Szosowe grupy osprzętu Shimano (hierarchia)

Szymon Wołdziński

Zastanawiacie się, jaką grupę Shimano powinniście wybrać do swojej szosy? Zapraszamy do krótkiego przewodnika po grupach szosowych japońskiego giganta!

W tym poradniku postaramy się wam pomóc poznać i zrozumieć klasyfikację grup osprzętu do rowerów szosowych. Rozpoczniemy od lidera rynku osprzętu rowerowego - to oczywiście firma Shimano, która pomimo, że pochodzi z Japonii i rozwijała się z dala od najbardziej na punkcie kolarstwa zakręconej Europy, to już w 1921 roku rozpoczęła produkcje części do rowerów!

 

 
 

 

 

Celem niniejszego tekstu jest pomóc Wam we właściwym wyborze gotowego roweru i/lub wskazanie, jakiego osprzętu szukać do swoj maszyny, by spełniała wasze rowerowe potrzeby. Oczywiście nikt nie dyskutuje ze stwierdzeniem, że sercem roweru jest rama. Na co więc poza ramą należy zwrócić uwagę kupując nowy rower? Koła, osprzęt, elementy kokpitu, cena? W rowerze wyposażonym w dobrą ramę pozostałe komponenty roweru można wymienić zależnie od potrzeb. Zwykle producenci oferują możliwość kupna kilku wersji rowerów opartych na jednym modelu ramy, różnicując je grupami osprzętu, kołami czy kokpitem.

 

 
 

 

 

W skład grupy osprzętu wchodzą przede wszystkim: przerzutka przednia i tylna, klamkomanetki, mechanizm korbowy z wkładem suportu, kaseta, łańcuch oraz szczęki hamulców, bądź zaciski w przypadku hamulców tarczowych. Do tego dochodzi szereg innych komponentów, jak komponenty do jazdy na czas, koła, czy piasty. My zaprezentujemy wam trzon każdej z grup, czyli napędy i hamulce.

Hierarchia grup szosowych Shimano

 

Shimano Tourney A070

 

 

Najtańsza grupa osprzętu Shimano, którą możemy zaadaptować do szosy. W rzeczywistości to siedmiobiegowy napęd do tanich rowerów rekreacyjnych. Pomimo tego znajdziemy w niej już klamkomanetki i korbę z dwoma blatami 50/34. Dostępna jest też opcja z trzema zębatkami (50/39/30). W grupie A070 zastosowano najtańsze materiały - stal i plastik. Powyższe nie gwarantuje dużej trwałości, czy dokładności w działaniu. Na Tourney możesz postawić wtedy, jeśli niska cena zakupu jest dla Ciebie najważniejsza, a szosę traktujesz w 100% rekreacyjnie i turystycznie.

 

 

Shimano Claris

 

To grupa jeszcze nieprzeznaczona do sportowej jazdy, ale o sportowym wyglądzie. Wyraźnie nawiązuje do wyższych grup napędowych japońskiego producenta. Masa Clarisa czy szybkość działania nie dorównują grupom wyczynowym, ale sprawdzi się świetnie w rowerze na rekreacyjne wyprawy czy dojazdy do pracy. Trwałość grupy jest na przyzwoitym poziomie, a nowoczesnym wyglądem czteroramiennego mechanizmu korbowego nie odbiega znacząco od grup sportowych. Korba posiada zintegrowaną oś, a ośmiobiegowe klamkomanetki mają dwie dźwignie zlokalizowane w ,,klamce" i umożliwiają obsługę biegów w dolnym chwycie - dokładnie tak jak w grupach wyższych. Podobnie jak u droższych braci poprowadzono też linki - biegną estetycznie ukryte pod owijką. Rower na Claris możesz wybrać, jeśli zaczynasz przygodę z szosą. Do bardziej sportowej jazdy warto spoglądować na grupy wyższe. Jeśli Ci się nie spodoba to sporo możesz zaoszczędzić.

 

 

Shimano Sora

 

  • Sora to dziewięciobiegowa grupa dla początkujących entuzjastów kolarstwa. Ciekawy wybór do zbudowania niedrogiego roweru szosowego, który zważywszy atrakcyjną cenę naprawdę dobrze wygląda. Dostępne jest aż 6 opcji kasety dziewięciobiegowej. Sora nadaje się do rekreacyjnej sportowej jazdy oraz do rowerów przeznaczonych do treningu. Jest wyraźnie lżejsza od odświeżonej grupy Claris, choć nadal znacznie cięższa niż grupy wyższe. Wzrosło również zastosowanie stopów aluminium na rzecz eliminacji stali. Również producenci rowerów chętnie korzystają z Sory do wyposażenia rowerów szosowych - szczególnie maszyn endurance, turystyków czy graveli. To ostatnia grupa, która występuje w opcji na dwa blaty (50/34), ale również z trzema tarczami z przodu (50/39/30).
Shimano

 

 

Shimano Tiagra

 

  • Tiagra to kolejny poziom zaawansowania. W wersji 4700 oferuje już naprawdę wysoki poziom działania. Choć do dyspozycji nie mamy jedenastu biegów, jak w osprzęcie sportowym, to szczególną uwagę zwraca obecność nowych klamkomanetek w wersji współpracującej z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Model oznaczony kodem 4720 wygląda bardzo nowocześnie i w zasadzie ergonomią nie odbiega wiele od 105. Co prawda 10-tka zaczyna być wypierana przez jedenastkę, ale zawsze łatwiej znaleźć dobrej jakości kasetę niż w przypadku dziewięciobiegowej Sory. Cieszy też niska cena części eksploatacyjnych - jak łańcuchów czy kaset. Dostępne są dwie opcje mechanizmu korbowego: 52/36 i klasyczny kompakt 50/34. Obecność tej pierwszje wskazuje na bardziej sportowy charakter tej grupy osprzętu. Choć zawodników może drażnić brak opcji kasety 11-28. Jest 11-25, 12-28, 11-32 i 11-34. Zarówno Sora, jak i Tiagra sprawdzą się w rowerach do rekreacyjnej amatorskiej jazdy szosowej, choć z Tiagrą można śmiało stawać na starcie amatorskich wyścigów. 
  • Test: Shimano Tiagra (4700)
Shimano

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły