GRUPY OSPRZĘTU SRAM MTB (HIERARCHIA)

Dowiedz się więcej o grupach napędowych SRAMa dedykowanych do MTB oraz poznaj ich hierarchię.

Szymon Wołdziński

SRAM to amerykańska marka, która jest drugim co wielkości producentem napędów rowerowych na świecie. Słynie z innowacyjności oraz koncentracji na komponentach od klasy średniej wzwyż. Poznaj poszczególne grupy SRAMa i ich hierarchię!

SRAM istnieje na rynku rowerowym od 1987 roku. Pierwszym produktem w ofercie firmy były manetki do rowerów triathlonowych. Nieco później do sprzedaży trafiły obrotowe manetki do rowerów górskich Grip Shift, które stały się rynkowym hitem i sprawiły, że SRAM stał się marką znaną na całym świecie. Wkrótce amerykański producent rozpoczął proces ,,skupowania” uznanych marek - przejął m.in. Sachsa, Avida, Rock Shoxa, Truvativa czy Zippa. W ten sposób stał się posiadaczem wiedzy i technologii, jak również zakładów produkcyjnych. W ten sposób z producenta ,,tylko” manetek stał się firmą będącą gotową stanowić realną konkurencję dla Shimano. Obecnie SRAM ma już ugruntowaną rynkową pozycję i koncentruje się na osprzęcie wyższej klasy - jest mocnym graczem od średniej półki do napędów premium. Totalnie odpuszczając osprzęt do rowerów najtańszych. 

Zobacz również:

 

Jednocześnie SRAM jest też branżowym innowatorem. Zwykle jako pierwszy prezentuje światu nowe rozwiązania, które później stają się branżowymi standardami. Warto tu przytoczyć choćby królujące obecnie w rowerach MTB napędy z jedną tarczą z przodu, które rozsławił właśnie SRAM. Pierwszą grupą w systemie 1x był jedenastobiegowy SRAM XX1, zaprezentowany w 2012 roku. Równocześnie pokazano wtedy kasety montowane na bębenek XD z najmniejszą koronką 10T, co dało impuls dla całej branży do znacznego zwiększania rozpiętości przełożeń. Podobnie z technologią profilowania zębów Narrow-Wide, czyli naprzemiennej grubości zębów w tarczach korby, aby łańcuch pewniej trzymał się zębatki podczas wibracji i wstrząsów. SRAM to również autor systemu z mocowaniem zębatki w systemie Direct Mount (zębatka bezpośrednio na osi korby), która dziś jest praktykowana przez większość producentów. Jako pierwszy SRAM był również z systemem 1x12 (Sram Eagle) oraz bezprzewodową elektroniczną przerzutką MTB (Eagle AXS)

Grupy napędowe i pozostałe komponenty

 

 

Pełna grupa napędowa składa się z manetki, przerzutki (bądź dwóch manetek i przerzutek) kasety, łańcucha oraz mechanizmu korbowego. Takich ,,grup” w kilku wariantach SRAM posiada aż 8: X5, SX, NX, GX, X01, XX1, X01 AXS, XX1 AXS - gradacja od najbardziej podstawowej do najwyższej. To jednak nie wszystko, pomimo braku kompletnych grup, a jedynie części podzespołów, w ofercie są jeszcze 3 niższej klasy napędy - idąc do dołu - X3, X4, X7. Poniżej prezentujemy wszystkie grupy Srama w podziale na: 

  • Napędy budżetowe 
  • Napędy 1x11
  • Napędy 1x12
  • Napędy elektroniczne AXS
  • Napędy do Downhillu i rowerów elektrycznych

 

Podstawowe napędy SRAM 

Wśród najbardziej podstawowych napędów - jak już wspominaliśmy - nie można mówić o kompletnych grupach, a raczej o poszczególnych komponentach, które wraz z pozagrupowymi podzespołami pozwalają zbudować kompletny napęd. Najtańszym napędem jest SRAM X3, czyli grupa w systemie 3x7. Jej manetki działają w systemie Trigger, czyli obie dźwignie obsługuje się kciukiem. Kolejny w hierarchii jest SRAM X4, który działa w systemie 3x8 i technologicznie jest podobny do X3 - części w dużej mierze są wykonane z plastikowych tworzyw i aluminium, manetki to również Triggery, a przerzutka może obsługiwać również 7 i 9 biegów, natomiast manetki X4 to 3x8. Kolejny w hierarchii jest SRAM X5, czyli napęd dostępny zarówno z 2 i 3 tarczami z przodu oraz z 9 lub 10 biegami z tyłu. Posiada już bardziej zaawansowane technologie SRAMa oraz jest kompatybilny z matchmaker’ami (mocowanie klamki i manetki na jednej obejmie). W przypadku X5 możemy już mówić o pełnej grupie - dostępna jest też korba w opcji z dwoma lub trzema tarczami. Dawniej powyżej tych grup były jeszcze X7 i X9 oraz X0 i XX. Obecnie produkowane są te dwie ostatnie, a z pozostałych w bieżącej ofercie SRAMa znajdziemy już tylko tylne przerzutki SRAM X7 na 10 biegów, które można sparować np. z manetkami X5. 

SRAM GX 2x10 

Obok X5, SRAM GX jest drugą grupą w systemie 2x10. Jednocześnie pierwszą, która posiada przerzutkę ze sprzęgłem (dostępnie są dwie wersje GXa - z i bez). Korba występuje z zębatkami 36/22 i 38/24, manetki to oczywiście Triggery, a przednia przerzutka jest dostępna w kilku standardach mocowania. Do zestawu pasują wszystkie 10-biegowe kasety SRAMa - tu odpowiednie są 11-32 i 11-36. 

SRAM GX 2x11

Napęd GX w systemie 2x11 to propozycja dla osób, które szukają wyjątkowo dużej rozpiętości przełożeń. Wg danych producenta korba GX 2x11 o tarczach 36/24 może współpracować z kasetą na bębenek XD, czyli modelem o rozpiętości 10-42. Tym samym to napęd o największym zakresie przełożeń w całej kolekcji SRAMa. Poza wspomnianą kasetą można go sparować również z klasycznymi trybami 11-36 i 11-32. Tylna przerzutka oczywiście ma sprzęgło, manetki to Triggery, a przerzutki przednie dostępne są w kilku wariantach mocowania. 

 

Może Cię zainteresować:

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły