Gravel biking, podobnie jak każda kolarska dyscyplina, wymaga specyficznego sprzętu i akcesoriów. Rozwój całego szutrowego segmentu kolarstwa, a także samej gravelowej sceny wyścigowej (szczególnie mocnej za oceanem), mocno napędził nowe zaawansowane produkty dedykowane na szybką off-road’ową jazdę. Standardem stały się dedykowane opony, koła, kierownice czy owijki, a także sam osprzęt, jak choćby nowa grupa Shimano GRX, którą szerzej opisujemy w artykule: Shimano GRX - nowa grupa osprzętu na gravel. Do niedawna, wielu kolarzy często zadało sobie pytanie – jakie buty założyć do gravela? MTB czy szosowe? Obecnie nie będzie już wątpliwości – gravelowe!
Zobacz też:
Czym gravelowe buty różnią się od modeli do MTB?
Wraz ze specjalizacją każdej dyscypliny, marki starają się maksymalnie dopasowywać swoje produkty do specyficznych wymagań jakie stawia dany styl jazdy. Dotychczas, obserwując czołowych gravelbikerów, można było zauważyć, że do wygrywania szutrowych imprez najlepszym wyborem były wyścigowe buty MTB. Spora odmienność dyscyplin sprawia jednak, że to co w XC, maratonie, czy przełaju jest niezbędne, w jeździe po szutrach pozostaje zbyteczne, a jedynie niepotrzebnie podnosi masę obuwia. Gravel nie wymaga od nas biegania po błocie i skałach, a terenowe zjazdy nie są tak trudne i nie wymagają, by okolice pięty były szczególnie mocno usztywnione. Szutrowe wyścigi słyną za to z morderczych dystansów - pierwszy przykład z brzegu to Dirty Kanza, gdzie koronny wyścig to dystans wynoszący 200 mil. Ważne jest więc, aby stopy otrzymały komfortowe warunki na cały dzień w siodle. Obuwie RX8 odróżnia się od modeli do XC w kilku miejscach: ma dużo niższy i mniejszy bieżnik, podeszwę pozbawiono otworów na kolce, ,,miseczka” na piętę jest obniżona, a zamiast dwóch pokręteł jak modelu XC9, RX8 ma jedno zapięcie na rzep oraz jedno pokrętło Boa IP1. Wszystko co niepotrzebne usunięto, by w rezultacie osiągnąć spore zyski wagowe.
Najważniejsze cechy Shimano RX8
Rezultatem pracy Shimano nad dostosowaniem obuwia do odmiennych potrzeb gravelowej jazdy są wyścigowe buty SPD, które dzielą z modelem XC9 sztywną i lekką podeszwę. Obniżony bieżnik jest odporny na ścieranie i dostosowany swoją rzeźbą do wymogów spacerowania po szutrowej, ewentualnie lekko terenowej nawierzchni. Konstrukcyjny sukces osiągnięto na polu odchudzania. But w rozmiarze 42 waży jedynie 265 g, czyli o 60-65 g mniej niż model do MTB (XC9 lub XC7). Za dopasowanie do stopy odpowiada rzep i wyposażone w mikroregulację pokrętło Boa, które pozwala, szybko i precyzyjnie, dokręcać lub luzować poziom opasania stopy w trakcie jazdy. Ich konstrukcja ma zapewniać perfekcyjne przenoszenie mocy na pedały i jednocześnie niezrównany długodystansowy komfort. Zastosowano też technologię Silvadur, która gwarantuje świeżość oraz ograniczenie brzydkiego zapachu stóp po jeździe.
W polskiej dystrybucji buty pojawią się na początku 2020 roku. Shimano oferować będzie model RX8 w czarnej wersji kolorystycznej. Sugerowana cena detaliczna ma wynosić 759 zł.
Dystrybutor: Shimano Road Polska / Shimano MTB Polska