Rowery trekkingowe, razem z modelami crossowymi oraz miejskimi, cieszą się niesłabnącą popularnością. Powód jest prosty - popularne trekkingi ceni się za uniwersalność, walory użytkowe i komfort. Taka kombinacja przemawia do zdecydowanej większości osób, które traktują dwa kółka jako środek transportu oraz sposób na weekendową rekreację. W tym poradniku postaramy się uchwycić najważniejsze niuanse w rowerach trekkingowych w widełkach cenowych od 2000 zł do 2500 zł.
Zobacz też:
Istota rowerów trekkingowych
Rowery trekkingowe bazują na ramie, która zapewnia komfortową i wyprostowaną pozycję. Konstrukcyjnie to bardzo bliski krewny równie popularnych rowerów typu cross. Różnice pomiędzy tymi dwoma segmentami tkwią głównie w wyposażeniu, które w ostatecznym rozrachunku sprawia, że rower trekkingowy jest nieco bardziej komfortowy i zorientowany również na wycieczki, czy przewóz jakiegoś ładunku - choćby zakupów. Trekkingi posiadają przeważnie mostek pozwalający na regulację kąta pochylenia oraz kierownicę z wygodnym gięciem - dzięki temu maksymalizujemy komfort jazdy. Do tego dochodzą takie elementy jak chociażby amortyzowana sztyca i wygodne siodło.
Istotą trekkingu jest zatem komfort, ale i uniwersalność - rowery te stanowią złoty środek pomiędzy jazdą w mieście, a wycieczkami po szosie oraz utwardzonych duktach poza asfaltami. Omawiane konstrukcje stoją więc na kołach 28" z oponami z delikatnym bieżnikiem o szerokości około 38 - 40 mm. W założonym przez nas budżecie liczyć możemy też na proste, aczkolwiek w rekreacyjnych zastosowaniach sprawdzające się, amortyzatory sprężynowe (warto zwrócić uwagę na to, czy amortyzator posiada blokadę skoku). W ten sposób na nierównych szosach i poza nimi nadal możemy mówić o komforcie jazdy, bo szeroka opona w połączeniu z amortyzowanym widelcem potrafią odmienić odczucia z jazdy.
Trzecim z bardzo istotnych elementów rowerów trekkingowych jest wyposażenie dodatkowe - błotniki pełne, osłona łańcucha, oświetlenie, stopka i solidny tylny bagażnik. Te elementy z jednej strony pozwolą na dotarcie do biura bez większego ryzyka zabrudzenia naszej odzieży, natomiast bagażnik pozwalający na montaż sakw umożliwi nam transport bagażu czy drobnych zakupów. Z drugiej strony takie wyposażenie jest nieodłącznym elementem każdej weekendowej wyprawy w rekreacyjnych tonach.
Co za 2500 zł?
Jeśli mielibyśmy wskazać wyraźną różnicę pomiędzy omawianymi widełkami cenowymi, a okolicami 3000 zł, to pewnie byłyby to hamulce - w omawianym przez nas budżecie spotykamy poczciwe v-brake'i, a w nieco droższych rowerach możemy już liczyć na hydrauliczne hamulce tarczowe. Oczywiście różnica w działaniu jest znaczna, natomiast nigdy nie skreślaliśmy w rekreacyjnych rowerach hamulców typu v. Dlaczego? Po pierwsze potencjał hamulców tarczowych w rowerze trekkingowym wykorzystamy głównie podczas wypraw z większym obciążeniem, kiedy jednak siła i odporność na przegrzewanie tarczówek ma znaczenie. Ewentualnie, również wtedy, gdy jeździmy w bardziej górzystym terenie lub mówimy o cięższych użytkownikach. W przypadku kiedy rower ma nam posłużyć do mniej wymagających wycieczek i codziennej jazdy, v-brake'i mogą być naszym sprzymierzeńcem - są lżejsze i przede wszystkim mniej skomplikowane w serwisie. W kwocie do 2500 zł hamulce szczękowe zdecydowanie przeważają.
W napędach najczęściej spotykane są podzespoły Shimano Tourney, Altus i Acera. Najczęściej będzie to konfiguracja 3x7, co pozwoli na komfortowe podróżowanie w przeróżnie ukształtowanym terenie i nawet osoby o gorszej kondycji znajdą dla siebie odpowiednio miękki bieg. W niektórych modelach trafić można grupy 3x8, czyli z jednym biegiem w tylnej kasecie więcej. Coraz częściej pojawiają się też rowery z napędami 2x, w tym przedziale cenowym są to 2x8. Warto dodać, że zewnętrzne napędy pasują do uniwersalnego charakteru roweru, który - poza jazdą na co dzień - ma radzić sobie również na dłuższych wycieczkach. Piasty wielobiegowe (np. Shimano Nexus) to rozwiązanie dobre, ale znacznie bardziej pasujące do typowo miejskiego roweru, a niekoniecznie do trekkinga.
W temacie amortyzatorów ciągle dominuje znany, podstawowy model trekkingowy SR Suntour NEX oraz tańszy Suntour M3010 - oba ze skokiem 60 mm. Oczywiście bywają też porównywalne modele innych marek - głównie RST i Zoom. Co by to nie było, musimy pamiętać, że będzie to bardzo podstawowy widelec. Spisze się w lekkim terenie i podniesie komfort jazdy, ale nie ma tu mowy o bardzo wysokiej kulturze pracy. Po prostu daje radę w rekreacyjnej jeździe. Nie skreślajcie natomiast sztywnych widelców - one też mają swoje plusy, nie wymagają uwagi serwisowej i są lżejsze.
Co na rynku?
W dalszej części artykułu znajdziecie przegląd rowerów trekkingowych w budżecie od 2000 do 2500 zł. Po jednym modelu spośród rowerów na 2025 rok od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd oparliśmy o Katalog Rowerowy.
Maxim MT 2.2

- Cena: 2099.00 PLN
- Waga: 15.80 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Spinner Odesa 700C
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700 x 40C C-1103 CST
- Manetki: Shimano STEF-51
- Typ hamulców: Szczękowe
CTM JESSIE TREK

- Cena: 2179.00 PLN
- Opis ramy: Stal
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010, 700C
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TY500
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: 700x38C
- Manetki: Shimano STEF5002/7
- Typ hamulców: Szczękowe
Corelli Forista

- Cena: 2199.00 PLN
- Waga: 16.20 kg
- Opis ramy: aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: Zoom 120 E Alloy
- Przerzutka tylna: Shimano ARDTX800
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: CST 1313 700x35c 37-622
- Manetki: Shimano STEF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Kellys CRISTY 10

- Cena: 2199.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, zintegrowana podpórka
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour M3010
- Przerzutka tylna: Shimano TY300
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Innova 44-622 (700x42C)
- Manetki: Shimano ST-EF41-7 EZ-fire Plus
- Typ hamulców: Szczękowe
Winora Domingo 21

- Cena: 2199.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Zoom Swift
- Przerzutka tylna: Shimano RD-TX800
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Continental Ride Tour 42-622
- Manetki: Shimano, Tourney EF40, Rapidfire
- Typ hamulców: Szczękowe
Tabou KINETIC 2.0

- Cena: 2199.00 PLN
- Waga: 16.50 kg
- Opis ramy: Aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
- Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 141
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: KENDA K935 / 700x40C
- Manetki: SHIMANO ALTUS ST-EF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Unibike EMOTION 26 EQ

- Cena: 2299.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR M3010-A
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALTUS M310
- Ilość blatów i koronek: '2x8
- Opony: SCHWALBE HURRICANE / 26x2.00
- Manetki: SHIMANO EF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Northtec Boudicca VB TR

- Cena: 2299.00 PLN
- Waga: 15.40 kg
- Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR NEX P700C
- Przerzutka tylna: Shimano TOURNEY RDTY-300
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: Kenda 700x40/38c
- Manetki: Shimano STEF-500
- Typ hamulców: Szczękowe
Broster MAVINE

- Cena: 2299.00 PLN
- Opis ramy: alu
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010
- Przerzutka tylna: Shimano ARDTX800
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: 700x40c
- Manetki: Shimano ASTEF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Kands VERSO V1 DAMSKI

- Cena: 2359.00 PLN
- Waga: 17.20 kg
- Opis ramy: ALUMINIUM, HYDROFORMOWANA
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA R-DM 3020 SGS
- Ilość blatów i koronek: '3x7
- Opony: KENDA 700X40C
- Manetki: SHIMANO ZINTEGROWANE ST EF515
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Saveno ODYSSEY GTS

- Cena: 2399.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, zaciski QR
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour SF13-CR7V-P
- Przerzutka tylna: Shimano ACERA RD-M360
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: DSI SRI-59 28×1,75
- Manetki: Shimano ST-EF500
- Typ hamulców: Szczękowe
Pegasus AVANTI 18

- Cena: 2494.23 PLN
- Waga: 17.50 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour CR-8V-P
- Przerzutka tylna: Shimano Tourney RD-TY200
- Ilość blatów i koronek: '3x6
- Opony: VeeTire City Cruz, 42-622
- Manetki: Shimano SL-RS36
- Typ hamulców: Szczękowe
Kross TRANS 3.0

- Cena: 2499.00 PLN
- Opis ramy: TRANS 3.0, aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
- Przerzutka tylna: SHIMANO ACERA M3020
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: WANDA P1134 28X1,65
- Manetki: SHIMANO ACERA ST-EF500
- Typ hamulców: Tarczowe mech.
