Elektryczny rower miejski - jaki wybrać?

Sprawdź, jakie miejskie rowery elektryczne znajdziesz na rynku w sezonie 2021.

Unibike Optima Tomasz Makula

Elektryczny rower miejski to ciekawa alternatywa dla innych środków komunikacji. Sprawdziliśmy, na co trzeba zwrócić uwagę, aby kupić dobry miejski rower elektryczny - znajdziecie tu kilka słów o charakterze tego typu rowerów, wyposażeniu, ich masie oraz samych systemach wspomagania.

Rowery miejskie to nieustannie jedne z najbardziej powszechnych konstrukcji na ulicach i rowerowych ścieżkach - podobnie jak modele trekkingowe. Oba segmenty mają zresztą ze sobą wiele wspólnego, a jedną z naczelnych cech je łączących są walory użytkowe. Tradycyjne miejskie rowery wybierane są przez szerokie grono rowerzystów z kilku względów - po pierwsze za sprawą wyposażenia są one po prostu praktyczne, chociaż nie najlżejsze. Po drugie w przypadku konstrukcji miejskich dochodzi do głosu sam wygląd ramy - sporo osób docenia klasyczne i stylowo wyglądające rowery. Trzeci czynnik - to oczywiście ceny. Rowery miejskie to konstrukcje rekreacyjne, więc znajdziemy w nich komponenty w zdroworozsądkowych cenach. Ostatnie lata przyniosły na rynku sporo nowości... mamy tu na myśli rewolucję, jaką wprowadziły systemy wspomagania pedałowania. Mówiąc prościej - pojawił się rower elektryczny miejski - sprzęt, który łączy w sobie zalety rowerów i pojazdów mechanicznych. Czy rowery miejskie z napędem elektrycznym to dobry sposób na codzienne przemieszczanie się?

 

Zobacz również:

 

 

Ramy elektrycznych rowerów miejskich

Rowery miejskie w zdecydowanej większości zbudowane są na ramach aluminiowych, oferujących dobry kompromis pomiędzy wagą, sztywnością i ceną. W przypadku bardziej klasycznych konstrukcji możemy spotkać się z ramami stalowymi, które uważane są za bardziej komfortowe (za sprawą charakterystyki samego materiału), jednak ramy stalowe mogą okazać się cięższe. W związku z tym, że miejskie rowery elektryczne dedykowane są do jazdy rekreacyjnej (a nie do sportu), bazują one na prostych standardach budowy ram - spotkamy tam proste rury sterowe, mniej sztywne środki suportu (np. na kwadrat) czy klasyczne ośki kół. Spora część rowerów miejskich oparta jest też o klasyczne hamulce V-brake (w elektrycznych rowerach trekkingowych zdecydowanie brylują tarczówki), które raz jeszcze podkreślają rekreacyjny charakter tego typu rowerów. Hamulce tarczowe w rowerach elektrycznych mają jednak duży sens, szczególnie kiedy myślimy o szybszej jeździe - tarczówki po prostu dobrze radzą sobie z większą masą rowerów elektrycznych.

 

 

 

 

Jednak w związku z tym, że mowa o elektrycznych miejskich e-bike'ach, spora część ram została zmodyfikowana z myślą o zastosowaniu systemów wspomagań. W bardziej zaawansowanych jednośladach z napędem elektrycznym spotkamy silniki montowane centralnie w miejscu korby - to wymusza na producentach mocne przebudowanie ramy i nie tylko przygotowanie miejsca do montażu silnika, ale także odpowiednie wzmocnienie całej ramy. Coraz częściej spotykamy także baterie zintegrowane z dolną rurą ramy. Z tego powodu ramy rowerów elektrycznych są bardziej masywne, a co za tym idzie i cięższe od swoich tradycyjnych kuzynów. 

Bez względu jednak na to, czy mowa o elektrykach czy rowerach bez wspomagania, ramy rowerów miejskich mają gwarantować maksymalny komfort podróżowania. Z tego powodu geometria ram, dopełniona o wysoko osadzone kierownice z wygodnym gięciem pozwalają podróżować w bardzo wyprostowanej pozycji, czego oczekuje większość osób traktujących rower w kategoriach użytkowych i rekreacyjnych.

 

 

 

 

Rower miejski elektryczny - jak to działa?

Jeśli nie mieliście do tej pory do czynienia z rowerami elektrycznymi, to w skrócie wyjaśnimy o co chodzi - e-bike ma za zadanie wspieranie naszego pedałowania, co znaczy tyle, że silnik uruchamia się tylko wtedy, kiedy zaczynamy kręcić korbą. To pozwala nam jechać bez zmęczenia, co wiele osób docenia w bardziej pagórkowatym terenie, ale nie tylko - dzięki wspomaganiu elektrycznemu wiele osób o słabszej kondycji może bez obaw o poranne przemęczenie wybrać miejski rower jako środek transportu do pracy. Oczywiście klasyczny rower lepiej zadba o naszą kondycję fizyczną, jednak nie każdy ma aspiracje do trenowania i e-bike dla takich osób jest świetnym sposobem na uniknięcie korków w mieście i mimo wszystko zadbania o odrobinę ruchu na co dzień. Silniki e-rowerów mogą wspomagać nasze pedałowanie do granicy 25 km/h oraz mogą mieć maksymalną moc 250 Watt - te parametry regulują przepisy prawa. 

Systemy wspomagania

Jeśli chodzi o silniki warto zwrócić uwagę przede wszystkim na dwa parametry - ich ulokowanie oraz moment obrotowy (im wyższy tym lepszy, jednak z racji na rekreacyjny charakter miejskich rowerów elektrycznych nie potrzebujemy tu osiągów na poziomie 70 Nm, co z kolei cechuje dobry wspomagany elektrycznie rower górski). Powszechnie za najlepsze uznaje się silniki zamontowane centralnie, które niestety są też najdroższe. Centralny silnik lokalizuje dodatkowe jego kilogramy blisko środka ciężkości całego roweru, co w praktyce sprawia, że nie odczuwamy dodatkowej masy w charakterze prowadzenia roweru. Producenci tacy jak Shimano, Bosch, Brose czy Yamaha, którzy uznawani są za marki dzierżące w ręce najlepsze systemy e-bike, stawiają właśnie na takie rozwiązanie. Jednostki centralne powyższych producentów cechują się bardzo przyjemną charakterystyką pracy, systemy odpowiednio czule dawkują moc (zawsze mamy do wyboru kilka programów pracy) i nie odczuwamy tam czegoś w rodzaju szarpnięcia w momencie, kiedy silnik zaczyna swoją pracę. Jeśli jednak szukacie tańszego roweru miejskiego ze wspomaganiem, niekoniecznie musicie stawiać na silnik centralny - mimo wszystko jeżdżąc tylko w mieście czy po szosach silniki w tylnej czy przedniej piaście też uznajemy za dobre rozwiązania, chociaż na pewno bardziej odczujemy ich obecność w rowerze.

 

 
 

 

 

Drugim ważnym elementem systemów wspomagania są baterie - coraz częściej także w tym przypadku spotykamy "centralne" ich ulokowanie, bo coraz częściej baterie zintegrowane zostają z dolną rurą ramy. Tu także podkreślić warto aspekt ulokowania dodatkowej masy baterii blisko środka ciężkości roweru, co po raz kolejny ma wpływ na to, jak rower będzie się prowadził. Całkiem przy okazji zintegrowane baterie wyglądają po prostu estetycznie. Nie widzimy jednak absolutnie nic złego w równie powszechnie spotykanych bateriach montowanych na tylnym bagażniku - o ile takowy jest odpowiednio mocny i stabilny, bo przecież chcielibyśmy go jeszcze użyć w celach transportowych!

Przy poszukiwaniach najlepszej propozycji wśród rówerów elektrycznych zwróćcie uwagę na pojemność baterii - im wyższa, tym większy zasięg na jednym ładowaniu osiągniemy. Pojemność baterii zwykle wyrażana jest w jednostkach Wh (watogodziny) lub Ah (amperogodziny). Obecnie praktycznie wszyscy producenci rowerów stosują nowoczesne baterie litowo-jonowe, które są żywotne i lekkie (o ile można tak powiedzieć - są lekkie na tle innych typów baterii, natomiast producenci ciągle pracują nad tym, aby akumulatory były mniejsze i lżejsze). 

 

 
 

 

 

Pozostałe wyposażenie

Kupując rower miejski warto zadbać o to, aby posiadał on takie elementy wyposażenia jak błotniki pełne, bagażnik, osłona łańcucha czy oświetlenie - te elementy już od początku pozwolą cieszyć się pełnią walorów użytkowych roweru. Z jednej strony pozwolą dojechać do pracy z "czystymi nogawkami", a bagażnik naturlanie umożliwi przewiezienie bagażu (no... może po zaopatrzeniu się w sakwy będzie to wygodniejsze). 

Ważnym elementem rowerów miejskich są też rzecz jasna tradycyjne elementy napędu - w związku z tym, że rowery miejskie to konstrukcje rekreacyjnye, spotkamy też podzespoły dedykowane właśnie dla amatorów dwóch kółek. Na rynku możemy spotkać dwa typy przekładni zmiany biegów - albo tradycyjne przerzutki z wózkiem i kasetą, albo przekładnie zintegrowane z tylną piastą. W zdecydowanej większości miejskich elektryków napędy to konfiguracja z jednym blatem z przodu, co często wymusza zastosowanie centralnego silnika (mając jednak do dyspozycji wspomaganie jeden blat z przodu nie jest wcale wadą). W przypadku tylnych przerzutek w tradycyjnej formie zwykle spotykamy produkty z takich grup jak Shimano Tourney, Altus, Acera czy bardziej zaawansowane Deore (od 7 do 10 biegów). W przypadku przekładni w piastach mowa o produktach z grup Shimano Nexus (najbardziej powszechne - spotykamy piasty 3, 7 lub 8-biegowe) lub Alfine (nawet do 11 biegów).

Niestety zarówno same ramy (bardziej masywne), jak i bogate wyposażenie miejskich rowerów elektrycznych (silnik, bateria, bagażnik, błotniki...) wpływa na ostateczną, sporą masę tego typu konstrukcji. Standardem jest masa oscylująca koło 22-25 kg. Warto o tym pamiętać, jeśli np. nie macie możliwości zaparkowania roweru w garażu, a mieszkacie wyżej niż parter - noszenie tego typu roweru może dla niektórych okazać się bardziej męczące, niż dojazd do pracy na tradycyjnym rowerze miejskim. 

Polecane przez redakcję

 

 

bTwin TILT 500 E

TILT 500 E jest w ofercie Decathlonu juz jakiś czas i cieszy się dużą popularnością wśród osób, które chcą wykorzystywać rower jako środek transportu i jednocześnie liczy się dla nich możliwość łatwego przewiezienia roweru w samochodzie czy środkach komunikacji zbiorowej. TILT jest "składakiem", w którym system wspomagania został zgrabnie wkomponowany w ramę. Z racji na kompaktowe rozmiary akumulator nie posiada dużej pojemności, bo to raptem 7,8 Ah (szacowany zasięg to około 35 km na trybie oszczędnym), natomiast powyższe spokojnie wystarczy do potrzeb miejskiego commutingu. Silnik umieszczono w tym rowerze w miejscu tylnej piasty. Rower juz z urzędu jest gotowy na to, żeby dobrze służyć nam na co dzień - mamy na wyposażeniu błotniki czy oświetlenie, a dodatkowo możemy do niego dokupić dedykowany bagażnik B'TWIN TILT. Całość stoi na kołach 20", co w połączeniu z możliwością złożenia roweru umożliwia wygodne przechowywanie i przewożenie. Producent deklaruje masę TILTA 500 na poziomie 18,6 kg. Francuzi jak zwykle zwracają na siebie uwagę pod względem ceny, która śmiało może być określona mianem bezkonkurencyjnej w swojej klasie.

  • Cena: 3399.00 PLN
  • Waga: 18.60 kg
  • Rama: Aluminium
  • Grupa napędowa: Shimano Tourney (1x6)
  • Rozmiar kół: 20"
  • Silnik: Bezszczotkowy 250 W / Moment obrotowy: 26 Nm
  • Bateria 7,8 Ah wbudowana w ramę.
  • Bateria: 24 V 7,8 Ah
KUP NA DECATHLON.PL

 

EcoBike S-Cross L

Kolejna z naszych rekomendacji to już pełnowymiarowa konstrukcja - uwaga, uwaga - polskiego producenta! Marka Ecobike od długiego już czasu specjalizuje się w budowaniu przystępnych cenowo, użytkowych modeli rowerów elektrycznych, więc ich oferta pełna jest tak naprawdę ciekawych propozycji. Jako model polecany wybraliśmy bardzo uniwersalny model S-Cross L, czyli tak naprawdę model o miejsko-trekkingowych charakterze, który sprawdzi się świetnie nie tylko podczas codziennej komunikacji, ale i na dłuższych wycieczkach poza miasto - nie tylko na szosach, ale i utwardzonych drogach gruntowych. S-Cross L gwarantuje wysoki komfort jazdy, u podstaw którego stoi: wyprostowana pozycja zajmowana na rowerze, ale i elementy amortyzujące - widelec, sztyca oraz odpowiednio szerokie, uniwersalne opony. Tym co jest godne uwagi - model bazuje na aluminiowej ramie, która posiada zintegrowaną z dolną rurą baterię - to rozwiązanie umieszcza dodatkową masę blisko środka ciężkości roweru, ograniczając negatywny wpływ masy baterii na prowadzenie roweru. Polski producent daje swoim klientom możliwość wyobru pojemności baterii - od 10,4 Ah do 16 Ah. Ecobike stawia w tym przypadku na silnik montowany w miejscu tylnej piasty - to jednostka Bafanga o momencie obrotowym 45 Nm. Wybór tego typu silnika pozwolił Ecobike'owi zbudować rower na napędzie 3x9 - na powszechnie spotykanych w trekkingach podzespołach Shimano Altus i Alivio. Idąc dalej również czeka nas na liście wyposażenia trekkingowa "klasyka gatunku", która w miejskich, użytkowych zastosowaniach to swoiste must have - mamy na myśli komplet użytkowego wyposażenia, od błotników, przez oświetlenie, na osłonie łańcucha kończąc. Nie mogło też zabraknąć hydraulicznych hamulców tarczowych. Bardzo uczciwa propozycja - cieszy, że wyszła spod ręki polskiej firmy.

  • Cena:
  • 36V / 10,4 Ah LG / 6 699,00 zł
  • 36V / 13 Ah LG / 6 999,00 zł
  • 36V / 16 Ah LG / 7 399,00 zł
  • Waga 25,5 kg (aluminium)
  • Rama: Aluminium
  • Widelec: SunTour SF15 NEX-E25 LO DS 700C(skok: 63 mm)
  • Napęd: 3x9 (Przerzutka przód: SHIMANO ALTUS / tył: SHIMANO ALIVIO)
  • Rozmiar kół: 28"
  • Silnik: Bafang - tylne koło / 45 Nm

 

GDZIE KUPIĆ?

 

 

Co na rynku?

Na kolejnych podstronach znajdziecie przegląd rynku elektrycznych rowerów miejskich z kolekcji na rok 2021, który zrealizowaliśmy w oparciu o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego. Więcej modeli znajdziecie na jego kartach!

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły