Spis treści:
W badanym przedziale cenowym znajdziemy interesujące rowery szosowe, które służą do mocno zróżnicowanych zastosowań i stylów jazdy. Oczywiście łączy je szosowa szybkość, lekkość i generalnie są to maszyny o sportowym duchu. Jednak część z nich to rowery bardziej rekreacyjne, podczas gdy inne to typowo wyścigowe charty. Tyle o ich charakterze. Do nas samych należy po prostu decyzja - czy idziemy bardziej w sport i ściganie się, czy raczej w turystyczno-rekreacyjną szosową jazdę. Jeśli preferujecie rywalizację, kierujcie swoją uwagę na klasyczne rowery szosowe typu race. Jeśli bardziej spokojny styl i tempo jazdy - spoglądajcie na maszyny typu endurance.
Zobacz również:
- Rower szosowy do 1500 zł
- Rower szosowy do 2000 zł
- Rower szosowy do 2500 zł
- Rower szosowy do 3000 zł
- Rower szosowy do 4000 zł
- Rower szosowy do 5000 zł
- Rower szosowy do 6000 zł
- Rower szosowy do 7000 zł
- Rower szosowy do 8000 zł
- Rower szosowy do 9000 zł
- Rower szosowy do 15000 zł
- Rower szosowy do 20000 zł
- Aerodynamiczny rower szosowy
- Najtańsze aerodynamiczne szosówki na rynku
- Rower szosowy dla kobiety
- Jaki rower szosowy wybrać?
Rama i widelec
Rowery za 10 000 zł to solidne i zaawansowane maszyny, a rynek jest podzielony mniej więcej po połowie na rowery karbonowe i aluminiowe. Scenariusze są więc dwa - możemy mieć szosówkę od jednej marek, które cenią się wyżej, gdzie będzie rama z aluminium, bądź coś na karbonowej ramie od producentów, którzy mają nieco łaskawszą politykę cenową. Absolutnym standardem jest natomiast karbonowy widelec. Niezależnie od materiału ramy można spodziewać się wysokiej jakości, choć - nie ma co ukrywać - karbon jest materiałem, który da nam więcej korzyści. Bez względu na markę, możemy spodziewać się nowoczesnych rozwiązań: wewnętrznego prowadzenia kabli, sztywnych osi kół, taperowanych rur sterowych itp. standardów.
Koła - to je zapewne zmodernizujesz
Szybka analiza wyposażenia kieruje nas do prostych wniosków. W badanym przedziale cenowym spotkamy zazwyczaj solidne i odporne na duży kilometraż oraz rozcentrowanie zestawy kołowe, ale ich wadą będzie wysoka masa. To dość toporne modele ze średniej półki. Z tego względu, jeśli zamierzacie się ścigać, trzeba będzie pomyśleć o wymianie ich na nieco lżejsze i bardziej dynamiczne zestawy. Do turystyki (endurance) wystarczą. Warto mieć na uwadze, że koła i opony mają ogromny wpływ na szybkość i dynamikę naszego sprzętu, a w większośći rowerów za 10 000 zł nie otrzymamy niczego wyjątkowego.
Napęd
W założonym budżecie na listach specyfikacyjnych królują napędy Shimano - najcześciej osprzęt to solidna grupa 105 2x12 lub starszej generacji 2x11 oraz nieco tańsza Tiagra (2x10). Ta pierwsza gwarantuje bardzo dobrą jakość i kulturę pracy, a dodatkowo ma lepsze stopniowanie biegów w kasecie, aniżeli Tiagra. Zobaczcie nasze recenzje: wersji 12 biegowej Test: Mechaniczna grupa Shimano 105 2x12 (R7100) i 11 biegowej Test: Shimano 105 R7000. Z kolei Tiagra - mimo, że tańśza i 10-biegowa - ma naprawdę dopracowaną ergonomię i bardzo wygodne klamki w wersji pod hydrauliczne hamulce tarczowe. Obie grupy trzymają poziom i są godne polecenia. Tymczasem upolować można też rowery nawet na lepszym osprzęcie Ultegra, natomiast absolutnie najpopularniejsza jest właśnie 105.
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na przełożenia zastosowane w korbie, gdyż wymiana tego elementu może być kosztowna i lepiej od razu kupić rower z przełożeniami, które są dla nas odpowiednie - jeśli jesteście początkującymi to blaty kompaktowe 50/34 będą w sam raz. Jeśli jednak macie już dobrą nogę i myślicie o poważniejszym ściganiu, to szukajcie korby z blatami 52/36 - to przełożenia bardziej adekwatne do prędkości wyścigowych, które nie będą Wam utrudniać walki o zwycięstwo. Jeśli się wahacie, bierzcie 52/36. To dobry kompromis. Najwyżej zastosujecie kasetę o rozpiętości 11-34.
Tarczówki to już standard
W badanym segmencie cenowym hydrauliczne tarczówki stały się już standardem. To dobrze, bowiem cechuje je duża siła hamowania, a do tego mają wysoką odporność na przegrzewanie. Im więcej jeździcie w pofałdowanym terenie lub przy kiepskiej pogodzie, tym większe odczujecie korzyści z obecności tarcz w waszym rowerze. Hamulce typu disc to niewątpliwie przyszłość rowerów szosowych, a producenci szybko eliminują ze swoich ofert - można powiedzieć, że przestarzałe już - hamulce szczękowe.
Co na rynku?
W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy sporo interesujących modeli. Poniżej przedstawiamy wybrane rowery z kolekcji na 2025 rok. Więcej maszyn znajdziecie na katalog.bikeworld.pl, przy pomocy którego zrealizowaliśmy przegląd rynku.
Van Rysel EDR CF 105 Disc

- Cena: 9999.00 PLN
- Waga: 8.20 kg
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: FULCRUM RACING 700 DB
- Opony: HUTCHINSON FUSION 5 PERFORMANCE 700x25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
LIV Langma Advanced Disc 2

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: kompozyt Advanced
- Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, flat-mount disc, oś przelotowa 12x142mm, max. rozmiar opony 700x32mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Giant Gavia Course 1, 60TPI, R-Shield 700x25c (28mm)
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kellys URC 50

- Cena: 9999.00 PLN
- Opis ramy: iCAD RC Carbon Pro Disc, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, taperowana, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: FULCRUM Racing 800 DB Disc Center Lock (12x100 mm / 12x142 mm)
- Opony: SCHWALBE One Performance 28-622 (700x28C) RaceGuard, ADDIX
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Wilier Garda RIM

- Cena: 9990.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś QR
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, QR
- Grupa napędowa: Shimano Ultegra
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: SHIMANO RS100
- Opony: VITTORIA ZAFFIRO PRO 4 700x28
- Typ hamulców: Szczękowe
Lapierre Xelius SL 5.0 2024

- Cena: 9973.60 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Xelius SL, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Lapierre Road 700x19c
- Opony: Continental Ultra Sport III SL 28-622
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Argon 18 Krypton Rival 22

- Cena: 9900.00 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, system 3D, mocowanie hamulca flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: SRAM Rival
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Vision Team TC 30, mocowanie tarczy na 6 śrub
- Opony: Vittoria Zaffiro 700x30c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Orbea AVANT H30

- Cena: 9599.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowane, hydroformowane
- Widelec/amortyzator przedni: Orbea Avant Hydro Carbon
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: Aluminium 700c, 19c, 28H
- Opony: Vittoria Zafiro V 700x28c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Ridley Noah Disc 105

- Cena: 9587.70 PLN
- Opis ramy: Karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, mufa suportu: PF, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Noah Disc, 24T-30T HM UD Carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Shimano RS171 DB
- Opony: Vittoria Zaffiro V // 700x25c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Stevens Aspin Disc

- Cena: 9500.00 PLN
- Waga: 9.20 kg
- Opis ramy: Aluminium SL 7005 TB
- Widelec/amortyzator przedni: STEVENS Full Carbon SL
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Kompletne koła: DT Swiss P 1800 Spline
- Opony: Continental Grand Prix
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Superior XR 6.5 GF

- Cena: 9499.00 PLN
- Opis ramy: Alu X6 Ultralite X-Road Race, cieniowana, wygładzane spawy, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD, Carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x12
- Opony: Schwalbe One Performance, RaceGuard, 30-622, ADDIX
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Canyon Endurace CF 6
- Cena: 9399.00 PLN
- Waga: 9.18 kg
- Opis ramy: Canyon Endurace CF Disc, karbon, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowany zacisk sztycy punkty montażowe na górnej rurze, maksymalna szerokość opony: 35mm, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0110 CF Disc, karbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano Tiagra
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Kompletne koła: Fulcrum Racing 900 DB
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji SL-A 1.3

- Cena: 9142.12 PLN
- Waga: 9.80 kg
- Opis ramy: A6-SL 6066 cieniowane aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
- Widelec/amortyzator przedni: C10 carbon, 12x100mm
- Grupa napędowa: Shimano 105
- Ilość blatów i koronek: '2x11
- Kompletne koła: Oval Concepts 324, 24/28H
- Opony: Vittoria Zaffiro Pro V, G2.0, 700 x 28c
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.