Spis treści:
Elektryczne górskie rowery stają się coraz bardziej popularne - to powszechnie znany fakt. Nikt dziś nie zastanawia się czy jazda rowerem ze wspomaganiem ma sens czy nie. Obecnie są one nieodzownym elementem kolekcji rowerowych marek i mają – powiększającą się zresztą – rzeszę fanów. Nic w tym dziwnego, oferują doznania i możliwości niemal identyczne, co klasyczne maszyny bez wspomagania. Pozwalają przy tym pokonać pewne bariery i ograniczenia, które naturalnie kojarzą się z jazdą w górach - mowa tu m.in. o tych związanych z trudnością podjazdów czy nastromieniem. Rowery elektryczne pozwalają na wyrównanie szans podczas jazdy w grupie rowerzystów o zróżnicowanym poziomie kondycji. Nie każdy przecież chce się męczyć podjeżdżając dwie godziny tylko dla satysfakcji. Dla wielu kwintesencją jazdy MTB są widoki, towarzystwo innych czy same zjazdy. Dużą zaletą, którą oferują rowery elektryczne jest też większy zasięg - taki rower górski pozwala nam pojechać na dłuższą wycieczkę. Do tego dochodzą też względy praktyczne: często mamy ograniczony czas lub siły, a mając rower górski ze wspomaganiem łatwo z powyższym się uporać.
Jasnym jest, że siłą rzeczy rowery elektryczne MTB ominą szerokim łukiem zapalone zawodniczki, dla których jazda i wysiłek są nierozłącznie powiązane, a trening pozostaje wartością nadrzędną (choć na marginesie, to dobra opcja na rozjazd w górach). Jest jednak wiele kolarek i rowerzystek górskich, dla których ideą jazdy na MTB jest pokonywanie ciekawych tras, podziwianie pięknych pejzaży oraz jazda sama w sobie. Dlaczego zatem, skoro można, nie robić tego szybciej, wyżej i dalej, niż góralem bez wspomagania.
Zobacz również:
Górskie rowery elektryczne dla kobiet – czym się różnią?
Wraz z rozwojem całego e-segmentu rowerowego rynku doczekaliśmy się również konstrukcji dopasowanych specjalnie do potrzeb oraz odmiennej budowy kobiet. Oczywiście konstrukcje kobiece z męskimi są podobne w bardzo wielu miejscach, dlatego zaczniemy od cech i faktów, które łączą wszystkie rowery elektryczne. Niezmienne oczywiście pozostają ogólne zasady działania i konstrukcji rowerów elektrycznych. Maszyny, które znajdziemy w sklepach, są więc wyposażone przeważnie w silniki Shimano lub Bosch (choć znajdziemy też konstrukcje innych producentów, jak Yamaha, Brose), ich moc wynosi 250W, a pojemność baterii to najczęściej 500 Wh. Wspomaganie działa oczywiście tylko w parze z pedałowaniem i do prędkości maksymalnie 25 km/h. Oznacza to, mniej więcej, że zasięg wspomagania takiego roweru elektrycznego wynosi od około 50 do 100 kilometrów w zależności od terenu i stopnia wykorzystania silnika. Niezmienne dla kobiecych rowerów są też pozostałe cechy elektryków. Najbardziej zaawansowane elektryczne górale mają sliniki i baterie umieszczone centralnie, aby obniżyć środek ciężkości i maksymalnie zbliżyć ich właściwości jezdne do klasycznych rowerów MTB. Masa dostępnych na rynku maszyn waha się przeważnie od 21 do 25 kg, a w zależności od producenta i zazwyczaj klasy roweru bateria jest zgrabnie wbudowana i zintegrowana z dolną rurą ramy, bądź (mniej estetycznie) wystaje z dolnej rury przedniego trójkąta. Rowery górskie ze wspomaganiem i ogólne kwestie opisujące rowery elektryczne szerzej omawialiśmy w artykułach: GÓRSKI ROWER ELEKTRYCZNY / E-MTB (HARDTAIL) oraz ELEKTRYCZNE MTB Z PEŁNYM ZAWIESZENIEM (E-MTB), które stanowią kompendium niezbędnej wiedzy wartej zapoznania zanim zdecydujemy się na rower elektryczny.
Dostosowanie do potrzeb kobiet odbywa się na kilku polach, które łatwo dają się wychwycić przyglądając się kobiecym elektrykom dostępnym na rynku. Pierwsze dotyczy konstrukcji samych ram. Producenci postarali się, aby osiągnąć w nich obniżony przekrok. Stąd często w damskich e-MTB znajdziemy górną rurę o mocno łukowatym profilu lub bardzo agresywny sloping, a nawet górną rurę połączoną z rurą podsiodłową niczym w klasycznej damce z lat 90. Nie wszyscy jednak obniżają przekrok, choć znakomita większość poszła właśnie w tym kierunku. Dodatkowo rozmiarówka zaczyna się od około 14-15”. Kolejne różnice – te najistotniejsze z punktu widzenia odmiennej anatomii – kryją się we właściwie dobranych komponentach. Znajdziemy tu inne siodła, krótsze mostki, a także często, dedykowane do mniejszych dłoni chwyty. W wielu przypadkach kierownice fabrycznie pozostają bardzo szerokie, więc z pewnością wiele użytkowniczek zdecyduje się na ich docięcie po zakupie roweru. Są też marki, które już na etapie produkcji zadbały o proporcjonalne pomniejszenie szerokości kokpitu. Ostatni element wyróżniające damskie rowery od męskich/unisex to odmienna kolorystyka. Oczywiście o gustach się nie dyskutuje, natomiast widać, że najwięksi gracze śledzą ogólne trendy dotyczące mody (nie tylko rowerowej) i można zauważyć w ich jednośladach ciekawe i nieoczywiste malowania.
Rower elektryczny górski dla kobiety - co na rynku?
Przeglądając katalogi marek w zasadzie wyróżnić można 3 kategorie rowerów e-MTB, spośród których można wybierać damski rower górski ze wspomaganiem. Pierwszą są hardtaile, które najogólniej rzecz biorąc można zaklasyfikować jako rowery typu XC/Maraton. Często jednak ich geometria i dobór części jest ewidentnie skierowany do początkujących i mało-zaawansowanych użytkowniczek. Te hardtaile o skoku amortyzatora 100 mm będą dobrą propozycją na łatwe wycieczki po górskich szutrach, czy też jazdę po nieskomplikowanych technicznie singletrackach, natomiast nie zawsze będą się nadawały na mocny łomot po górach. W tej grupie (Hardtail, 100 mm) wyróżnić można, oczywiście w sporym uproszczeniu, trzy półki cenowe. Za około 9-11 tys. zł można nabyć podstawowy rower w którym płacimy przede wszystkim za ramę ze wspomaganiem, a w pozostałych komponentach często widać chłodną kalkulację księgowego i spore oszczędności przy doborze komponentów. Następnie da się wyróżnić segment za około 13-14 tys. zł oraz kolejny za mniej więcej 16-17 tysięcy. Z każdym progiem rośnie poziom zamontowanych części – niektóre z nich będą się bezpośrednio przekładały na jakość jazdy i dzielność terenową jaką posiada dany rower górski, dlatego warto dokładnie przemyśleć gdzie takie góral będzie nas woził oraz rozsądnie wybrać, mając na uwadze, że drobne niuanse in-minus są odczuwalne w trudnym terenie dużo bardziej, niż podczas asfaltowo-szutrowej przejażdżki. W zależności od producentów znajdziemy w powyższym segmencie przeważnie rowery na kołach 27,5+ lub 29”.
Druga grupa, która ostatecznie sprawia, że pośród kobiecych rowerów e-MTB dominują hardtaile, to sztywniaki o skoku 120 mm ze ścieżkowym charakterem. Najczęściej bywa, że poszczególni producenci mają w ofercie tylko jeden sztywny model – albo bardziej XC albo bardziej trailowy. Tu przedział cenowy w odniesieniu do całego rynku jest podobny jak w grupie HT ze skokiem 100 mm. Musimy też mieć na uwadze, że często granice między obiema grupami są bardzo płynne i nieco bardziej umowne. Natomiast sztywne ścieżkowce to grupa, która nadaje się do agresywnej górskiej jazdy i porusza się w znakomitej większości na kołach 650B+. Szeroka opona wspomaga w nich przeniesienie napędu w trudnym terenie oraz ułatwia hamowanie podczas pokonywania stromych zjazdów oraz na nawierzchni o ograniczonej przyczepności. Jest w miarę lekki i zwinny (jak na rower górski ze wspomaganiem), daje duże poczucie bezpieczeństwa i nie przysparza trudności w ustawieniu i serwisie. Tego typu rower zapewnia dobry kompromis między ceną, a szerokim wachlarzem możliwości, który za wydane pieniądze oferuje nam taki sprzęt.
Ostatnią grupę stanowią elektryczne rowery z pełnym zawieszeniem. Fulle e-MTB dla kobiet w znakomitej większości zaklasyfikować można jako maszyny all mountain / trail. Skok z tyłu wynosi przeważnie 120 lub 130 mm i 130 mm z przodu. Na rynku jest też kilka fulli zmierzającym w stronę enduro (140/150 mm), natomiast to raczej wyjątki. Przeważnie dostępne są właśnie ścieżkowce, które dzięki swoim geometriom, zawieszeniu i wspomaganiu są świetną propozycją dla łowczyń adrenaliny, trudno dostępnego terenu i wymagających zjazdów. W trosce o przyczepność i pełną kontrolę w tych rowerach znajdziemy plusowe opony. Niezależnie więc czy taki rower górski będzie się toczył na kołach 27,5 czy 29” opony będą miały przeważnie 2,6”. Droższe modele wyposażone są też w opuszczane sztyce.
Zalety elektrycznego roweru MTB dla kobiet
Chcąc podejść do sprawy obiektywnie, należy przyznać, że zalety rowerów wspomaganych elektrycznie są takie same dla kobiet jak i dla mężczyzn. Skoro więc można podczas jednej wycieczki pojechać dalej i wyżej, zobaczyć i przeżyć więcej, to dlaczego nie? To co robią producenci, to dodatkowe spersonalizowanie rowerów pod potrzeby kobiet. Warto z tego skorzystać – delikatne różnice w samej ramie i dobór dedykowanych komponentów to wynik badań populacji. Te rowery i ich wyposażenie są więc lustrzanym odbiciem anatomicznej budowy żeńskiego ciała. Oczywiście pozostaje też kwestia możliwości fizycznych kobiet i mężczyzn. W pewnym sensie rower górski z dodatkową mocą wyrównuje szanse. Para jadąca na dwóch rowerach elektrycznych będzie się poruszała z podobną prędkością. Statystycznie rzecz biorąc mężczyźni generują więcej mocy, więc może zdarzyć się, że rowery elektryczne pomogą paniom towarzyszyć w treningach swoim partnerom. Oczywiście może być też zupełnie odwrotnie i to kobieta może być silniejsza od faceta - dlatego nie warto generalizować, bo bywa całkiem różnie. Faktem jest, że dzięki wspomaganiu możliwe jest wspólne rowerowanie niezależnie od poziomu zaawansowania i kondycji - czy to mężczyzny, czy kobiety.
Czy rowery elektryczne dla kobiet mają wady?
Rowery ze wspomaganiem są dość ciężkie, warto o tym pamiętać w kontekście przechowywania, transportu oraz ewentualnego prowadzenia na trasie. Niezależnie czy kupi się jeden z lżejszych (21 kg) czy cięższych (25 kg) modeli, to wciąż bardzo duży ciężar. Wnoszenie po schodach będzie katorgą. Podobnie jak instalacja na bagażnik dachowy w samochodzie. Warto mieć to na uwadze, nawet silnemu i wysokiemu mężczyźnie ciężko włożyć taki rower na dach. Gdy na wymagającym terenowym szlaku zrobi się zbyt trudno technicznie i rower trzeba będzie prowadzić, masa e-bike’a potrafi przysporzyć sporo kłopotów. W tym miejscu warto wspomnieć, że wiodące systemy e-bike na rynku, takie jak np. Shimano STEPS E8000 i E7000, posiadają funkcje "Walk Assist" - pomaga ona w momencie, kiedy musimy wypchnąć rower pod górę. Polega ona na tym, że przyciskając guzik silnik zaczyna delikatnie napędzać tylne koło i w ten sposób pomaga nam w pokonaniu wzniesienia podczas "wypychu".
Idąc tym tropem, należy też dodać, że masa jaką legitymują się elektryczne górskie maszyny może być niekiedy uciążliwa (choćby po przekroczeniu 25 km/h lub na agresywnych krętych singlach), ponieważ stanowi procentowo znacznie większą część masy ciała dla kobiety, niż dla mężczyzny. Kłopotem bywają też ograniczenia konstrukcyjne samych stosowanych w rowerach komponentów – np. klamki tańszych modeli hydraulicznych hamulców nie mają regulacji odległości dźwigni od kierownicy, co w przypadku użytkowniczek o małych dłoniach może stanowić pewien dyskomfort.
Kobiecy rower górski ze wspomaganiem – na co zwrócić uwagę?
Sporo w kwestii wyręczenia nas od tytułowej analizy zrobili producenci i śmiało można im zaufać. Wiedzą co robią i konstruują rowery w sposób przemyślany. Zdecydowane na zakup klientki muszą jedynie sprecyzować gdzie i jak chcą jeździć, by ostatecznie wybrać na tyle dzielny terenowo rower, żeby ten sprostał ich wymaganiom. Warto spróbować nabyć sprzęt możliwie lekki – to na pewno i jest to szczególnie ważne w przypadku pań o niskiej masie i niewielkim wzroście. Przy najmniejszych rozmiarach i chęci posiadania zwinnego oraz zwrotnego ścieżkowca warto też dokładnie przyjrzeć się geometriom i długościom tylnych trójkątów. Wiele zaawansowanych kolarek z pewnością będzie dążyło do posiadania jak najkrótszych chainstay’ów, natomiast lokalizacja silnika wymusza na producentach wydłużenie widełek. Ta kwestia, w połączeniu z masą roweru może prowadzić do nieoczywistego wniosku, że czasem lepszym wyborem dla drobnej (niskiej i bardzo lekkiej) kobiety może być lekki i zwinny ścieżkowy hardtail, niż bardziej toporny, pozornie lepszy full.
Co na rynku?
Poniżej znajdziecie przegląd najciekawszych naszym zdaniem elektryków dedykowanych kobietom. Przegląd oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego, który w wersji 2024 gromadzi na swoich kartach praktycznie wszystkie modele, dostępne na polskim rynku. Więcej rowerów znajdziecie w Katalogu Rowerowym.
LIV Intrigue X Advanced E+ Elite 3
- Cena: 28999.00 PLN
- Opis ramy: rama z kompozytu Advanced, wahacz ALUXX SL, górny łącznik Advanced Forged Composite, 140 mm skoku zawieszenia Maestro, Universal Derailleur Hanger (UDH), koła MX (przód 29", tył 27.5")
- Widelec/amortyzator przedni: Marzocchi Bomber Z2 E-Tuned, 29er, 150mm skoku, 44mm offset, RAIL Sweep-Adj, Kabolt 110
- Skok widelca: 150 mm
- Skok tylnego zawieszenia: 140 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
- Silnik: SyncDrive Pro2 85Nm, powered by Yamaha, technologia PedalPlus 6-Sensor
- Bateria: EnergyPak Smart InTube 400, aluminiowa obudowa o najwyższych standardach bezpieczeństwa (EN50604), produkcja CO2 Neutral kompatybilny z dodatkowym akumulatorem EnergyPak Plus 200
- Manetki: Shimano Deore, 1x12
Bulls Aminga EVA TR 3
- Cena: 26774.10 PLN
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: BULLS Lytro 35 Supreme SL Air LOR, Boost
- Skok widelca: 120 mm
- Skok tylnego zawieszenia: 120 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO Deore XT RD-M8100 shadow+
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 27,5"+ (650B Plus)
- Opony: SCHWALBE Wicked Will Perf 65-584
- Silnik: Bosch Performance Line CX (Smart System) 25/85Nm
- Bateria: Bosch PowerTube (Smart System) 750
- Manetki: SHIMANO Deore SL-M6100, rapidfire+, I-spec-EV
Corratec E-Power X Vert Pro Sport
- Cena: 19999.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec E-Power X-Vert Pro Trapez
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32-BOOST-AIR LOR
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano SLX 11s
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29" / 27,5" (mullet)
- Silnik: BOSCH Performance Line CX
- Bateria: BOSCH PowerTube 750Wh
- Manetki: Shimano Deore 11S
Bianchi e-Omnia T Type Step-Through Deore 10sp
- Cena: 19090.00 PLN
- Opis ramy: e-Omnia T Type ALU
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM34-Boost NLO DS 15AH2-110 29"
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M5120, DEORE, SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: WTB Slick 2.2 29" 54/54 27tpi
- Silnik: BOSCH PERFORMANCE LINE CX 250W 85NM
- Bateria: BOSCH POWERTUBE 500WH
- Manetki: Shimano Deore SL-M4100-R, 10sp
Kellys E-CRISTY 90 P ATB
- Cena: 18999.00 PLN
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Rock Shox Recon GOLD RL (29) Boost
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore XT Linkglide M8130
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Smart Sam Performance 55-622 (29x2.25) ADDIX
- Silnik: Panasonic GX Ultimate, 90Nm, 36V
- Bateria: Kellys Re-Charge V10 Li-ion 725Wh / 20Ah,
- Manetki: Shimano Deore XT Linkglide SL-M8130-R Rapidfire Plus
Trek Powerfly FS 5 damski
- Cena: 17999.00 PLN
- Waga: 23.81 kg
- Opis ramy: Alpha Platinum Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Recon RL
- Skok widelca: 130 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M6000, Shadow Plus
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Opony: Bontrager XR3, 27.5x2.35
- Silnik: Bosch Performance CX
- Bateria: Bosch PowerTube 500 Wh
- Manetki: Shimano Deore M6000, 10-rzędowa
CTM RUBY PRO
- Cena: 13990.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCR34 AIR boost, RLR
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano CUES RD-U4000
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: WTB Ranger 29x 2.25" Comp
- Silnik: BAFANG M500 / 250W / 95Nm
- Bateria: CTM IGB 720Wh / 48V
- Manetki: Shimano CUES SL-U4000/9sp.
Pells Thorr 1 W
- Cena: 11590.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR32 Air
- Skok widelca: 100 mm
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-M5130 10s
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Continental Ruban 29/2,3
- Silnik: Bafang M510
- Bateria: 630 Wh
- Manetki: Shimano Deore SL-M5130 10s
Kellys TAYEN R10 29/27.5
- Cena: 13999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM 32 DS
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: SHIMANO Altus M2000 (direct mount)
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: MICHELIN Country Race´r 54-622 (29x2.10)
- Silnik: Panasonic GX Ultimate, 90Nm, 36V
- Bateria: Kellys Re-Charge V10 Li-ion 725Wh / 23Ah
- Manetki: SHIMANO Altus SL-M2000 Rapidfire Plu
Canyon Grand Canyon:ON 8
- Cena: 11699.00 PLN
- Waga: 22.50 kg
- Opis ramy: Canyon Grand Canyon [ON]
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver
- Skok widelca: 120 mm
- Przerzutka tylna: Shimano DEORE XT M8100
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Nobby Nic Performance 2.6
- Silnik: Shimano Steps EP8 Motor
- Bateria: Shimano BT-E8036
- Manetki: Shimano Deore M6100