Bagażnik rowerowy na hak - jaki wybrać?

Dowiedz się, jak wybrać bagażnik rowerowy na hak holowniczy Twojego samochodu. Kilka wskazówek dotyczących przewozu rowerów!

Drukuj
Składany bagażnik na hak Volvo Fix4Bike Michał Kuczyński

Jednym z najbardziej popularnych sposobów transportowania rowerów samochodem jest korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na haku holowniczym. Dowiedz się, jak wybrać model, który sprosta Twoim potrzebom i oczekiwaniom!?

Bagażniki rowerowe na hak holowniczy uznaje się za najlepszy sposób przewożenia rowerów samochodem. Faktycznie mają sporo zalet i w wielu obszarach przewyższają modele dachowe, czy na klapę, choć bez problemu można wytknąć im również wady. Na ten temat mamy dla Was osobny artykuł, w którym kompleksowo rozpracowujemy zagadnienie przewozu rowerów samochodem: JAK PRZEWOZIĆ ROWER SAMOCHODEM? Natomiast tutaj - w skrócie - wymienimy jedynie najważniejsze ,,za i przeciw" rowerowych bagażników na hak.

 

Zalety transportu rowerów na haku holowniczym

  • Wygodny montaż rowerów, szczególnie tych cięższych
  • Łatwy dostęp do platformy w przypadku osób niskiego wzrostu i/lub dużych samochodów
  • Brak istotnego wpływu na spalanie
  • Możliwość bezpiecznej jazdy z prędkościami autostradowymi
  • Cisza w podróży / rowery nie stawiają dużego oporu aerodynamicznego
  • Brak ograniczeń z wjazdem do garażu itp. miejsc
  • Stabilne zachowanie samochodu w zakrętach i w wietrzne dni
  • Pewne i stabilne trzymanie rowerów
  • Możliwość błyskawicznego demontażu, gdy nie potrzebujemy bagażnika
  • Jedyna sensowna opcja przewozu rowerów elektrycznych
 

 

Wady bagażników rowerowych montowanych na haku holowniczym

  • Wymaga posiadania haka holowniczego
  • Są droższe, niż pozostałe bagażniki rowerowe
  • Wymaga każdorazowego montażu na haku holowniczym
  • Spakowanie rowerów zajmuje więcej czasu, niż w przypadku bagażnika dachowego
  • Wymaga sporo miejsca do przechowywania
  • Utrudnia cofanie i parkowanie / zaburza pracę czujników cofania
  • Rowery są bardziej narażone na uszkodzenia przy jakiejkolwiek stłuczce
  • Naraża rowery na uszkodzenia, ciężko poustawiać je tak, aby się nie ocierały o siebie
 
 

 

Bagażnik na 2 czy 3 rowery?

Samochodowe bagażniki rowerowe na dach zawsze kupujemy na sztuki, czyli nabywamy tak dużo platform rowerowych, ile potrzebujemy. Z reguły auta osobowe mieszczą na dachu bez żadnych problemów trzy jednoślady, a jeśli mamy duży samochód, albo nieco bardziej się postaramy podczas zakładania rowerów, to zwykle da się upchnąć na dachu nawet cztery sztuki. W przypadku bagażników na hak jest nieco inaczej, tutaj już na etapie zakupu musimy zdecydować, ile sztuk pomieści nasza platforma. Najbardziej powszechne są bagażniki na 2 lub 3 rowery. Taki wybór mamy najczęściej w obrębie jednego modelu - dostępna jest po prostu wersja bagażnika na 2 lub 3 jednoślady. To standard np. w marce Thule, która jest jedną z najpopularniejszych na rynku. Choć w sprzedaży występują też inne opcje - nawet na jeden rower. Takowy ma choćby solidna firma Uebler. Często występująca opcją jest możliwość dokupienia adaptera, który umożliwia dodanie kolejnego roweru. Czyli np. montaż trzeciego roweru do platformy na dwa jednoślady, czy czwartego w bagażniku na trzy rowery. Nasza praktyka podpowiada, że w przypadku modeli na hak między rowerami jest zazwyczaj dość ciasno. Jeśli więc zamierzacie często wozić dwa duże rowery (szczególnie dotyczy to rowerów górskich takich jak fulle, czy elektryki) to lepiej mieć platformę z trzema miejscami. Zawsze łatwiej będzie się pomieścić. Wadą modeli na więcej rowerów jest oczywiście wyższa cena zakupu oraz większa masa i gabaryty, które poczujecie podczas przenoszenia, zakładania na hak oraz przechowywania.

 
 

 

Sztywna platforma rowerowa czy składany bagażnik rowerowy?

Podstawowe modele na hak nie są składane, ich platforma jest sztywna i zajmuje sporo miejsca. To szczególnie istotne w kontekście przechowywania. Jeśli macie do dyspozycji garaż to zwykle temat nie istnieje, natomiast w każdym innym scenariuszu jest to kłopotliwe. Możliwość złożenia bagażnika i tym samym skompresowania jego wymiarów to cecha niektórych modeli z segmentu premium. To oczywiście kosztuje, natomiast taki kompaktowy bagażnik znacznie łatwiej schować w małej piwnicy, czy nawet w bagażniku samochodu, co przydaje się np. podczas wakacyjnych wyjazdów.

 

 

Jaki masz hak holowniczy i gniazdko?

W momencie zakupu bagażnika warto upewnić się, że nasz samochód i hak są z nim kompatybilne. Upewnijmy się więc, jaki mamy hak - klasyczną kulę, czy może Fix4Bike? Sprawdźmy również, czy mamy gniazdo 7, czy 13 pinowe?

 
 

 

Wybierz model odchylany!

Jedną z najważniejszych funkcji jest odchylanie, które - pomimo platformy założonej na hak - pozwala nam mieć dostęp do bagażnika naszego samochodu. Wysokiej jakości bagażniki rowerowe na hak holowniczy mają tą funkcję w standardzie, ale wcale nie jest powiedziane, że zawsze ją spotkacie. Na rynku jest sporo tańszych bagażników, które może nie nadszarpną budżetu podczas zakupu, ale nerwy już tak... w trakcie podróży, gdy zechcecie coś wyjąć z kufra Waszego samochodu, a dostęp do niego będzie niemożliwy.

 

 

Limit wagowy, system montażu i inne ważne szczegóły

Nie mniej istotne są detale, na które warto zwrócić uwagę jeszcze na etapie poszukiwań. Przede wszystkim warto spojrzeć na limit wagowy, jaki posiada nasz kandydat. Występują dwa ograniczenia, całkowity udźwig oraz maksymalny ciężar dla pojedynczej szyny. Na te kwestie baczenie muszą mieć posiadacze rowerów elektrycznych oraz osoby chcące rozszerzyć możliwości transportu swojego bagażnika - np. przez dodanie trzeciego roweru do platformy z dwoma miejscami.

 

 

Równie ważne są sprawy związane z ergonomią i codziennym użytkowaniem. Łatwość i szybkość zakładania na hak to bardzo ważna sprawa, podobnie jak instalowanie rowerów na platformę. Dobre bagażniki mają spory zakres regulacji ramion trzymających rowery, co ułatwia montaż rowerów. Tak samo istotne jest, aby między rowerami (szynami na rowery) była jak największa przerwa. Taki dystans ułatwia wzajemne poustawianie jednośladów w taki sposób, aby nie obijały i nie ocierały się o siebie. Dzięki temu przewieziesz rowery bez ich uszkadzania. Bywa, że w modelach różnych marek jest na tyle ciasno, że potrzebne jest zabezpieczenie rowerów - np. piankowymi osłonami...

 

 

Co wybrać?

Nasza rekomendacja jest prosta! Jeśli często podróżujecie z rowerami to wybierajcie modele z górnej półki. To wprawdzie spory wydatek, ale jakość użytkowania i dopracowana ergonomia są tego warte. Po pierwsze mocowanie bagażnika na hak będzie łatwe i szybkie, po drugie taki lekki bagażnik rowerowy jest poręczny podczas przenoszenia i przechowywania. Ponadto bagażniki rowerowe z górnej półki zapewniają szybki i łatwy montaż roweru, a także jego bezpieczeństwo podczas podróży. Dlatego nawet jeśli jeździcie rzadko, ale macie luźne środki, to również kierowalibyśmy uwagę w kierunku modeli premium. Jedyna sytuacja, w której można rozważać zakup najbardziej podstawowych modeli bagażnika rowerowego na hak to okazjonalne użytkowanie i chęć wydania na produkt minimalnej kwoty.

 

Co na rynku?

Poniżej prezentujemy kilka popularnych typów bagażników rowerowych na hak, które są dobrymi przykładami modeli, jakie spotkacie na rynku.

Składany i odchylany bagażnik na 2-3 rowery

Thule Epos
  • Epos to najbardziej zaawansowany model jednego z liderów rynku, czyli Thule. Składa się do kompaktowych rozmiarów, a podczas jazdy mamy łatwy dostęp do bagażnika samochodu, ponieważ Epos jest odchylany. Występuje w opcji na 2 lub 3 rowery. Ma też jedną dość unikalną funkcję - można wkładać i wyciągać rowery w dowolnej kolejności. 

Składany i odchylany bagażnik na 4 rowery

Inter Pack New Spider 4
  • Opcją dla dużych rodzin jest bagażnik mieszczący 4 rowery. Akurat ten Inter Pack to całkiem zaawansowany model - z funkcją składania i odchylania. Problemem może być limit wagi, jakie mają tego typu modele. Często ,,tylko 60 kg". 4 rowery potrafią go przewyższyć, podobnie jak limit nośności samego haka. Warto mieć to na uwadze podczas zakupów!

 

Bagażnik na 1 rower bez funkcji odchylania

Uebler F14
  • Prosty i mały bagażnik na hak, który mieści tylko jeden rower. Jest składany dla ułatwienia przechowywania, ale nie posiada funkcji odchylania. 

Bagażnik nożycowy 

Amos - 3 rowery
  • Prosty i tani bagażnik nożycowy na hak. Zaletą jest niska cena zakupu, ograniczeniem może być dość trudne montowanie rowerów i mało miejsca pomiędzy nimi. Dodatkowy problem to ograniczona nośność. Tego typu nie są odchylane, ani składane. Brak obu tych funkcji jest cechą wielu tanich modeli - również z platformą.