Jakie nocne oświetlenie do roweru wybrać?

Podpowiadamy, jakie lampki rowerowe wybrać do jazdy w nocy?

Szymon Wołdziński

Jazda rowerem po zmroku wymaga mocnego oświetlenia, które pełni dwojaką rolę - po pierwsze zapewnia nam widoczność, ale jednocześnie sprawia, że my też jesteśmy widoczni dla innych. Podpowiadamy, jakie modele lampek rowerowych nadają do jazdy w nocy.

Jazdę rowerem po zmroku można podzielić na trzy osobne typy aktywności. Pierwsza z nich to przejazdy po mieście lub mniejszych miejscowościach, odbywające wyłącznie drogami i ścieżkami rowerowymi, które mają oświetlenie drogowe. Na nich nie wymagane jest nic poza rowerowym oświetleniem ostrzegawczym, czyli małymi lampkami, które sprawiają, że inni widzą nas, natomiast nie pełnią one żadnej roli oświetlającej. Po prostu dzięki obecności lamp przy jezdni nie mamy potrzeby dodatkowego oświetlania sobie drogi. To jednak rzadki przypadek, bo nawet w miastach czasem mamy chęć skrócić sobie trasę przez park, czy pole i wówczas - mając takie małe lampki rowerowe - nie możemy sobie na to zbytnio pozwolić. 

 

 

 

Zobacz również:

 

Prawdziwa nocna jazda zaczyna się poza terenem zabudowanym, tam gdzie nie ma żadnego dodatkowego źródła światła, a my jesteśmy zdani na siebie i posiadane lampki rowerowe. W jeździe poza oświetlonymi obszarami wyróżnić można dwa pozostałe ,,typy jazdy po zmroku”. Pierwszym z nich jest nocna jazda po szosie, gdzie nie potrzebujemy, a nawet nie możemy mieć zbyt mocnego oświetlenia. Po pierwsze na drogach, szczególnie z namalowanymi pasami i elementami odblaskowymi, widoczność po zmroku jest całkiem dobra, ale przede wszystkim zbyt mocny zestaw lampek rowerowych będzie oślepiał kierowców, a to już zwyczajnie niebezpieczne. Drugi typ jazdy nocą to rowerowe eskapady w teren, które wymagają mocnego reflektora z przodu, a w przypadku jazdy MTB nawet dwóch lampek rowerowych - jednej na kierownicę, a drugiej na kask. 

Nocna jazda w mieście

 
 

 

Jak już wspominaliśmy, jazda na obszarach, które mają przydrożne oświetlenie nie stawia przed oświetleniem rowerowym żadnych większych wymagań. Na wyposażeniu rowerzysty muszą być jakiekolwiek lampki, które zagwarantują, że będziecie dobrze widoczni. W tym miejscu odradzamy lampki ze sklepu ,,wszystko po 5 zł”, ale podstawowe modele pochodzące od uznanych na rynku producentów oświetlenia rowerowego absolutnie wystarczą. Warto zwrócić uwagę na sposób montażu (musi pasować do naszego roweru), ładowania oraz na obecność co najmniej dwóch trybów świecenia (stałego i migającego). W mieście to wystarczy. Jeżeli jednak wiemy, że co jakiś czas potrzebujemy pokonać krótkie, kilkuminutowe odcinki w ciemnościach - np. wspomniany park, czy nadrzeczny wał - wtedy jako przednią lampkę można wybrać model, który jest w stanie oświetlić nam ścieżkę. Mowa o lampkach o mocy strumienia świetlnego rzędu 150-200 lumenów. Nie będą drogie w zakupie, a do spokojnych przejazdów po zmroku wystarczą. Rowery miejskie i trekkingowe, które mają fabrycznie zamontowane oświetlenie zasilane z wbudowanej w piastę prądnicy zwykle mają zestaw lamp, które spełnia powyższe kryteria. Około 200 lumenów z przodu oraz dobrą widoczność z tyłu.

Nocne oświetlenie do roweru szosowego

 
 

 

Do jazdy na szosach oraz ubitych szutrówkach, czyli tam, gdzie mamy dobrą widoczność i stosunkowo łatwy teren, a przede wszystkim pewność, że nie spotka nas żadna większa niespodzianka (poza dziurami w jezdni) oświetlenie musi spełnić 3 kryteria. Ma zapewnić, że my będziemy dobrze widoczni dla innych pojazdów, musi oświetlić nam drogę oraz nie może oślepiać kierowców

Na tył potrzebujemy oświetlenia, które dysponuje mocnym strumieniem czerwonego światła, ale na pewno nie może być to lampa do jazdy dziennej (z włączonym najmocniejszym trybem), bo takowa lampka będzie oświetlała innych. Polecamy modele mocowane na sztycę za pomocą elastycznych gumowych opasek. Najlepiej produkowane przez renomowanych producentów. Warto zwrócić uwagę na ich akumulatory oraz ładowanie. Przeważnie będą wbudowane na stałe i ładowane za pomocą kabla USB. To wygodne rozwiązanie. Przypilnujmy jedynie, aby czas świecenia na jednym ładowaniu był dla nas wystarczający, choć w przypadku tylnych lamp pobór prądu nie jest duży i nie powinno być z tym problemu. Dobre lampki są odporne na zachlapanie, ale zawsze upewnijmy się, że spełniają normę IPX7.

Z kolei na przód kluczowe będzie wybranie lampki o adekwatnej do szosowych potrzeb mocy i właściwe jej ustawienie. Wybierając oświetlenie do roweru, które produkuje między 400 a 600 lumenów będziemy mieli spokój o dobrą widoczność drogi. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, aby w łatwy sposób przełączało się lampkę między trybami świecenia. Często będziemy chcieli przygasić światło w słabszy tryb, gdy będzie nadjeżdżało sporo aut z naprzeciwka, podczas gdy na odcinkach bardziej pustych będziemy preferować mocniejsze światło. Druga sprawa to stabilne mocowanie i dobre ustawienie lampki. Zwróćmy uwagę, aby światło było przykręcane, bądź zapinane na sztywno. Potrzebny nam system mocowania, który nie poddaje się wibracjom pochodzącym od drogi. Stabilne trzymanie się na swoim miejscu jest bardzo istotne, gdyż nie będzie powodowało drgania światła, ani tym bardziej zmiany jego położenia w trakcie jazdy. Musimy je ustawiać nieco do dołu, aby nie razić innych użytkowników drogi tak, jak czynią to ,,długie światła” samochodów. Na koniec warto sprawdzić wodoodporność oraz czas pracy na jednym ładowaniu. Jeśli chcemy jeździć np. 3 godziny, warto zostawić sobie jakiś margines. Czyli - w tym przypadku - kupić lampkę, która w trybie 600 lumenów będzie w stanie pracować 3,5 - 4 godziny. 

Nocne oświetlenie do roweru terenowego (MTB / Gravel)

 

 

Ostra nocna jazda w terenie wymaga bardzo mocnego oświetlenia rowerowego. Oczywiście mowa o przodzie, na tył w zasadzie wystarczy nam dowolna lampka, która zapewni widoczność na ,, publicznych dojazdówkach” pomiędzy naszymi terenowymi ścieżkami. 

Aby dało się bezpiecznie zaszaleć po lasach, na krętych i wymagających ścieżkach oraz móc śmiało jeździć przy większych prędkościach trzeba szukać oświetlenia rowerowego o mocy 1000 lumenów i więcej. Taka jedna lampka na kierownicy to absolutne minimum do jazdy po łatwych leśnych drogach - powiedzmy takich adekwatnych na rower szutrowy. Natomiast do typowo ścieżkowej jazdy na MTB oprócz lampki na kierownicy trzeba mieć też drugą na kasku. Zestaw dwóch mocnych lamp pozwala widzieć po czym jedziemy (lampka na kierownicy), ale również skanować teren przed nami w poszukiwaniu ścieżki czy linii przejazdu, na którą trafimy za moment (lampa na kasku). Idealnie, jeśli zestaw tych dwóch lamp pozwoli nam na jednoczesne skupienie światła mocno w dal oraz dobre doświetlenie tego, co znajduje się po bokach. Jeśli jedna lampa będzie miała strumień rzucający światło mocno do przodu, a druga nieco bardziej go rozpraszała ku bokom, to będziemy dobrze widzieli przeszkody ze znacznym wyprzedzeniem, ale jednocześnie będziemy znali opcje zmian linii przejazdu, na te znajdujące się nieco po naszych bokach. 

 
 

 

To ciężkie lampy, stąd bardzo ważne, aby wnikliwie skontrolować jakość ich mocowań do kierownicy. Muszą się trzymać pewnie i być gotowe na duże wstrząsy. Przy stabilnym mocowaniu, o masę lampy na kierownicy nie trzeba się martwić, natomiast warto zadbać o zakupienie jak najlżejszej lampki na kask. Jej masa może powodować jego przesuwanie się na głowie, co bywa irytujące. Oczywiście modele muszą być odporne na wodę i zwykle są, dobre lampy rowerowe spełniają normę IPX7. Najbardziej istotną kwestią jest zasilanie - mocne oświetlenie jest prądożerne. Może się więc okazać, że na długie jazdy jedyną opcją będzie model na kierownicę, który ma akumulator zewnętrzny (zwykle odpowiednie w teren modele mają bliżej 2000 lumenów i duże akumulatory przypinane do ramy), a na kask mocna lampka, która wytrzyma około 2 godzin ciągłej pracy - pamiętajmy, że tam bateria może być mniejsza, bo na podjazdy możemy ją spokojnie wyłączać. 

Źródło zasilania

Większość osób, które sięgną po mocne oświetlenie na szosę lub MTB wybierze modele zasilane bateryjnie, zwykle będą to wbudowane akumulatory ładowane kablem USB. Zaletą takich lampek jest szybki montaż i demontaż, a przede wszystkim możliwość założenia ich do dowolnego roweru. Pozostałe dwa typy oświetlenia rowerowego są zasilane z dynamo (prądnicy w piaście) oraz z akumulatora roweru elektrycznego. Takie zwykle używane jest w rowerach miejskich i trekkingowych oraz elektrycznych rowerach górskich typu SUV. Podczas zakupu należy zwrócić uwagę, co jest możliwe do zamontowania w naszym rowerze. 

 

Polecane przez redakcję

 

EYEN Streak 1000

EYEN jest marką w której szeregach znajdziemy przede wszystkim przystępne cenowo akcesoria rowerowe - nie mogło zabraknąć wśród nich oświetlenia. Model Streak 1000 wpadł w nasze oko przede wszystkim za sprawą stosunku ceny do oferowanej mocy - mamy tu do dyspozycji aż 1000 lumenów, które spokojnie pozwolą doświetlić linię przejazdu nawet w najciemniejszym lesie. Drugim z atutów modelu jest potężny akumulator 5000 mAh, który ładujemy przez USB - natomiast ciekawostką jest, że akumulator Streaka może pełnić też rolę powerbanka, w którego funkcji możemy korzystać równocześnie podczas działania lampki. Do naszej dyspozycji w lampce EYENA mamy ulokowany na górze wskaźnik naładowania baterii i aż 8 programów pracy - od stałego trybu o maksymalnej mocy (na którym możemy liczyć na około 1,5h ciągłej pracy), aż do funkcji migających (także trybów dziennych) - w najbardziej oszczędnych trybach Streak 1000 pracować może około 100 godzin. Ciekawostek w tej lampie jest więcej - w zestawie dostajemy nie tylko standardowy uchwyt montażowy z gumową obejmą, ale i uchwyt wielofunkcyjny - za pomocą którego zamontujemy jednocześnie lampkę i urządzenie Garmina lub kamerkę sportową. 

Przy stosowaniu tak mocnych lamp przednich pamiętajcie o ich odpowiednim ustawieniu - niech nie oślepiają innych uczestników ruchu!

  • Cena 299 zł
  • Moc maksymalna: 1000 lumenów
  • Tryby świecenia i czas pracy w godzinach: Power Boost (1:25), High (2:15), Medium (3:45), Low (10:15), Day Flash (20:00), Pulse (20:00), Flash (100:00), Ultra Low (102:00)
  • Źródło światła: 2x dioda 
  • Materiał obudowy: aluminium 
  • Wskaźnik poziomu naładowania baterii
  • Wskaźnik pozostałego czasu świecenia
  • Dodatkowe funkcje: power bank, możliwość obsługiwania pilotem (dostępny osobno)
  • Poziom wodoszczelności: IPX4
  • Ładowanie: port USB
  • Możliwość stosowania w ciągu nocy i dnia
  • W komplecie:
  • Uchwyt – możliwość montażu liczników i komputerów GPS Garmin i urządzeń w standardzie GoPro (m.in. lampki Eyen Streak 1000 i kamerek sportowych)
  • Pasek szybkiego montażu
  • Pierścienie redukcyjne
  • Uchwyt GoPro do zamocowania w lampce
  • Kabel USB
  • 2 klucze imbusowe
Dystrybucja: centrumrowerowe.pl

 

 

CO OFERUJE RYNEK? 

Oferta oświetlenia rowerowego na rynku jest bardzo duża, na kolejnej stronie przygotowaliśmy przegląd przykładowych modeli, które są reprezentantami poszczególnych typów nocnego oświetlenia do roweru.

 

(czytaj dalej)
comments powered by Disqus

Podobne artykuły