SRAM to amerykański producent napędów i komponentów rowerowych, który w swoim portfelu posiada takie marki jak Zipp, Rock Shox czy Avid. Firma niegdyś uznawana była za specjalistę przede wszystkim od MTB, natomiast mało kto wie, że swoją rynkową obecność SRAM rozpoczął od produkcji manetek do rowerów szosowych – konkretnie rozwiązań dedykowanych do triathlonu. Potem nastąpił rozbrat z cienkimi kołami, jednak już w 2004 roku SRAM powrócił na szosę prezentując swój własny kompletny szosowy napęd z rewolucyjną technologią DoubleTap, w której wszystkie działania wykonuje się jedną dźwignią – zarówno wrzuca, jak i zrzuca biegi.
Obecnie SRAM dzierży pozycję globalnego wicelidera rynku napędów rowerowych, a wśród grup dedykowanych do rowerów szosowych jest jedną z trzech dużych firm – wraz z Shimano i Campagnolo oferuje po kilka grup napędowych do rowerów z barankiem. Mimo że pod względem wielkości sprzedaży nadal rządzi Shimano, to SRAM może pochwalić się mianem ,,rynkowego innowatora”. Amerykanie jako pierwsi pokazali szosową grupę z jednym blatem z przodu (był to mechaniczny SRAM Force CX1) oraz bezprzewodowy napęd szosowy SRAM eTap oparty o własny, zakodowany protokół komunikacji, który nie podlega zakłóceniom. Tyle o historii… W tym artykule przygotowaliśmy dla Was hierarchiczne zestawienie napędów amerykańskiego producenta oraz prezentację głównych cech obecnych w szosowych komponentach SRAMa.
Zobacz również:
Tylko bezprzewodowy osprzęt AXS!
Jeszcze kilka lat temu SRAM miał w swojej ofercie szeroki wybór osprzętu mechanicznego oraz elektronicznego. Amerykanie postawili jednak na nowoczesność i obecnie w kolekcji mają wyłącznie grupy napędowe AXS, czyli elektroniczne przerzutki bezprzewodowo komunikujące się z manetkami. Co ważne, wszystkie grupy szosowe SRAMa mogą funkcjonować w systemie 1x12 lub 2x12 i są wzajemnie kompatybilne. Oznacza to, że możemy używać np. topowej przerzutki Red z podstawowymi ,,klamkomanetkami” Rival i dokonywać wszelkich innych kombinacji o jakich tylko nam się zamarzy. Co więcej, SRAM ma też gravelowe odpowiedniki swoich szosowych grup, jednak o osprzęcie dedykowanym do rowerów szutrowych piszemy w osobnym artykule: Gravelowe grupy osprzętu SRAM – przewodnik! Jako formalność dodamy, że szosowe grupy SRAMa występują wyłącznie z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi.
SRAM Red AXS
Red AXS to najdroższy i najbardziej zaawansowany dostępny na rynku napęd w kolekcji amerykańskiego producenta. Jak przystało na sprzęt z górnej półki znajdziemy tutaj najlepsze materiały i najbardziej zaawansowane technologie obróbki, które w sumie pozwoliły na zbudowanie grupy ważącej (w wersji z pomiarem mocy) równe 2496 gramów! Najciekawsze są tu ultra-odchudzone, puste w środku, karbonowe ramiona korb oraz kaseta wycięta z jednego kawałka stali, która w wersji 10-28 waży jedynie 180 gramów. Obecnie na rynku mamy do czynienia już z drugą generacją Red’a AXS, którego łapy mają znacznie lepszą ergonomię, niż pierwsza generacja, a dodatkowo są wyraźnie mniejsze i mają bardziej subtelny wygląd. Ponadto SRAM usprawnił i przyspieszył też działanie przedniej przerzutki, na której szybkość niektórzy w pierwszej odsłonie nieco narzekali. Wreszcie dodał też przyciski na klamkach, które mogą służyć np. do przewijania ekranów w komputerze rowerowym z GPS.
Co do ogólnych zasad, grupa SRAM Red AXS jest systemem 1x12 lub 2x12. Dostępne są cztery kasety – 10-28,10-30, 10-33 i 10-36. W mechanizmach korbowych 2x dostępne są kombinacje 50/37, 48/35 i 46/33. Jednak dokupić można też inne kombinacje tarcz (bez korby, same zębatki) 52/39, 54/41 i 56/43. Podobnie wygląda kwestia napędów 1x, gdzie dostępne są aero zębatki w rozmiarach 48T, 50T, 52T, 54T, 56T, 58T, 60T, 64T i 68T. Podobnie jak w tańszych grupach AXS, również w Red występuje dodatkowa przerzutka i kaseta dedykowana do graveli, czyli wariant XPLR. Jednak w Red jako jedyna działa w systemie 1x13! Szerzej o niej piszemy w osobnym artykule, do którego odnieśliśmy Was powyżej.
SRAM Force AXS
SRAM Force AXS to środkowa grupa osprzętu w hierarchii, która różni się od nowego Red’a inną konstrukcją łap i przerzutek, bowiem komponenty te kształtem, ergonomią i wyglądem są bliskie do tańszego Rivala. Natomiast od podstawowej grupy Force różni się lepszymi materiałami i bogatszą listą wariantów poszczególnych komponentów oraz kompatybilnością z dodatkowymi przyciskami (tzw. blip’ami). Dźwignie hamulcowe Force i ramiona korby są karbonowe, podczas gdy w Rivalu aluminiowe. Wśród korb 2x znajdziemy trzy opcje zębatek: 46/33, 48/35 i 50/37. Kasety z kolei dostępne są cztery i mają rozpiętość: 10-28, 10-30, 10-33 i 10-36. Przy czym warto pamiętać, że blat 48 i 10T z tyłu to podobne przełożenie, jak w przypadku klasycznego napędu 53x11T. Zakres przełożeń i ciasne stopniowanie to ogromna zaleta elektronicznego Force’a i innych napędów SRAM AXS 2X. Oczywiście dostępne są też mechanizmy korbowe 1x, jednak nie ma tu aż tylu wariantów rozmiaru zębatki przedniej. Podobnie jak w Red tutaj też mamy opcję kupna korby z wbudowanym pomiarem mocy. Ponadto Force AXS również posiada swoją gravelową opcję XPLR – z kasetą 10-44 i dedykowaną do niej przerzutką tylną.
SRAM Rival AXS
Rival to podstawowa grupa w rodzinie szosowych napędów eTap AXS. Naturalnie może być to zestaw 2x12 lub 1x12, a najmniejsza koronka w kasetach – jak w każdej innej grupie AXS – ma 10 zębów, a nie 11, jak to miało miejsce w przypadku grup mechanicznych. Do nich wymagany jest bębenek XDR w tylnym kole. Pomimo, że Rival ma prostsze technologicznie rozwiązania i tańsze materiały użyte do produkcji to całość działa zaskakująco dobrze. Tak naprawdę poza wyraźnie wyższą masą i bardziej plastikowym wykończeniem oraz brakiem możliwości dołożenia blipów (dodatkowych guzików do zmiany biegów doklejanych w wybranym miejscu na kierownicy), grupa ta ,,w jeździe” niewiele różni się od wyższych.
Dostępne są dwurzędowe mechanizmy korbowe 43/30, 46/33 i 48/35, natomiast przy 1x wybierać możemy między tarczami od 38 do 46 zębów (oczywiście w stopniowaniu co dwa zęby). Dostępne są też korby z pomiarem mocy oraz wersja z szerszą osią suportu, która pasuje do rowerów z szerszymi oponami. Jest też osobna grupa do graveli Rival XPLR, która podobnie jak Force XPLR ma kasetę od 10 do 44 zębów.
Zobacz również: