Materiał zawiera treści reklamowe

Fotelik na rower dla dziecka - dowiedz się, jaki model wybrać?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy zakupie fotelika rowerowego dla dziecka. Zobacz nasze porady i przegląd najciekawszych modeli na rynku.

Drukuj
Thule Yepp 2 Maxi Mariusz Sobczak

Chcesz kupić fotelik na rower do przewożenia dziecka? Koniecznie sprawdź ten poradnik i dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Aktywne spędzanie czasu z naszymi podopiecznymi to zdecydowanie jeden z najlepszych sposobów na rodzinne wykorzystywanie wolnego czasu. Moda na zdrowy tryb życia obrodziła przykładami, że bycie rodzicem nie oznacza konieczności rezygnacji ze sportu. Często jednak możliwość pogodzenia obowiązków rodzicielskich z chwilą przyjemności dla siebie, np. z rowerową przejażdżką, odbywa się dzięki różnego rodzaju produktom - jednym z nich zdecydowanie jest fotelik rowerowy dla dziecka.

 

 

Wybór fotelika jest procesem niezwykle istotnym, bo idzie w końcu o bezpieczeństwo naszego dziecka, więc warto przed nim rozeznać temat. Na samym początku warto odpowiedzieź sobie na pytanie - dla dzieciw jakim wieku foteliki rowerowe są odpowiednie? Można przyjąć, że taką bezpieczną granicą do rozpoczęcia jazdy dziecka w foteliku to 2 lata. 

 

 

 

Na samym początku warto też rzucić okiem na normy bezpieczeństwa, jakie posiada dany model - wszystkie foteliki rowerowe dla dziecka podlegają testom, zatem jeśli któryś z producentów nie podaje odpowiednich certyfikatów, od razu może być uznany za producenta niegodnego zaufania. W Uni Europejskiej obowiązuje norma bezpieczeństwa oznaczana jako EN 14344:2004. Gwarancją bezpiecznego produktu jest też niemiecki znak TÜV/GS.

 

 
 

 

Foteliki rowerowe - rodzaje / typy

Nie odkryjemy Ameryki pisząc, że aby podróżować na rowerze z dzieckiem, mamy tak naprawdę następujące rozwiązania: fotelik montowany z przodu, na kierownicy, fotelik montowany z tyłu, na ramie podsiodłowej lub bagażniku i przyczepka rowerowa. Większość osób zgodnie podkreśla, że najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem transportu dziecka jest przyczepka - dziecko nie jest narażone na upadek, siedzi wygodnie, ma dużo miejsca, a sama przyczepka jest bardzo dobrze widoczna dla innych uczestników ruchu - to jednak wydatek o wiele większy, niż zakup fotelika.

Oczywiście wysokie standardy bezpieczeństwa przyjmowane przez producentów fotelików sprawiły, że również te projektowane są z myślą o tym, aby naszemu dziecku mogło stać się jak najmniej złego (warto zwrócić uwagę, czy produkt spełnia normy bezpieczeństwa: europejską EN 14344 lub TUV/GS). W tym miejscu docieramy do zasadniczej kwestii - przed zakupem należy zwrócić uwagę na to, dla jakiej wagi dedykowany jest produkt: na rynku znajdziemy foteliki z limitem 15 kg oraz 22 kg.

 
 

 

Foteliki rowerowe w zależności od swojego ulokowania różnie wpływają na to, jak rower się prowadzi. Chyba wszyscy zgodnie przyznają, że najmocniej odczuwalnym podczas jazdy jest fotelik montowany z przodu (w zależności od modelu do kierownicy lub do ramy roweru), natomiast ten typ ma też spory plus - pozwala cały czas mieć kontakt z naszą pociechą. Foteliki rowerowe montowane na kierownicę, za sprawą swojego wpływu na sterowanie rowerem, mają przeważnie limit wagowy do 15 kg. Foteliki rowerowe ulokowane z przodu mają to do siebie, że odbierają nieco z komfortu jazdy - bo musimy odpowiednio ułożyć nasze ciało.

Modele montowane z tyłu zwykle mają większy limit wagowy. Oczywiście foteliki rowerowe na bagażnik również czujemy podczas jazdy, natomiast wydają nam się rozwiązaniem bardziej komfortowym dla kierującego - no może poza wsiadaniem na rower, w momencie którego fotelik rowerowy z tyłu po prostu przeszkadza.

 

 

Foteliki "juniorskie"

Od jakiegoś czasu na rynku znajdziemy też foteliki rowerowe, które dedykowane są dla starszych dzieci - od około 5 do 9 roku życia. To tzw. foteliki rowerowe juniorskie, które mogą służyć rodzicom w odwożeniu dzieci o większej świadomości ruchów i o lepszej równowadze w odwożeniu ich do przedszkola czy szkoły. Limit wagowy takich fotelików to zwykle 35 kg. Zwykle także posiadają pasy bezpieczeństwa, ale nie są już tak zabudowane na bokach, jak dziecięce foteliki rowerowe do 15 i 22 kg. 

Bezpieczeństwa ciąg dalszy

Wokół tego tematu kręci się 90% spraw związanych z przewozem dziecka. Skupiamy się na fotelikach, więc na co poza atestami i limitem wagowym warto zwrócić uwagę przed zakupem? Warto zwrócić uwagę na punktowe pasy bezpieczeństwa (najlepiej, aby były 5-punktowe). Niektórzy biorą pod uwagą także stopień zabudowania boków fotelika, natomiast już same wspomniane pasy są dużym gwarantem bezpieczeństwa. W tym miejscu zwróćcie też uwagę, czy montaż fotelika jest wygodny - nowoczesne systemy są intuicyjne i szybkie w obsłudze - nie warto skazywać się na męki podczas instalacji (sprawdźcie to w sklepie)!

 

 

Istotnym elementem jest także podnóżek - dobrą cechą jest jego regulacja oraz możliwość zapięcia stopy dziecka, aby uniknąć włożenia nóżki w szprychy. Na rynku dostępne są też foteliki z regulowanymi siedziskami, co na pewno podnosi komfort jazdy małego pasażera.

Nie zapominajcie o podstawowych sprawach związanych z transportem - dziecko na rowerze ma być obowiązkowo ubrane w kask, a fotelik powinien być wyposażony w elementy zwiększające naszą widoczność na drodze (odblaski, czasem nawet oświetlenie). Bądźcie bardziej efektowni niż świąteczna choinka - wyjdzie Wam to na dobre. Niewątpliwym atutem fotelików rowerowych (to ich wyższość nad przyczepkami) jest stały kontakt z pasażerem - utrzymujcie go i sprawdzajcie co jakiś czas, czy z dzieckiem nie dzieje się nic niepokojącego.

 

Zobacz też:

 

 

Co na rynku?

W przeglądzie na kolejnej stronie znajdziesz kilka innych przykładów różnych typów fotelików dostępnych na rynku. 

 

 

 

Tylny fotelik rowerowy z limitem do 22 kg

Hamax Caress

Hamax Caress to nowy model fotelika, który reprezentuje grupę tylnych fotelików montowanych do ramy (nie wymaga posiadania bagażnika). Posiada regulacje wysokości podnóżków czy kąta siedziska. 

Przedni fotelik rowerowy

Thule Yepp 2 Mini

Przykład przedniego fotelika, który pozwala utrzymywać ciągły kontakt z dzieckiem podczas jazdy. Model Yepp 2 Mini ma pojemność maksymalną 15 kg, 5-punktowe pasy bezpieczeństwa i podobnie jak inne foteliki Thule - wykonano go z wytrzymałych, wodoodpornych materiałów, które łatwo się czyści. 

 

 

Fotelik montowany bezpośrednio na bagażnik 

HAMAX Siesta

Przykład fotelika, który montowany jest bezpośrednio na bagażnik poprzez dedykowany adapter (w zestawie). Nośność fotelika to nadal wysoki wynik 22 kg. 

Fotelik na bagażnik do 35 kg

Polisport Guppy Junior

Świetny przykład fotelika juniorskiego - ma ładowność maksymalną na poziomie 35 kg, a jego montaż odbywa się do bagażnika - poprzez autorski system szybkiego montażu producenta.