Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower crossowy do 5000 zł?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru typu cross oraz dowiedz się, czego można spodziewać się po modelach do 5000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Tabou Flow 5.0 GTS Michał Kuczyński

Cross to uniwersalny i szybki rower, który poradzi sobie na drogach leśnych, szutrowych i asfaltowych, a jednocześnie może dowozić nas do pracy. Przy budżecie 5000 zł da się kupić już całkiem solidny rower, sprawdzamy na co można liczyć w tej cenie?

Rower crossowy to ciekawe połączenie cech górala, szosówki i roweru miejskiego. Standardem są tutaj 28-calowe koła z oponami średniej szerokości, których bieżnik jest dość szybki, ale jednocześnie pozwalający wjechać w lekki teren. Do tego na liście wyposażenia jest amortyzator z niewielkim skokiem, a całość wieńczy wygodna, choć lekko sportowa pozycja. Cechą rozpoznawczą cross’ów jest brak dodatkowego wyposażenia, czym najłatwiej rozróżnić je od trekkingów. Typowy rower crossowy nie ma ani błotników, ani oświetlenia, ani podpórki, czy bagażnika. To taki rynkowy standard, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby je dokupić, bowiem rama jest przygotowana na ich montaż. 

 

 

Dla kogo rower crossowy będzie dobry?

Cechą nadrzędną cross’ów jest uniwersalność. Czyli jednocześnie pójście na kompromisy na wielu obszarach. Na pewno do miasta lepszy i wygodniejszy jest typowy mieszczuch, jednak nim ciężko wjechać w jakikolwiek teren lub szybciej pojechać po szosie. Wyraźnie bliższy cross’owi jest trekking, jednak przez pełne wyposażenie dodatkowe rowery tego typu ważą wyraźnie więcej, przez co są odczuwalnie wolniejsze. Z kolei w terenie zawsze lepszy będzie MTB. Podobnie, jak szosówka, czy gravel są szybsze, aniżeli rower crossowy. Jednak wszędzie, gdzie powyższe rowery mogą być użytkowane cross też sobie poradzi. Jeśli więc szukacie roweru na weekendową wycieczkę do lasu, szybszą treningową jazdę w tygodniu, a do tego chcecie czasem pojechać rowerem do pracy, to właśnie rower crossowy może być dla Was ciekawą propozycją. Jest uniwersalny, lekki, szybki i poradzi sobie w większości warunków. Pozycja na rowerze nie jest ekstremalnie sportowa, choć na pewno wymaga nieco mocniejszego pochylenia, niż na rowerze miejskim, czy komfortowym trekkingu. Zobaczmy więc, czego spodziewać się po crossach za 4 do 5 tysięcy złotych?

 

 

Rama i amortyzator

W omawianym budżecie standardem są aluminiowe ramy, które stanowią lekką bazę do zbudowania roweru o niskiej masie całkowitej. Warto tu dodać, że w rowerach crossowych istnieje podział na ramy męskie i damskie. Wersje dla panów mają poziomą, wysoką górną rurę, natomiast dla pań najczęściej stosuje się ramy typu trapez z wyraźnie obniżoną górną rurą. Do tego standardowo cross jest ,,golasem” bez żadnego wyposażenia dodatkowego, jednak ramy w tej kategorii rowerów są przygotowane pod montaż błotników, bagażnika, czy nóżki. 

 

O ile w najtańszych cross’ach z oszczędności zdarzają się sztywne widelce, o tyle w rowerach między 4 a 5 tysięcy złotych standardem są już widelce amortyzowane. Zwykle ich skok to około 6 cm, czyli tyle, ile potrzeba na dziury w leśnych drogach, małe korzenie w lesie, czy miejskie krawężniki. Ważne, że będą to już amortyzatory niezłej klasy, przeważnie z regulacją naprężenia i blokadą skoku, która przydaje się podczas szybkiej jazdy po asfalcie. Co więcej, w omawianym budżecie na rynku można nawet trafić na crossy z powietrznymi amortyzatorami, których kultura pracy i jakość działania stoją na wyraźnie wyższym poziomie, aniżeli w tańszych modelach sprężynowych. Najczęściej spotkacie w rowerach uznany przez użytkowników sprężynowy model Suntour NCX, ale pojawia się też wyższy wariant, czyli powietrzny NRX. Ważne, aby mieć na uwadze, że jest szansa trafić na rynku rower bez amortyzatora, ale w tym przedziale cenowym taki zestaw nie wynika z oszczędności, a z wizji producenta, aby rower był lżejszy i szybszy - bardziej miejsko-szosowy. 

 

 

Koła i hamulce

Standard w rowerach typu cross są koła 28 cali, na które producenci montują opony o szerokości około 40 mm. To na tyle dużo, że już samo ogumienie daje sporo komfortu podczas jazdy po nierównościach, a do tego przyczepność na luźnym podłożu jest dobra. Przeważnie stosuje się bieżniki typu semi-slick i podobne, które łączą pożądaną stabilność w zakrętach na szutrach i ziemnym podłożu z szybkim toczeniem po asfalcie. Tu znowu chodzi o uniwersalność, bo taki rower ma poradzić sobie na wielu polach. Istotną sprawą jest też jakość ogumienia. W budżecie do 5000 zł możemy już liczyć na opony wyższej klasy - lekkie i z zaawansowaną mieszanką gumy. To wszystko sprawia, że takie opony są szybsze i lżej się toczą. W kwestii hamulców producenci są zgodni - 100% rowerów na rynku ma hydrauliczne tarczówki, które cechują się największą skutecznością spośród rozwiązań stosowanych w rowerach.

 

 

Napęd 

Największe różnice czekają na nas w napędach i wynika to też z tego, że procentowa różnica w cenie roweru za przykładowe 4100 zł a 4950 zł jest ogromna. Najwięcej modeli na rynku ma napędy z trzema tarczami z przodu. Przeważnie będzie to więc grupa napędowa w systemie 3x10, ale dośc powszechnie spotkamy też 2x9 i 3x9 oraz crossy z bardziej ,,modnym" podejściem do napędu, czyli systemy z jedną tarczą z przodu - 1x10. Na pewno napęd z przednią przerzutką warto wybrać wtedy, gdy planujemy jazdy w terenie pagórkowatym lub górzystym, bo takowe mają większy zakres przełożeń. Jeżeli chodzi o klasę grupy napędowej rozstrzał jest ogromny. Standard to grupa Shimano Deore, ale bywają też tańsze podzespoły japońskiego producenta - Alivio, Acera lub Altus. W bardziej wymagających warunkach (teren, podjazdy) klasa osprzętu będzie dawała odczuwalne różnice dla użytkownika. Z kolei w mieście i w terenie płaskim ma wyraźnie mniejsze znaczenie.

Zobacz również:

 

Pozostałe wyposażenie

Pozostałe komponenty to przeważnie aluminiowe rurki - sztyca, kierownica oraz mostek. Natomiast siodełka w rowerach cross to z reguły modele miękkie i komfortowe, które pozwalają na jazdę w zwykłej odzieży. Producenci przykładają coraz więcej uwagi na istotne detale, stąd często nawet chwyty kierownicy to wygodne modele niezłej klasy. 

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach znajdziecie przegląd rowerów crossowych w cenie od 4000 do 5000 zł. Po jednym modelu na rok 2023 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego.

 

 

 

Giant ROAM DISC 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, mocowanie bagażnika i błotników, mocowanie nóżki 18mm max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX-D LO 700C Air, 63mm
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

LIV ROVE 1

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 12.50 kg
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x53mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX-D LO AIR 700C, skok 63mm,
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Giant CrossCut, 60TPI, FlatGuard Deflect 2, 700x42c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY LIV

Whyte Carnaby

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: 6061 Aluminium
  • Grupa napędowa: microSHIFT
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Opony: Vittoria Terreno Zero 700 x 37c, Puncture Protection
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Whyte

Cannondale Quick CX 2

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C3 Alloy
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX-E25
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vittoria Terreno Dry, 700 x 40
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cannondale

Trek Dual Sport 2 Equipped

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 14.70 kg
  • Opis ramy: Alpha Gold Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bagażnika i błotników, hamulce tarczowe post mount, mocowanie podpórki. QR 135 x 5 mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Dual Sport alu
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Bontrager GR0 Comp, stopka z drutu, odblaskowe ściany boczne, 60 tpi, 650 x 50c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

Unibike ZETHOS

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NCX-D
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: RUBENA GRIPPER / 28X1.60
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Unibike

Bergamont Sweep 4

  • Cena: 4959.00 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: AL6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Schwalbe Spicer Plus
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

Author Mission

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Waga: 13.90 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061 29"
  • Widelec/amortyzator przedni: RST Vita TnL (80 mm) blokada skoku
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: AUTHOR Speed Master 29" × 1,75"
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Author

Northtec Madeira DB XT

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Waga: 14.40 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NRX Air RL
  • Grupa napędowa: Shimano XT
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Schwalbe Smart Sam 700X42C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Northtec

KTM X-LIFE TRACK STREET

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Waga: 15.40 kg
  • Opis ramy: 28" Alu 6061 OFFROAD
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX coil 28"
  • Grupa napędowa: Shimano Tourney
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: SCHWALBE HURRICANE K-Guard 42-622,
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY KTM

Cube Nature Pro

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Waga: 14.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO,
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Schwalbe Land Cruiser, Active, 50-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Bulls STREET FLYER

  • Cena: 4784.46 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NVX30 DS
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Supero Ranger 44-622, 28 x 1.625
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls

Merida CROSSWAY 300

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Opis ramy: CROSSWAY TFS III aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX-D LO Coil
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Maxxis Overdrive Excel 700x40C drut oblaskowy pasek, Silkshild
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Romet ORKAN 8 M

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Waga: 13.80 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NX 1 DS-RL
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: Michelin Protek Cross Max 700×35C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Bulls CROSSTAIL

  • Cena: 4688.77 PLN
  • Opis ramy: aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Opony: Supero Ranger 44-622, 28 x 1.625
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bulls

Tabou FLOW 5.0

  • Cena: 4649.00 PLN
  • Opis ramy: ALU
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NCX D AIR
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: SCHWALBE SMART SAM / 700x40C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Tabou

Bianchi C Sport Alivio 2x9sp

  • Cena: 4499.00 PLN
  • Opis ramy: C-Sport alu disc
  • Widelec/amortyzator przedni: Bianchi Alu Disc
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Kenda Kwick Tendril 700x38
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bianchi

Breezer Midtown 1.5/ST

  • Cena: 4349.00 PLN
  • Opis ramy: Breezer aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Breezer aluminum disc
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Kenda Kwick-Seven5, 27.5 x 2.4"
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Kross Evado 7.0

  • Cena: 4299.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium Lite Hydroformowane
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX HLO
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Opony: SCHWALBE CX COMP 40-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Fuji Traverse 1.3

  • Cena: 4200.00 PLN
  • Waga: 14.48 kg
  • Opis ramy: Fuji A2-SL
  • Widelec/amortyzator przedni: SR NEX
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Kenda Drumlin, 40-622, K-Shield
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Fuji

Rock Machine Crossride 700

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Waga: 13.70 kg
  • Opis ramy: Alu Al-6061 T6
  • Widelec/amortyzator przedni: RST VIV AIR TNL+, 1-1/8
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: WTB Riddler Comp, 29x1.75"
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Rock Machine