Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie torby do bikepackingu?

Dowiedz się, jak wybrać torby bikepackingowe oraz na co zwrócić uwagę podczas szykowania się na bikepackingową wyprawę.

Drukuj
Sakwy Giant H2Pro Szymon Wołdziński

Bikepacking to podróżowanie rowerem z lekkim bagażem, zamkniętym w torbach i sakwach, które zamontowane są w różnych miejscach roweru. Ta forma turystyki stała się w ostatnim czasie bardzo popularna, a my podpowiadamy jakie torby do bikepackingu wybrać?

Jak pewnie się domyślacie, bikepacking nie jest wcale niczym nowym, bo ludzie używali rowerów do podróżowania od dziesiątek lat. W ostatnich sezonach temat bikepackingu zyskał jednak mocno na popularności - nie ma się zresztą czemu dziwić, bo ta forma rowerowej turystyki bazuje na tym, co w rowerach kochamy najbardziej, a więc... na poczuciu wolności. Po prostu ruszasz z domu na dwóch kółkach i jedziesz tam, gdzie chcesz! Jedyne co musisz mieć to: rower, odpowiednie wyposażenie i torby bikepackingowe, w które się spakujesz

 

W tym artykule główną uwagę kierujemy właśnie na torby rowerowe, choć przy okazji poruszamy też inne zagadnienia. Na rynku dostępnych jest tyle ciekawych propozycji sakw i toreb bikepackingowych, że w różnych miejscach naszego roweru możemy umieścić kompletny bagaż wyprawowy, by udać się w podróż liczącą kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt dni. Postanowiliśmy przyjrzeć się tematowi nieco bliżej i sprawdzić, co będzie nam potrzebne, aby nasz rower nie tylko był środkiem transportu nas samych, ale i pozwolił na przewóz wyprawowego dobytku. Dowiesz się, jakie są rodzaje toreb oraz co jeszcze warto wiedzieć przed wyprawą.

 

 

 

 

Jaki rower? 

To oczywiście podstawa - na nim będziemy skupiać naszą uwagę na samym początku przygody z bikepackingiem. Bazować możemy na każdego rodzaju rowerze, lecz musimy zadać sobie pytanie w jakim terenie chcemy się przemieszczać. Determinuje to też czy chcemy spać w „cywilizowanych” warunkach, czy też chcemy przemierzać bardziej dzikie tereny. Jeżeli stawiamy na naprawdę ultralekkie podróżowanie i nie chcemy wozić sprzętu biwakwego lub też po prostu po całym dniu nie marzymy o niczym innym tylko o prysznicu i wygodnym łóżku, możemy wtedy postawić na rower szosowy, gravel lub przełajówkę. Ułatwi nam to pokonywanie większej ilości kilometrów dziennie oraz zyskamy wygodę spania w łóżku. Wybierając jednak tę metodę tracimy nutę spontaniczności, dla której część rowerzystów w ogóle planuje swoje wojaże. Musimy wtedy skrupulatnie zaplanować naszą trasę, którą mamy zamiar jechać, tak aby dotrzeć na miejsce noclegu o właściwej godzinie. Należy mieć na uwadze, że hotele pewniej i taniej będzie zarezerwować z większym wyprzedzeniem.

Jeśli nie chcemy jednak tracić "dzikości" naszej wyprawy, możemy postawić na spanie na łonie natury. Zabierając sprzęt biwakowy warto zadbać o to, aby nasz rower miał szersze opony. Umożliwi to zjechanie z szosy i zobaczenie tego, co zwykle było ukryte przed naszymi oczami. Co najważniejsze, pozwoli to dowieźć tam nasze obozowisko, rozbić się i kontemplować piękno natury. Tu najlepiej sprawdzają się ponownie gravele - ale uwaga, te o bardziej wyprawoweym charakterze - oraz rowery MTB i niektóre modele trekkingów. 

Jeśli dopiero poszukujecie roweru do wypraw, warto przy zakupie zwrócić uwagę na jego możliwości w kontekście montażu stałego bagażnika czy błotników. Nowoczesne rowery wyprawowe (i mamy tu na myśli tak rowery szutrowe, jak i niektóre MTB) posiadają otwory do przykręcenia bagażnika z tyłu, a także bagażnika z przodu. Na naprawdę długie trasy ze sprzętem biwakowym znacznie lepsze są sakwy montowane na bagażniki stałe. Do tego niejednokrotnie spotkamy się z możliwością zamontowania trzech lub więcej koszyków na bidon. Pamiętajcie, że postawienie na kilka sakw zainstalowanych w różnych miejscach roweru, pozwala na zdecydowanie lepsze rozłożenie masy bagażu, co z kolei przełoży się na samo prowadzenie naszych dwóch kółek. Lepiej mieć kilka mniejszych toreb, aniżeli jedną wielką. Rower będzie się znacznie lepiej prowadził, a do bagażu będzie łatwy dostęp. 

 

 
 

 

 

Biwak - co i jak?

Pierwszym dylematem w temacie biwaku jest to, czy chcemy być zamknięci w namiocie, czy też wolimy większy kontakt z naturą. W drugim przypadku możemy postawić na tzw. bivy bag. Jest to swego rodzaju pokrowiec na śpiwór zapewniający izolację od otoczenia, który jest odporny na warunki atmosferyczne. Jest to jednak bardzo minimalistyczne rozwiązanie i jeśli to nam nie wystarcza, możemy wzbogacić obozowisko o lekki tarp. Jest to plandeka, która osłoni nas dodatkowo od deszczu i wiatru. W wersji bez namiotu nasze wyposażenie nie będzie zbytnio wagowo różnić się od wysokiej klasy, lekkiego namiotu (który swoją drogą sporo kosztuje). Zyskamy natomiast mniejszą objętość bagażu. Śpiwór, bivy bag i matę samopomującą możemy zwinąć razem, co ułatwi rozkładanie obozowiska wieczorem. Warto też pomyśleć o macie do spania - jest to element, który zajmuje stosunkowo dużo miejsca, ale możemy go przymocować na zewnątrz którejś z toreb (np. na kierownicy czy bagazniku). Ciekawą alternatywą może być też hamak, obecnie sprzętu na rynku jest naprawdę dużo, tak naprawdę tylko finanse i nasze potrzeby będą nas limitowały. 

Kolejnym obowiązkowym wyposażaniem będą palnik gazowy, kubek, menażka i sztućce. Do menażki możemy włożyć inne przedmioty, tak aby ograniczyć ilość wykorzystanego miejsca. Wielkość kartusza gazowego w naszej kuchence powinniśmy ograniczyć do minimum. Na tygodniową podróż dla jednej osoby w zupełności powinno wystarczyć 200 gramów gazu.

Pamiętać musimy o legalności rozbijanego obozowiska. W Polsce teoretycznie tego typu praktyki są nielegalne, lecz są kraje takie jak Norwegia, gdzie możemy rozbić się wszędzie poza terenami prywatnymi. Jedynymi wymogami jest pozostawienie po sobie czystości i odległość minimum 100 metrów od zabudowań.

 

 

 

 

Co musisz mieć?

Odzież - to zdecydowanie temat rzeka i sprawa mocno uzależniona od pory roku oraz miejsca, w jakim przyjdzie nam podróżować. Z pewnością podstawą są ubrania wygodne i wykonane z funkcjonalnych, szybkoschnącnych materiałów. Pamiętajcie, że macie ograniczoną ładowność, więc nie możecie spakować całej garderoby i w drodze przyjdzie w końcu konieczność zrobienia prania. Podstawą z pewnością jest funkcjonalna bielizna, odzież (nie tylko kolarska), a także kurtka przeciwdeszczowa. 

Ważne są też podręczne narzędzia, trzeba mieć zapasową dętkę (a najlepiej dwie), łatki, multitool, łyżki do opon, pompkę i wszystko to, co pomoże Wam zreperować rower w trasie (taśma czy trytytki - tak, one także mogą się przydać). 

Jedzenie i napoje oraz budżet na gastronomię - w trasie oraz na biwaku musisz mieć wodę i mobilne przekąski (np. batoniki energetyczne czy zupki - niekonieczne te chińskie, bo na rynku znajdziemy teraz dużo naturalnych zup, które możemy łatwo spakować). Na biwaku warto mieć przy sobie kawę czy herbatę, czyli po prostu coś ciepłego do picia. Resztę pozostawiamy Waszym kubkom smakowym. 

 

 

 

 

Torba podsiołowa

Torba podsiodłowa to największa sakwa, którą montuje się do wspornika siodełka (sztycy) oraz samego siodła. Najczęściej za pomocą pasków. Ma kilkanaście litrów pojemności i nie wymaga, aby nasz rower miał jakiekolwiek otwory montażowe. Zmieścić możemy tam np. śpiwór i dodatkową, cieplejszą odzież na chłodny wieczór. Aby zwiększyć stabilność "podsiodłówki" możemy przymocować ją do specjalnego stelaża, który z kolei przymocowany jest do siodełka. Ogranicza to niepożądane ruchy na boki. Nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować tego zjawiska, ale dla komfortu warto podjąć wszelkie możliwe kroki. Duża podsiodłówka to podstawa, jeśli nie posiadacie większych sakw montowanych na bagażniku. 

Torby bikepackingowe na ramę

Kolejne miejsce, gdzie możemy zmieścić naprawdę dużo rzeczy to rama naszego roweru. Tutaj mamy dwie opcje - torbę montowaną w przednim trójkącie oraz małą torbę na ramę (górną rurę) typu bento. Teoretycznie, jeśli zrezygnujemy z koszyków na bidony, to całą przestrzeń między naszymi kolanami może stanowić bagaż i na długą trasę na pewno warto z tego skorzystać. Na rynku dostępne są jednak głównie mniejsze torby instalowane w przednim trójkącie ramy (mocowane do górnej rury), w których i tak zmieścimy sporo bagażu i wciąż zmieścimy jeszcze bidon w ramie. Natomaist mała torebka na górnej rurze pomieści jedynie drobiazgi. Fajnie nadaje się na jakieś przekąski i np. powerbank. 

 

 

 

 

Torba na kierownicę

Kokpit to kolejne miejsce, które przy odpowiedniej sakwie pozwoli na przewiezienie około 8-10 litrów bagażu (np. odzież, śpiwór czy jedzenie). Torba na kierownicę ma tą wadę, że czasami koliduje swoim mocowaniem z lampką, czy uchwytami na komputerki rowerowe. Bywa też tak, że utrudnia jazdę w dolnym chwycie. Zdecydowanie jednak warto ją mieć, tyle że podczas zakupów trzeba ją przymierzyć z rowerem i zamontowanym wyposażeniem. Przy wyborze torby na kierownicę zwróćmy uwagę - choć to raczej standard - żeby były na niej elementy odblaskowe. Oczywiście torba podsiodłowa również powinna je mieć. Warto pamiętać o tym, że sakwy tego typu posiadają zwykle jeszcze pasy zewnętrzne, do których również możemy coś przytroczyć. 

 

Polecane przez redakcję

 

Sakwy bikepackingowe Restrap

Restrap to brytyjski specjalista od przewozu ekwipunku na rowerze - i mowa tu zarówno o tworzeniu popularnych sakw, jak i plecaków czy innego rodzaju akcesoriów transportowych (także dedykowanych dla bikepackerów uchwytów na sakwy). Firma z Leeds dała się poznać jako ta, która ogromną uwagę przywiązuje nie tylko do praktyczności swoich sakw, ale i ich dobrego designu - jednym z dowodów na to są opalizujące limitowane sakwy bikepackingowe, które stworzono w kooperacji z marką Look. 

W sezonie 2023 chcemy zwrócić Waszą uwagę właśnie na kilka produktów Restrapa. Zasadniczo w portfolio firmy znajdziecie sakwy bikepackingowe w szerokim spektrum rozmiarów do montażu w różnych miejscach roweru. 

Podstawą zestawu można uznać podsiodłową torbę Restrapa, która bazuje na sprawdzonej, dwuczęściowej konstrukcji - stelażu montażowym oraz worku, który do niego instalujemy. Worek który instalujemy wewnątrz jest oczywiście nieprzemakalny, a całość wykonano z odpornych na zużycie materiałów. Nie zabrakło zewnętrznego ściągacza do przytroczenia akcesoriów o większych rozmiarach. Dalej spotykamy m.in. Frame Bagi - równeż dobrze uszczelniane i odporne na wodę, z odblaskowymi elementami i gumowanymi paskami, które zapobiegają przemieszczeniu się torby. 

Charakterystycznym dla Restrapa produktem, który znajduje swoich zwolenników nie tylko wśród bikepackingowców, ale po prostu wśród kolarzy szukających alternatywy nieco większej alternatywy dla tradycyjnej podsiodłówki, jest Canister - torba na kierownicę w niedużych rozmiarach, do której zmieścimy awaryjne narzędza, podręczną odzież, przekąski. Idealne rozwiązanie nie tylko na gravela, ale i szosę w długodystansowym ujęciu. Canister 1,5 litra i dostępny jest w różnych kolorach. 

 
  • Restrap Saddle Bag / 8L / 599 PLN
  • Restrap Frame Bag / rozmiar L / 439 PLN
  • Restrap Canister / 259 PLN
Dystrybutor: Poręba

 

 

Sakwy bikepackingowe GIANT H2Pro

Polecamy je od momentu, kiedy w sezonie 2021 mieliśmy okazję przyjąć je na dłuższy test. Giant przemyślał je w każdym calu, dzięki czemu punktują nie tylko solidnością, ale przede wszystkim walorami użytkowymi i tym, że są wygodne w obsłudze. W rodzinie sakw H2Pro znajdziemy kilka modeli, tworzących kompletny zestaw - od podsiodłówki, przez dwie torby montowane "w centrum", po torbę na kierownicę. 

Szczegółowo opisujemy je w artykule: GIANT H2PRO, natomiast z cech które warto tu skrótowo przypomnieć, to na pewno wysoka odporność na wodę. Przednia i tylna sakwa to konstrukcje dwuczęściowe - składają się z bazy, która pełni funkcję mocowania do roweru oraz wodoodpornych worków z rolowanym zamknięciem - to nie tylko skuteczny patent na utrzymanie suchego ładunku, ale i rozwiązanie pozwalające na wygodny dostęp do ładunku. Worki możemy szybko zamontować lub wyciągnąć. Oba mają zaworki odpowietrzające, dzięki którym możemy skompresować sakwy do mniejszych rozmiarów. 

Sakwy zostały wyposażone w szerokie pasy montażowe z bardzo mocnymi rzepami, którym zawdzięczamy stabilne połączenie z rowerem. Posiadają elementy odblaskowe oraz uchwyty do przymocowania lampek. W naszej ocenie produkt uzyskał maksymalną notę i jesteśmy pewni, że nie rozczaruje też wszystkich amatorów bikepackingu. 

 
  • TORBA PODSIODŁOWA H2PRO 
  • Pojemność: 10 L (M), 17 L (L) (379 - 389 zł)
  • TORBA NA RAMĘ H2PRO
  • Pojemność: 3L, 4L, 4.5L (259 zł - 329 zł)
  • H2PRO TORBA NA GÓRNĄ RURĘ 169 zł
  • TORBA NA KIEROWNICĘ H2PRO
  • Pojemność: 4,5 L (L)
  • Dostępne rozmiary: M, L (309 zł - 319 zł)
  • TEST: SAKWY BIKEPACKINGOWE GIANT H2PRO
giant-bicycles.com gdzie kupić?

 

 

 

 

 

 

 

Orientacja w terenie

Torby bikepackingowe, rower i odpwiedni bagaż to nie wszystko. Przecież musimy jeszcze dojechać do celu i najlepiej zbyt dużo nie błądzić. Do namierzania swojej pozycji możemy użyć klasycznych przyrządów jak mapa i kompas. Wygodniej jednak będzie korzystać z komputera rowerowego z GPS lub smartfona. Najbardziej popularne apki wśród podróżników to Komoot, Ride with GPS i Mapy.cz. 

 

Sprawdź również:

 

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach naszego poradnika przedstawiamy kilka z popularnych modeli sakw bikepackingowych. Przy poszukiwaniach z pewnością warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak sposób montażu, który odpowiedzialny będzie za stabilność naszego bagażu podczas jazdy, na aspekt odporności na wodę oraz oczywiście na ładowność oraz rozmiar samych toreb. 

 

 

Sakwy podsiodłowe

 

 

Ibera Waterproof SeatPak Carryall IB-SB18

Ibera Waterproof SeatPak Carryall IB-SB18
  • Cena: 199.00 PLN
  • Wodoodporna sakwa podsiodłowa
  • Pojemność 6 litrów
  • Waga 465 g
Sakwy i torby Ibera GDZIE KUPIĆ

 

 

TOPEAK BackLoader

TOPEAK BackLoader
  • Cena: od 209 zł
  • Maksymalne obciążenie: 8 kg
  • Wodoodporna (pokrowiec w komplecie)
  • Wersje pojemności: 6l, 10l lub 15l
  • Pasy kompresyjne
  • Wymiary 50 x 16 x 15 cm

 

Roswheel Road

Roswheel Road
  • Cena 441 zł
  • Paski „Fast-Fix” umożliwiają szybkie i bezpieczne mocowanie do szyn siodełka i sztycy.
  • Aplikacje odblaskowe
  • Lekki materiał nylonowy 420D pokryty TPU / PU.
  • Ukryty zawór usuwania powietrza.
  • Pojedyncza, łatwo odpinana klamra
  • Materiał wykonania: Nylon
  • Wymiary: 12x15x42cm
  • Pojemność: 8L
  • Waga: 270g

 

 

Apidura Backcountry

Apidura Backcountry
  • Cena: około 470 zł
  • Waga: 350g
  • Pojemność: 11 litrów
  • Odblaskowe aplikacje i dwa zaczepy na światełka
  • Sznurki na dodatkowy bagaż
  • Wodoodporność

 

 

 

Sakwy na ramę

 

TOPEAK MidLoader

TOPEAK MidLoader
  • Cena 149 zł lub 239 zł (6l)
  • Dodatkowe 37,5 x 12,0 x 6,0 cm
  • Maksymalne obciążenie 15 kg
  • Pojemność 3 L lub 6 L
  • Wodoodporność

 

Apidura Road Frame

Apidura Road Frame
  • Cena: od 335 zł
  • Pojemność 3, 4,5 lub 6 litrów
  • Wodoorporne materiały i szczelny zamek
  • Odblaskowe nadruki
  • Waga: od 120 do 200 g

 

 

 

Sakwy na kierownicę

 

Topeak Frontloader

Topeak Frontloader
  • CENA 279,90 zł
  • POJEMNOŚĆ 8 L
  • MATERIAŁ Polietylen / nylon - Lekki, wodoodporny, wytrzymały i odporny na przebarwienia
  • MONTAŻ Ząbkowany zacisk  Pasek montażowy
  • ŁADOWNOŚĆ 10 kg
  • Wodoodporność
  • Pasy zewnętrzne
  • Spust powietrza
  • ROZMIAR 22 x 15 x 15 cm / 50 x 15 x 15 cm
  • WAGA 273 g

 

 

Apidura Handlebar Pack

Apidura Handlebar Pack
  • Cena: od 391 zł
  • Pojemność: 9 lub 20 litrów
  • Wodoodporność
  • Odblaskowe nadruki
  • Waga: 200 lub 270 g (wersja większa)