Jak być widocznym na szosach?

Drukuj

Trek już jakiś czas temu poruszył problem widoczności rowerzystów na drogach - śmiemy twierdzić, że producent z Wisconsin jako pierwszy w tak dużym stopniu zwrócił uwagę na to, że o swoją widoczność należy dbać nie tylko w nocy, ale również podczas dnia. Amerykanie podzielili się z nami badaniami oraz wyciągniętymi z nich wnioskami odnośnie sposobów poprawy naszej widoczności na szosach.

 

 

 

 

1-2-3. Pod tym prostym, numerycznym hasłem Trek zamyka "podstawy świadomości", do których eksperci amerykańskiej firmy (na podstawie doświadczeń i badań prowadzonych w Uniwersytecie Clemson) zaliczają trzy elementarne praktyki, pozwalające podnieść nasze bezpieczeństwo na szosach. O co dokładnie chodzi? Mówiąc w skrócie idzie o: oświetlenie, biomechanikę i kontrast. Kolejność ma tutaj znaczenie, bo Trek sortuje powyższe praktyki wg priorytetów - podstawą jest oświetlenie, natomiast ideał stanowi kombinacja wszystkich trzech opisanych poniżej zagadnień.

 

 

Zobacz też:

 

 

Amerykanie nie poprzestają na teorii, bo wnioski wyciągnięte z przeprowadzonych doświadczeń już jakiś czas temu rozpoczęli wcielać w życie, o czym część z Was z pewnością już słyszała. Sporo produktów marki Bontrager (należącej do Treka) odpowiedzialnej za produkcję akcesoriów oraz odzieży, wciela w życie rozwiązania, które mają poprawić nasze bezpieczeństwo na szosach. Przy okazji testów najnowszych produktów Bontragera poszczególne aspekty problemu naszej widzialności już poruszaliśmy. Poniżej, z pomocą materiałów dostarczonych przez Amerykanów, zbieramy wszystko w całość.

 

 

 

 

1. Zawsze włączone światła

"Jeśli masz zrobić tylko jedną rzecz, zrób właśnie to" - mówi Trek i Bontrager, traktując oświetlenie jako absolutną podstawę do bycia widocznym. Co jednak ważne podkreśla się tu nie tylko odpowiednie oświetlenie roweru w nocy (co jest obowiązkiem każdego z nas), ale także podczas dnia. Tutaj ekipa Bontragera podpiera się danymi procentowymi: 80 % wypadków z udziałem rowerzystów wydarza się w dzień - możecie powiedzieć, że to oczywiste, bo po prostu podczas dnia zdecydowanie więcej rowerów pojawia się na szosach. Kolejne dane są już jednak bezwzględne - światła do jazdy dziennej o 33% zmniejszają prawdopodobieństwo kolizji w ruchu drogowym.

 

 
 

 

Aby jednak oświetlenie rowerowe było podczas dnia skuteczne, musi posiadać kilka specyficznych cech. Po pierwsze jest to mocne skupienie wiązki światła. Po drugie funkcja migotania dziennego, która dzięki nieregularnym rozbłyskom mocniej zwraca na siebie uwagę kierowców. Po trzecie lampki do zasosowań dziennych muszą cechować się dużym zasięgiem - co najmniej 400 m.

Pierwszym produktem Bontragera, w którym zastosowano powyższe cechy oświetlenia dziennego była popularna dziś tylna lampka Flare R - nieregularne rozbłyski tego modelu, cechującego się mocą 65 lumenów, mogą pochwalić się zasiegiem aż 2 km. Bontrager poszedł za ciosem i po czasie wprowadził do oferty jeszcze kilka lampek posiadających wspomniane powyżej cechy, jak np. dedykowane do zastosowań miejskich kompaktowe Flare R City i ION 100 R czy mocniejsze lampy przednie: ION 350 R oraz ION 800 R.

 

 
 

 

 

Powiązane linki:

 

 

 

 

2. Biomechanika

W tym punkcie chodzi o nic innego, jak o wyróżnienie ruchomych części ciała. Eksperci badający analizowany tu problem zauważają, że człowiek posiada zakodowany w naszej naturze instynkt do szybkiego rozpoznawania biologicznych form, zwany "czułością na ruch biologiczny". Dzięki powyższemu proces pedałowania instynktownie klasyfikuje nas w podświadomości kierowców jako człowieka - Trek słusznie zauważa, że ruch ten warto zaakcentować i podkreślić. To dlatego dobrze jest nosić nie tylko kamizelkę czy kurtkę fluo (które nie zwracają na siebie uwagi poprzez ruchomość), ale także pomyśleć o jaskrawych elementach na butach, ochraniaczach na buty, nogawkach, a nawet skarpetkach. 83 % - o tyle wzrasta widoczność kolarza, który akcentuje swoje ruchome części ciała.

 

 
 

 

 

Powiązane linki:

 

 

 

 

3. Kontrast 

Trzecim elementem wymienianym przez Treka jest kontrast - dokładniej mówiąc chodzi tu o stosowanie dwóch rzeczy: fluofercencyjnej odzieży oraz elementów odblaskowych. Badacze zajmujący się tematem zaznaczają jednak jedną elementarną rzecz: mitem jest, że sama odzież fluo czyni nas bardziej widocznymi w nocy - kiedy jest ciemno, pomagają nam wyłącznie elementy odblaskowe, które działają na zasadach kontrastu z ciemnością. Reasumując więc i wspierając się danymi procentowymi: odzież fluorescencyjna czyni nas o 53 % bardziej widocznymi, ale tylko podczas dnia, z kolei elementy odblaskowe dbają o poprawę naszej widoczności w nocy, czyniąc to z 72-procentową skutecznością. 

 

 
 

 

W związku z powyższym Bontrager stosuje równocześnie kolory fluo oraz sporo elementów odblaskowych. Co ciekawe sprawa nie ogranicza się jedynie do ciuchów, np. do testowanej przez nas niedawno kurtki Softshell Velocis czy modeli takich jak Softshell Meraj Halo S1, posiadających już nie tylko drobne elementy odblaskowe, ale całe panele materiału. Odblaski stosuje się również w wielu elementach wyposażenia roweru, np. owijce na kierownicę Velvetrack czy na bokach opon szosowych R-3 Hardlite.

 

 
 

 

 

Powiązane linki:

 

Więcej informacji: ABC widoczności na www.trekbikes.com

 

Bibliografia

  • Lahrmann, H., & Madsen, T. K. O. (2015). The safety impact of a yellow bicycle jacket. Safety Science.
  • Madsen, J.C.O., T. Andersen, and H.S. Lahrmann. (2013). Safety effects of permanent running lights for bicycles: A controlled experiment. Accident Analysis & Prevention. 50: 820-829.
  • NHTSA’s National Center for Statistics and Analysis. (2015, May).
  • Bicyclists and other cyclists: 2013 data. (Traffic Safety Facts. Report No. DOT HS 812 151). Washington, DC: National Highway Traffic Safety Administration.
  • Paine, M., Paine, D., Haley, J., & Cockfield, S. (2006). Daytime Running Lights for Motorcycles. Proceedings of the 19th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV).
  • Wood, J. M., Tyrrell, R. A., Marszalek, R., Lacherez, P., & Carberry, T. (2013). Bicyclists overestimate their own nighttime conspicuity and underestimate the benefits of retroreflective markers on the moveable joints. Accident Analysis & Prevention, 55, 48-53.
  • Wood, J. M., Tyrrell, R. A., Marszalek, R., Lacherez, P., Carberry, T., & Chu, B. S. (2012). Using reflective clothing to enhance the conspicuity of bicyclists at night. Accident Analysis & Prevention, 45, 726-730.

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj