Spis treści:
Shimano GRX to pierwsza w historii grupa komponentów, dedykowana w pełni rowerom gravel (czy jak określa to japoński producent gravel / adventure, podkreślając duży udział przygody podczas jazdy szutrowej i nieskrępowanej niczym włóczęgi bikepackingowej). Premierę grupy GRX poprzedził długotrwały proces zbierania doświadczeń, testów i wymiany idei związanych z jazdą po zróżnicowanych, luźnych nawierzchniach. GRX ma być skrajnie wszechstronną i uniwersalną grupą, która nie tylko zapewni odpowiednie spectrum przełożeń w każdym terenie, ale i zapewni pewność prowadzenia bez względu na nawierzchnię, na której w danym momencie jedziemy. Co konkretnie znajdziemy w grupie GRX?
Sprawdź również:
Trzeba zacząć od tego, że w ramach grupy GRX znajdziemy serie podzespołów RX800, RX600 oraz RX400 z konfiguracjami napędów 1x11, 2x11 oraz 2x10. Do tego wybierać możemy pomiędzy podzespołami mechanicznymi lub elektronicznymi, bazującymi na sprawdzonej w Shimano technologii Di2. Projektanci nowej grupy Shimano podkreślają, że praca przy tym projekcie wymagała od nich sprostania wymaganiom, które rządzą na rynku graveli obecnie, ale i rozważenia tego, jak rowery nastawione na przygodę czy bikepacking wyglądać będą za kilka lat. Z tego powodu grupa GRX kompatybilna jest chociażby z dropperami, a koła dostosowane do specyfiki jazdy szutrowej zbudowano na poszerzonych obręczach.
Komponenty z mechanicznej odsłony GRX na rynek europejski trafić mają w czerwcu, z kolei wersja Di2 w sprzedaży pojawić ma się w sierpniu tego roku. Jesteście ciekawi szczegółów?
Dla każdego - od zawodnika po obieżyświata
W ramach grupy GRX znajdziemy 3 wersje mechanizmów korbowych, dedykowanych do napędów w konfiguracjach 1x11, 2x11 oraz 2x10. Do tego Shimano stworzyło nową przednią oraz tylną przerzutkę i hydrauliczne hamulce wraz z manetkami - które dostępne będą w wersjach mechanicznych lub Di2. Dla uproszczenia Shimano GRX może pracować na kasetach ze znanych już grup MTB (Shimano XT, SLX lub 10-biegowej Deore) lub szosowych (Ultegra, 105, Tiagra).
Na szczycie hierarchii nowych szutrowych podzespołów stoją te z grupy GRX 800, które będzie można swobodnie mieszać z bardziej przystępnymi cenowo częściami z grupy GRX 600 (obie są 11-biegowe). Gamę nowości uzupełniają podzespoły 10-biegowe. W praktyce oznacza to tyle, że bez względu na to, czy ktoś szuka lekkich podzespołów z najwyższej półki czy czegoś tańszego, nastawionego bardziej rekreacyjnie, to w grupie GRX znajdzie wszystko czego potrzebuje.
Mechanizm korbowy
Korby GRX nastawione są na wszechstronność i mają umożliwić jazdę w terenie o zróżnicowanym nachyleniu i nawierzchni. Z tego powodu zastosowano tu dodatkowe 2,5 mm odsunięcie linii łańcucha, aby wygospodarować więcej miejsca na szerokie opony. Wersje korby 1x oferują prostotę zmiany przełożeń opartej jedynie o kasetę (RX800/600 40T oraz RX800 42T) i otrzymały blaty korby z profilem zęba Shimano Dynamic Chain Engagement, który trzyma łańcuch w ryzach i zapobiega jego spadaniu nawet podczas jazdy na dużych nierównościach. Jednocześnie topowy, dedykowany najszybszym zawodnikom mechanizm z dwoma blatami z przodu RX810 zapewnia szeroki zakres przełożeń i różnicę 17 zębów pomiędzy blatami (48-31T) - to najszerszy zakres w ofercie Shimano. Do wyboru mamy jeszcze korby RX600-11/10 46-30T, co pozwala na dobranie przełożeń, które poradzą sobie ze stromymi podjazdami i pozwolą utrzymywać wysokie prędkości na odcinkach płaskich.
Zestawienie wagowe: 1x11: FC-RX810-1: 655 g, FC-RX600-1: 753 g. 2x11: FC-RX810-2: 722 g, FC-RX600-11: 816 g, FC-RX600-10: 819 g.
Przerzutka przednia
Idąc za tym, co spotykamy w mechanizmach korbowych, także przerzutki przednie Di2 (FD-RX815) oraz mechaniczne (FD-RX810 / RX400) zostały zbudowane z uwzględnieniem dodatkowych 2,5 mm dla szerszej opony (maksymalnie 42mm). Naturalną koleją rzeczy jest to, że przerzutki te kompatybilne będą tylko z korbami GRX. Obie przerzutki z serii RX800 (Di2 i mechaniczna) obsłużą korbę o najszerzym spectrum przełożeń 48-31T (z różnicą 17 zębów), podczas gdy przerzutka do układu 10-biegowego, czyli FD-RX400, obsłuży mechanizm 46-30T.
Konstrukcyjnie przerzutki Di2 oraz modele mechaniczne bazują na sprawdzonych rozwiązaniach Shimano - modele Di2 dają się błyskawicznie i precyzyjnie wyregulować, czerpiąc z doświadczeń topowych grup Shimano. Warianty mechaniczne, podobnie jak modele z takich grup jak 105 czy Ultegra, posiadają konstrukcję zapewniającą lekką i błyskawiczną zmianę przełożeń, a przy tym sposób w jaki wprowadzona zostaje do nich linka jest całkowicie niezależny od kąta wyjścia linki z ramy - w praktyce oznacza to tyle, że bez względu na sposób wewnętrznego prowadzenia przewodów w ramie, przerzutka będzie działać równie dobrze.
Zestawienie wagowe: FD-RX815-F: 131g, FD-RX810-F: 94g, FD-RX400: 95g
Przerzutka tylna
Tylne przerzutki GRX zaadoptowały technologię, która wprowadzona została w przerzutkach oznaczonych jako RX w sezonie 2018. Zarówno elektroniczne warianty Di2 (RD-RX815/RX817) oraz mechaniczne (RD-RX810/RX812/RX400) przerzutki wyposażone zostały w sprzęgło Shadow RD+, który jest sprawdzonym sposobem na stabilizację łańcucha podczas jazdy w najcięższym terenie. Powyższa technologia zapobiega niechcianemu ruchowi wózka, a co za tym idzie likwiduje problem skaczącego łańcucha, zapewniając równie dobrą jakość zmiany biegów bez względu na to, jak bardzo wyboistą trasę pokonujemy. W zależności od tego, jaką konfigurację napędu wybierzemy, w grupie GRX możemy wybierać spośród 4 typów przerzutek.
Osoby, które wybiorą kasety Ultegry, 105 lub Tiagry 11-30/34T, będą musiały zastosować przerzutki z krótkim wózkiem (Di2 RD-RX815 lub mechaniczną RD-RX-810). Szutrowcy stawiający na kasety MTB: Deore XT, SLX lub Deore, o rozpiętości koronek 11-40/42T wybrać powinny kasety z dłuższym wózkiem (Di2 RD-RX817 lub mechaniczne RD-RX812 RD)
Zestawienie wagowe: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322g. Mechaniczne: RD-RX810/RD-RX812: 251/264g
Klamkomanetki
Dźwignie klamkomanetek w grupie GRX otrzymały zaprojektowany specjalnie z myślą o specyfice jazdy gravelowej korpus - ergonomia klamek została dopasowana do wymagań jazdy w terenie. Korpus klamkomanetki posiada podniesioną o 18 mm względem modeli szosowych oś, co pozwala na pewniejszy chwyt. Do tego klamki GRX posiadają ergonomicznie zakrzywione dźwignie oraz antypoślizgową teksturę - tak, aby w każdych warunkach i w każdym terenie mieć ciągle kontrolę nad hamulcami i zmianami przełożeń.
Elementem integrującym grupę GRX ze sztycami regulowanymi jest lewa klamka T-RX810-LA. W momencie, kiedy używamy napędu 1x11, powyższa klamkomanetka może służyć do obsługi droppera, pozostawiając na kierownicy więcej wolnego miejsca. W gronie produktów GRX spotkamy też klamkomanetki lewe bez mechanizmu zmiany biegów lub możliwości obsługi dropperów - dla przykładu manetka ST-RX15 działająca w systemie Di2 posiada 3 przyciski (w tym jeden ukryty na górze klamki), którymi możemy obsługiwać np. komputer rowerowy.
Zestawienie wagowe: ST-RX815-L/R Di2: 565g, ST-RX600-L/R: 611g, ST-RX400-L/R (10-biegowe): 613g
Hamulce
Posiadanie pod palcem mocnych i dobrze modulujących hamulców to jeden z najważniejszych elementów roweru gravelowego, który daje nam pełnię kontroli nad rowerem podczas jazdy w zróżnicowanym terenie oraz podczas jazdy z dodatkowym obciążeniem sakwami. Shimano dzierży w ręce modele hamulców hydraulicznych, które uchodzą za wzór zarówno wśród kolarzy górskich, jak i szosowców - teraz japoński producent zaadaptował swoje doświadczenia z budowy hamulców także do grupy GRX.
W topowym układzie hamulcowym RX800 (ST-RX815) spotkamy technologię stosowaną do tej pory w hamulcach hydraulicznych z topowych grup MTB, a więc Servo Wave. Większa moc, lepsza modulacja - wszystko, co Shimano ma najlepszego. Świetną sławą cieszą się także szosowe hamulce hydrauliczne Shimano, takie jak Dura-Ace, Ultegra czy 105 - podobną jakość hamowania do powyższych grup spotkamy w modelach RX810, RX600 i RX400, których mechanizmy są zbliżone właśnie do grup szosowych. Zaciski GRX (BR-RX810/400) czerpią pełnymi garściami z wyglądu zacisków szosowych typu Flat Mount. Spotkamy w nich też wszystkie flagowe technologie Shimano, jak one-way bleeding czy technologię chłodzenia ICE ze specjalnie zaadaptowanymi radiatorami.
Warto też dodać, że opcjonalnie grupa GRX daje możliwość zamontowania dodatkowych klamek hamulcowych na górze kierownicy - do obsługi podczas jazdy w górnym chwycie (klamki BL-RX812 montuje się przy mostku).
Waga zacisków GRX: BR-RX810: TBDg, BR-RX400: 143g
Koła
Kropką nad i w gronie nowych produktów w grupie GRX są nowe zestawy kół - także ten element otrzymał konstrukcję od A do Z nakreśloną z myślą o specyfice jazdy szutrowej. Na rynku pojawią się dwa zestawy kół ze sztywnymi osiami E-Thru 12mm (28" z Boost oraz 27,5" bez Boost). Obręcze powyższych kół przygotowane zostały oczywiście do zastosowania systemu bezdętkowego, a ich wewnętrzna szerokość wynosi 21,6 mm (to wartość zbliżona do modeli MTB).
Zestawienie wagowe: WH-RX570 700c: 1600g/para, WH-RX570 650b: 1540g/para
Nowości w grupie Shimano Tiagra
Równocześnie z premierą podzespołów GRX Shimano zaprezentowało także kilka udoskonaleń grupy Shimano Tiagra - największą nowość stanowi nowy system hamulców hydraulicznych, który od teraz, na wzór swoich wyższych i starszych braci, będzie integralnym elementem grupy (do tej pory na rynku spotykaliśmy pozagrupowe klamki ST-RS405). Nowe klamkomanetki Tiagra ST-4720 otrzymały korpus stworzony na wzór modeli 105, Ultegra i Dura-Ace - jest mniejszy i bardziej ergonomiczny, a do tego poprawie uległa modulacja siły hamowania. Shimano zapewnia, że poprawie uległa też szybkość zmiany przełożeń. Dodatkowo na rynku pojawi się wersja klamek Tiagry dostosowanych do mniejszych dłoni.
Dodatkową nowością jest nowa konfiguracja blatów korby 48-34T oraz nowe piasty ze sztywnymi osiami 12mm (HR-RS470 / FH-RS470). Nowe elementy grupy Tiagra na rynek mają trafić w czerwcu 2019 roku.
Więcej informacji szukajcie na: Shimano Road / Shimano MTB