Materiał zawiera treści reklamowe

Sakwy rowerowe do turystyki - jakie wybrać?

Jakie sakwy na rower turystyczny wybrać? Przyglądamy się typom sakw rowerowych.

Drukuj
Szymon Wołdziński

Sakwy to nieodłączny element ekwipunku każdego rowerowego podróżnika. Tym rodzajem wyposażenia z pewnością zainteresują się także osoby planujące niedzielne wycieczki w rodzinnym gronie lub osoby dojeżdżające do pracy rowerem. Jakie cechy powinna mieć idealna sakwa rowerowa? Na to pytanie odpowiemy w tym poradniku.

Wielodniowe wyprawy na rowerze to bardzo wymagający kawałek chleba. Każda z nich wymaga zabrania ze sobą dużej ilości ekwipunku (środki czystości, ubrania, jedzenie) oraz sprzętu okołorowerowego (narzędzia, zapasowe części, mapy), a czasami nawet akcesoriów noclegowych takich jak: namiot i śpiwór. Bez sakw rowerowych nie byłoby to możliwe. Sakwy rowerowe to także alternatywa dla plecaków rowerowych, o których pisaliśmy w poradniku: Jaki plecak na rower w góry?. Są one również przydatne, kiedy na rower zabieramy ze sobą dzieci, co wiąże się zawsze z większą ilością rzeczy, które musimy mieć przy sobie.

 

Zobacz też:

 

 

 

 

 

Rodzaje sakw rowerowych

Na samym wstępie musimy rozróżnić rodzaje sakw, które oferują nam producenci. W tym poradniku skupiamy się przede wszystkim na sakwach do rowerów turystycznych - rozumiemy przez to rowery wyposażone w stały bagażnik tylny lub przedni (zwykle sakwy turystyczne są odpowiednie do montażu zarówno na bagażniku tylny, jak i przednim). Obecnie bardzo popularnymi są także sakwy bikepackingowe - mowa tu o lekkich sakwach, które instalujemy bezpośrednio pod siodło, do przedniego trójkąta ramy lub na kierownicę. O podróżowaniu w duchu bikepackingowym pisaliśmy w osobnym tekście - Jakie torby do bikepackingu wybrać? 

Dalej natomiast przyglądamy się dużym sakwom rowerowym, które mogą być zarówno towarzyszem długich, często kilkunastodniowych wypraw lub... niedzielnych wycieczek lub nawet codziennych dojazdów do pracy. Ich funkcjonalność jest spora. Warto przy tym wszystkim nadmienić, że przecież mając dużą sakwę na tylnym bagażniku nadal możemy korzystać z sakw montowanych czy to w ramie, czy na kierownicy. Wszystko zależy od tego, jak duży ekwipunek będziemy musieli ze sobą zabrać.

 

 

 

 

Pojemność

Kluczową rzeczą w kwestii wyboru odpowiednich sakw jest ich pojemność. Sakwy montowane na bagażniku są tymi, które mają największą pojemność. Z reguły pozwalają one przewieźć nam łącznie od 20 do nawet 80 litrów. Taka pojemność bez problemu pozwoli nam wziąć pełny ekwipunek nawet na kilkudniowy wypad. Dodatkowo sakwy tylne posiadają wiele komór, co ułatwia utrzymać porządek w naszym dobytku.

Sakwy montowane w przednim trójkącie ramy mają mniejszą pojemność - średnio od około 2 do 4 litrów. Co jest jednak ważne w ich przypadku - warto pakować do nich cięższe przedmioty, jak np. narzędzia rowerowe. Ładunek przewożony w środku ciężkości roweru zdecydowanie mniej oddziałuje na to, jak rower się prowadzi. Mówiąc inaczej - stosunkowo nieduży będzie wpływ masy przewożonych ładunków na nasze odczucia ze sterowania rowerem.

Na koniec sakwy montowane na kierownicy, które pozwalają zabrać mniejszą ilość rzeczy (i to raczej tych lżejszych). Pojemność takich sakw waha się od 5 do 10 litrów i z reguły maksymalne obciążenie nie powinno przekraczać kilku kilogramów. Sprawdzą się one świetnie na jednodniowych wycieczkach oraz jako uzupełnienie tylnych sakw. Czasem tego typu sakwy posiadają tzw. mapnik czyli przezroczystą kieszeń, która pozwala przewozić mapę lub telefon z włączona nawigacją. Dzięki temu trasę mamy cały czas na oku i nie musimy, co chwilę zatrzymywać się, aby sprawdzić swój azymut. Sakwy przednie są głównie przeznaczone na podręczne rzeczy takie jak: elektronika, portfel, klucze, pelerynka czy prowiant.

 

 
 

 

 

Sakwy rowerowe - wodoodporność

Deszcz nie jest sprzymierzeńcem rowerowych podróżników, ale każdy z nich musi być na niego przygotowany. Dobra rowerowa sakwa powinna być oczywiście wodoodporna. Większość z sakw na rynku deklaruje wodoodporność, jednak na naprawdę wymagające, długie podróże powinniście zwrócić uwagę dokładniej na parametry deklarowane przez producentów. Dobrze jest zrobić nawet test takiej sakwy wcześniej - jadąc w deszczu z ekwipunkiem, który może się ewentualnie zamoczyć. Niektóre produkty dostępne na rynku oferują w zestawie specjalne pokrowce, które możemy założyć w razie intensywnych opadów. Droższe modele zazwyczaj oferują pełną wodoodporność, co gwarantuje, że nasz dobytek zostanie ocalony w przypadku nagłego oberwania chmury. Ważnym elementem zabezpieczającym nasze sakwy przed deszczem są zamki. Powinny być one być uszczelniane (wyglądają charakterystyznie - mają coś w rodzaju gumowego podbicia) lub producent powinnien deklarować ich wodoodporność w inny sposób.

System mocowania

Istotnym problemem przy wyborze odpowiednich sakw rowerowych jest ich system mocowania. W przypadku sakw na kierownicę na rynku najpopularniejszym rozwiązaniami są tradycyjne rzepy lub specjalny uchwyt, który dostarczany jest w zestawie. Bez wątpienia montaż na uchwyt jest dużo prostszy w obsłudze oraz pozwala szybko zdemontować sakwę w przypadku, kiedy działa ona w systemie clip-on. Daje nam on możliwość wpinania i wypinania skawy za pomocą jednego przycisku. Powyższe rozwiązanie jest dość popularne w przypadku toreb dedykowanych do użytku miejskiego, bo mamy tu możliwość szybkiego odpięcia torby i zabrania jej ze sobą do sklepu czy biura. 

Wśród sakw montowanych na bagażnik producenci oferują podobne rozwiązania jak w przypadku sakw na kierownicę: klamry, rzepy i system clip-on. W tym przypadku rzepy i klamry nie są jednak złym rozwiązaniem, ponieważ tylne sakwy ze względu na swój rozmiar nie będą demontowane z roweru w trakcie wycieczki. Ponownie na rynku znajdziemy sporo sakw z systemem szybkiego wpinania i wypinania i tak samo jak w przypadku rozwiązań na kierownice - część z tych toreb posiada cechy, które sprawdzą się w codziennym użytkowaniu (np. kieszeń na laptopa). W przypadku dużych sakw turystycznych takich rozwiązań nie spotkamy, ale za to otrzymujemy największą, niczym nie zakłóconą przestrzeń ładunkową. 

 

 

 

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Poza wspomnianymi wcześniej aspektami, idealna sakwa rowerowa powinna posiadać elementy odblaskowe. W sytuacji kiedy będziemy z nich korzystać wieczorem wybierzmy taki model, który pozwoli nam zamontować do nich dodatkowe oświetlenie lub przynajmniej nie będzie on ograniczał światła płynącego z lampek. Oprócz tego pamiętajmy, żeby przed zakupem sprawdzić ilość komór oraz kieszonek. Z doświadczenia wiemy, że im więcej tym lepiej, ponieważ pozwala to utrzymać nasz ekwipunek we względnym porządku. Wszystko jednak zależy od naszego stylu podróżowania i celów, do jakich sakw będziemy używać. 

Polecane przez redakcję

 

 

Wodoodporne sakwy rowerowe Roswheel TOUR

Jakość sakw Roswheel mieliśmy okazję sprawdzić kilkukrotnie, a o części z naszych odczuć pisaliśmy juz w testach na portalu. W sezonie 2023 chcemy polecić Waszej uwaze zestaw sakw z serii Tour - czyli dużych sakw na bagażnik, które oferują dobry stosunek ceny do ogólnej jakości. Przede wszystkim sakwy te zapewniają wysoką wodoodporność, ale są też wygodne w użyciu - mają szybki system montażu na bagażnik i są po prostu stabilne. Sakwy dostępne są w mniejszej i większej wersji - w polecanej przez nas opcji oferują aż 20 litrów pojemności na jedną sakwę. Do naszej dyspozycji jest tu jeszcze mała kieszeń zewnętrzna zapinana wodoszczelnym zamkiem. Roswheel uszył swoje sakwy z wytrzymałego na uszkodzenia materiału i wykończył odblaskowymi printami, poprawiającymi naszą widoczność na drogach. 

 
  • Zewnętrzna wodoodporna kieszeń na zamek.
  • Zestaw zawiera dwie sakwy.
  • Materiał wykonania: Lightweight TPU / PU Coated 420D
  • Wymiary: 39x29x19cm
  • Pojemność: 20L (jedna) 40L (para)
  • Waga: 690g (jedna) 1380g (para)
  • Cena 491,00 PLN
Gdzie kupić?

 

 

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach znajdziecie przykłady różnych typów sakw rowerowych odpowiednich zarówno do turystyki, jak i codziennych zastosowań. Mamy nadzieję, że przegląd pomoże Wam odpowiedzieć sobie na pytanie - jaki rodzaj sakwy rowerowej jest Wam potrzebny?

 

 

 

Duże sakwy rowerowe na tylny bagażnik

 

Powyższe torby marki Wozinsky to dobry przykład na niedrogie, potrójne sakwy mocowane za pośrednictwem pasków do bagażnika. Mają aż 60 litrów pojemności. W zestawie dostajemy pokrowiec przeciwdeszczowy w kolorze żółtym fluo, który poprawi Twoją widoczność podczas jazdy w gorszych warunkach pogodowych.

Obustronne sakwy rowerowe na bagażnik - wodoodporne

 

Szwedzki producent Thule ma w swojej ofercie sakwy, które zaspokoją najbardziej wymagających podróżników - są to w pełni wodoodporne torby, które występują w kilku wersjach pojemności i w różnych konfiguracjach (jeden z modeli dostaniemy jako sakwę jednostronną, a poza tym torby sprzedawane są w komplecie). Posiadają mechanizm szybkiego montażu / demontażu. Mają odblaskowe aplikacje. Dostępne pojemności to 13, 17 lub 25 litrów.

 

 

Jednostronna sakwa rowerowa na bagażnik

 

Kellys Naira może być dobrym przykładem jednostronnej sakwy o uniwersalnym charakterze. Jest wodoodporna i ma 18 litrów pojemności. W środku czeka przegroda na laptopa i dodatkowe dwie kieszenie. Z powodzeniem będzie można jej używać na co dzień w mieście, jak i podczas weekendowych wycieczek poza miasto. Nie zabrakło też w niej oblaskowych printów. 

Jednostronna sakwa rowerowa na bagażnik / plecak / torba

 

Jeszcze jeden przykład produktu polskiej marki Wozinsky, która w tym roku wprowadziła dużo nowych, ciekawych produktów do swojego rowerowego portfolio. Znajdziemy z nim kilka toreb, które mają mechanizm szybkiego demontażu, a poza rowerem mogą pełnić funkcję toreb na ramię lub... tak jak powyżej - plecaków. Bardzo ciekawe, mobilne rozwiązanie, które sprawdzi się przede wszystkim w przypadku osób używających roweru jako środek codziennego transportu. 

 

 

Torba rowerowa na bagażnik

 

Sakwy marki Roswheel są nam doskonale znane - mieliśmy je okazję kilkukrotnie testować. Wśród produktów o bardziej wyprawowym charakterze znajdziemy też produkty typowo rekreacyjne - np. małą torebkę / sakwę na bagażnik. Możemy w niej przewozić mniejsze ładunki lub przytroczyć do górnej części ładunek zewnętrzny. 

Torba rowerowa montowana w ramie

 

SKS-Germany na sezon 2022 wprowadził do oferty serię toreb bikepackingowch Explorer, których test znajdziecie tu: SKS-Germany Explorer. Jednym z nowych modeli jest spora sakwa montowana w przednim trójkącie ramy. Może stanowić idealne dopełnienie przestrzeni ładunkowej naszego wyprawowego roweru. Jest wodoodporna, ma dedykowane miejsca do przewozu multitoola czy pompki. Nie zabrakło w niej też oblaskowych elementów. 

 

Sakwa rowerowa na kierownicę

 

Kolejna bikepackingowa sakwa, którą testowaliśmy - Giant H20. To jeden z nowych modeli Gianta, który także sprawdzi się podczas wypraw - składa się z wodoodpornego, zwijanego worka, do którego zapakujemy duże objętościowo, ale lżejsze elementy ekwipunku. 

Przednia sakwa rowerowa (na widelec)

 

Ortlieb to jeden z bardziej uznanych producentów wyprawowych sakw, więc nie dziwi, że ma w swojej ofercie sporo ciekawych rozwiązań - jednym z nich jest sakwa montowana bezpośrednio do widelca. Mamy tu specjalny system montażu, który pozwala na szybkie zdjęcie lub zainstalowanie sakwy. Torba jest wodoodporna i ma pojemność niespełna 6 litrów.