Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower crossowy do 5000 zł?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru typu cross oraz dowiedz się, czego można spodziewać się po modelach do 5000 zł z kolekcji na 2024 rok.

Drukuj
Tabou Flow 5.0 GTS Michał Kuczyński

Cross to uniwersalny i szybki rower, który poradzi sobie na drogach leśnych, szutrowych i asfaltowych, a jednocześnie może dowozić nas do pracy. Przy budżecie 5000 zł da się kupić już całkiem solidny rower, sprawdzamy na co można liczyć w tej cenie?

Rower crossowy to ciekawe połączenie cech górala, szosówki i roweru miejskiego. Standardem są tutaj 28-calowe koła z oponami średniej szerokości, których bieżnik jest dość szybki, ale jednocześnie pozwalający wjechać w lekki teren. Do tego na liście wyposażenia jest amortyzator z niewielkim skokiem, a całość wieńczy wygodna, choć lekko sportowa pozycja. Cechą rozpoznawczą cross’ów jest brak dodatkowego wyposażenia, czym najłatwiej rozróżnić je od trekkingów. Typowy rower crossowy nie ma ani błotników, ani oświetlenia, ani podpórki, czy bagażnika. To taki rynkowy standard, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby je dokupić, bowiem rama jest przygotowana na ich montaż. 

 

 

Dla kogo rower crossowy będzie dobry?

Cechą nadrzędną cross’ów jest uniwersalność. Czyli jednocześnie pójście na kompromisy na wielu obszarach. Na pewno do miasta lepszy i wygodniejszy jest typowy mieszczuch, jednak nim ciężko wjechać w jakikolwiek teren lub szybciej pojechać po szosie. Wyraźnie bliższy cross’owi jest trekking, jednak przez pełne wyposażenie dodatkowe rowery tego typu ważą wyraźnie więcej, przez co są odczuwalnie wolniejsze. Z kolei w terenie zawsze lepszy będzie MTB. Podobnie, jak szosówka, czy gravel są szybsze, aniżeli rower crossowy. Jednak wszędzie, gdzie powyższe rowery mogą być użytkowane cross też sobie poradzi. Jeśli więc szukacie roweru na weekendową wycieczkę do lasu, szybszą treningową jazdę w tygodniu, a do tego chcecie czasem pojechać rowerem do pracy, to właśnie rower crossowy może być dla Was ciekawą propozycją. Jest uniwersalny, lekki, szybki i poradzi sobie w większości warunków. Pozycja na rowerze nie jest ekstremalnie sportowa, choć na pewno wymaga nieco mocniejszego pochylenia, niż na rowerze miejskim, czy komfortowym trekkingu. Zobaczmy więc, czego spodziewać się po crossach w cenie od 4 do 5 tysięcy złotych?

 

 

Rama i amortyzator

W omawianym budżecie standardem są aluminiowe ramy, które stanowią lekką bazę do zbudowania roweru o niskiej masie całkowitej. Warto tu dodać, że w rowerach crossowych istnieje podział na ramy męskie i damskie. Wersje dla panów mają poziomą, wysoką górną rurę, natomiast dla pań najczęściej stosuje się ramy typu trapez z wyraźnie obniżoną górną rurą. Do tego standardowo cross jest ,,golasem” bez żadnego wyposażenia dodatkowego, jednak ramy w tej kategorii rowerów są przygotowane pod montaż błotników, bagażnika, czy nóżki. 

 

O ile w najtańszych cross’ach z oszczędności zdarzają się sztywne widelce, o tyle w rowerach między 4 a 5 tysięcy złotych standardem są już widelce amortyzowane. Zwykle ich skok to około 6 cm, czyli tyle, ile potrzeba na dziury w leśnych drogach, małe korzenie w lesie, czy miejskie krawężniki. Ważne, że będą to już amortyzatory niezłej klasy, przeważnie z regulacją naprężenia i blokadą skoku, która przydaje się podczas szybkiej jazdy po asfalcie. Co więcej, w omawianym budżecie na rynku można nawet trafić na crossy z powietrznymi amortyzatorami, których kultura pracy i jakość działania stoją na wyraźnie wyższym poziomie, aniżeli w tańszych modelach sprężynowych. Najczęściej spotkacie w rowerach uznany przez użytkowników sprężynowy model Suntour NCX, ale pojawia się też wyższy wariant, czyli powietrzny NRX. Ważne, aby mieć na uwadze, że jest szansa trafić na rynku rower bez amortyzatora, ale w tym przedziale cenowym taki zestaw nie wynika z oszczędności, a z wizji producenta, aby rower był lżejszy i szybszy - bardziej miejsko-szosowy. 

 

 

Koła i hamulce

Standard w rowerach typu cross są koła 28 cali, na które producenci montują opony o szerokości około 40 mm. To na tyle dużo, że już samo ogumienie daje sporo komfortu podczas jazdy po nierównościach, a do tego przyczepność na luźnym podłożu jest dobra. Przeważnie stosuje się bieżniki typu semi-slick i podobne, które łączą pożądaną stabilność w zakrętach na szutrach i ziemnym podłożu z szybkim toczeniem po asfalcie. Tu znowu chodzi o uniwersalność, bo taki rower ma poradzić sobie na wielu polach. Istotną sprawą jest też jakość ogumienia. W budżecie do 5000 zł możemy już liczyć na opony wyższej klasy - lekkie i z zaawansowaną mieszanką gumy. To wszystko sprawia, że takie opony są szybsze i lżej się toczą. W kwestii hamulców producenci są zgodni - 100% rowerów na rynku ma hydrauliczne tarczówki, które cechują się największą skutecznością spośród rozwiązań stosowanych w rowerach.

 

 

Napęd 

Największe różnice czekają na nas w napędach i wynika to też z tego, że procentowa różnica w cenie roweru za przykładowe 4100 zł a 4950 zł jest ogromna. Najwięcej modeli na rynku ma napędy z trzema tarczami z przodu. Przeważnie będzie to więc grupa napędowa w systemie 3x10 i 2x10, ale dość powszechnie spotkamy też 2x9 i 3x9 oraz crossy z bardziej ,,modnym" podejściem do napędu, czyli systemy z jedną tarczą z przodu. Na pewno napęd z przednią przerzutką warto wybrać wtedy, gdy planujemy jazdy w terenie pagórkowatym lub górzystym, bo takowe mają większy zakres przełożeń. Jeżeli chodzi o klasę grupy napędowej rozstrzał jest ogromny. Standard to grupa Shimano Deore, ale bywają też tańsze podzespoły japońskiego producenta - Alivio, Acera lub Altus. Pojawiają się też modele wyposażone w nowe komponenty Shimano Cues, czyli linię osprzętu mającą docelowo zastąpić wcześniej wymienione grupy. W bardziej wymagających warunkach (teren, podjazdy) klasa osprzętu będzie dawała odczuwalne różnice dla użytkownika. Z kolei w mieście i w terenie płaskim ma wyraźnie mniejsze znaczenie.

Zobacz również:

 

Pozostałe wyposażenie

Pozostałe komponenty to przeważnie aluminiowe rurki - sztyca, kierownica oraz mostek. Natomiast siodełka w rowerach cross to z reguły modele miękkie i komfortowe, które pozwalają na jazdę w zwykłej odzieży. Producenci przykładają coraz więcej uwagi na istotne detale, stąd często nawet chwyty kierownicy to wygodne modele niezłej klasy. 

Polecane przez redakcję

 

Northtec Caledon DB XT 

W analizowanym segmencie Northtec ma tak naprawdę dwóch mocnych graczy, a jak przystało na producenta, który jest mistrzem w budowaniu bardzo praktycznych konstrukcji o świetnym stosunku ceny do jakości, w każdym przypadku otrzymujemy naprawdę uczciwie dobraną specyfikację. Szczególną uwagę chcemy zwrócić na model Caledon DB XT, którego specka sprosta nawet bardziej wyprawowym zastosowaniom, ale warto też mieć na uwadze tańszy wariant Caledon Cues za 4199 zł. Co warto podkreślić - oba modele mają już powietrzne amortyzatory, których wyższość nad tańszymi modelam sprężynowymi nie ulega wątpliwości - działają płynniej i są lżejsze.

W przypadku polecanego przez nas modelu DB XT dostajemy napęd 3x10 zbudowany na podzespołach Shimano Deore, które dopełnia jeszcze wyższa w hierarchii tylna przerzutka Shimano XT. Jak przystało na zaawansowanego crossa mamy też obowiązkowe hydrauliczne hamulce tarczowe i wspomniany powietrzny widelec - Suntoura NRX Air RL o skoku 75mm. Takie wyposażenie posłuży nam przez wiele setek kilometrów i zapewni wysoką kulturę zmiany biegów. Jednocześnie polecany przez nas cross jest lekki jak na swój segment - jego masa oscyluje w okolicach 13,7 kg. 

Rama na jakiej zbudowano Caledona to prosta konstrukcja, w której najbardziej cieszy nas wkręcany suport, do którego zamontowano korbę ze zintegrowanym ramieniem Hollowtech II - rozwiązanie, które pozwala na efektywne, lekkie pedałowanie, a więc i na bardziej dynamiczną, szybką jazdę. Aluminiowa rama Caledona posiada zrelaksowaną geometrię - na rowerze tym pozycja może być bardzo wyprostowana, co docenią szczególnie rekreacyjni rowerzyści lub osoby o mniej kolarskiej sylwetce, którzy szukają uniwersalnego sprzętu do aktywności na szosie i szutrach. 

 
  • Rama Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec SR Suntour : NRX Air RL 700C 75mm
  • Przerzutka Tylna Shimano XT RD-M781SGSL
  • Przerzutka Przednia Shimano Deore FD-M6000-3 Speed
  • Manetki Shimano Deore SL-M6000
  • Korba Shimano Deore FCT6010 48x36x26 T 175mm HOLLOWTECH II
  • Hamulce Shimano BR-MT 201, Hydrauliczne
  • Opony Schwalbe Smart Sam 700x45C
  • Waga 13,7 Kg
nrowery.pl gdzie kupić?

 

 

Co na rynku?

Poniżej przegląd rowerów crossowych w cenie od 4000 do 5000 zł. Po jednym modelu na rok 2024 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.

 

Trek Dual Sport 3 Gen 5 2024

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 12.05 kg
  • Opis ramy: Alpha Gold Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Dual Sport z karbonu
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000 GS
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: Bontrager GR0 Elite, stopka z drutu, ochrona przed przebiciem, 60 tpi, 650 x 50 mm
  • Manetki: Shimano CUES U6000
  • Hamulce: Shimano UR300
ROWERY Trek

Author Airline ASL

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 13.30 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061 29" (ASL)
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Viv Air TnL (80 mm) powietrzny, blokada skoku
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: AUTHOR Speed Master 29" × 1,75"
  • Manetki: SHIMANO Deore (30)
  • Hamulce: TEKTRO HD-M530 6"
ROWERY Author

Giant ROAM DISC 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowanie bagażnika i błotników, mocowanie nóżki 18mm max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX-D LO 700C Air, 63mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
  • Manetki: Shimano Deore
  • Hamulce: Shimano BR-MT201, tarcze 160mm
ROWERY Giant

LIV ROVE 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX-D LO AIR 700C, skok 63mm,
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
  • Manetki: Shimano CUES, 2x10
  • Hamulce: Shimano MT201, tarcze 160mm
ROWERY LIV

KTM X-LIFE CROSS

  • Cena: 4849.00 PLN
  • Waga: 13.50 kg
  • Opis ramy: 28" Alu 6061 OFFROAD T-2380-M
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX coil 28" HLO
  • Przerzutka tylna: SRAM SX EAGLE
  • Ilość blatów i koronek: '1x12
  • Opony: SCHWALBE SMART SAM Perf 44-622
  • Manetki: SRAM SX EAGLE TRIGGER SHIFTER
  • Hamulce: Shimano MT201 160mm
ROWERY KTM

Merida CROSSWAY LADY 500 22/23

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, cieniowana.
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX D-RL
  • Przerzutka tylna: Shimano XT Shadow
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Maxxis Overdrive II
  • Manetki: Shimano Deore
  • Hamulce: Shimano MT-400
ROWERY Merida

Cube Nature Pro

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Waga: 14.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO,
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore FD-T6000, Top-Swing, 31.8mm
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Schwalbe Land Cruiser, Active, 50-622
  • Manetki: Shimano Deore SL-M6000, Rapidfire-Plus
  • Hamulce: Shimano BR-MT200, 160mm
ROWERY Cube

Tabou FLOW 6.0

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Waga: 13.70 kg
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NCX D AIR
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE XT M781
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: SCHWALBE SMART SAM / 700x40C
  • Manetki: SHIMANO DEORE M6000
  • Hamulce: SHIMANO ALTUS MT200
ROWERY Tabou

Bulls CROSS FLYER

  • Cena: 4750.79 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Acera RD-M3100
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Supero Ranger 44-622, 28 x 1.625
  • Manetki: SHIMANO Altus SL-M2010
ROWERY Bulls

Cannondale Treadwell 2 / Remixte

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C3 alu
  • Widelec/amortyzator przedni: SmartForm C3 alu
  • Przerzutka tylna: microSHIFT Advent
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Opony: Maxxis DTR-1, 650b x 47c
  • Manetki: microSHIFT Advent
  • Hamulce: Tektro HD-R280, tarcze 160mm
ROWERY Cannondale

Romet ORKAN 8 M

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Waga: 13.80 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NX 1 Coil RL
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore XT RD-781
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Michelin Protek Cross 700×40C
  • Manetki: Shimano Deore SL-T6000
  • Hamulce: Shimano BL-MT410 160mm
ROWERY Romet

Unibike ZETHOS

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NCX-D
  • Przerzutka tylna: SHIMANO CUES U6020-11
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: SCHWALBE SMART SAM / ADDIX / 28X1.65
  • Manetki: SHIMANO CUES U6000
  • Hamulce: SHIMANO SLX M7100
ROWERY Unibike

Kross Evado 7.0

  • Cena: 4499.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium PERFORMANCE
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO CUES RD U6020
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: SCHWALBE CX COMP 28 x 1,5
  • Manetki: SHIMANO CUES U6000
  • Hamulce: SHIMANO MT200 RT10 160 CL
ROWERY Kross

Breezer Midtown 1.5/ST

  • Cena: 4445.00 PLN
  • Opis ramy: Breezer aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Breezer aluminum disc
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Kenda Kwick-Seven5, 27.5 x 2.4"
  • Manetki: Shimano ST-EF 2x9
  • Hamulce: TRP Spyre 160mm
ROWERY Breezer

Bergamont Sweep 6

  • Cena: 4349.00 PLN
  • Waga: 11.00 kg
  • Opis ramy: AL6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra, RD-4700
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe Spicer Plus, pasek odblaskowy, 40-622
  • Manetki: Shimano Tiagra, SL-4700
  • Hamulce: Shimano BR-UR300
ROWERY Bergamont

Kellys PHEEBE 30

  • Cena: 4299.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NVX30 HLO DS
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio M4000
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Michelin Protek Cross 42-622 (700x40C)
  • Manetki: Shimano Alivio SL-M4000 Rapidfire Plus
  • Hamulce: Shimano MT200 160mm
ROWERY Kellys

Fuji Traverse 1.3

  • Cena: 4130.00 PLN
  • Waga: 14.48 kg
  • Opis ramy: Fuji A2-SL
  • Widelec/amortyzator przedni: SR NEX
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio shadow
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Kenda Drumlin, 40-622, K-Shield
  • Manetki: Shimano Altus, 2 x 9
  • Hamulce: Shimano M200 160mm
ROWERY Fuji