Spis treści:
Wielodniowe wyprawy na rowerze to bardzo wymagający kawałek chleba. Każda z nich wymaga zabrania ze sobą dużej ilości ekwipunku (środki czystości, ubrania, jedzenie) oraz sprzętu okołorowerowego (narzędzia, zapasowe części, mapy), a czasami nawet akcesoriów noclegowych takich jak: namiot i śpiwór. Bez sakw rowerowych nie byłoby to możliwe. Sakwy rowerowe to także alternatywa dla plecaków rowerowych, o których pisaliśmy w poradniku: Jaki plecak na rower w góry?. Są one również przydatne, kiedy na rower zabieramy ze sobą dzieci, co wiąże się zawsze z większą ilością rzeczy, które musimy mieć przy sobie.
Zobacz też:
Rodzaje sakw rowerowych
Na samym wstępie musimy rozróżnić rodzaje sakw, które oferują nam producenci. W tym poradniku skupiamy się przede wszystkim na sakwach do rowerów turystycznych - rozumiemy przez to rowery wyposażone w stały bagażnik tylny lub przedni (zwykle sakwy turystyczne są odpowiednie do montażu zarówno na bagażniku tylny, jak i przednim). Obecnie bardzo popularnymi są także sakwy bikepackingowe - mowa tu o lekkich sakwach, które instalujemy bezpośrednio pod siodło, do przedniego trójkąta ramy lub na kierownicę. O podróżowaniu w duchu bikepackingowym pisaliśmy w osobnym tekście - Jakie torby do bikepackingu wybrać?
Dalej natomiast przyglądamy się dużym sakwom rowerowym, które mogą być zarówno towarzyszem długich, często kilkunastodniowych wypraw lub... niedzielnych wycieczek lub nawet codziennych dojazdów do pracy. Ich funkcjonalność jest spora. Warto przy tym wszystkim nadmienić, że przecież mając dużą sakwę na tylnym bagażniku nadal możemy korzystać z sakw montowanych czy to w ramie, czy na kierownicy. Wszystko zależy od tego, jak duży ekwipunek będziemy musieli ze sobą zabrać.
Pojemność toreb na rower
Kluczową rzeczą w kwestii wyboru odpowiednich sakw jest ich pojemność. Sakwy montowane na bagażniku są tymi, które mają największą pojemność. Z reguły pozwalają one przewieźć nam łącznie od 20 do nawet 80 litrów. Taka pojemność bez problemu pozwoli nam wziąć pełny ekwipunek nawet na kilkudniowy wypad. Dodatkowo sakwy tylne posiadają wiele komór, co ułatwia utrzymać porządek w naszym dobytku.
Sakwy montowane w przednim trójkącie ramy mają mniejszą pojemność - średnio od około 2 do 4 litrów. Co jest jednak ważne w ich przypadku - warto pakować do nich cięższe przedmioty, jak np. narzędzia rowerowe. Ładunek przewożony w środku ciężkości roweru zdecydowanie mniej oddziałuje na to, jak rower się prowadzi. Mówiąc inaczej - stosunkowo nieduży będzie wpływ masy przewożonych ładunków na nasze odczucia ze sterowania rowerem.
Na koniec sakwy montowane na kierownicy, które pozwalają zabrać mniejszą ilość rzeczy (i to raczej tych lżejszych). Pojemność takich sakw waha się od 5 do 10 litrów i z reguły maksymalne obciążenie nie powinno przekraczać kilku kilogramów. Sprawdzą się one świetnie na jednodniowych wycieczkach oraz jako uzupełnienie tylnych sakw. Czasem tego typu sakwy posiadają tzw. mapnik czyli przezroczystą kieszeń, która pozwala przewozić mapę lub telefon z włączona nawigacją. Dzięki temu trasę mamy cały czas na oku i nie musimy, co chwilę zatrzymywać się, aby sprawdzić swój azymut. Sakwy przednie są głównie przeznaczone na podręczne rzeczy takie jak: elektronika, portfel, klucze, pelerynka czy prowiant.
Wodoodporne sakwy na rower!
Deszcz nie jest sprzymierzeńcem rowerowych podróżników, ale każdy z nich musi być na niego przygotowany. Dobra rowerowa sakwa powinna być oczywiście wodoodporna. Większość z sakw na rynku deklaruje wodoodporność, jednak na naprawdę wymagające, długie podróże powinniście zwrócić uwagę dokładniej na parametry deklarowane przez producentów. Dobrze jest zrobić nawet test takiej sakwy wcześniej - jadąc w deszczu z ekwipunkiem, który może się ewentualnie zamoczyć. Niektóre produkty dostępne na rynku oferują w zestawie specjalne pokrowce, które możemy założyć w razie intensywnych opadów. Droższe modele zazwyczaj oferują pełną wodoodporność, co gwarantuje, że nasz dobytek zostanie ocalony w przypadku nagłego oberwania chmury. Ważnym elementem zabezpieczającym nasze sakwy przed deszczem są zamki. Powinny być one być uszczelniane (wyglądają charakterystycznie - mają coś w rodzaju gumowego podbicia) lub producent powinien deklarować ich wodoodporność w inny sposób.
System mocowania
Istotnym problemem przy wyborze odpowiednich sakw rowerowych jest ich system mocowania. W przypadku sakw na kierownicę na rynku najpopularniejszym rozwiązaniami są tradycyjne rzepy lub specjalny uchwyt, który dostarczany jest w zestawie. Bez wątpienia montaż na uchwyt jest dużo prostszy w obsłudze oraz pozwala szybko zdemontować sakwę w przypadku, kiedy działa ona w systemie clip-on. Daje nam on możliwość wpinania i wypinania sakwy za pomocą jednego przycisku. Powyższe rozwiązanie jest dość popularne w przypadku toreb dedykowanych do użytku miejskiego, bo mamy tu możliwość szybkiego odpięcia torby i zabrania jej ze sobą do sklepu czy biura.
Wśród sakw montowanych na bagażnik producenci oferują podobne rozwiązania jak w przypadku sakw na kierownicę: klamry, rzepy i system clip-on. W tym przypadku rzepy i klamry nie są jednak złym rozwiązaniem, ponieważ tylne sakwy ze względu na swój rozmiar nie będą demontowane z roweru w trakcie wycieczki. Ponownie na rynku znajdziemy sporo sakw z systemem szybkiego wpinania i wypinania i tak samo jak w przypadku rozwiązań na kierownice - część z tych toreb posiada cechy, które sprawdzą się w codziennym użytkowaniu (np. kieszeń na laptopa). W przypadku dużych sakw turystycznych takich rozwiązań nie spotkamy, ale za to otrzymujemy największą, niczym nie zakłóconą przestrzeń ładunkową.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Poza wspomnianymi wcześniej aspektami, idealna sakwa rowerowa powinna posiadać elementy odblaskowe. W sytuacji kiedy będziemy z nich korzystać wieczorem wybierzmy taki model, który pozwoli nam zamontować do nich dodatkowe oświetlenie lub przynajmniej nie będzie on ograniczał światła płynącego z lampek. Oprócz tego pamiętajmy, żeby przed zakupem sprawdzić ilość komór oraz kieszonek. Z doświadczenia wiemy, że im więcej tym lepiej, ponieważ pozwala to utrzymać nasz ekwipunek we względnym porządku. Wszystko jednak zależy od naszego stylu podróżowania i celów, do jakich sakw będziemy używać.
Torby i sakwy na rower - co na rynku?
Poniżej znajdziecie przykłady różnych typów sakw rowerowych odpowiednich zarówno do turystyki, jak i codziennych zastosowań. Mamy nadzieję, że przegląd pomoże Wam odpowiedzieć sobie na pytanie - jaki rodzaj sakwy rowerowej jest Wam potrzebny? Poniższe produkty traktujcie jako przykłady modeli występujących na rynku.
Duża sakwa na bagażnik tylny

- Duża wyprawowa sakwa Vaude to typowy model na długie wyprawy. Ma 65 litrów pojemności i jest montowana na bagażnik tylny. Organizację bagażu ułatwia masa kieszeni, a całość jest oczywiście wodoodporna.
Podwójne wodoodporne sakwy tylne

- Standardowe boczne sakwy zakładane na tylny bagażnik. Przede wszystkim są wodoodporne, a do tego bardzo łatwe w czyszczeniu. Dużą zaletą jest też łatwe pakowanie dzięki szerokiemu otworowi. Mają 40 litrów pojemności i idealnie nadają się do miasta, czy na rekreacyjne wycieczki.
Jednostronna tylna sakwa

- Dla osób, które nie potrzebują zabierać ze sobą zbyt wielu bagażu dobrym pomysłem jest jednostronna sakwa na bagażnik tylny. Przykładem takiego modelu może być typowo commutingowy Basil o pojemności 15 litrów, który przy okazji jest wodoodporny.
Mała sakwa na bagażnik tylny

- Innego rodzaju torbami na bagażnik są montowane centralnie małe sakwy. Akurat w prezentowanym modelu pojemność to 20 litrów, a dodatkowo jest tu system QF (Quick Fix) umożliwiający błyskawiczne zakładanie i ściąganie z bagażnika.
Bikepackingowa torba tylna

- Typowa bikepackingowa sakwa na tył - jest montowana pod siodłem i stanowi dobre rozwiązanie dla osób, których rowery nie posiadają mocowania na bagażnik. Więcej o tego typu modelach piszemy w poradniku: Jakie sakwy bikepackingowe wybrać? Prezentowany model Deutera to udany i sprawdzony produkt, o dość standardowej pojemności w tym segmencie - 16 litrów.
Torba na kierownicę

- Wiele ciekawych produktów jest przeznaczonych do montażu z przodu roweru, wśród nich sakwy na bagażnik przedni, torby bikepackingowe montowane na widelec, czy choćby sakwy na kierownicę jak powyższa Apidura. To również godne rozważenia produkty o dużej wygodzie użytkowania i ogólnej funkcjonalności.