Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower crossowy do 5000 zł?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru typu cross oraz dowiedz się, czego można spodziewać się po modelach do 5000 zł z kolekcji na 2025 rok.

Drukuj
Tabou Flow 5.0 GTS Michał Kuczyński

Cross to uniwersalny i szybki rower, który poradzi sobie na drogach leśnych, szutrowych i asfaltowych, a jednocześnie może dowozić nas do pracy. Przy budżecie 5000 zł da się kupić już całkiem solidny rower, sprawdzamy na co można liczyć w tej cenie?

Rower crossowy to ciekawe połączenie cech górala, szosówki i roweru miejskiego. Standardem są tutaj 28-calowe koła z oponami średniej szerokości, których bieżnik jest dość szybki, ale jednocześnie pozwalający wjechać w lekki teren. Do tego na liście wyposażenia jest amortyzator z niewielkim skokiem, a całość wieńczy wygodna, choć lekko sportowa pozycja. Cechą rozpoznawczą cross’ów jest brak dodatkowego wyposażenia, czym najłatwiej rozróżnić je od trekkingów. Typowy rower crossowy nie ma ani błotników, ani oświetlenia, ani podpórki, czy bagażnika. To taki rynkowy standard, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby je dokupić, bowiem rama jest przygotowana na ich montaż. 

 

 

Dla kogo rower crossowy będzie dobry?

Cechą nadrzędną cross’ów jest uniwersalność. Czyli jednocześnie pójście na kompromisy na wielu obszarach. Na pewno do miasta lepszy i wygodniejszy jest typowy mieszczuch, jednak nim ciężko wjechać w jakikolwiek teren lub szybciej pojechać po szosie. Wyraźnie bliższy cross’owi jest trekking, jednak przez pełne wyposażenie dodatkowe rowery tego typu ważą wyraźnie więcej, przez co są odczuwalnie wolniejsze. Z kolei w terenie zawsze lepszy będzie MTB. Podobnie, jak szosówka, czy gravel są szybsze, aniżeli rower crossowy. Jednak wszędzie, gdzie powyższe rowery mogą być użytkowane cross też sobie poradzi. Jeśli więc szukacie roweru na weekendową wycieczkę do lasu, szybszą treningową jazdę w tygodniu, a do tego chcecie czasem pojechać rowerem do pracy, to właśnie rower crossowy może być dla Was ciekawą propozycją. Jest uniwersalny, lekki, szybki i poradzi sobie w większości warunków. Pozycja na rowerze nie jest ekstremalnie sportowa, choć na pewno wymaga nieco mocniejszego pochylenia, niż na rowerze miejskim, czy komfortowym trekkingu. Zobaczmy więc, czego spodziewać się po crossach w cenie od 4 do 5 tysięcy złotych?

 

 

Rama i amortyzator

W omawianym budżecie standardem są aluminiowe ramy, które stanowią lekką bazę do zbudowania roweru o niskiej masie całkowitej. Warto tu dodać, że w rowerach crossowych istnieje podział na ramy męskie i damskie. Wersje dla panów mają poziomą, wysoką górną rurę, natomiast dla pań najczęściej stosuje się ramy typu trapez z wyraźnie obniżoną górną rurą. Do tego standardowo cross jest ,,golasem” bez żadnego wyposażenia dodatkowego, jednak ramy w tej kategorii rowerów są przygotowane pod montaż błotników, bagażnika, czy nóżki. 

 

 

 

O ile w najtańszych cross’ach z oszczędności zdarzają się sztywne widelce, o tyle w rowerach między 4 a 5 tysięcy złotych standardem są już widelce amortyzowane. Zwykle ich skok to około 6 cm, czyli tyle, ile potrzeba na dziury w leśnych drogach, małe korzenie w lesie, czy miejskie krawężniki. Ważne, że będą to już amortyzatory niezłej klasy, przeważnie z regulacją naprężenia i blokadą skoku, która przydaje się podczas szybkiej jazdy po asfalcie. Co więcej, w omawianym budżecie na rynku można nawet trafić na crossy z powietrznymi amortyzatorami, których kultura pracy i jakość działania stoją na wyraźnie wyższym poziomie, aniżeli w tańszych modelach sprężynowych. Najczęściej spotkacie w rowerach uznany przez użytkowników sprężynowy model Suntour NCX, ale pojawia się też wyższy wariant, czyli powietrzny NRX. Ważne, aby mieć na uwadze, że jest szansa trafić na rynku rower bez amortyzatora, ale w tym przedziale cenowym taki zestaw nie wynika z oszczędności, a z wizji producenta, aby rower był lżejszy i szybszy - bardziej miejsko-szosowy. 

 

 

Koła i hamulce

Standard w rowerach typu cross są koła 28 cali, na które producenci montują opony o szerokości około 40 mm. To na tyle dużo, że już samo ogumienie daje sporo komfortu podczas jazdy po nierównościach, a do tego przyczepność na luźnym podłożu jest dobra. Przeważnie stosuje się bieżniki typu semi-slick i podobne, które łączą pożądaną stabilność w zakrętach na szutrach i ziemnym podłożu z szybkim toczeniem po asfalcie. Tu znowu chodzi o uniwersalność, bo taki rower ma poradzić sobie na wielu polach. Istotną sprawą jest też jakość ogumienia. W budżecie do 5000 zł możemy już liczyć na opony wyższej klasy - lekkie i z zaawansowaną mieszanką gumy. To wszystko sprawia, że takie opony są szybsze i lżej się toczą. W kwestii hamulców producenci są zgodni - 100% rowerów na rynku ma hydrauliczne tarczówki, które cechują się największą skutecznością spośród rozwiązań stosowanych w rowerach.

 

 

Napęd 

Największe różnice czekają na nas w napędach i wynika to też z tego, że procentowa różnica w cenie roweru za przykładowe 4100 zł a 4950 zł jest ogromna. Najwięcej modeli na rynku ma napędy z dwoma lub trzema tarczami z przodu. Przeważnie będzie to więc grupa napędowa w systemie 3x10 i 2x10, ale dość powszechnie spotkamy też 2x11 czy 2x9 oraz crossy z bardziej ,,modnym" podejściem do napędu, czyli systemy z jedną tarczą z przodu. Na pewno napęd z przednią przerzutką warto wybrać wtedy, gdy planujemy jazdy w terenie pagórkowatym lub górzystym, bo takowe mają większy zakres przełożeń. Jeżeli chodzi o klasę grupy napędowej rozstrzał jest ogromny. Standard to nowa grupa Shimano Cues, ale bywają też starsze podzespoły japońskiego producenta - Deore, Alivio, Acera lub Altus. W bardziej wymagających warunkach (teren, podjazdy) klasa osprzętu będzie dawała odczuwalne różnice dla użytkownika. Z kolei w mieście i w terenie płaskim ma wyraźnie mniejsze znaczenie.

Zobacz również:

 

Pozostałe wyposażenie

Pozostałe komponenty to przeważnie aluminiowe rurki - sztyca, kierownica oraz mostek. Natomiast siodełka w rowerach cross to z reguły modele miękkie i komfortowe, które pozwalają na jazdę w zwykłej odzieży. Producenci przykładają coraz więcej uwagi na istotne detale, stąd często nawet chwyty kierownicy to wygodne modele niezłej klasy. 

 

Co na rynku?

Poniżej przegląd rowerów crossowych w cenie od 4000 do 5000 zł. Po jednym modelu na rok 2025 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.

 

Stevens 6X

  • Cena: 5000.00 PLN
  • Waga: 12.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NRX-D LO
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000 Shadow
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: Schwalbe Smart Sam Performance
  • Manetki: Shimano CUES U6000
ROWERY Stevens

Giant Roam 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowanie bagażnika i błotników, mocowanie nóżki 18mm, oś QR 135mm, post-mount, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX32-D LO 700C Air, 63mm
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
  • Manetki: Shimano CUES U6000, 2x10
  • Hamulce: Shimano BR-MT200
ROWERY Giant

Kellys PHANATIC 80

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnetrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana podpórka, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NCX-D Air RL DS
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Cues U6020-11
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: SCHWALBE CX Comp 40-622 (700x38C) K-Guard
  • Manetki: SHIMANO Cues SL-U6000-11R Rapidfire Plus
  • Hamulce: SHIMANO MT500
ROWERY Kellys

Romet ORKAN 7 CS M

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 15.40 kg
  • Opis ramy: aluminiowa 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX E-25 NLO
  • Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U8020 SGS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Schwalbe Marathon Performance 700x42C
  • Manetki: Shimano Cues SL-U8000
  • Hamulce: Shimano BL-MT401, BR-MT410 160mm
ROWERY Romet

LIV ROVE 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowanie bagażnika i błotników, mocowanie nóżki 18mm, oś QR 135mm, post-mount disc, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX-D LO AIR 700C, skok 63mm,
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
  • Manetki: Shimano CUES, 2x10
  • Hamulce: Shimano MT201, tarcze 160mm
ROWERY LIV

CTM STARK 2.0

  • Cena: 4990.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NCX32-D, AIR, RL,DS, 29"
  • Przerzutka tylna: Shimano CUES RD-U6020
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: WTB Riddler 700x45C, COMP
  • Manetki: Shimano CUES SL-U6000/10sp.
  • Hamulce: Shimano MT200
ROWERY CTM

Northtec Madeira DB XT

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Waga: 13.70 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NRX Air RL
  • Przerzutka tylna: Shimano XT RD-T8000SGS
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Schwalbe Smart Sam 700X42C
  • Manetki: Shimano Deore
  • Hamulce: Shimano BR- MT201
ROWERY Northtec

Author Airline asl

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Viv Air
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Cues 6000
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: AUTHOR Speed Master 29" × 1,75"
  • Manetki: SHIMANO Cues 6000
  • Hamulce: TEKTRO HD-M530
ROWERY Author

Cube Hyde Pro/Hyde Pro Trapeze

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Waga: 12.60 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite, Taper, podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE TK Disc, C:62 Full Carbon, Taper, Flat Mount, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus SG-C6001-8D, 8s
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Opony: Schwalbe Big Apple, ActiveL, 55-622
  • Manetki: Shimano Alfine SL-S503
  • Hamulce: Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (160/180)
ROWERY Cube

Merida CROSSWAY 500 22/23

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Opis ramy: CROSSWAY TFS III, aluminium, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, maksymalna szerokość opony: 700x35c, oś 9x135mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX D-RL
  • Przerzutka tylna: Shimano XT Shadow
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Maxxis Overdrive II, 700x40c
  • Manetki: Shimano Deore
  • Hamulce: Shimano MT-400
ROWERY Merida

Corratec MTC Base Gent

  • Cena: 4729.00 PLN
  • Waga: 17.90 kg
  • Opis ramy: Corratec MTC, Aluminium, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, otwory montażowe na bagażnik, błotniki i nóżkę, 10x135mm
  • Widelec/amortyzator przedni: XCM32-ATB LO DS 29“ 9x100mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO NEXUS 8
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Opony: Schwalbe Smart Sam, 57-622
  • Manetki: SHIMANO SL-C6000-8 NEXUS REVO SHIFTER, 8s
ROWERY Corratec

Canyon Pathlite 5

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Waga: 12.76 kg
  • Opis ramy: Canyon Pathlite AL, aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś QR 9x135mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NRX-D
  • Przerzutka tylna: Shimano Deore M5100 11s
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Schwalbe G-One Bite 45mm
  • Manetki: Shimano Deore M5100 11s
  • Hamulce: Shimano MT200
ROWERY Canyon

Cannondale Quick Women's CX 2

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C3 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX-E25
  • Przerzutka tylna: Shimano Alivio, Shadow SGS
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vittoria Terreno Dry, 700 x 40
  • Manetki: Shimano ST-EF505
  • Hamulce: Tektro HD-T275-HDR280, 160mm
ROWERY Cannondale

Unibike ZETHOS

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NCX-D
  • Przerzutka tylna: SHIMANO CUES U6020-11
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: SCHWALBE SMART SAM / ADDIX / 28X1.65
  • Manetki: SHIMANO CUES U6000
  • Hamulce: SHIMANO CUES U8000
ROWERY Unibike

BMC ALPENCHALLENGE AL FOUR

  • Cena: 4590.00 PLN
  • Opis ramy: Alpenchallenge Premium Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Alpenchallenge Premium Aluminium, 12x100mm
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Pirelli Cycl-e GT, 37mm
  • Manetki: SHIMANO Deore SL-M5100-R Rapidfire Plus
  • Hamulce: SHIMANO BR-UR300, SM-RT10 180 / 180mm
ROWERY BMC

Fuji Absolute 1.3/Absolute 1.3 ST

  • Cena: 4568.98 PLN
  • Waga: 11.40 kg
  • Opis ramy: Fuji A2-SL aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Fuji C10 carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vittoria Urbano, 35-622
  • Manetki: Shimano Sora, 2 x 9
  • Hamulce: Shimano MT200 160mm
ROWERY Fuji

Bulls CROSS FLYER

  • Cena: 4568.98 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Acera RD-M3100
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Supero Ranger 44-622, 28 x 1.625
  • Manetki: SHIMANO Altus SL-M2010
ROWERY Bulls

Tabou FLOW 5.0 W 2024

  • Cena: 4299.00 PLN
  • Waga: 13.90 kg
  • Opis ramy: Aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NCX D AIR, manetka blokady
  • Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE M6000
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: SCHWALBE SMART SAM / 700x40C
  • Manetki: SHIMANO DEORE M6000
  • Hamulce: SHIMANO ALTUS MT200, tarcze 160mm
ROWERY Tabou

Rock Machine Crossride 700

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount, gwintowana mufa suportu, oś QR
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Viv, 1-1/8"
  • Przerzutka tylna: microSHIFT, RD-M36L
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WTB Riddler Comp, 29x1.75"
  • Manetki: Microshift
  • Hamulce: SHIMANO BR-MT200
ROWERY Rock Machine

Kross Evado 7.0

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Opis ramy: EVADO 7.0, aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX HLO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO CUES RD U6020
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: WTB RIDLER 700X45C
  • Manetki: SHIMANO CUES U6000
  • Hamulce: SHIMANO MT200 RT10 160 CL
ROWERY Kross

Pells Crono 2

  • Cena: 4190.00 PLN
  • Waga: 13.50 kg
  • Opis ramy: PELLS Crono Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX Coil
  • Przerzutka tylna: Shimano RD-U3020 Cues
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Continental Speedride 42-622
  • Manetki: Shimano SL-U4000-9R/L Cues 2
  • Hamulce: SHIMANO BL-MT200 160/160 mm
ROWERY Pells

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj