Rower miejski do 3000 zł - jaki wybrać?

Dowiedz się, jaki rower do miasta wybrać przy budżecie oscylującym koło 3000 zł. Sprawdź modele na 2024 rok.

Drukuj
Koga F3 6.0 Michał Kuczyński

Rower miejski to świetna alternatywa dla samochodu i komunikacji miejskiej. Szczególnie skuteczna i wygodna w ciepłych porach roku. Natomiast 3000 zł to już całkiem solidny budżet, który pozwoli kupić dobrej jakości rower do miasta. Sprawdzamy, co na rynku!?

Mieszkańcy dużych miast z pewnością mają dosyć stania w korkach i marnowania czasu w samochodzie. Coraz częściej wybieramy alternatywne środki komunikacji – autobusy, tramwaje, rowery, czy różnego rodzaju pojazdy elektryczne. Nic w tym dziwnego, tak przeważnie jest szybciej (lub podobnie szybko), wygodniej, bez kłopotów z parkowaniem, a przede wszystkim taniej

 

Rower miejski – bo na nim naturalnie skupimy się w tym artykule – okazuje się być jedną z najlepszych opcji na dojeżdżanie po mieście. Po pierwsze daje nam pełną niezależność, po drugie pozwala dojechać dosłownie spod drzwi do drzwi i zaoszczędzić masę czasu na dojściach z parkingu lub przystanku do miejsca docelowego naszej podróży. Wreszcie – poza zakupem i serwisem roweru – nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów podczas każdej podróży. Do tego dochodzą jeszcze aspekty ekologiczne, zdrowotne oraz zwykła przyjemność podczas jazdy, którą daje przejażdżka na rowerze. W warunkach dobrej pogody rower w mieście jest świetną opcją, a zimą, czy w deszczowe dni zawsze można skorzystać z innego środka transportu. 

 

 

Rower do miasta – co za 3000 zł?

Często szukając roweru miejskiego dążymy do zminimalizowania kosztów zakupu, co ma oczywiście duży sens w perspektywie ewentualnej kradzieży. Warto natomiast pamiętać, że bardzo tani nowy rower będzie przeważnie kiepskiej jakości, a z kolei używany w dobrej cenie może być już zwyczajnie zużyty i wymagać sporych inwestycji, aby przywrócić go do dobrego stanu technicznego. Natomiast dysponując kwotą między 2500 a 3000 zł można kupić już naprawdę solidny nowy rower miejski, a kwota ta we współczesnych realiach nie jest już tak zawrotna, jak jeszcze kilka lat wstecz… Rower w tym budżecie będzie oparty o niezłe podzespoły i gotowy na coś więcej, niż tylko okazjonalne dojazdy do pracy. 

 
 

 

Tu właśnie warto zadać sobie pytanie: jak często będę jeździć rowerem po mieście? Jeśli faktycznie ma być to nasz codzienny środek komunikacji to lepiej odpuścić sobie modele najtańsze, a pójść właśnie w kierunku solidniejszych mieszczuchów za około 3000 zł. Takowy sprzęt da nam więcej radości z jazdy, będzie szybszy i lepiej działający, a na dodatek bardziej trwały i odporny na przebiegi. 

Zobacz również:

 

Rowery miejskie: rama, widelec, koła

Rynek rowerów miejskich jest podzielony na dwa typy jednośladów. Pierwszy – i tych jest zdecydowanie najwięcej – to komfortowe rowery z maksymalnie obniżoną ramą dla łatwego wsiadania oraz cechujące się mocno wyprostowaną sylwetką kierującego. Tego typu mieszczuchy są idealne na krótkie trasy, jazdę w eleganckim stroju oraz dla wszystkich osób, które chcą jeździć spokojnie i w zrelaksowanym stylu. Drugi typ to nieco bardziej dynamiczne rowery miejskie, szybsze z odrobinę bardziej sportowym charakterem, którymi podróżujemy bardziej pochylenie i przy mniejszym wysiłku. Wciąż producenci stawiają tu na wygodę, ale nie tak bardzo, jak w pierwszym przypadku. 

 

 

Ramy przeważnie wykonywane są z aluminium, choć zdarzają się też stalowe – szczególnie w stylowych rowerach miejskich. Widelec sztywny to branżowy standard. Choć można trafić też na amortyzator z przodu. Jednak zdecydowanie dominują rowery w pełni sztywne. To oczywiście nie dziwi, na asfalty i ścieżki rowerowe, czy szutrówki w parkach amortyzator jest niepotrzebny. 

 

Koła najczęściej mają rozmiar 28 cali i opony o szerokości około 40 mm z szybkim bieżnikiem. To dobra mieszanka lekkiego toczenia z naturalną amortyzacją, którą otrzymujemy od opon o wyraźnej już objętości. Poza tym zdarzają się rowery na kołach 26 cali mogące być dobrym pomysłem dla niższych osób, które nie czują się komfortowo na skrzyżowaniach, gdzie ledwo sięgają stopami do ziemi. 

 

 

Napęd: przeważnie piasta planetarna

Najczęściej spotykanym typem napędu w rowerze jest jednorzędowy łańcuch i wielobiegowa piasta z tyłu. W badanym budżecie króluje Shimano Nexus w wersji 7-biegowej oraz 3-biegowej. Naturalnie 7 przełożeń jest lepsze, daje mniejsze skoki między biegami i większy zakres przełożeń. Trzy biegi to opcja dla niespiesznych rowerzystów. Siedem zapewnia już fajny poziom jazdy i zdecydowanie jest warte polecenia dla osób, które mają nie 2-3 km, a bardziej 4-10 km do celu w jedną stronę. Piasty planetarne to standard w komfortowych mieszczuchach i niektórych sportowych rowerach miejskich. Choć w szybkich modelach producenci często stosują też klasyczne zewnętrzne przerzutki. 

 

Na pewno piasta planetarna świetnie pasuje do charakteru roweru miejskiego. Jest rozwiązaniem czystym, na co dzień bezobsługowym i zwyczajnie wygodnym. Poza tym nie zahaczymy przerzutką, ani tym bardziej jej nie uszkodzimy, podczas parkowania roweru i w innych codziennych sytuacjach. 

 

Przy piastach planetarnych będziemy najczęściej mieli hamulec torpedo z tyłu i szczękowy z przodu, a w pozostałych rowerach będą to szczęki lub tarczówki. W zasadzie każdy z tych systemów jest wystarczający… chyba, że nasze ,,miasto” to jakaś górska miejscowość z długimi podjazdami i zjazdami. Ale tam znacznie lepiej sprawdzi się po prostu miejski elektryk…

 

 

Komfortowe komponenty

Producenci zdają sobie sprawę, że większość z klientów oczekuje w rowerze do miasta wygody. Stąd standardem są miękkie, komfortowe siodełka, na których można jeździć w zwykłej odzieży. Podobnie jak spotkamy tutaj kierownice o wygodnych, ergonomicznych profilach i chwyty z dobrym podparciem dłoni. 

 

Pełne wyposażenie dodatkowe

Istotną cechą dobrego roweru miejskiego jest dodatkowe wyposażenie, które sprawia, że rower jest gotowy do codziennej jazdy. Mowa tu o błotnikach, oświetleniu stałym, bagażniku, czy nóżce. Przeważnie wszystko to dostajemy u większości producentów w fabrycznej specyfikacji, a oświetlenie przy tym budżecie najczęściej jest już zasilane z prądnicy zlokalizowanej w przedniej piaście. Warto jednak upewnić się, że rower ma te wszystkie dodatki, bowiem do jazdy w mieście są one po prostu niezbędne. 

 

 

Co na rynku?

W cenie między 2500 zł a 3000 zł dominują klasyczne rowery miejskie, choć trafić się mogą również szybkie rowery urban o sportowym charakterze. Poniżej prezentujemy po jednym rowerze z oferty każdego producenta, którego jednoślady są dostępne na polskim rynku. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.

 

Kellys ARWEN DUTCH

  • Cena: 2999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: Stalowy hi-ten
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Impac Bigpac 50-622
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Kellys

Corelli Mocha 3.0

  • Cena: 2999.00 PLN
  • Waga: 16.20 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM CH 120E
  • Przerzutka tylna: SHIMANO NEXUS
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: MITAS FLASH 700X45 C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Corelli

Unibike CITIZEN 7 2023

  • Cena: 2999.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6001
  • Widelec/amortyzator przedni: CR-MO
  • Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: RUBENA CITYHOPPER / 28X2.00
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Unibike

Romet ART DECO CLASSIC

  • Cena: 2999.00 PLN
  • Waga: 16.50 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: amortyzowany
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 3
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: 28×1.75
  • Typ hamulców: Torpedo
ROWERY Romet

Creme Holymoly Doppio 2023

  • Cena: 2899.00 PLN
  • Opis ramy: Hi-ten steel
  • Widelec/amortyzator przedni: Hi-ten steel fork, 1"
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 7s
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser 47-622, 28x1,75
  • Typ hamulców: Bębnowe
ROWERY Creme

Pegasus AVANTI 7

  • Cena: 2807.20 PLN
  • Waga: 17.40 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour CR-8V-P
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus SG-C3001
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: VeeTire City Cruz 42-622
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Pegasus

Broster VELOCITY 2

  • Cena: 2799.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: alu
  • Przerzutka tylna: Shimano NEXUS 3
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: 700x45c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Broster

LIV Flourish FS 2

  • Cena: 2799.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium ALUXX, maksymalna szerokość opony 40mm
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour CR7V
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus M310
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda K-192, 700x38c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY LIV

Merida CITYWAY 728

  • Cena: 2799.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium.
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour CR 7V
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 7
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: CST 700X40C
  • Typ hamulców: Torpedo
ROWERY Merida

Marin Stinson ST 2

  • Cena: 2799.00 PLN
  • Opis ramy: Series 1 Comfort, 6061 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Przerzutka tylna: MicroSHIFT Advent 9
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 27,5" (650B)
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

CTM SUMMER

  • Cena: 2790.00 PLN
  • Opis ramy: stal
  • Widelec/amortyzator przedni: stal
  • Przerzutka tylna: Shimano Nexus 3
  • Ilość blatów i koronek: '1x3
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Mitas Cityhopper 28
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY CTM

Giant ATTEND RS 3 (2022)

  • Cena: 2699.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium - Aluxx
  • Widelec/amortyzator przedni: Sztywny, stalowy
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M310
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: CST Xpedium, 700x35c
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Giant

Northtec ARGENTA 29 CITY

  • Cena: 2599.00 PLN
  • Waga: 15.60 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCE 28 A P29
  • Przerzutka tylna: Shimano Acera RD-M360SGS
  • Ilość blatów i koronek: '3x7
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: 29x1,95
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Northtec

Tabou RETRO 7

  • Cena: 2599.00 PLN
  • Waga: 16.50 kg
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: RIGID, Stalowy
  • Przerzutka tylna: SHIMANO NEXUS 7
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: KENDA / 700x40C
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Tabou