Test: Lampki Bontrager Ion 200 RT i Flare RT

Drukuj

Przetestowaliśmy najnowszą generację oświetlenia Bontragera, którego poprzednie wcielenia odmieniły sposób myślenia o oświetleniu rowerowym, jako tylko i wyłącznie lampach nocnych. Bierzemy pod lupę kompaktowe modele lampek: przednią Ion 200 RT oraz tylną Flare RT.

Marka Bontrager to pionier, jeśli chodzi o temat poprawy widoczności kolarza za dnia - w tym twierdzeniu nie ma grama przesady, bo amerykańska marka należąca do Treka sprawę zaczęła nagłaśniać już około 4 lata temu. Właśnie wtedy zaprezentowano pierwszą generację lampki tylnej z serii Flare, w której po raz pierwszy zastosowano tryby pracy dedykowane do jazdy dziennej. Od tego czasu wielu innych producentów podchwyciło pomysł, jednak trzeba ekipie z Waterloo oddać to, co się im należy - bardzo mocno przyczynili się do poszerzenia świadomości kolarzy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo trenowania na szosach. Zresztą Bontrager nie ogranicza się tylko do tworzenia oświetlenia - marka ta przecież tworzy nie tylko akcesoria, ale także odzież - a ciuchy z logiem Bontragera także mają za zadanie zwracać uwagę kierowców na naszą obecność na drodze. Przed niespełna dwoma laty opisywaliśmy ten "system" poprawiający nasze bezpieczeństwo w tekście: Jak być widocznym na szosach?, do lektury którego ponownie zachęcamy.

 

Zobacz też:

 

 

 

 

No właśnie - temat wraca jak bumerang zawsze w okresie jesienno-zimowym, kiedy zmrok zapada szybko, a i dni nie zachwycają przejrzystością i dobrą widocznością. Pomimo tego, że piszemy o temacie właśnie teraz, to o zaznaczenie naszej obecności na drogach warto zadbać nawet wiosną czy latem. Z lampkami Bontragera jeździmy już kilka lat i jakoś tak się złożyło, że najdłużej i najbardziej intensywnie użytkujemy zestaw lampek Ion 100 R i Flare R City, które zostały z nami od czasu ich testu. Nie jesteśmy osamotnieni w pewnym przekonaniu - otóż jeżdżąc za dnia podczas gorszej pogody z włączonym światełkiem, czujemy, że większość kierowców traktuje nas lepiej (np. wyprzedzają nas z większą uwagą). Być może po prostu doceniają to, że staramy się zadbać o bezpieczeństwo, mamy głowę na karku i że nie należymy do grona rowerzystów, którzy niezbyt dbają o to, co się dookoła nich dzieje? Nie wiemy jakie mechanizmy psychologiczne tu działają, ale naprawdę wydaje nam się, że to działa!

Wybaczcie nam przydługi wstęp, ale sprawa tego wymaga. Przechodząc do meritum - Bontrager latem tego roku pokazał światu nową generację ich kompaktowych lampek. Mowa o nowych wcieleniach modeli Ion 200 RT oraz Flare RT. Powyższy zestaw dotarł do nas w jednej paczce z jeszcze jedną nowością - większą lampą Ion Pro RT, jednak ten model postaramy się opisać w osobnym artykule. Co zatem zmienia się w jednych z najciekawszych modeli oświetlania na rynku?

 

 

 

 

Nowe kształty

Pierwszym co zauważamy to oczywiście zmieniony wygląd - obie opisywane lampki mają teraz bliźniaczą formę i różnią się w tym względzie tylko kolorem zastosowanej diody. Zmiany najbardziej widoczne są na przykładzie tylnej lampki Flare RT, która w porównaniu do poprzedniej generacji jest mniejsza i przybrała zupełnie inny kształt. Pomimo znacznie mniejszych gabarytów Bontragerowi udało się zwiększyć moc tylnej lampki i dodatkowo wydłużyć jej działanie. Amerykański producent wspomina też, że w nowych modelach udoskonalono uszczelnienie portu USB służącego do ładowania lampek, chociaż akurat my nie mieliśmy z tym elementem problemu w przypadku testowania poprzednich generacji. 

 

 
 

 

 

Dodatkowe funkcjonalności

Obie lampki biorące udział w testach posiadają moduły łączności ANT+ oraz Bluetooth. O tym przypomina nam niebieska dioda, która mruga co jakiś czas kiedy lampki są wyłączone. Jakie możliwości to daje? Modele lampek Bontragera oznaczone jako RT (bo nie tylko Ion 200 i Flare posiadają ww moduły łączności) mogą zostać sparowane z innymi urządzeniami, jak np. komputerki Garmina czy Bontragera (przypominamy przy okazji, że Garmin stworzył w kooperacji z Bontragerem komputer 1030 GPS). W praktyce oznacza to tyle, że mając połączone oświetlenie z Garminem, automatycznie będzie się ono załączało po uruchomieniu komputerka. Możemy też dokonać innych ustawień - przykładowo lampki załączą się, kiedy włączymy rejestrowanie treningu na naszym komputerze treningowym. Lampki posiadają oczywiście różne tryby pracy, którymi można sterować ręcznie lub zdać się na wbudowany wewnątrz sensor, który automatycznie dostosowuje moc świecenia do panujących warunków oświetlenia. Bontrager zrobił więc praktycznie wszystko, by ich oświetlenie użytkowało się bardzo wygodnie i łatwo - czerpiąc z angielskiego mamy tu doskonały przykład produktu "user friendly". 

 

 
 

 

 

Jak działają?

Czas na najważniejsze, czyli sprawy związane z samym świeceniem lamp. Obie opisywane tu lampy posiadają 5 programów pracy - Lampka przednia to 3 programy stałe (niski, średni i mocny) oraz 2 migające typu flash (jeden na noc i jeden na dzień), natomiast lampka tylna posiada 2 programy stałego świecenia (na noc i na dzień) oraz 3 programy migające (Day Flash, All Day Flash oraz Night Flash). Ion 200 RT posiada moc maksymalną świecenia na posiomie 200 lumenów (w programie mocnym stałym), a najmocniej migocze w programie Day Flash (100 lumenów). Czas pracy na najmocniejszym programie stałym to 1,5 h, natomiast na najmocniejszym programie migającym lampka pracować będzie maksymalnie przez 12 godzin. 30 godzin świecenia Ion 200 RT osiąga w programie Night Flash - ten przyda się np. do jazdy po dobrze oświetlonych ulicach miasta. Lampka tylna Flare RT moc maksymalną 90 lumenów osiąga w programie Day Flash - czas pracy na poziomie 6 godzin (All Day Flash to 45 lumenów i około 12 godzin pracy). Wyliczenia producenta co do czasu pracy są dość rzetelne, a zresztą Bontrager też mocno dba o to, żeby w sytuacjach awaryjnych mimo wszystko dojechać do domu z działającą lampką - na korpusach obu lamp znajdziemy mini diody, które informują o stanie naładowania baterii - jeśli świeci na zielono, to bateria jest naładowana w przedziale od 100 do 20 %, czerwony sygnał stały znaczy, że mamy od 5 do 25% baterii, natomiast migający sygnał czerwony oznacza, że zeszliśmy poniżej 5%. W sytuacjach, kiedy bateria jest już na wyczerpaniu, lampki przechodzą w tryb low battery, na którym pociągniemy jeszcze około 30 minut. Później - ratuj się kto może, jeśli jedziemy po zmroku...

 

 

 

 

Oczywiście najciekawszym punktem obu lampek jest to, w jaki sposób pracują one w trybach migających. Spotkamy tu ten sam system, co w poprzednich modelach, a więc niejednostajne i pulsacyjne migotanie, które o wiele lepiej zwraca na siebie uwagę, niż miganie ze stałą mocą i w równych interwałach czasowych. To naprawdę działa i niesposób oświetlenia Bontragera na szosach przeoczyć. Producent deklaruje, że w najmocniejszych trybach pracy światło lamp widoczne jest aż z dwóch kilometrów - dokładnie nie wiemy, czy jest to aż tyle, ale zdecydowanie każdy kierowca zdąży Was zauważyć - nawet, jeśli trafi się na takiego, którego uwagę za kierownicą rozpraszają rzeczy typu smartfon...

 

 
 

 

 

Sposoby montażu

Bontrager wraz z lampkami dostarcza standardowy uchwyt bazujący na gumowej obejmie - zapewnia on solidny, pewny chwyt i na podstawie naszych przeszłych doświadczeń z tego typu mocowaniami możemy stwierdzić, że bardzo wytrzymały. Musimy jednak wspomnieć o alternatywnym systemie mocowań Blendr - otóż pod tą nazwą kryje się sporo różnych wariantów uchwytów, które są kompatybilne z komponentami spotykanymi w rowerach Treka. Na przykładzie testowanego przez nas ostatnio modelu Madone SLR 7 Disc możecie zobaczyć jeden z uchwytów na lampkę tylną, który jest przystosowany do montażu na zintegrowanej sztycy "Madonki" i kryje lampkę w cieniu aerodynamicznym roweru. Do dyspozycji Bontrager oddaje nam też uchwyty na lampkę przednią, którą możemy przykręcić do zintegorwanego kokpitu Treka Madone. Dostępne są też warianty, w których na jednym uchwycie zamontujemy Garmina, a zaraz pod nim znajdzie się miejsce na oświetlenie. Za ten system duży plus - poszczególne elementy Blendr można dokupić osobno, a w przypadku wielu wielu modeli rowerów są one załączone w zestawie.

 

 
 

 

 

Podsumowanie

Lampki Bontragera to znakomity sposób, żeby zaznaczyć swoją obecność na drogach - bazując na własnych odczuciach stwierdzamy, że nie tylko poprawiają nasze bezpieczeństwo, ale także sprawiają, że jako kolarze jesteśmy bardziej szanowani przez wielu kierowców. I o tym fenomenie słyszeliśmy także z ust innych użytkowników poprzednich generacji lampek typu Flare R. Modele Ion 200 RT oraz Flare RT to kolejny krok w udoskonalaniu flagowych lampek producenta z Waterloo - lampka tylna stała się bardziej kompaktowa, a jednocześnie jest mocniejsza i świeci dłużej. Obie lampki za sprawą modułu Bluetooth i ANT+ możemy parować z innymi urządzeniami, dzięki czemu np. można sterować nimi za pośrednictwem Garmina. A w zasadzie powinniśmy napisać - możemy zautomatyzować ich obsługę i praktycznie zapomnieć o konieczności ich załączania, bo Garmin zrobi to za nas. Niestety za ten szereg funkcjonalności Bontrager każe sobie zapłacić sporo (249 zł za jedną lampkę lub 479 zł za zestaw) - szukając usprawiedliwienia przed mężem / żoną dla tego kuszącego zakupu można użyć argumentów o tym, że lampki Bontragera są długowieczne (my osobiście poprzednie modele użytkujemy już po 2-3 lata). No i wiadomo - bezpieczeństwo przede wszystkim.

 

 

Specyfikacja

Bontrager Ion 200 RT / Flare RT
  • Ion 200 RT
  • Generuje skupioną wiązkę światła widoczną z odległości 2 km
  • Dioda LED CREE 200 lumenów 
  • Wbudowany czujnik światła z autoregulacją jasności
  • Łączność ANT+ / Bluetooth
  • 200 lm – 1,5 godz., 100 lm – 3 godz., 5 lm – 14,5 godz., tryb nocny migania – 30 godz., tryb dzienny migania – 12 godz.
  • Tryb oszczędzania akumulatora zapewnia 30 minut dodatkowego czasu pracy, gdy poziom naładowania spadnie do 5%
  • Wodoodporność IPX7
  • Dostępne kompatybilne z Blendr mocowanie do kierownicy
  • W zestawie mocowanie Quick Connect i kabel do ładowania Micro USB
  • Cena: 249 zł
  • Flare RT
  • Generuje skupioną wiązkę światła widoczną z odległości 2 km
  • Dioda LED CREE 90 lumenów 
  • Wbudowany czujnik światła z autoregulacją jasności do środowiska
  • Łączność ANT+ / Bluetooth
  • Tryb migania: 90 lm – 6 godz., 45 lm – 12 godz., 5 lm – 15 godz. Tryby stałe: 25 lm – 4,5 godz., 5 lm – 13,5 godz.
  • Wodoodporność IPX7
  • Tryb oszczędzania akumulatora zapewnia 30 minut dodatkowego czasu pracy, gdy poziom naładowania spadnie do 5%
  • W zestawie mocowanie Quick Connect i kabel do ładowania mini USB
  • Dostępne mocowania kompatybilne z Blendr
  • Cena: 249 zł
  • Cena zestawu ION 200 RT + Flare RT: 479 zł
  • Lampki objęte są programem Bontrager Uncoditional Guarantee - w przypadku niezadowolenia z ich pracy, możliwy jest zwrot w ciągu 30 dni

 

Strona dystrybutora: www.trekbikes.com

Fot. Szymon Wołdziński