segmencie szutrówek traktowane są jako szlachetne i idealne na bikepackingowe wyprawy. Naturalnie za najlepsze należy uznawać modele wykonane z węglowych włókien. Są sztywne i jednocześnie dobrze absorbują wibracje, poza tym legitymują się najniższą masą. W trakcie jazdy karbonowa rama oznacza zazwyczaj bardziej dynamiczny i lepiej prowadzący się oraz bardziej komfortowy sprzęt. Szereg zalet wysuwa karbonowe ramy na czoło, z drugiej jednak strony możemy się spodziewać, że modele aluminiowe będą w tej cenie nieco lepiej wyposażone, choć nie jest to pewną regułą. 

Istotne jest kilka spraw. Niezależnie do materiału ramy mamy tu do czynienia z nowoczesnymi konstrukcjami. Standardem są zunifikowane w całej branży kwestie rozwiązań technologicznych - sztywne ośki, taperowane rury sterowe, mocowania hamulców flat mount, czy wewnętrzne prowadzenie przewodów. To mamy na pokładzie każdego gravela w tej cenie. Podobnie jak możemy być pewni, że otrzymamy w pełni karbonowy widelec, a rama będzie przystosowana do mocowań błotników, bagażników i innych wyprawowych akcesoriów. Dodatkowo cieszy, że ramy aluminiowe oparte są o lekkie stopy, które poddano zaawansowanej obróbce. Dzięki temu ramy z aluminium w tym przedziale cenowym to godne uwagi konstrukcje, choć oczywiście bardzo często identyczne szkielety znajdziemy również w tańszych modelach rowerów szutrowych. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Przeznaczenie 

Segment graveli składa się z podobnych rowerów, które mają jednak charakter spolaryzowany w którąś z trzech stron. Mimo, że ogólnie te rowery są uniwersalne to zawsze zmierzają albo w kierunku mocno sportowej, szybkiej szutrowej jazdy, albo w typowo w stronę wypraw, albo są nastawione na cięższe leśne drogi. Zwykle łatwo rozpoznać te ,,typy” po wyposażeniu. Jeśli producent zakłada w rowerze szerokie opony z agresywnym bieżnikiem i dropperem to możemy się spodziewać gravela o znacznych terenowych możliwościach. Jeśli opony są szybkie, a przełożenia twarde, do tego pozycja długa, a główka nie jest przesadnie wysoka i bardzo wypłaszczona to mamy do czynienia z bardziej racing’owym gravelem. Natomiast przy rowerze wyprawowym najczęściej spotykamy bardzo dużo mocowań i zapas miękkich przełożeń na jazdę obładowanym bagażem rowerem, do tego mocno rozchodzące się kierownice, które pomieszczą przednią sakwę. Oczywiście często wszystkie trzy światy przeplatają się w jednym rowerze, ale warto mieć na uwadze, że poszczególne modele mogą się między sobą mocno różnić - zarówno pozycją i sylwetką ciała, jak i samymi właściwościami jezdnymi

Napędy i hamulce 

 
 

 

Stosunek występowania napędów to znowu 50/50. Około połowa rowerów ma grupy napędowe w systemie z jedną tarczą z przodu. Wówczas to 1x11, które ma między 363% (11-40), a 420% (10-42) rozpiętości przełożeń, po drodze znajdziemy jeszcze pośrednie kasety 11-42 i 11-46. Niezależnie od tego jakie zębatki ma tryb, przednia tarcza ma najczęściej 42 lub 40 zębów. Taki zestaw oferuje dość twarde przełożenie w terenie płaskim i na lekkich zjazdach, ale na górskie ciężkie podjazdy będzie mało. Zresztą, na dokręcanie w opadającym terenie przy mocnej nodze tak naprawdę też nieco brakuje. Zawsze napędy 2x są bardziej uniwersalne. Oferują wyraźnie większy zakres przełożeń, do tego wyraźnie twardsze przełożenia do szybkiej jazdy i znacznie łatwiejsze do przepchnięcia najbardziej miękkie biegi. 

Dominuje osprzęt dedykowany do graveli, czyli Shimano GRX w każdym z trzech wariantów (400, 600 i 800), oraz podstawowa grupa Srama - Apex. Często można też spotkać mieszankę, gdzie np hamulce to najtańsze zaciski serii 400, klamkomanetki to wariant 600, a np. ozdobna tylna przerzutka to model z linii 800. Fakt są takie, że każdy GRX naprawdę dobrze działa, a jego łapy są ergonomiczne i zapewniają dłoniom pewne oparcie w terenie - nie należy się więc bać tych kombinacji, które miały na celu oszczędności u producenta. Jedynie warto się przygotować, że seria 400 to grupa z 10 biegami w kasecie, a jedenastkę z tyłu ma 600 i 800. 400 wypada też najgorzej w kwestii masy, a dużo waży już choćby sama kaseta (to Tiagra, zupełnie pozbawiona pająka). Z drugiej strony będzie też najtańsza w serwisie. 

Hydrauliczne hamulce tarczowe to absolutny standard tej cenie. Ogólnie na rynku najczęściej znajdziemy więc albo rowery karbonowe z podstawowym GRX-em, albo modele aluminiowe, które będą znacznie lepiej wyposażone. Od tej reguły zdarzają się odstępstwa, ale raczej jedynie w markach, które mają słabszą pozycję w świadomości odbiorców i nadrabiają ją niższą ceną roweru. 

Koła i opony 

 

 

W rowerach znajdujących się w omawianym przedziale cenowym standardem są koła ze średniej półki. Modele wytrzymałe, oparte o szerokie obręcze, które gwarantują dobre zachowywanie się szerokich opon podczas jazdy z niskimi ciśnieniami, ale nie tak lekkie jak modele wyścigowe. Najczęściej będą to koła składane, rzadko systemowe, choć można na takowe trafić. Obowiązkowo muszą być tubeless ready i takowe są. Najczęściej mają już nawet fabrycznie naklejoną taśmę, nam pozostanie montaż wentyli i wlanie uszczelniacza. 

Opony to najczęściej szybkie szutrowe modele o szerokości od 38 do 40 mm. Ogumienie, które dobrze się toczy i pozwala sprawnie pokonywać cięższy teren. Oczywiście zdarzają się też agresywniejsze bieżniki, wówczas przeważnie przy nieco większej objętości, wynoszącej 40 - 42 mm. ogumienie mocno wpływa na szybkość, dynamikę i komfort oraz ogólny odbiór jakości jazdy rowerem, to oczywiście najprostszy do podmiany element roweru, ale fakt, jaki gumy założył producent często wiele nam powie o rowerze, który akurat rozważmy. 

Gravelowe trendy 

 

 

Rowery szutrowe to dość młody segment, każdego roku mocno ewoluujący. Obecnie można zauważyć, że rowery tego typu stają się coraz bardziej podobne do MTB. Często pojawiają się w nich regulowane sztyce, napędy jednorzędowe, a nawet płaskie kierownice. Choć te ostatnie należy traktować przede wszystkim jako zabieg marketingowy. Obecnie wszystko co ma w nazwie ,,gravel” dobrze się sprzedaje, więc zrobiono kolejną ewolucję tego roweru, która pomoże producentom sprzedawać jeszcze więcej. To jednak tylko marketing, bo czym jest gravel bez baranka…

Pozostałe wyposażenie

Producenci nie oszczędzają na punktach kontaktu. Najczęściej w tej cenie znajdziemy kierownice o ergonomicznych i dopasowanych do graveli gięciach, na które nawinięto dobrej klasy owijki. Zdarzają się też wyraźnie bardziej komfortowe (niż wsporniki aluminiowe) karbonowe sztyce, a siodła najczęściej mają sporo wyściółki, która zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy po wyboistych drogach. 

Polecane przez redakcję

Tym razem dwa modele rowerów z kolekcji 2021 zdobyły serca naszej redakcji i zasłużyły na wyróżnienie. Jakie dokładnie gravele do 10 tys. chcemy polecić szczególnie Waszej uwadze?

 

Kellys SOOT 90

Pierwszy gravel z włókna węglowego zasila szeregi kolekcji Kellysa na sezon 2021 i dość przebojowo wdziera się na gorący rynek szutrówek jako propozycja o bardzo atrakcyjnym stosunku ceny do jakości. Soot 90 gościł w naszej redakcji przez moment, kiedy realizowaliśmy video poradnik gravelowy i wzbudził w nas dużo pozytywnych emocji. Mamy tu do czynienia z ramą w całości carbonową, która geometrycznie wpisuje się w grono bardziej sportowo zorientowanych szutrówek - co nam akurat przypadło do gustu. Rama i widelec Soota 90 posiadają wszystkie obowiązkowe, nowoczesne standardy - sztywne osie kół, mocowania hamulców flat mount, taperowane stery czy suport PressFit. Pomimo tego, że mamy tu do czynienia ze stosunkowo sportowym typem, nie zabrakło w modelu Soot i wyprawowych elementów - rower przygotowany jest na montaż stałych błotników czy bagażnika, a także 3 koszyków na bidon. Słowacki gravel zwraca na siebie uwagę nie tylko carbonową ramą, ale i ciekawym wyposażeniem - napęd 1x11 obsługiwany jest przzez wysoką w hierarchii tylną przerzutkę GRX RX812. W pozostałych miejscach też spotykamy GRX-a - korba czy manetki to produkty z grupy GRX RX600, a hamulce hydrauliczne pochodzą z serii 400. Ciężko będzie przebić Kellysa pod względem atrakcyjności cenowej w analizowanym budżecie. Pozostaje tylko czujnie polować na ten model w sklepach. 

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Waga: b/d
  • Rama: Włókno węglowe
  • Widelec/amortyzator przedni: KELLYS Carbon Disc
  • Przerzutka tylna: SHIMANO GRX RX812
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Mechanizm korbowy: SHIMANO GRX RX600-1 (40T) - 172.5mm (S - M), 175mm (L)
  • Opony: SCHWALBE G-One Allround, RaceGuard 40-622 (700x38C)
ROWERY Kellys

 

 

Merida SILEX 4000

Silex jest w naszej ocenie jednym z bardziej charakterystycznych graveli na rynku, a u podstaw tego twierdzenia stoją nasze osobiste doświadczenia z jazdy na aluminiowym Silexie, który dzieli z modelem 4000 praktycznie identyczną geometrię. Geometria Silexa jest jedną z najbardziej komfortowych, jakie mieliśmy okazję poznać, dlatego na tym modelu siedzimy relatywnie wyprostowani. Pod względem właściwości jezdnych Silex jest bardzo dzielnym terenowo rowerem i czuć w nim wpływy świata MTB. Powyższa charakterystyka w parze z szeroką oponą (maksymalnie Silex pomieści 700x38C lub 650Bx45C) daje naszym zdaniem jednego z najbardziej wszechstronnych graveli na rynku, którego można traktować jako pełnoprawnego wyprawowca. Wersja modelu 4000 jest najbardziej podstawowym Silexem opartym o całkowicie carbonowy frameset, w którym spotkamy sporo ważnych z punktu widzenia kolarza standardów: sztywne osie kół - są, efektywny suport PF - jest (chociaż szczerze wolelibyśmy suport wkręcany), mocowania hamulców tarczowych flat - również są. Szczerze mówiąc byliśmy zaskoczeni, że Meridzie udało się Silexa 4000 zmieścić w budżecie 10 tys. zł, chociaż na liście specyfikacji musiało nastąpić rzecz jasna nieco oszczędności, które mimo wszystko zostały gruntownie przemyślane. Napęd 2x10 zapewnia szeroki wachlarz przełożeń - znajdą się biegi na szybkie, płaskie przelotówki, a także na najbardziej strome ścianki (kaseta to 11-36). Całość oparto o sprawdzone, gravelowe podzespoły Shimano GRX400, które dopełnia korba GRX600. Warto wyróżnić Meridę także za seryjnie montowaną carbonową sztycę, która w parze ze zintegrowanym zaciskiem pozwala jeszcze bardziej zwiększyć komfort jazdy. Zapomnielibyśmy! Skoro Silex 4000 może być wyprawowcem, to oczywiście nie mogło zabraknąć na pokładzie wielu otworów na montaż bagażnika czy błotników. Jeśli tylko odpowiada Wam mocno komfortowa pozycja na rowerze, to koniecznie sprawdźcie Silexa - może okazać się kandydatem idealnym.

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 9.35 kg
  • Rama: Włókno węglowe CF2
  • Widelec/amortyzator przedni: Włókno węglowe SILEX CF2
  • Przerzutka przednia: Shimano GRX400
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Mechanizm korbowy: Shimano GRX600 46-30T
  • Opony: Maxxis Rambler 700x38C zwijana TR EXO
ROWERY Merida

 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły