Materiał zawiera treści reklamowe

Oświetlenie rowerowe: jakie wybrać?

Dowiedz się, jakie oświetlenie rowerowe wybrać, by być widocznym o każdej porze dnia i nocy oraz móc bezpiecznie jeździć po zmroku.

Drukuj

Lampki rowerowe to jeden z podstawowych elementów wyposażenia rowerzysty. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniu oświetlenia rowerowego w przystępnej cenie - bo rynek pełen jest propozycji, które zadbają o naszą widoczność i nie zrujnują portfela.

Oświetlenie rowerowe to istotny element wyposażenia rowerzysty. Pełni ono dwie funkcje. Zapewnia, że my jesteśmy widoczni dla pozostałych uczestników ruchu oraz pozwala doświetlić nam drogę, po której poruszamy się po ciemku. Rynek oświetlenia rowerowego, w bardzo ogólnym ujęciu, podzielony jest na 3 typy lamp:

  • lampki rowerowe przednie ostrzegawcze - czyli takie, które sprawiają, że my jesteśmy widoczni, ale nie doświetlają nam drogi;
  • lampki rowerowe przednie oświetlające - modele o mocnym strumieniu światła, które oświetlają nam drogę oraz jednocześnie zapewniają, że inni nas widzą;
  • lampki rowerowe tylne - które pełnią funkcję ostrzegawczą i sprawiają, że jesteśmy widoczni dla innych użytkowników ruchu.

Jeśli jeździmy tylko w terenie zabudowanym i po drogach, które są oświetlone, wówczas wystarczy ograniczyć się do posiadania świateł ostrzegawczych. Natomiast w sytuacji, gdy kręcimy na rowerze po trasach na których jest ciemno, musimy wyposażyć się w mocniejszą przednią lampę, która dodatkowo oświetli naszą drogę. Im bardziej sportowa, bądź terenowa jazda, tym mocniejsze światło będzie nam potrzebne. Rowerowe oświetlenie o odpowiedniej jasności zapewni nam bezpieczeńśtwo i komfort jazdy.

 

 

Zobacz też:

 

 

 

 

Osobną kategorią oświetlenia rowerowego są modele do jazdy dziennej - produkujące na tyle mocny strumień światła, że jest on dobrze widoczny mimo dużej jasności otoczenia. Wiele modeli posiada funkcje mocnego światła do jazdy za dnia, jednak nie zawsze są one wystarczjąco widoczne. Warto zapalić lampkę przed zakupem i upewnić się, że po prostu mocno razi w trybie dziennym, gdy włączymy ją w jasnym otoczeniu. Dla osób, które dużo poruszają się po drogach publicznych polecamy wypsoażenie się w takowe najmocniejsze oświetlenie rowerowe - to inwestycja w nasze bezpieczeństwo!

 

 

Lampki rowerowe, a obowiązki prawne

W ustawie Prawo o Ruchu Drogowym znajdziemy znowelizowane przepisy dotyczące rowerowego oświetlenia. Lampka przednia może być demontowana, gdy nie ma warunków koniecznych do jej używania (np. mgła, noc, jazda w tunelu). Z tyłu musimy natomiast nadal posiadać czerwone światło odblaskowe i pozycyjne zamontowane na stałe. Nowe rozporządzenie dopuszcza migające oświetlenie rowerowe przednie, podczas gdy tylne cały czas miało możliwość używania takiego trybu. Nie trzeba jednak dodawać, że mocne i migające oświetlenie przednie może irytująco działać na część kierowców. Trzeba wyważyć też kwestię dobrej widoczności z oślepianiem innych - szczególnie istotne staje się to nocą, gdy posiadamy mocne lampy.

Jeśli chodzi o sam montaż, to rowerowe oświetlenie zarówno przednie i tylne może znajdować się nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm nad jezdnią. Dotychczasowy przepis ustawiał je na poziomie 35-90cm. Ważne jest jednak, że dotyczy to tzw. oświetlenia uzupełniającego, a nie podstawowych lampek przednich i tylnych. Chodzi np. o czołówki lub mini-lampki przypinane do nogawek, plecaka czy ubioru.

Co ciekawe, ustawodawca dopuszcza stosowanie dowolnej liczby świateł pozycyjnych w rowerze, z czego co najmniej jedno białe lub żółte selektywne widoczne z przodu i co najmniej jedno czerwone widoczne z tyłu (+ odblaskowe). Dopuszczone jest również używanie naklejek lub innych elementów odblaskowych w kołach (szprychy, opony z paskiem).

Oczywistym jest fakt, że wszystkie lampki rowerowe muszą być widoczne w nocy w warunkach dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m (odblaskowe - oświetlone światłami drogowymi innego pojazdu).

 

 

 

 

Oświetlenie rowerowe tylne

Wybór odpowiedniego oświetlenia tylnego zależy od naszych potrzeb. Jego głównym zadaniem jest sprawić, abyśmy byli dobrze widoczni dla innych. Zaletą nowoczesnych światełek jest szybki montaż, często bez użycia narzędzi - obecnie przeważnie spotkamy stabilne i wygodne mocowania na gumkę. Modele mają najczęściej wbudowane akumulatory ładowane przez kabel lub gniazdo USB. Ich zaletą są kompaktowe rozmiary, mocne światło oraz ekonomiczne używanie energii. Dla jeżdżących po drogach publicznych zarówno za dnia, jak i po zmroku polecamy droższe modele, które mają funkcję światła do jazdy w dzień. Jeżeli szukamy czegoś mniej zaawansowanego, co po prostu pozwoli być widocznym po zmroku to śmiało można poprzestać na prostych lampkach z diodami LED. 

Ważna jest oczywiście moc strumienia świetlnego wyrażana w lumenach. Najczęściej w przypadku lampek tylnych wynosi ona 20-100 lumenów, chociaż nierzadko trafimy na modele o mocniejszych świetle. Oprócz samego natężenia światła warto również zwrócić uwagę na jego rozproszenie. Szczególnie w przypadku lampek tylnych warto zwrócić uwagę na jego rozproszenie boczne, które pozwoli lepiej dostrzec je kierowcom.

Podczas zakupów zwracajmy uwagę na łatowść montażu i demontażu, czas ładowania i pracy na jednym akumulatorze oraz oczywiście na moc i widoczność światła. 

Lampki rowerowe przednie

Jeśli chodzi o lampki rowerowe przednie to ich moc waha się w zależności od ceny. Najtańsze i wyposażone w najmniejszą moc będą światła ostrzegawcze. Jeśli jednak chcemy widzieć, po czym jedziemy w nocy, musimy spojrzeć w kierunku lamp oświetlających. Najmocniejsze oświetlenie rowerowe o kompaktowych wymiarach, zasilane wbudowanymi akumulatorami, może mieć nawet 1300-1500 lumenów mocy. W przypadku modeli, z akumulatorem zewnętrznym (lampa jest połączona kablem z akumulatorem zamocowanym np. do ramy) moc może być wyższa - np. 2000 lm. To rozwiązania, które pozwalają jeździć nawet po górskich szlakach. Ich ceny przekraczają jednak możliwości przeciętnego użytkownika, dlatego warto pomyśleć o tańszych rozwiązaniach, których moc oscylować może w granicach od 150-200 lumenów wzwyż. Wspomiana moc zapewnia, że możemy bezpiecznie przejechać w nocy przez las. Oczywiście mówimy o trybie spokojnej jazdy. Jeśli zamierzamy pędzić 35 km/h przez terenową drogę, to przydałoby się mieć około 800 lm żeby dostatecznie wcześnie dostrzec przeszkody na drodze. Podczas ewentualnych zakupów musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego potrzebujemy takiej lampki oraz ile będziemy jej używać. Czasami może okazać się, że podstawowe modele są w pełni wystarczające. W naszym poradniku zaproponowaliśmy głównie oświetlenie, które ułatwi poruszanie się po mieście. W górskich warunkach potrzebne są bardzo mocne lampki, które mogą przekroczyć budżet przeznaczony na podstawowy zestaw oświetlenia.

Podczas zakupów sprawdzajmy czas świecenia w poszczególnych trybach oraz jak długo dany model się ładuje. Najczęściej - podobnie jak w przypadku lampek tylnych - uzupełnianie energii odbywa się przez kabel USB. W przypadku mniejszych i lżejszych lampek, które mają niższą moc, polecamy wybierać warianty mocowane na gumce - to bardzo wygodne i szybkie rozwiązanie. Jeśli jednak lampa waży dużo i jest większa, konieczne będzie mocowanie skręcane - tylko takie zapewni dobrą stabilność i będzie zapobiegało jej opadaniu. Poza tym pamiętajmy o prawidłowym ustawieniu snopu światła - jeśli będzie padał zbyt do góry, może oślepiać innych uczestników ruchu. 

 

 

 

Źródło zasilania

Bardzo popularne obecnie oświetlenie rowerowe to modele zasilane bateryjnie. Są wygodne w użyciu, lekkie, łatwe w montażu i śmiało można przekładać je między różnymi rowerami. Przeważnie ładuje się je kablem USB, rzadziej posiadają wymienne baterie lub akumulatory. To dobra opcja do sportowych rowerów oraz dla osób, które nie chcą na stałe jeździć z oświetleniem. Natomiast do rowerów miejskich i trekkingowych najlepszym wyborem będą lampy zasilane z prądnicy w piaście lub dynamo trącego o oponę. Nie musimy martwić się o ładowanie baterii, ani ściągać lampek podczas postojów w obawie przed ich kradzieżą, ponieważ są one na stałe przykręcone do roweru. Podobnie w przypadku rowerów elektrycznych - tu najlepiej korzystać z modeli lamp, które mogą być zasilane bezpośrednio z baterii roweru elektrycznego

Polecane przez redakcję

 

 

KNOG Plugger + KNOG Blinder V Bolt

Knog specjalizuje się w tworzeniu oświetlenia, które łączy w sobie świetny design oraz pełnię walorów praktycznych. Portfolio australijskiego brandu wypchane jest ciekawie wyglądającymi lampami w bardzo zróżnicowanym budżecie oraz mocy - znajdziemy tam typowo pozycyjne oświetlenie, ale także pełnoprawne lampy przednie do jazdy w zupełnych ciemnościach - zresztą jedną z takich nowych lamp przednich mieliśmy okazję testować w sezonie 2022: KNOG PWR MOUNTAIN 2000 (to dla osób z nieco większym budżetem). 

W tym poradniku, biorąc pod uwagę względy budżetowe, postanowiliśmy wybrać nieco bardziej przystępne cenowo modele. Na pierwszy ogień polecamy mocną tylną lampę Blinder V Bolt, która oferuje 100 lumenów mocy, które spokojnie poradzą sobie także z zadaniami lampy "dziennej". Przy tym wszystkim KNOG Bliner jest lekki i mieści się w cieniu sztycy aero. No i oczywiście wygląda wyjątkowo ładnie. Do tego oferuje 8 trybów świecenia oraz wysoką wodoodporność. 

Jako przednią lampę chcemy Wam polecić Pluggera, który łączy przyzwoitą moc z lekkością oraz kompaktowymi rozmiarami. 350 lumenów zamknięte jest tu w ciekawej obudowie z kompozytu TPU, w dotyku przypomina on gumę przez co dodatkowo chroni lampkę w przypadku upadku. Za sprawą wycięć po bokach widać ją także dobrze na wszelkiego rodzaju skrzyżowaniach, a wśród cennych cech warto wymienić jeszcze wskaźnik poziomu naładowania baterii.

  • Knog Plugger
  • Cena 179,90 zł
  • Wymiary: 87mm x 33mm x 43mm
  • Waga: 85 gramów
  • Czas ładowania: 5 godzin
  • Czas działania: w zależności od trybu światła 1.5 -180 godzin
  • Knog Blidner V Bolt:
  • Cena: 219,90 zł
  • nowa technologia COB, moc aż 100lumenów
  • niska masa lampki tylko 40g
  • ładowana USB
  • 100% wodoodporna (IP67)
  • Długi czas pracy (od 4 do 50 godzin pracy w trybie Eco Flash)
  • 8 różnych trybów świecenia
  • Pasuje do sztyc Aero
Dystrybucja gdzie kupić?

 

 

GIANT RECON HL 1100 (przód) / TL 200 (tył)

Rowerowy gigant już od dłuższego czasu udoskonala swoją rodzinę oświetlenia rowerowego, a efekty są co tu dużo mówić - więcej niż zadowalające. Do tego stopnia, że w sezonie 2023 postanowiliśmy wyróżnić parę oświetlenia, które zaimponowało nam pod względem mocy świecenia i generalnej jakości wykonania do ceny. Mocne lampy rowerowe Gianta może nie należą do najtańszych, ale stosunek ceny do ogólnego poziomu czyni je naprawdę rozsądnym wyborem. 

Przednia lampa oferuje aż 1100 lumenów mocy, więc spokojnie da sobie radę jako pełnoprawne oświetlenie do jazdy po zmroku, także poza miastem. Posiada czujnik oświetlenia, który w trybie inteligentnym automatycznie ustawia moc światła. Posiada 6 programów pracy, które pozwalają na czas świecenia od 1,5h w mocnym trybie stałym do około 33 godzin w trybie migającym. Optyka lampy rozprasza światło w szerokim spektrum około 270 stopni. 

Tylna lampa jeśli chodzi o moc i optykę również nie odstaje od przedniego modelu - aż 200 lumenów to w przypadku tylnej lampki ogromny zapas mocy. Z tyłu także mamy do dyspozycji inteligentne tryby pracy - także taki przeznaczony do jazdy w dzeń. Lampka podobnie jak przednia posiada wskaźnik rozładowania, a awaryjny tryb low pozwoli na 20 minut jazdy, które powinny pozwolić na awaryjny powrót do domu. 

 
  • RECON HL 1100 (przód)
  • Waga: 107g bez mocowania
  • Kolor: czarny
  • Strumień świetlny: 1100 lumenów
  • Czas działania w trybie: High (1100LM) 1.5 godziny, Middle 3.5 godziny (500LM), Low 7 godzin (275LM), Smart (100LM>275 LM dzień) 36 godzin; (500LM noc) 3.5 godziny, Flash (100 LM) 33 godziny
  • Bateria: 3500mAh
  • Wodoodporność: IPX6
  • Cena: 369 zł
  • RECON TL 200:
  • Waga: 46g z mocowaniem
  • Maksymalny strumień światła: 200 lumenów
  • Czas działania w trybie: High 2.5 godziny (100LM), Low 5 godzin (50LM), High Flash 6 godzin (200LM), Low Flash 25 godzin (10LM), Smart mode day 6 godzin (200LM), Smart mode night 10 godzin (30LM), Low Battery Flash mode 20 minut
  • Bateria: Li-Ion polymer (1000mAh)
  • Wodoodporność: IPX7
  • Certyfikat: ANSI-Standard FL-1
  • Cena 209 zł
giant-bicycles.com gdzie kupić?

 

 

Co na rynku?

Rynkowa oferta oświetlenia rowerowego jest bardzo rozbudowana, w sprzedaży można znaleźć masę produktów różniących się mocą strumienia świetlnego, źródłem zasilania, systemem mocowania oraz jakością wykonania. Wybraliśmy kilka ciekawych modeli oświetlenia, które stanowią dobre przykłady typów lampek rowerowych dostępnych na rynku. 

 

 

 

Lampka przednia ostrzegawcza - bateryjna

Giant RECON HL 100
  • Przednia lampka o minimalnych rozmiarach i bardzo niskiej masie. Mocuje się ją na kierownicy za pomocą elestycznej gumki. Generuje mocne światło i zapewnia, że jesteśmy widoczni dla innych uczestników ruchu. Ładowanie odbywa się przez gniazdo USB. Dostępny jest też jej wariant na tył.

Lampka tylna ostrzegawcza - bateryjna

Moon Merak 
  • Mała lampka ostrzegawcza na tył, którą mocuje się do sztycy. Generuje światło zapewniające nam bezpieczeństwo podczas jazdy po zmroku oraz w warunkach ograniczonej widoczności. Zasilana jest bateriami CR2032.

 

 

Lampka przednia oświetlająca - bateryjna

Mactronic Scream 3.2 600 lm
  • Przednia lampka zasilana bateryjnie i mocowana na kierownicy. Moc strumienia świetlnego 600 lm zapewnia na tyle jasne światło, że śmiało można z nią wykonywać treningi po zmroku w totalnych ciemnościach - w lesie czy po bezdrożach. 

Lampka tylna do jazdy dziennej - bateryjna

Bontrager Flare R City 
  • Tylna lampka Bontargera Flare R City - choć jest mikro rozmiarów - generuje bardzo mocny strumień światła. Jest doskonałym przykładem lampki z funkcjami do jazdy dziennej, oczywiście również z możliwością jazdy po zmorku w słabszym trybie. 

 

 

Lampka przednia zasilana z dynamo

ProX XC-110
  • Podstawowa lampa przednia zasilana z dynamo. Sprawdzi się w rowerach miejskich i trekkingach. Generuje światło o jasności 15 luxów - to wystarcza do nocnej jazdy po mieście. 

Lampka tylna zasilana z dynamo

Axa Blueline Steady
  • Lampa tylna mocowana na bagażniku, zasiilana z dynamo oraz wyposażona w dodatkowy odblaskowy panel. Sprawdzi się idealnie w rowerach miejskich i trekkingowych wyposażonych w bagażniki tylne.