Materiał zawiera treści reklamowe

Gravel do 10000 zł - jaki wybrać?

Sprawdź rowery szutrowe do 10 000 zł z kolekcji na 2024 rok.

Drukuj
Merida Silex 400 Michał Kuczyński

Przejrzeliśmy rynek rowerów szutrowych sprawdzając czego można się spodziewać po rowerach w cenie między 9 a 10 tys. zł. Podpowiadamy, na jakich ramach je zbudowano, do czego się nadają oraz jak są wyposażone gravele do 10 000 zł!?

Zakładając budżet, który jest bliski pięciocyfrowej kwoty możemy się spodziewać, że uda nam się kupić naprawdę zaawansowany i lekki sprzęt. Faktycznie nasza sytuacja kształtuje się korzystnie, bowiem dysponując kwotą około 10 000 złotych na pewno nabędziemy rower nowoczesny i wyposażony na tyle dobrze, że jazda na nim będzie czystą przyjemnością. Niestety nie zawsze będzie to rower bardzo lekki, nawet nie zawsze będzie on karbonowy, ale na pewno będzie zbudowany wg obowiązujących trendów i wyposażony w zestaw nieprzypadkowych komponentów. Niestety w ostatnim czasie rynek rowerowy regularnie podnosi ceny, poza tym pandemia Covid-19 wpłynęła na ogólnobranżowy problem z dostępnością komponentów i wzrost kosztów produkcji. Te czynniki mocno podbiły cenę wyrobów i obecnie rowery w kolekcjach wielu producentów są wyraźnie droższe, niż dotychczas. Mało tego, segment graveli był już dość drogi w latach ubiegłych - bardzo często podobnie wyposażone szosówki były znacznie tańsze. Sumarycznie więc możemy mieć poczucie, że wydajemy na sprzęt dość dużo, ale jedno jest pewne - w większości otrzymamy najnowocześniejsze branżowe rozwiązania - zarówno w obrębie ram, jak i napędów. 

 

Mając 10 000 zł możemy być więc spokojni. W tej cenie bez problemu kupimy rower, który sprawdzi się podczas sportowej offroadowej jazdy, nada się na wyprawę, czy do zimowego trenowania. Rynkowa oferta w tej cenie - mimo, że jest mocno zróżnicowana - składa się z ciekawych modeli, wśród których nie ma już żadnych przypadków. Są tam rowery oparte na solidnych ramach, którym zaaplikowano dopracowane geometrie i przemyślane specyfikacje.  

Rama i widelec

 

 

Wśród dostępnych na rynku rowerów mamy podział. Większość modeli ma aluminiowe ramy, ale znajdziemy też kilka rowerów karbonowych oraz modele stalowe - ten materiał jest popularny w wyprawowych gravelach. Warto dodać, ze modele stalowe w segmencie szutrówek traktowane są jako szlachetne i uznawane za idealne na bikepackingowe wyprawy. Naturalnie za najlepsze należy uznawać modele wykonane z węglowych włókien. Są sztywne i jednocześnie dobrze absorbują wibracje, poza tym legitymują się najniższą masą. W trakcie jazdy karbonowa rama oznacza zazwyczaj bardziej dynamiczny i lepiej prowadzący się oraz bardziej komfortowy sprzęt. Szereg zalet wysuwa karbonowe ramy na czoło, z drugiej jednak strony możemy się spodziewać, że modele aluminiowe będą w tej cenie nieco lepiej wyposażone, choć nie jest to pewną regułą. 

Istotne jest kilka spraw. Niezależnie do materiału ramy mamy tu do czynienia z nowoczesnymi konstrukcjami. Standardem są zunifikowane w całej branży kwestie rozwiązań technologicznych - sztywne ośki, taperowane rury sterowe, mocowania hamulców flat mount, czy wewnętrzne prowadzenie przewodów. To mamy na pokładzie każdego gravela w tej cenie. Podobnie jak możemy być pewni, że otrzymamy w pełni karbonowy widelec, a rama będzie przystosowana do mocowań błotników, bagażników i innych wyprawowych akcesoriów. Dodatkowo cieszy, że ramy aluminiowe oparte są o lekkie stopy, które poddano zaawansowanej obróbce. Dzięki temu ramy z aluminium w tym przedziale cenowym to godne uwagi konstrukcje, choć oczywiście bardzo często identyczne szkielety znajdziemy również w tańszych modelach rowerów szutrowych. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

 

Przeznaczenie 

Segment graveli składa się z podobnych rowerów, które mają jednak charakter spolaryzowany w którąś z trzech stron. Mimo, że ogólnie te rowery są uniwersalne to zawsze zmierzają albo w kierunku mocno sportowej, szybkiej szutrowej jazdy, albo w typowo w stronę wypraw, albo są nastawione na cięższe leśne drogi. Zwykle łatwo rozpoznać te ,,typy” po wyposażeniu. Jeśli producent zakłada w rowerze szerokie opony z agresywnym bieżnikiem i dropperem to możemy się spodziewać gravela o znacznych terenowych możliwościach. Jeśli opony są szybkie, a przełożenia twarde, do tego pozycja długa, a główka nie jest przesadnie wysoka i bardzo wypłaszczona to mamy do czynienia z bardziej racing’owym gravelem. Natomiast przy rowerze wyprawowym najczęściej spotykamy bardzo dużo mocowań i zapas miękkich przełożeń na jazdę obładowanym bagażem rowerem, do tego mocno rozchodzące się kierownice, które pomieszczą przednią sakwę. Oczywiście często wszystkie trzy światy przeplatają się w jednym rowerze, ale warto mieć na uwadze, że poszczególne modele mogą się między sobą mocno różnić - zarówno pozycją i sylwetką ciała, jak i samymi właściwościami jezdnymi

Napędy i hamulce 

 
 

 

W obrębie napędów rynkową większość stanowią napędy z dwoma tarczami z przodu, choć rowerów z 1x też jest całkiem sporo. Do wyboru mamy więc 1x11 / 1x12 lub bardziej wszechstronne 2x10 i 2x11. Warto mieć na uwadze, że zawsze napędy 2x są bardziej uniwersalne. Oferują wyraźnie większy zakres przełożeń, do tego mają twardsze przełożenia do szybkiej jazdy i znacznie łatwiejsze do przepchnięcia najbardziej miękkie biegi. 

Dominuje osprzęt dedykowany do graveli, czyli grupa Shimano GRX w każdym z trzech wariantów (400, 600 i 800) oraz - choć rzadko - grupy SRAMa - Apex1 lub Rival1. W przypadku Shimano często można spotkać mieszankę, gdzie np. hamulce to najtańsze zaciski serii 400, klamkomanetki to wariant 600, a np. ,,ozdobna" tylna przerzutka to model z linii 800. Fakt są takie, że każdy GRX naprawdę dobrze działa, a jego łapy są ergonomiczne i zapewniają dłoniom pewne oparcie w terenie - nie należy się więc bać tych kombinacji, które miały na celu oszczędności u producenta. Jedynie warto się przygotować, że seria 400 to grupa z 10 biegami w kasecie, a jedenastkę z tyłu ma 600 i 800. 400 wypada też najgorzej w kwestii masy, a dużo waży już choćby sama kaseta (to Tiagra, zupełnie pozbawiona pająka). Z drugiej strony będzie też najtańsza w serwisie. 

Hydrauliczne hamulce tarczowe to absolutny standard tej cenie. Ogólnie na rynku najczęściej znajdziemy więc albo rowery karbonowe z podstawowym GRX-em, albo modele aluminiowe, które będą znacznie lepiej wyposażone. Od tej reguły zdarzają się odstępstwa, ale raczej jedynie w markach, które mają słabszą pozycję w świadomości odbiorców i nadrabiają ją niższą ceną roweru. 

Koła i opony 

 

 

W rowerach znajdujących się w omawianym przedziale cenowym standardem są koła ze średniej półki. Modele wytrzymałe, oparte o szerokie obręcze, które gwarantują dobre zachowywanie się szerokich opon podczas jazdy z niskimi ciśnieniami, ale nie tak lekkie jak modele wyścigowe. Najczęściej będą to koła składane, rzadko systemowe, choć można na takowe trafić. Obowiązkowo muszą być tubeless ready i takowe są. Najczęściej mają już nawet fabrycznie naklejoną taśmę, nam pozostanie montaż wentyli i wlanie uszczelniacza. 

Opony to najczęściej szybkie szutrowe modele o szerokości od 38 do 45 mm. Ogumienie, które dobrze się toczy i pozwala sprawnie pokonywać cięższy teren. Oczywiście zdarzają się też agresywniejsze bieżniki, wówczas przeważnie przy nieco większej objętości, wynoszącej 40 - 45 mm. Ogumienie mocno wpływa na szybkość, dynamikę i komfort oraz ogólny odbiór jakości jazdy rowerem, to oczywiście najprostszy do podmiany element roweru, ale fakt, jaki gumy założył producent często wiele nam powie o rowerze, który akurat rozważmy. 

Gravelowe trendy 

 

 

Rowery szutrowe to dość młody segment, każdego roku mocno ewoluujący. Obecnie można zauważyć, że rowery tego typu stają się coraz bardziej terenowe i podobne do MTB. Często pojawiają się w nich regulowane sztyce, napędy jednorzędowe, a nawet amortyzatory przednie. Choć te ostatnie należy traktować przede wszystkim jako zabieg marketingowy. Obecnie wszystko co ma w nazwie ,,gravel” dobrze się sprzedaje, więc zrobiono kolejną ewolucję tego roweru, która pomoże producentom sprzedawać jeszcze więcej. To jednak tylko marketing, bo czym jest gravel bez baranka… Z drugiej strony pojawia się też nowy trend, aby niektóre modele były coraz bardziej sportowe (wyścigowe). To z kolei wynik rosnącej popularności wyścigów gravelowych. Tu prognozujemy spory rozwój w najbliższym czasie, a kolekcje producentów coraz częściej będą miały dwa różne gravele - jedne bardziej wyścigowe i drugie skierowane na podróżowanie. 

Pozostałe wyposażenie

Producenci nie oszczędzają na punktach kontaktu. Najczęściej w tej cenie znajdziemy kierownice o ergonomicznych i dopasowanych do graveli gięciach, na które nawinięto dobrej klasy owijki. Zdarzają się też wyraźnie bardziej komfortowe (niż wsporniki aluminiowe) karbonowe sztyce, a siodła najczęściej mają sporo wyściółki, która zapewnia dodatkowy komfort podczas jazdy po wyboistych drogach. 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach znajdziecie najciekawsze naszym zdaniem konstrukcje w założonym budżecie. Przegląd został wykonany w oparciu o Katalog Rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

Merida SILEX 4000

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: MERIDA SILEX II CF2
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Maxxis Rambler
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Bergamont Grandurance RD 7

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 12.50 kg
  • Opis ramy: AL-6061
  • Widelec/amortyzator przedni: BGM Allroad Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano 105
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Schwalbe G-One Allround, 40-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

Author Ronin SL

  • Cena: 9999.00 PLN
  • Waga: 10.20 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana cromoly REYNOLDS 700c
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR carbon, oś 12 mm, 1,5" tapered
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Kompletne koła: MAVIC Allroad UST Disc CL, 20 otworów
  • Opony: PANARACER Gravel King SK aramid 700 × 38c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

Pells Raw 1

  • Cena: 9990.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: PELLS Raw Full Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: Continental Terra Speed 700/40C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Pells

Bulls DAILY GRINDER 3

  • Cena: 9929.61 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Schwalbe G-One TLE 40-622, 28 x 1.5
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls

Breezer Radar X Pro

  • Cena: 9900.00 PLN
  • Waga: 13.76 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB Nineline TCS, 57-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Koga Colmaro Allroad

  • Cena: 9899.00 PLN
  • Waga: 9.10 kg
  • Opis ramy: ALU 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: KOGA carbo
  • Grupa napędowa: SRAM Rival
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Kompletne koła: Mavic Allroad Disc
  • Opony: WTB Exposure 34C, 34-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Koga

Corratec ALLROAD A1

  • Cena: 9899.00 PLN
  • Opis ramy: Corratec Allroad A
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Kompletne koła: ZZYZX 700C Disc
  • Opony: Schwalbe G-ONE Allroad
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corratec

Canyon Grizl 8 1by

  • Cena: 9799.00 PLN
  • Waga: 10.18 kg
  • Opis ramy: Canyon Grizl AL
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0087 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Canyon

Cinelli Hobootleg Geo

  • Cena: 9599.00 PLN
  • Waga: 12.20 kg
  • Opis ramy: stalowa / rurki COLUMBUS Cromor
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy COLUMBUS Futura Adventure
  • Grupa napędowa: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Ranger / 29X2,25
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cinelli

Scott Speedster Gravel 20

  • Cena: 9569.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: Speedster Gravel Disc / Podwójnie cieniowane aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster Gravel HMF Flatmount Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Schwalbe G-One Bite Performance, 700x45C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Scott

Stevens Prestige

  • Cena: 9500.00 PLN
  • Waga: 10.80 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: STEVENS S-Lite Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum Rapid Red 900 DB
  • Opony: Schwalbe G-One Bite RaceGuard
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Stevens

Focus ATLAS 6.7

  • Cena: 9499.00 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 45C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Focus

Fuji Jari 1.3

  • Cena: 9405.00 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Super-Butted Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon monocoque
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Maxxis Rambler, 42-622, 60tpi,
  • Typ hamulców: Szczękowe hydr.
ROWERY Fuji

Cannondale Topstone 2

  • Cena: 9349.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Topstone Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cannondale

CTM KOYUK 3.0

  • Cena: 9290.01 PLN
  • Opis ramy: Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: RCCFK G Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Kompletne koła: DT SWISS Spline G1800
  • Opony: WTB Riddler TCS light, 700x37c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY CTM

LIV Devote 0

  • Cena: 9199.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowania błotnika, mocowanie na rurze górnej, oś przelotowa 12x142mm, flat-mount disc, flip chip, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, karbonowa rura sterowa OverDrive (1 1/8" x 1 1/4"), mocowanie bagażnika, oś przelotowa 12x100mm, flat-mount disc
  • Grupa napędowa: Shimano GRX
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Maxxis Rambler 700x40c, tubeless
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV