Oświetlenie do roweru w dobrej cenie: jakie wybać?

Przeczytaj, jakie oświetlenie rowerowe wybrać, by być widocznym na rowerze o każdej porze dnia i nocy. Sprawdź nasze zestawienie!

Lampki rowerowe to jeden z podstawowych elementów wyposażenia rowerzysty. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniu oświetlenia rowerowego w przystępnej cenie - bo rynek pełen jest propozycji, które zadbają o naszą widoczność i nie zrujnują portfela.

Oświetlenie rowerowe to istotny element wyposażenia rowerzysty. Pełni ono dwie funkcje. Zapewnia, że my jesteśmy widoczni dla pozostałych uczestników ruchu oraz pozwala doświetlić nam drogę po której poruszamy się po ciemku. Rynek oświetlenia rowerowego, w bardzo ogólnym ujęciu, podzielony jest na 3 typy lamp:

  • przednie ostrzegawcze - czyli takie, które sprawiają, że my jesteśmy widoczni, ale nie doświetlają nam drogi;
  • przednie oświetlające - modele o mocnym strumieniu światła, które oświetlają nam drogę oraz jednocześnie zapewniają, że inni nas widzą;
  • tylne - które pełnią funkcję ostrzegawczą i sprawiają, że jesteśmy widoczni dla innych uczestników ruchu.

Jeśli jeździmy tylko w terenie zabudowanym i po drogach, które są oświetlone, wówczas wystarczy ograniczyć się do posiadania świateł ostrzegawczych. Natomiast w sytuacji, gdy kręcimy na rowerze po trasach na których jest ciemno, musimy wyposażyć się w mocniejszą przednią lampę, która dodatkowo oświetli naszą drogę. Im bardziej sportowa, bądź terenowa jazda, tym mocniejsze światło będzie nam potrzebne. 

Osobną kategorią oświetlenia są modele do jazdy dziennej - produkujące na tyle mocny strumień światła, że jest on dobrze widoczny mimo dużej jasności otoczenia. Wiele modeli posiada funkcje mocnego światła do jazdy za dnia, jednak nie zawsze są one wystarczjąco widoczne. Warto zapalić lampkę przed zakupem i upewnić się, że po prostu mocno razi w trybie dziennym, gdy włączymy ją w jasnym otoczeniu. Dla osób, które dużo poruszają się rowerem po drogach publicznych polecamy wypsoażenie się w takowe - to inwestycja w nasze bezpieczeństwo!

 

 

Obowiązki prawne

W ustawie Prawo o Ruchu Drogowym znajdziemy znowelizowane przepisy dotyczące rowerowego oświetlenia. Lampka przednia może być demontowana, gdy nie ma warunków koniecznych do jej używania (np. mgła, noc, jazda w tunelu). Z tyłu musimy natomiast nadal posiadać czerwone światło odblaskowe i pozycyjne zamontowane na stałe. Nowe rozporządzenie dopuszcza migające oświetlenie przednie, podczas gdy tylne cały czas miało możliwość używania takiego trybu. Nie trzeba jednak dodawać, że mocne i migające oświetlenie przednie może irytująco działać na część kierowców. Trzeba wyważyć też kwestię dobrej widoczności z oślepianiem innych - szczególnie istotne staje się to nocą, gdy posiadamy mocne lampy.

Jeśli chodzi o sam montaż oświetlenia, to zarówno przednie i tylne może znajdować się nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm nad jezdnią. Dotychczasowy przepis ustawiał je na poziomie 35-90cm. Ważne jest jednak, że dotyczy to tzw. oświetlenia uzupełniającego, a nie podstawowych lampek przednich i tylnych. Chodzi np. o czołówki lub mini-lampki przypinane do nogawek, plecaka czy ubioru.

Co ciekawe, ustawodawca dopuszcza stosowanie dowolnej liczby świateł pozycyjnych w rowerze, z czego co najmniej jedno białe lub żółte selektywne widoczne z przodu i co najmniej jedno czerwone widoczne z tyłu (+ odblaskowe). Dopuszczone jest również używanie naklejek lub innych elementów odblaskowych w kołach (szprychy, opony z paskiem).

Oczywistym jest fakt, że wszystkie światła muszą być widoczne w nocy w warunkach dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m (odblaskowe - oświetlone światłami drogowymi innego pojazdu).

 

 

 

 

Lampka tylna

Wybór odpowiedniego oświetlenia tylnego zależy od naszych potrzeb. Jego głównym zadaniem jest sprawić, abyśmy byli dobrze widoczni dla innych. Zaletą nowoczesnych światełek jest szybki montaż, często bez użycia narzędzi - obecnie przeważnie spotkamy stabilne i wygodne mocowania na gumkę. Modele mają najczęściej wbudowane akumulatory ładowane przez kabel lub gniazdo USB. Ich zaletą są kompaktowe rozmiary, mocne światło oraz ekonomiczne używanie energii. Dla jeżdżących po drogach publicznych zarówno za dnia, jak i po zmroku polecamy droższe modele, które mają funkcję światła do jazdy w dzień. Jeżeli szukamy czegoś mniej zaawansowanego, co po prostu pozwoli być widocznym po zmroku to śmiało można poprzestać na prostych lampkach z diodami LED. 

Ważna jest oczywiście moc strumienia świetlnego wyrażana w lumenach. Najczęściej w przypadku lampek tylnych wynosi ona 20-100 lumenów, chociaż nierzadko trafimy na modele o mocniejszych świetle. Oprócz samego natężenia światła warto również zwrócić uwagę na jego rozproszenie. Szczególnie w przypadku lampek tylnych warto zwrócić uwagę na jego rozproszenie boczne, które pozwoli lepiej dostrzec je kierowcom.

Podczas zakupów zwracajmy uwagę na łatowść montażu i demontażu, czas ładowania i pracy na jednym akumulatorze oraz oczywiście na moc i widoczność światła. 

Lampa przednia

Jeśli chodzi o lampki przednie to ich moc waha się w zależności od ceny. Najtańsze i wyposażone w najmniejszą moc będą światła ostrzegawcze. Jeśli jednak chcemy widzieć po czym jedziemy w nocy, musimy spojrzeć w kierunku lamp oświetlających. Najmocniejsze modele o kompaktowych wymiarach, zasilane wbudowanymi akumulatorami, mogą mieć nawet 1300-1500 lumenów mocy. W przypadku modeli, z akumulatorem zewnętrznym (lampa jest połączona kablem z akumulatorem zamocowanym np. do ramy) moc może być wyższa - np. 2000 lm. To rozwiązania, które pozwalają jeździć nawet po górskich szlakach. Ich ceny przekraczają jednak możliwości przeciętnego użytkownika, dlatego warto pomyśleć o tańszych rozwiązaniach, których moc oscylować może w granicach od 150-200 lumenów wzwyż. Wspomiana moc zapewnia, że możemy bezpiecznie przejechać w nocy przez las. Oczywiście mówimy o trybie spokojnej jazdy. Jeśli zamierzamy pędzić 35 km/h przez terenową drogę, to przydałoby się mieć około 800 lm żeby dostatecznie wcześnie dostrzec przeszkody na drodze. Podczas ewentualnych zakupów musimy odpowiedzieć sobie na pytanie do czego potrzebujemy takiej lampki oraz ile będziemy jej używać. Czasami może okazać się, że podstawowe modele są w pełni wystarczające. W naszym poradniku zaproponowaliśmy głównie oświetlenie, które ułatwi poruszanie się po mieście. W górskich warunkach potrzebne są bardzo mocne lampki, które mogą przekroczyć budżet przeznaczony na podstawowy zestaw oświetlenia.

Podczas zakupów sprawdzajmy czas świecenia w poszczególnych trybach oraz jak długo dany model się ładuje. Najczęściej - podobnie jak w przypadku lampek tylnych - uzupełnianie energii odbywa się przez kabel USB. W przypadku mniejszych i lżejszych lampek, które mają niższą moc, polecamy wybierać warianty mocowane na gumce - to bardzo wygodne i szybkie rozwiązanie. Jeśli jednak lampa waży dużo i jest większa, konieczne będzie mocowanie skręcane - tylko takie zapewni dobrą stabilność i będzie zapobiegało jej opadaniu. Poza tym pamiętajmy o prawidłowym ustawieniu snopu światła - jeśli będzie padał zbyt do góry, może oślepiać innych uczestników ruchu. 

 

 

 

 

Co na rynku?

W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy setki modeli, z których każdy charakteryzuje się odmiennymi cechami jakościowymi i ceną. Wybraliśmy kilka ciekawych wersji lampek, które naszym zdaniem warto wziąć pod uwagę przy wyborze. Przedział cenowy dla jednej lampki jaki ustaliliśmy to 300 zł.

 

Spis treści

  • Lampki przednie przentujemy na stronach: 2, 3, 4
  • Lampki tylne znajdziecie na stronach: 5, 6, 7

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły