Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower crossowy do 3000 zł?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniu roweru typu cross do 3000 zł. Poznaj modele na 2025 rok.

Drukuj
Tabou Flow 5.0 GTS Michał Kuczyński

Rowery crossowe to uniwersalne sportowo-rekreacyjne jednoślady, które mają całkiem szeroki wachlarz zastosowań. Poradzą sobie na asfalcie i w lekkim terenie. W tygodniu mogą dowozić właściciela do pracy, a po południu lub w weekend pozwolić wyskoczyć na rekreacyjny trening. Podpowiadamy, czego można spodziewać się po rowerze crossowym do 3000 zł.

Rowery crossowe stanowią ciekawy segment jednośladów dla rekreacyjnych rowerzystów, którzy szukają uniwersalnego sprzętu do wszystkiego. Ponieważ stanowią pewnego rodzaju połączenie roweru szosowego z górskim, są gotowe zarówno na bezpieczne przewiezienie nas przez lekki teren, a jednocześnie pozwalają szybko jeździć po łatwych asfaltowych i szutrowych trasach. Ich budowa i wyposażenie sytuują je jako rowery o lekko sportowym zacięciu, co spodoba się tym amatorom kręcenia, którzy lubią pojeździć żwawiej, niż pozwala na to rower miejski, czy trekkingowy. 

Zobacz również:

 

Dla kogo?

Rowery typu cross sprawdzają się idealnie podczas jazdy po drogach asfaltowych, szutrowych, polnych, czy leśnych, ale warto mieć z tyłu głowy, że jeśli zajdzie taka potrzeba da się nimi podjechać i zjechać po jakimś łatwym terenowym singlu czy szlaku. Ponieważ crossówki są dość szybkie, spodobają się osobom nastawionym na mocniejsze tempo, dłuższe trasy i bardziej żwawą jazdę. Nie ma też problemu, aby takim rowerem na co dzień dojeżdżać do pracy, choć mogą występować dwa ograniczenia: bardziej sportowe siodło, niż w typowym rowerze miejskim czasem wymaga spodenek z wkładką oraz brak fabrycznie zamontowanych świateł i błotników, które z kolei mają trekkingi i rowery miejskie (choć oczywiście można je dokupić i zamontować). 

 

 

Jednym słowem, to dobry rower dla rekreacyjnych rowerzystów, którzy chcą mieć dość lekki i szybki sprzęt pozwalający sforsować różnego rodzaju trasy. Gotowy na szybką jazdę i dłuższe dystanse. Nieco mniej komfortowy, niż rower miejski czy trekkingowy, ale odczuwalnie od nich szybszy. Oczywiście cross będzie też mniej sprawny w terenie, niż MTB oraz wolniejszy na asfaltach, niż rower szosowy, ale summa summarum oferuje tak dużą uniwersalność, że zwyczajnie pasuje do potrzeb naprawdę szerokiej grupy użytkowników

 

 

 

Dlaczego nie trekking lub gravel?

Stojąc przed decyzją zakupową możecie też rozważać inne rowery o podobnym zastosowaniu. Dla osób, które chcą jeszcze szybszego sprzętu, choć mniej komfortowego i wymagającego bardziej sportowej pozycji dobrą alternatywą może być gravel. Problem jednak tkwi w cenie - do 3000 zł nie kupimy gravela, a poza tym cross w porównywalnej kwocie zawsze będzie lepiej wyposażony

 

 

Na drugim biegunie są bardziej wygodne rowery trekkingowe, z pozoru bardzo podobne do crossów. Główne różnice to fakt, że trekking zawsze posiada pełne wyposażenie (błotniki, nóżka, oświetlenie, bagażnik, często również piasta z prądnicą) oraz przeważnie ma nieco bardziej zrelaksowaną pozycję. Powyższe sprawiają, że jest to sprzęt cięższy i wolniejszy, ale będący w zasadzie gotowy na wyprawę lub ,,czyste” i bezpieczne dojazdy do pracy. Nieco bardziej wyprostowana pozycja (choć to nie reguła) zapewnia też bardziej zrelaksowaną sylwetkę. Bywa też, że rowery z obu segmentów (cross i trekking) oparte są u danego producenta o identyczne ramy, różniące się grafiką i wyposażeniem. Kluczowe fakty są jednak takie, że dodatki kosztują i biorąc dwa rowery w identycznej cenie w przypadku jednośladów typu cross możemy się spodziewać lepszego osprzętu, niż w rowerze trekkingowym. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

 

Co otrzymujemy za 3000 zł?

Dysponując budżetem między 2,5 a 3 tys. zł możemy oczekiwać sensownego sprzętu dobrej jakości. Takiego, w którym wszystko lekko i sprawnie działa oraz ma jakość wykonania na tyle wysoką, że możemy spodziewać się długiego czasu użytkowania bez sensacyjnych awarii i ponadnormatywnego zużycia. Poza tym, taki rower będzie dość lekki. Oczywiście daleko mu do masy sportowych konstrukcji z segmentu szosa czy MTB, ale porównując go z podstawowym crossem poniżej 2000 zł różnice będą już zauważalne i odczuwalne bardzo wyraźnie. Omawiane crossy działają dobrze i są dynamiczne, a to ważne - nie ma nic bardziej rozczarowującego, niż sprzęt, który odbiera przyjemność z jazdy, bo zwyczajnie nie działa zbyt płynnie.

Rama i amortyzator

Standardem segmentu cross są aluminiowe ramy, które wyposażone zostały w amortyzowane widelce o niewielkim skoku. Aluminiowe ramy crossów zapewniają dużą sztywność i niską masę, a amortyzatory odczuwalnie podnoszą komfort jazdy po nierównościach. Bywa też - w przypadku modeli najtańszych - że z przodu montowany jest sztywny widelec. Jednak w segmencie 2500 - 3000 zł możemy być niemal pewni, że na pokładzie spotkamy amortyzator - przeważnie o skoku około 6 cm, który dodatkowo będzie miał blokadę ugięcia. Czasem nawet sterowaną wygodną manetką na kierownicy, która pozwala nie odrywać rąk od chwytów do blokowania i odblokowywania widelca. Standardem w tej cenie są produkty firmy SR Suntour - przeważnie model NEX, ale zdarzyć mogą się też inne Suntoury, jak również amortyzatory Spinner czy RST. Branżowy standard to również występowanie rowerów w dwóch wersjach - z poziomą górną rurą ramy dla mężczyzn oraz wariantem dla kobiet z obniżoną górną rurą. 

Koła i hamulce

Rowery typu cross mają obowiązkowo 28-calowe koła - ten rozmiar gwarantuje dobre toczenie się i wysoką prędkość jazdy, a dodatkowo pozwala rowerowi sprawnie przetaczać się przez nierówności - dzięki temu małe dziury dobrze wybierają same koła, nawet bez asysty amortyzatora, czy miękkiego siodła. Standardem w omawianej cenie są dość proste zestawy, które nie są najlżejsze, ale zostały przygotowane z myślą o dużej wytrzymałości na rozcentrowanie - spodziewajmy się więc odporności na ich rychłe zniszczenie. 

 

 

Na felgi montowane są opony w szerokości przeważnie około 40 mm (spotykany przedział to 35 - 45 mm) - ta wartość z jednej strony daje już całkiem solidną przyczepność w terenie, a z drugiej nadal sprawnie płynie po asfaltach. Podobnie jest samą rzeźbą bieżnika - dominują szybkie uniwersalne modele, które nadają się idealnie na łatwe trasy, ale poradzą sobie też w nieco cięższym otoczeniu. Dużo producentów stawia na ogumienie firmy Schwalbe - nasze doświadczenia podpowiadają, że to dobry wybór, to zazwyczaj szybkie i lekko toczące się modele. 

W cenie od 2500 do 3000 zł możemy się spodziewać hydraulicznych hamulców tarczowych, które są w większości rowerów na rynku. Najczęściej spotkamy naprawdę dobry i sprawdzony model Shimano BR-MT200, ale trafiają się też inne modele japońskiej marki oraz hamulce firmy Tektro - HD-M275 czy Vela. 1/3 cross'ów w omawianym przedziale cenowym ma mechaniczne tarczówki, bądź klasyczne szczękowe v-brake'i. W tym zestawieniu lepsze są te drugie, mniej ważą, a wcale nie hamują gorzej. 

Napęd

 
 

 

Standardem wśród crossówek są napędy o szerokim zakresie przełożeń, które pozwalają mieć zapas zarówno na mocne dokręcenie podczas jazdy z górki czy z wiatrem, ale również wystarczą, aby pokonać strome wzniesienia. Dominują systemy z 2 lub 3 tarczami z przodu i 7, 8 lub 9 biegami z tyłu. W badanym przedziale cenowym najczęściej są to grupy napędowe 3x8, które oparte są o osprzęt (bądź kombinację kilku grup) Alivio, Acera, Altus oraz Tourney. Im lepszy osprzęt, tym lepiej, ale nie traktowalibyśmy tego elementu wyposażenia, jako najważniejszego, ponieważ nawet dość podstawowy Altus działa dobrze w crossowym zastosowaniu. Nieco słabszym napędem jest Tourney, choć w terenie płaskim ,,wystarcza". Przy temacie napędów warto jeszcze zwrócić uwagę na występujące na rynku rowery crossowe z jedną tarczą z przodu. Trzeba mieć świadomość, że to świetne rozwiązanie, ale nadające się głównie w teren płaski i pagórkowaty. Gdy zamierzacie jeździć więcej długich podjazdów - gdzieś na wycieczkach po górskich asfaltach i szutrach - to zdecydowanie szukajcie rowerów mających przednią przerzutkę. 

Pozostałe wyposażenie

Uzupełnieniem wyposażenia są aluminiowe sztyce, mostki i kierownice. Zwyczajne komponenty, które po prostu działają, a same kierownice najczęściej mają ergonomiczne gięcie, które podnosi wygodę naszych dłoni i rąk, a także jakość sterowania rowerem. Siodełka są dość miękkie - to zapewnia komfort podczas jazdy po dziurach, ale ich kształt jest już dość sportowy. Niektóre z nich będą wymagały kolarskich spodenek z wkładką, a inne nadal dadzą radę w klasycznych szortach. 

Co na rynku?

Poniżej znajdziecie przegląd rowerów crossowych w cenie od 2500 do 3000 zł. Po jednym modelu na rok 2025 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.

 

Wheeler Cross 6.4

  • Cena: 2999.00 PLN
  • Waga: 15.20 kg
  • Opis ramy: ALUMINUM 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SPINNER 300
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO, RD-M3100
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: CST 700/42C
  • Manetki: SHIMANO ALIVIO M3100
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Wheeler

Kross Evado 4.0 Damski

  • Cena: 2999.00 PLN
  • Opis ramy: EVADO 4.0, aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M3020
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WANDA G5001 28 x 1,75
  • Manetki: SHIMANO ALTUS ST-EF505
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Kellys PHANATIC 10

  • Cena: 2999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, zintegrowana podpórka
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO DS
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera M3000
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Innova 44-622 (700x42C)
  • Manetki: Shimano ST-EF505-9 EZ-fire Plus
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kellys

CTM TRANZ TREK

  • Cena: 2990.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCE28 DS 29"
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M3020
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: 28x1,75 reflex
  • Manetki: Shimano Altus SL-M315/8sp.
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY CTM

Pells Crono 3 W

  • Cena: 2990.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M360 8s
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Schwalbe Delta Cruiser Plus, Puncture guard 47-622
  • Manetki: Shimano SL-M315 3x8s
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Pells

Bulls Pulsar Cross Street

  • Cena: 2909.97 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR M3010
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Tourney RD-TY300
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: SUPERO Ranger, 44-622
  • Manetki: SHIMANO Tourney ST-EF41
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Bulls

Kona Splice

  • Cena: 2906.02 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: post mount, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX 80mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Tourney
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: WTB Riddler 700x45c
  • Manetki: Shimano Altus
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kona

Fuji Traverse 1.7/Traverse 1.7 ST

  • Cena: 2906.02 PLN
  • Waga: 14.25 kg
  • Opis ramy: Fuji A2-SL, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR, mocowanie hamulca: post mount
  • Widelec/amortyzator przedni: SR NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano Tourney
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: Kenda Drumlin, 40-622
  • Manetki: Shimano Tourney, EZ Fire, 3 x 7
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Fuji

Mbike CRS 100-D

  • Cena: 2899.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX RL DS 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano M6000 Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: MAXXIS 700X40C Overdrive
  • Manetki: Shimano SL-M6000 Deore
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Mbike

Saveno Everest 3.0 LDS

  • Cena: 2899.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX, 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano DEORE M591
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: DURO Brave, 700x40C
  • Manetki: Shimano Altus SL-M2010
ROWERY Saveno

Northtec Madeira DB AC

  • Cena: 2899.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: NVX HLO 700C
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M3020
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Kenda 700x45/42c
  • Manetki: Shimano ST-EF505
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Northtec

Rock Machine Crossride 100

  • Cena: 2799.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, pod hamulce szczękowe, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Neon
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS RD-M310-L
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: WTB Riddler Comp, 29x1.75"
  • Manetki: SHIMANO ALTUS
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Rock Machine

Author Horizon

  • Cena: 2699.00 PLN
  • Waga: 14.30 kg
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Nova ML
  • Przerzutka tylna: SHIMANO TX800
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: AUTHOR Cross 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO Acera
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

Romet ORKAN 3 M 2024

  • Cena: 2699.00 PLN
  • Waga: 14.50 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio RD-T4000
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: 700×42
  • Manetki: Shimano ST-EF500
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Romet

Marin San Rafael DS2

  • Cena: 2699.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX Disc HLO,
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera 8s
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Vee Tire, Rail, 700x40
  • Manetki: Shimano RapidFire Plus 2x8
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Marin

Tabou FLOW 2.0 2024

  • Cena: 2649.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 141D
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M360
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: KENDA KICK BACK / 700x40C
  • Manetki: SHIMANO ALTUS M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Tabou

Specialized Sirrus X 2.0

  • Cena: 2600.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized A1 Premium Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Hi-Ten stal
  • Przerzutka tylna: MicroSHIFT Advent 8
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Opony: Pathfinder Sport, 700x42mm
  • Manetki: MicroSHIFT
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Specialized

Merida CROSSWAY L 10 25

  • Cena: 2599.00 PLN
  • Opis ramy: CROSSWAY TFS III, aluminium, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, maksymalna szerokość opony: 700x35c, oś 9x135mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX DS
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-M310-7s
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Opony: MERIDA K1171, 700x40c
  • Manetki: Shimano ST-EF500-L/Shimano ST-EF500-R
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

GT Transeo Elite

  • Cena: 2599.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, potrójny trójkąt, pływający tylny trójkąt.
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NVX-DS HLO 75mm
  • Przerzutka tylna: microSHIFT RD-M26L
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: GT Pavement, 700 x 40c
  • Manetki: microSHIFT TS39-8, 8s
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY GT

Unibike FLASH

  • Cena: 2599.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M3020-8
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: RICHMAN / UCP / CZARNE
  • Manetki: SHIMANO M315
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Unibike

 

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj