Złocona e-szosówka na 125-lecie: Ribble Allroad SLe

Całkowicie nowy, wspomagany rower typu allroad w customowym malowaniu z okazji 125-lecia firmy Ribble.

Drukuj

Brytyjska marka z okazji 125-lecia rozpoczęcia działalności zaprezentowała 3 unikatowo pomalowane rowery. Jednym z nich jest premierowy, elektryczny Allroad SLe. Przyglądamy się bliżej tej zupełnie nowej, aerodynamicznej konstrukcji typu allroad.

Niewiele firm w branży rowerowej może pochwalić się dłuższą historią niż brytyjski Ribble, który swoją działalność rozpoczął jeszcze w XIX wieku, a dokładniej w 1897 roku.  Chcąc podkreślić ten fakt, z okazji okrągłej 125. rocznicy powstania firmy, ekipa z Lancashire przygotowała trzy customowo pomalowane rowery - dwa już znajdujące się w ofercie oraz jeden concept bike - Allroad SLe. Oprócz opublikowanych zdjęć Ribble nie podzielił się żadnymi szczegółami technicznymi, ale już na ich podstawie możemy sporo wywnioskować o nowej maszynie brytyjskiej marki.

Allroad SLe przypuszczalnie oparty jest na platformie elektrycznej szosówki Ribble Endurance SLe, łączącej w sobie komfort, niską masę i dobre właściwości aerodynamiczne, czyli wszystkie cechy, które musi spełniać nowoczesny rower allroad.

 

Zobacz też:

 

 

 

 
 

 

Podobnie jak w Endurance SLe, tutaj też najprawdopodobniej za wspomaganie odpowiada system Mahle ebikemotion X20. Składa sie on z jednostki napędowej umieszczonej w tylnej piaście połączonej z kompaktową baterią schowaną w dolnej rurze ramy. Cały układ waży zaledwie 3.2 kg, a więcej o nim możecie znaleźć na stronie producenta. 

Konfiguracja zaprezentowej maszyny to oczywiście pełny high-end, z kompletną, najnowszą grupą napędową Shimano Dura-Ace Di2 R9200 czy carbonowymi kołami Mavica ubranymi w bezdętkowe opony Continental GP5000 TR S na czele. Mimo bardzo "szosowej" specyfikacji zaprezentowanej wersji jubileuszowej, słowo "allroad" w nazwie modelu sugeruje, że będziemy mogli założyć nie tylko gładkie i wąskie szosowe gumy, aczkolwiek na chwilę obecną nie wiemy jaka będzie ich maksymalna dopuszczalna szerokość.

Tak jak napęd i koła są powszechnie stosowane w rowerach innych producentów, na szczególną uwagę zasługuje unikatowy, stworzony przez Ribble kokpit Allroada SLe.

 

Innowacyjny, drukowany w 3D kokpit

Allroad SLe wyposażony jest w kokpit znany z szosowego roweru aero brytyjskiej marki - Ultra SL R , ale w wersji 2.0, która oprócz prawdopodobnie większej szerokości niż oryginał (w wersji szosowej kierownica dostępna jest w radykalnych szerokościach 33, 36 i 38cm) została wykonana w technologii druku 3D.

Ultra 2 to zintegrowana kierownica z "bulwiastym" (w przeciwieństwie do zwykle spotykanego spłaszczonego i opływowego) górnym chwytem, zaprojektowana do "rozcinania" mas powietrza przed kolarzem w taki sposób, aby mimo większego oporu samej kierownicy, całkowity opór aerodynamiczny duetu rower-kolarz był możliwie jak najmniejszy. Takie holistyczne podejście do tematu aerodynamiki mogliśmy zaobserwować choćby w Pinarello F HR 3D, na którym Filippo Ganna ustanowił miesiąc temu rekord świata w jeździe godzinnnej.

Podczas premiery Ultra SL R, Ribble twierdził, że sama ta kierownica może zapewnić potencjalną oszczędność czasu o 20,5 sekundy na 40 km (mierzonej przy prędkości 35 km/h), w porównaniu z "konwencjonalną" zintegrowaną kierownicą o spłaszczonym profilu górnego chwytu.

 

 

Hope HB.T - radykalny rower torowy, który reprezentacja Wielkiej Brytanii używała na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio w 2020 roku, wykorzystywał podobną koncepcję, ale w tamtym przypadku "manipulowano" goleniami widelca. 

Poza wykorzystaniem technologii druku 3D, nie wiadomo jednak czym druga iteracja Ultra 2 różni się od oryginału. Konstrukcja jest dwuczęściowa, z niezależnym mostkiem i kierownicą, ale ze względu na customowe malowanie zaprezentowanego roweru, które objęło również kokpit, nie można nawet jednoznacznie stwierdzić z jakiego materiału została wykonana.

 

Wyjątkowe malowanie

Oprócz Allroad SLe, customowe malowanie na jubileusz 125-lecia Ribble'a otrzymał również Ultra SL R oraz Gravel Ti. W każdym modelu zastosowano marmurkowe wykończenie powłoki lakierniczej w unikatowym dla danego modelu kolorze (czerwonym, niebieskim i zielonym).

 
 

 

Projekt customowego malowania obejmuje nie tylko frameset, ale również takie komponenty jak sztycę, siodło czy kokpit. 

 
 

Wyjątkowość i ekskluzywność zaprezentowanych modeli mają podkreślać takie detale jak choćby pozłacane logo marki umieszone na główce ramy czy płatki 24-karatowego złota użyte w powłoce lakierniczej w kilku miejscach na ramie.

 

 

Ultra SL R, Gravel Ti i Allroad SLe będą dostępne w customowym, jubileuszowym malowaniu przez cały następny rok, za pośrednictwem internetowego programu Ribble CustomColour. Cena? Równie niebagatelna jak uzyskany efekt wizualny. Za możliwość posiadania złotego roweru przyjdzie nam dopłacić 1.299 funtów w stosunku do standardowej wersji z tym samym wyposażeniem.

Strona producenta:  Ribble