Spis treści:
Rowery trekkingowe stanowią ciekawą mieszankę komfortu i uniwersalności. Segment ten przyzwyczaił nas do bogatego wyposażenia użytkowego i wyprostowanej, wygodnej pozycji, którą zajmuje się na rowerze tego typu. Powyższe czynniki warunkują szybkość z jaką będziemy takim rowerem mogli podróżować, ale również oznaczają bardzo szeroki wachlarz możliwości w codziennej jeździe. Współczesne rowery trekkingowe (trochę wbrew definicji słowa trekking oznaczającego wyprawę w trudno dostępny teren), to przeważnie mieszanki roweru wyprawowego, który pozwoli na komfortowe połykanie wycieczkowych kilometrów, z jednośladem, którego śmiało można traktować jako idealny środek do przemieszczania się po mieście. Przez taki właśnie pryzmat będziemy na Saveno Exeter spoglądać.
Budowa i wyposażenie
Do testu otrzymaliśmy model Exeter GTS w rozmiarze 21”. Linia trekkingów Saveno jest bogata i składa się z aż pięciu modeli (każdy dostępny jest w wersji męskiej i damskiej), a Exeter leży dokładnie pośrodku kolekcji. Jest więc skutecznym kompromisem pomiędzy atrakcyjną ceną, a dobrą klasą zastosowanych komponentów. Podczas montowania roweru mogliśmy się dokładnie przyjrzeć jego budowie i wyposażeniu. Części zastosowane przez Saveno są bardzo standardowe dla reprezentowanego przez Exetera segmentu. Sprawdzone i cenione przez miejskich i rekreacyjnych użytkowników.
Rower oparto na aluminiowej ramie w ponadczasowej czerni. Standardowo w przypadku Saveno, jak pokazują nasze dotychczasowe spotkania z tą marką, szkielet wykończony jest estetycznie, a uwagę zwracają dobrze poprowadzone pancerze i linki, które sprawiają, że zarówno hamulce, jak i przerzutki pracują w nim bardzo lekko i precyzyjnie. Exetera wyposażono w prosty amortyzowany widelec z blokadą skoku, który jednak sprawnie radzi sobie z typowymi nierównościami, które spotkamy na trasie wycieczki lub dojazdu do pracy. Nam szczególnie przypadło do gustu to, jak płynnie połyka on krawężniki na nie do końca dopracowanych pod kątem rowerów miejskich ścieżkach rowerowych. Z kolei na asfaltowych rundkach za miastem chętnie korzystaliśmy z blokady skoku widelca. Koła to klasyczne dla tego segmentu rowerów 28” wyposażone w obszerne opony z szybkim bieżnikiem. Łatwo się rozpędzają, dobrze radzą sobie na szutrach, a jednocześnie dzięki sporej szerokości znakomicie wybierają nierówności - nawet nierówne bruki pamiętające początki ubiegłego stulecia.
Napęd w testowanym rowerze stanowi zestaw 3x8. Korba 48x38x28 w parze z kasetą 11-32 zapewniają, że przełożeń nie powinno nam zabraknąć podczas zdobywania podjazdów nawet obciążonym bagażem rowerem, ani tym bardziej podczas jazdy po płaskim. Zapas biegów jest na tyle duży, że w zasadzie podczas typowej rekreacyjnej jazdy w płaskim terenie można by ograniczyć się do korzystania jedynie ze środkowej tarczy w korbie. Jednym słowem jest zapas zarówno na wspinaczki, jak i na dokręcanie z góry. Łańcuch i mechanizm korbowy osłania plastikowa osłona, która skutecznie chroni przed zabrudzeniem spodnie, a pedały z mocnym podgumowaniem dobrze trzymają się zarówno butów sportowych, jak i bardziej eleganckiego obuwia z twardszą podeszwą. Masywne siodełko Selle Royal determinuje mocno wyprostowaną sylwetkę i sprawdza się szczególnie dobrze podczas jazdy w zwykłych, cywilnych spodniach po mieście. Na dłuższe trasy, szczególnie jeśli zechcielibyśmy pokręcić nieco mocniej, wydaje nam się nieco zbyt szerokie. Jest jednak dobrze sparowane z rekreacyjną pozycją, jaką zajmuje się na rowerze oraz dość mocno zagiętą (do rowerzysty) kierownicą. Profilowane gumowe chwyty z mocnym podparciem dłoni są wygodne dla użytkownika, ale w ciepłe dni bardzo wzmagają pocenie dłoni i na wycieczki niezbędne będą rękawiczki.
Komfortowego charakteru dopełnia też amortyzowana sztyca, która w parze z mięsistym siodłem zapewnia sporo amortyzacji. W Exeterze zastosowano hamulce typu V-Brake.
Saveno ma oczywiście całą listę dodatkowego wyposażenia. Znajdziemy tu lekko pracującą podpórkę (tzw. nóżkę), która jest bardzo stabilna, czy dobrze chroniące przed wodą pełne błotniki, które pozostają na swoim miejscu nawet na dziurach i nie trzeszczą, ani nie stukają na wyboistych ścieżkach. Jest też bagażnik o udźwigu 25 kg uzbrojony w trzy przydatne na codzień (choćby do transportu małych paczek czy złożonej kurtki) elastyczne gumy. Bogate wyposażenie uzupełnia elektryczne oświetlenie, które jest zasilane przez piastę z prądnicą. Bezpieczeństwo, które zapewnia nam stały dostęp do oświetlenia, wspiera też obecność dzwonka oraz fakt, że opony Rubeny mają odblaskowe paski na bokach.
Zobacz również:
- Rower trekkingowy do 4000 zł
- Rower trekkingowy do 3000 zł
- Rower trekkingowy do 2500 zł
- Rower trekkingowy do 2000 zł
- Jaki rower trekkingowy wybrać?
Pozycja
Rower zapewnia mocno wyprostowaną sylwetkę. Istnieją wprawdzie spore możliwości regulacji pozycji za sprawą zastosowania klasycznych skręcanych sterów oraz regulowanego wspornika kierownicy, jednak niezależnie od ustawień, nawet w najniższej opcji, sylwetka wciąż jest dość mocno turystyczna. Wygodna, lekko wyciągnięta i mało pochylona. Dla użytkowników żądnych bardziej sportowej, szybszej turystyki lepszy będzie rower crossowy (w kolekcji Saveno np. model Everest). Aby jednak sprostać potrzebom, jakie niesie za sobą rekreacyjna dłuższa wycieczka, pochylenie ciała w Saveno Exeter nie jest jednak aż tak zrelaksowane jak w maksymalnie nastawionym na komfort mieszczuchu. Ten rower zapewnia nam sporą uniwersalność - w tygodniu komfortowo, elegancko odziani dotrzemy nim do pracy, by w weekend ubrać się sportowo i wyskoczyć na 60-kilometrową wycieczkę. Wszystko to jednak w umiarkowanym tempie, bo komfortowa pozycja utrudnia pochylanie się na rowerze i osiąganie wysokich prędkości. To zdecydowanie rower na komfortowe wyprawy w nastawieniem na relaks, a nie dystans czy wysoką prędkość jazdy. Z kolei jako rower do miasta to maszyna, która zagwarantuje dotarcie na spotkanie w niepomiętej koszuli, ale bez możliwości pochwalenia się kumplom, że rekordowo szybko przemieszczasz się po mieście. Exeter to komfort i niezobowiązujące ułożenie ciała - i jeśli tego szukasz, możesz spoglądać w jego stronę.
Jazda w mieście
Podróżowanie na krótkich dystansach w mieście jest na Exeterze sprawne. Rower szybko się rozpędza, łatwo osiągać prędkość w okolicach 17-20 km/h i utrzymywać ją na dłuższych prostych. Jest zwrotny, zarówno jeśli przyjdzie nam zawracać na wąskiej drodze, jak również podczas lawirowania między innymi użytkownikami dróg rowerowych. Przy tym stabilnie prowadzi się na wertepach i pewnie skręca. Jest komfortowy i nie męczy ciała. Zachęca do robienia sobie skrótów przez parki i nieutwardzone ścieżki. Po prostu cieszy swobodną jazdą dowolnie wybraną przez nas trasą. Jest dobrze wyposażony, dzięki czemu zapewnia bezpieczne i czyste przemieszczanie się, a bagażnik pozwala na przewożenie dodatkowego ładunku. Niezależnie czy nasza codzienna trasa ma 3 czy 15 km, śmiało można Saveno wybierać jako środek transportu. Jedyne co może przeszkadzać to jego masa, dość typowa dla trekkingów, przekraczająca 15 kg. Jeśli przyjdzie nam go przenosić, z pewnością ją odczujemy.
Zobacz również:
- Rower trekkingowy do 4000 zł
- Rower trekkingowy do 3000 zł
- Rower trekkingowy do 2500 zł
- Rower trekkingowy do 2000 zł
- Jaki rower trekkingowy wybrać?
Jazda wycieczkowa
Wycieczkowe użytkowanie Exetera to druga połowa jego rowerowego DNA. Sprawdzi się doskonale na wyprawach, gdzie na pierwszym miejscu stawia się komfort i relaks, a prędkość jazdy i długość wycieczki nie są dla nas kluczowe. Mocno wyprostowana pozycja jest mało aerodynamiczna i nie pozwala na dłuższe utrzymywanie wysokich przelotowych prędkości. Gdyby kierownica była mniej ,,jaskółkowata”, to bardziej wyciągnięta sylwetka z miejsca dałaby nam ze 2 km/h szybciej, natomiast wyraźnie czuć, że w fabrycznym zestawie to idealna maszyna do podróżowania bez pośpiechu. Wzniesienia wymagają włożenie w pedałowanie nieco więcej sił za sprawą sporej masy roweru, jednak zapas przełożeń gwarantuje, że napotkane podjazdy pokonamy bez trudu. Jazda z dużą prędkością na zjazdach byłaby stabilniejsza przy bardziej prostej kierownicy, jednak mamy na uwadze, że nie do tego stworzono Exetera.
Dla kogo jest Saveno Exeter?
To rower o bardzo wielu zastosowaniach, ale chcąc szukać statystycznego profilu użytkownika można pokusić się o stwierdzenie, że to sprzęt dla rowerzysty, który jeździ dużo po mieście i regularnie wybiera się na kilkudziesięciokilometrowe wyprawy rowerowe. Komfort i zrelaksowana pozycja są nadrzędnymi cechami Exetera i w pełnym zakresie otrzymuje się je w tym jednośladzie. Dodatkowym atutem jest spora uniwersalność w aspekcie zróżnicowania nawierzchni. Rower najlepiej radzi sobie w utwardzonym terenie, ale wyjechanie poza ubite drogi jest możliwe i nie stanowi dla trekkinga Saveno większego problemu. Sprzęt spodoba się każdemu rekreacyjnemu rowerzyście, który szuka jednego roweru zarówno do miasta, jak i na weekendowe wycieczki. Warunek jest jeden: przyszły właściciel musi cenić komfort i wygodę ponad sportowe osiągi. Exeter to rower, który pozwala jeździć przyjemniej i wygodniej, aniżeli coraz szybciej i coraz dalej. Do tego Saveno osiągnęło tu fajny stosunek ceny do jakości podzespołów - ten model polskiej marki jest godny polecenia.
Saveno EXETER GTS
- Materiał: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX P HLO
- Grupa napędowa: Shimano Alivio
- Przerzutka przednia: SHIMANO ALTUS FD-M313
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD-T4000
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Mechanizm korbowy: SHIMANO FC-M311, 48X38X28T, 170MM
- Suport: CARTRIDGE
- Kaseta: SHIMANO CS-HG31, 8 BIEGÓW, 11-32T
- Łańcuch: SHIMANO CN-HG40
- Pedały: ALU, ANTYPOŚLIZGOWE
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Piasta przednia: SHIMANO DH-D3000-3N
- Piasta tylna: ASSESS ALU
- Obręcze: ALU, DWUŚCIENNE
- Opony: RUBENA V66 FLASH622-42
- Manetki: SHIMANO ST-EF65, 24 BIEGI
- Dźwignie hamulca: SHIMANO STEF-65
- Hamulce: PROMAX TX-123 ALU, V-BRAKE
- Typ hamulców: Szczękowe
- Kierownica: ZOOM, STALOWA, 610MM
- Mostek: ALU, REGULOWANY
- Siodełko: SELLE ROYAL
- Wspornik siodełka: ALU, AMORTYZOWANY, 350MM
- Oświetlenie przód: AXA PICO
- Oświetlenie tył: AXA SPARK
- Błotnik przód: BUECHEL
- Błotnik tył: BUECHEL
- Bagażnik tył: ALU Z GUMĄ
- Cena: 2099.00 PLN
Strona producenta: www.saveno.pl