Lampki Bontrager Ion 100 R i Flare R City

Sprawdzamy kieszonkowe lampki Bontrager Ion 100 R i Flare R City

Drukuj

Marki Trek i Bontrager na każdym kroku podkreślają, że o odpowiednią widoczność na drogach dbać trzeba nie tylko w nocy, ale i w dzień. Pod lupę wzięliśmy tym razem kieszonkowe lampki Ion 100 R oraz Flare R City, które w swoich małych obudowach skrywają m.in. funkcje dzienne.

O światłach rowerowych zwykło się pisać w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy dzień niebezpiecznie się skraca i sam w sobie jest dość mroczny. Z tego powodu część z Was może się dziwić, że temat oświetlenia podnosimy ponownie na starcie wiosny i rowerowego sezonu. Powrót do tematyki widoczności rowerzystów sprowokowały jednak dwie lampki Bontragera, które służyć mają nam zarówno w nocy, jak i podczas dnia.

Osoby czytające nas regularnie z pewnością wiedzą, o co chodzi - marki Trek i Bontrager od dawna starają się nas uświadomić, że o widoczność (na szosach) warto dbać nie tylko w nocy. Niejednokrotnie pisaliśmy już o flagowych lampkach Bontragera, posiadających funkcje dzienne, a ostatnio nawet, opierając się na danych dostarczonych przez amerykańską firmę, zebraliśmy wszystkie praktyki poprawiające naszą widoczność w jednym tekscie: Jak być widocznym na szosach? Zainteresowanych odsyłamy do archiwalnych tekstów, natomiast tutaj skupimy się na dwóch konkretnych lampkach - kompaktowych i bliźniaczych modelach Ion 100 R (lampka przednia) oraz Flare R City (lampka tylna).

 

 
 

 

 

Może Cię zainteresować:

 

Kieszonkowe bliźniaki

Aby nie mieszać zacznijmy od tego, co obie lampki łączy - po pierwsze wyglądają one praktycznie identycznie. Lampki zostały zamknięte z obudowach przypominających sześcian (o krawędziach mierzących zaledwie około 2,8 cm) - są miniaturowe, bez problemu mieszczą się w "świetle" sztycy czy kierownicy, nie mówiąc już o... kieszeni kurtki czy plecaka. Lampki różni oczywiście kolor światła, które w obu wypadkach generowane jest przez jedną diodę CREE (różna jest ich moc, o czym poniżej). Oba modele ładowane są przez port USB. Wspólne jest też mocowanie - w zestawie dostajemy gumową opaskę w której zainstalowane zostało mocowanie Quick Connect, zapewniające szybki i wygodny montaż oraz pewne trzymanie (przednia lampka kompatyblina jest też z autorskim mocowaniem Bontragera Blendr, dzięki czemu zamontować można ją także na kasku). Tak proste rozwiązanie jest uniwersalne, dopasujemy go do wielu rur roweru o różnych średnicach.

Warto dodać, że zarówno przedni, jak i tylny model ostrzegają nas, kiedy poziom baterii zbliża się do niebezpiecznie niskiego poziomu: o problemie informuje nas dioda przy włączniku, która zaczyna świecić poniżej 25%. Kiedy poziom akumulatora zejdzie poniżej 5% automatycznie uruchamiany jest tryb awaryjny (migotanie), który działać będzie jeszcze przez godzinę - tak, abyśmy mieli szansę bezpiecznie wrócić do domu.

 

 
 

 

Wspólne dla obu lampek jest przeznaczenie - Bontrager tak kompaktowe modele zaprojektował z jasnym przesłaniem - sprzęt ten służyć ma przede wszystkim w mieście, ma zwracać na nas uwagę kierowców i w ten sposób dbać o nasze bezpieczeństwo. Trudno w przypadku tak kompaktowych modeli mówić o kompleksowym doświetleniu drogi w zupełnych ciemnościach. 

 

 
 

 

Ion 100 R

Czas na szczegóły - przednia lampka Ion 100 R posiada 5 programów: 3 stałe oraz 2 migające. Maksymalna moc świecenia to w tym wypadku 100 lumenów - osiąganych w programie stałym High (Medium = 50 lumenów, a Low = 5 lumenów) oraz w dwóch programach pulsujących. W tym miejscu dochodzimy do zasadniczej kwestii lampek Bontragera - pulsujący oznacza w tym wypadku nieregularne rozbłyski, które mocno skupioną wiązką światła mają przyciągnąć maksymalnie uwagę innych uczestników ruchu. Na chłopski rozum jest to strzał w dziesiątkę - coś, co świeci w sposób zmienny z natury przyciąga uwagę mocniej niż coś monotonnego (ma to szczególnie duże znaczenie w mieście, gdzie zewsząd jesteśmy atakowani różnymi świetlnymi reklamami, neonami, itd.). W tym miejscu warto dodać, że aby takowe pulsowanie było skuteczne, optyka lampki musi być naprawdę na wysokim poziomie - a to w przypadku Bontragera jest niepodważale.

 

 

 

Co ciekawe na początku obcowania z modelem Ion 100 R można odnieść wrażenie, że lampka posiada 4 programy. Dlaczego więc Bontrager donosi o liczbie 5? Otóż dlatego, że w obu lampkach ukryty został czujnik światła, który automatycznie dobiera program migania do dnia lub nocy. Realny czas pracy w poszczególnych programach mniej więcej zgadza się z oficjalnymi doniesieniami Bontragera i tak na przykład w programie stałym High lampka pracuje maksymalnie 1,5 h (nie jest to dużo, ale trzeba wziąć pod uwagę rozmiary), a w programach migających nocnym i dziennym kolejno 7 godzin i 5 godzin (krócej w dzień? a no tak... bo trzeba "przekrzyczeć" światło dzienne).

 

 

 

Z użytkowania lampki przedniej wykluwają się dwa wiodące wnioski - po pierwsze to o wiele więcej niż zwykła lampka pozycyjna, jest super widoczna nawet w gąszczu miejskich świateł, zarówno w dzień jak i w nocy. Mówiąc prosto: skutecznie absorbuje uwagę otoczenia. Drugi wniosek: pomimo wzorowej jakości optyki 100 lumenów to za mało, by traktować model Ion 100 R jako autonomiczny sposób na doświetlenie drogi w zupełnych ciemnościach. 100 lumenów poradzi sobie z doświetleniem szosy w mieście, ale już w całkowitych ciemnościach trudno mówić o komfortowym jeżdżeniu w szybkim tempie. Oczywiście lepsze to niż nic, ale aby komfortowo jeździć w ciemnościach potrzeba nam więcej mocy.

 

 

 

 
 

 

Flare R City

Model tylny, będący tak naprawdę kompaktową odmianą pierwszej lampki na rynku do zastosowań w nocy i podczas dnia - mowa o Flare R, posiada moc maksymalną 35 lumenów i 4 programy pracy: 2 stałe oraz 2 pulsujące, które działają dokładnie na tej samej zasadzie, jak model przedni - zwracają na siebie uwagę nieregularnymi rozbłyskami o bardzo mocnym skupieniu. 

 

 
 

 

Czas pracy na poszczególnych programach, z racji na mniejszą moc lampki, jest znacznie dłuższy niż w przypadku światła przedniego: od 16 godzin w trybie migania nocnego do 3 godzin stosowania światła stałego z maksymalną mocą. 

 

 

 

Jak działa w praktyce? Coż... musielibyśmy tak naprawdę w sporej części powtórzyć akapit traktujący o lampce Ion - tylna kieszonkowa lampka Bontragera również absorbuje uwagę otoczenia (chociaż nie robi tego z takim impetem jak pełnowymiarowa Flare R, która jest naszym ulubieńcem) i zdecydowanie wywiązuje się ze swojej funkcji w mieście. Jak donosi Bontrager światło kompaktowej Flare R City widoczne jest już z 400 m (dla porównania Flare R o mocy 65 lumenów to 2 km!). 

Co ciekawe automatyczny czujnik światła w przypadku Flare R City działa nie tylko w przypadku programów pulsujących, ale i stałych.

 

 

 

Reasumując

Kieszonkowe lampki Bontragera to zdecydowanie produkt na wysokim poziomie, o czym przypomina nam spora cena. Modele takie jak Ion 100 R oraz Flare R City maksymalnie usatysfakcjonują osoby, które chcą zadbać o swoją widoczność bez względu na porę - w testowanych modelach, poza solidnym poziomem wykonania, należy podkreślić ilość funkcji, jakie zostały zamknięte w tak małej obudowie: przede wszystkim chodzi o funkcje światła dziennego, które przez nieregularne rozbłyski i dobrą optykę lampek z natarczywością telemarketera przypominają o naszej obecności na szosach.

 

Specyfikacja

Bontrager Ion 100 R / Flare R City
  • Ceny: 345 zł (zestaw), Ion 100 R (175 zł), Flare R City (175 zł)
  • Ion 100 R:
  • Optyka kierująca odpowiednio wiązkę światła zapewnia szeroki i mocny snop światła
  • Wbudowany czujnik światła z autoregulacją jasności w trybie migania
  • 100 lumenów 
  • dioda LED CREE
  • 100 lm – 1,5 godz. 50 lm – 3 godz., 5 lm – 15 godz., tryb migotania nocny – 8 godz., tryb migotania dzienny – 10 godz.
  • W zestawie mocowanie Quick Connect i kabel do ładowania micro USB
  • Kompatybilne z Blendr, dostępne z bezpiecznym mocowaniem do kierownicy
  • Flare R City:
  • 35 lumenów oznacza widoczność na odległość 400m w dzień oraz w nocy
  • Szeroki kąt widoczności opracowany z myślą o jeździe w mieście
  • Dwa dzienne tryby widoczności i dwa tryby nocne
  • Tryb dzienny migotania 35 lm – 8 godz., tryb nocny migotania 35 lm – 16 godz., tryb dzienny stały 20 lm – 3 godz., tryb nocny stały 2 lm – 20 godz.
  • Wbudowany czujnik światła do automatycznego sterowania jasnością
  • Tryb oszczędzania akumulatora przy 5-procentowym naładowaniu gwarantuje bezpieczny powrót do domu
  • Mocowanie Quick Connect można ustawić w 16 pozycjach, aby idealnie dopasować ułożenie siodełka
  • W zestawie mocowanie Quick Connect i kabel do ładowania micro USB

Oświetlenie Bontrager ION 100 R Flare R City

 

Dystrybutor: trekbikes.com

Fot. Szymon Wołdziński