Test: Buty MTB Fizik Vento X3

Drukuj
Tomasz Makula

Fizik Vento X3 to but, który włoski producent anonsuje jako model o wyścigowym, ale jednocześnie uniwersalnym charakterze. Jak jeden z topowych butów terenowych Fizika spisuje się w kolarskiej rzeczywistości i czy Włochom udało się połączyć efektywność z komfortem?

Marki Fizik nikomu w kolarskim świecie przedstawiać nie trzeba - włoska marka, która wyspecjalizowała się w tworzeniu rowerowych komponentów (gdzie przede wszystkim kojarzona jest z siodłami czy owijkami) oraz butów, uchodzi według wielu osób związanych bliżej z rowerem za wzór, jeśli chodzi o dopracowany design i łączenie go z zaawansowanymi technologiami, mającymi poprawić nasze wyniki podczas jazdy. Poniższy tekst co prawda nie będzie dotyczył szosy, ale w tym miejscu niesposób wspomnieć, że Fizik to jeden z partnerów ekipy Movistar - tak, tak, Richard Carapaz po zwycięstwo w zakończonym niedawno Giro d'Italia dojechał siedząc na siodle Fizikia i ubierając buty właśnie tego producenta.

Wśród nowych modeli obuwia na sezon 2019 znajdziemy dwa nowe buty, w których Włosi zastosowali asymetryczną konstrukcję Overcurve, której naczelną funkcją jest umożliwienie bardzo precyzyjnego dopasowania do stopy - ze szególnym naciskiem na okolice kostki . Nowe modele to szosowy but Tempo oraz przeznaczony do MTB Vento X3 - jak już wiecie, bohaterem tego tekstu są właśnie buty X3 - model, który w hierarchii producenta zajął drugie od góry miejsce, zaraz po bucie Infinito X1. Już na wstępie można więc wysnuć wniosek, że Vento X3 zostały zaprojektowane z myślą o wyczynowym ściganiu.

 

 

Zobacz też:

 

 

 

 

 

Rzut oka

Chociaż Fizik jasno komunikuje, że X3 zostały stworzone, aby sprostać wymaganiom wyścigowej rzeczywistości (a przy tworzeniu tego modelu udział brali zawodowi kolarze), to Włosi podkreślają też uniwersalność ich nowego buta - poza krótkimi bądź co bądź zawodami cross-country, Vento X3 za sprawą swojego komfortu mają być także odpowiedzią na oczekiwania wszystkich długodystansowców - od maratończyków, przez osoby lubiące całodniowe szwędanie się po singlach, aż po miłośników jazdy szutrowej i wiążącej się z tym często przygody spod znaku bikepackingu. Kluczem do sukcesu ma być połączenie sztywnej podeszwy z dużym komfortem reszty elementów buta.

Pierwsze wrażenie po wyjęciu butów z pudełka to - WOW! Vento X3 są wykończone w sposób maksymalnie dopracowany estetycznie, a czarny mat nie zdecydowanie nie powiewa tu nudą, bo poszczególne panele cholewki X3 mają różną fakturę, a część z nich w promieniach słońca przypominała coś na kształt włókna węglowego - oczywiście to tylko złudzenie, bo cholewka wykonana została w całości z synetycznego materiału Microtex.

Sposób łączenia poszczególnych paneli od razu sugeruje, że mamy tu do czynienia z butem premium - szwy zewnętrzne są tu ograniczone do minimum, co czyni wygląd buta czystym i przy okazji sprawić ma, że but nie będzie zbierał kurzu w najbardziej newralgicznych miejscach. Fizik zastosował na łączeniach paneli zgrzewanie i laminowanie, co pozwoliło dodatkowo buty odchudzić, ale i nie tracić nic z ich trwałości.

 

 

 

 

Konstrukcja Overcurve w butach Vento X3 wydaje się być kluczową cechą, składającą się na uniwersalność modelu - "X-trójki" generalnie skonstruowane zostały tak, by jak najbardziej precyzyjnie dopasować się do naszej stopy. Overcurve to przede wszystkim konstrukcja buta w miejscu, gdzie okala on naszą kostkę i piętę - ma on precyzyjnie dopasować się do niej i pozostawać przez to nieruchomym podczas jazdy czy biegu. Z tego powodu but otrzymał z tyłu asymetryczną konstrukcję. Dodatkowo Fizik zastosował małe, gumowe wkładki (gripy podobne do tych, którymi wykończone są np. nogawki kolarskich spodenek) nad piętą, aby X3 faktycznie nie przemieszczały się na naszej stopie. 

Jeśli chodzi o system zapinania - w modelu Vento X3 spotkamy jedno pokrętło BOA IP1-B, które słynie ze swojej precyzji, wynikającej z ciasno zestopniowanych ząbków mechanizmu. Żyłka i pokrętło BOA rządzi wśród zapięć wyższych modeli butów wszystkich uznanych producentów - różnice ograniczają się do tego, czy w danym bucie mamy 2 pokrętła (tak jak w topowym modelu Fiziki Infinito X1) czy 1 - jak w naszych Vento.

Podeszwa w X3, jak przystało na model desygnowany do ścigania, wykonana została z włókna węglowego. Na podeszwie znajdziemy solidnie nadlany bieżnik z wytrzymałej gumy TPU oraz miejsce na wkręcenie dwóch "korków".

 

 

 

 

 

 

Vento X3 w szczególe

Nowy model Fizika od początku ujął nas po prostu bezbłędnym designem, a później było już tylko lepiej. Wykończenie buta pozbawione większości szwów sprawia, że łatwiej ten model utrzymać w czystości. Wiemy, że czarny kolor może nie przekonuje osób zakorzenionych w restrykcyjnych zasadach stylówy "EURO PRO", ale uwierzcie, że na żywo ten but wygląda genialnie, a kolarze górscy i szutrowcy jego czerń mocno docenią właśnie w perspektywie problemów dotyczących mycia (jakby coś, to jest dostępna jeszcze opcja biało-czarna i czerwono-czarna). 

Pod względem dopasowania Fizik zrobił świetną robotę - to oczywiście sprawa indywidualnej anatomii stopy, ale na stopach testera X-Trójki trzymały się solidnie i pozwalały czuć się komfortowo nawet na dłuższych dystansach. Asymetryczna konstrukcja Overcurve w parze ze wspomnianymi powyżej gripami, zapobiegającymi niechcianemu ruchu stopy, pozwala nie tylko zwiększyć efektywność pedałowania. Powyższe dodaje po prostu komfortu podczas jazdy czy podczas podbiegów - właśnie z tego względu te buty wydają nam się bardzo dobrym modelem także w perspektywie zastosowań przełajowych, szczególnie, że zastosowany tu dolny bieżnik z gumy przyzwoicie czyści się z błota. Vento X3 poradzą sobie też z wyzwaniami jazdy szutrowej - trzeba tylko pamiętać, że mamy tu podeszwę z włókna węglowego i jakoś trochę serce nas ściska na myśl, jak bardzo będzie ona porysowana po kilku szutrowych spacerach.

 

 

 

 

Oczywiście niesposób przyczepić się do precyzji działania pokrętła BOA - jest ono bardzo precyzyjne i pozwala dokładnie "dokręcić" moc, z jaką but otuli naszą stopę. Fizik umiejętnie rozmieszcza pokrętło oraz jego żyłkę, dzięki czemu mamy wrażenie, że cholewka na całej długości z równą mocą dociska stopę - na tyle, na ile to możliwe w przypadku zastosowania jednego pokrętła.

Większość z domniemanych użytkowników Vento X3 stanowić będą zawodnicy - nie ma co ukrywać, że jeśli ktoś ma do wydania na but blisko 1000 zł, to traktuje kolarstwo na serio i liczy się dla niego to, jak but wspiera jego wyniki sportowe. Podeszwa w Vento X3 jest sztywna na takim poziomie, jakiego potrzeba wyczynowcom - czytaj jest po prostu bardzo sztywna i pozwala na zwiększenie efektywności transferu energii. W parze z opisanym powyżej dopasowaniem do stopy X3 stanowią po prostu efektywny but, w którym mało wattów energii pójdzie na zmarnowanie.

 

 

 

 

Powyższe składa się na to, że Vento X3 możemy zaliczyć do ścisłej czołówki najbardziej dopracowanych butów do takich specjalizacji kolarskich jak cross-country, maraton czy gravel i przełaj. Klasyfikowanie tych butów jako model trail to już naszym zdaniem lekkie nadużycie, bo tam lepiej naszym zdaniem sprawdzi się but z nieco wyższym kołnierzem okalającym kostkę i... tańszą oraz bardziej elastyczną podeszwą. Nie zmienia to faktu, że Vento X3 stanowią uniwersalny model, który łączy w sobie bardzo wysoki komfort z efektywnością przekazywania energii w korby. 

 

Specyfikacja

Fizik Vento X3
  • Asymetryczna konstrukcja cholewki Overcurve
  • Cholewka z materiału Microtex
  • Zapięcie: Pokrętło BOA IP1-B
  • Podeszwa X3 z włókna węglowego z bieżnikiem TPU
  • Waga jednego buta: 288 g (rozmiar 42)
  • Rozmiarówka: 36-48 (od 37 do 47 także "połówki" rozmiarów) 
  • Cena 959 zł

 

Dystrybucja: 7anna.pl

Fot. Tomasz Makula