Spis treści:
Niemcy ostatnimi czasy mogą być wyjątkowo dumni ze swojej branży rowerowej. Kolejne marki zza Odry dołączają do rywalizacji na najwyższym, światowym poziomie, a niezależnie od tego jak byśmy nie ustawili kryteriów, to w topowej 10 światowych producentów rowerowych obowiązkowo znajdzie się przynajmniej kilka firm od naszych zachodnich sąsiadów. Stevens nie ukrywa swoich związków z Hamurgiem, podkreślając, iż takie, a nie inne (Hansa!) pochodzenie wymaga z jednej strony twardego stąpania po ziemii, jak i niejako z automatu obliguje do sięgania ambicjami i aspiracjami daleko za horyzont. Firma podkreśla, iż projektowanie jak i montaż rowerów mają miejsce właśnie w Hamburgu, co od ponad 27 lat gwarantuje wysoką jakość produktów.
Stoiska Stevens cieszyły się ogromną popularnościa podczas nie tak odległych targów Eurobike. Marka staje się także coraz popularniejsza w Polsce, jednak nie jest to jeszcze poziom, na który zapracowano już w Niemczech.
Zobacz też:
W aktualnej kolekcji Stevensa odnajdziemy rowery ze wszystkich najbardziej inspirujących i popularnych kategorii. Kolejne modele rowerów przełajowych, szosowych, a także górskich i e-bike'ów zdobywają także kolejne nagrody najbardziej opiniotwórczych rowerowych mediów. Wszystko za sprawą innowacyjności oraz dużego nacisku na bardzo dopracowane projekty.
Rowery szosowe i przełajowe
Mathieu van der Poel - to nazwisko zna każdy, dla kogo właściwy sezon kolarski zaczyna sie dopiero wtedy, kiedy ziemia rozmięka od jesiennych deszczy. Jeden z najmocniejszych zawodników elity kolarstwa przełajowego jest mocno związany z niemiecką marką, zapewniając odpowiedni feedback dla inżynierów przygotowujących kolejne propozycje rowerów Stevens.
Oddając honory przełajowemu mistrzowi wyjątkowo zaczniemy przegląd ciekawych modeli Stevens właśnie od rowerów przełajowych. W ofercie na rok 2018 jest kilka ciekawych nowości. Model Super Prestige to nowa propozycja do ścigania się na najwyższym poziomie. Frameset tego pogromcy błota waży zaledwie 1400 gramów. Rower zapewnia pełną kompatybilność z elektonicznym systemem zmiany biegów Shimano Di2, a za perfekcyjne osiągi i duży komfort jazdy odpowiadają takie rozwiązania jak taperowana rura sterowa, oraz, co ciekawe, także taperowana podsiodłówka znacząco poprawiająca poziom pochłaniania wibracji. Lepsze pokonywanie przeszkód gwarantuje agresywny (jak na rower przełajowy) kąt główki, który w najmniejszych rozmiarach osiąga wartość 70,5 stopnia.
Super Prestige dostępny jest w dwóch konfiguracjach - topowej, z elektroniczną zmianą biegów Shimano Ultegra Di2, oraz tańszej z mechaniczną Ultegrą. W obydwóch przypadkach możemy liczyć na hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano oraz bardzo lekkie koła DT Swiss Spline C1800.
Zmiany pojawiają się także w bardziej przystępnych cenowo modelach Gavere i Tabor wyposażonych w aluminiowe ramy. Stevens zdecydowanie dostrzega potencjał, jaki stanowią rowery gravel i to właśnie do tego trendu mają nawiązywać te modele. Zmiany objęły przede wszystkim montaż szerszych opon - na pokładzie obydwóch modeli znajdziemy szybkie Schwalbe G-One o szerokości aż 40 mm, idealne do pokonywania kolejnych szutrowych kilometrów. Do tego m.in. mechaniczne hamulce tarczowe TRP Spyre C i napęd Shimano - Tiagra oraz 105. Rowery te dalej zachowują swoje przełajowe właściwości - głównie za sprawą geometrii, która pozostaje bez zmian i dalej charakteryzuje się typowo cyclocrossową zwrotnością i zwinnością.
Nowością szosową są modele Comet oraz Comet Disc. Poza wieloma rozwiązaniami charakterystycznymi dla nowych topowych modeli szosowych obydwa rowery wyróżnia coś wyjątkowo rzadko spotykanego - pomimo ultralekkiej ramy (poniżej 900 gramów dla wersji z hamulcami tarczowymi, 800 dla hamulców tradycyjnych) rowery te zaprojektowano tak, aby radziły sobie spokojnie z obciążeniem do 115 kg. Super szybki, wyścigowy rower dla NORMALNEGO człowieka - to coś naprawdę niecodziennego. Rower w konfiguracji z hamulcami tarczowymi wyposażono w napęd SRAM Red eTap, wersja z tradycyjnymi dual pivot ma na pokładzie nową grupę Dura Ace. Do tego koła Mavic Ksyrium Pro Carbon SL Disc lub DT Swiss PRC 1400 Spline 35. Kompletna waga roweru w wersji Disc to rewelacyjne 7 kg, tradycyjny waży jeszcze mniej - odpowiednio 6.5 kg.
Nowością jest także topowa maszyna dla fanów triathlonu, model Volt. Warto podkreślić, iż jest on dostępny (tak jak i modele Comet) w opcji w której można pokusić sie o pełną konfigurację roweru według własnych preferencji.
Rowery górskie
Nowości w ofercie Stevens jeśli chodzi o rowery górskie to przede wszystkim zmiany w lini Sonora, czyli szybkich karbonowych hardtaili. Najwięszą rewolucją jest zdecydowanie dodanie możliwości napędów 1 x 12 do tańszych specyfikacji, jak np Sonora Gx, gdzie za zmianę biegów odpowiada grupa Gx Eagle. Do tego widelec Rock Shox Recon Gold oraz lekkie koła DT Swiss w rozmiarze 29 cali, z piastami Boost (najmniejszy rozmiar ramy wyposażono w koła 27.5).
W przypadku firmy z Niemiec nie sposób nie wspomnieć o ofercie e - bike'ów, w końcu rowery te u naszych zachodnich sąsiadów stanowią już ponad 15% rynku. Stevens ma tu ciekawą politykę, bo np modele z pełnym zawieszeniem enduro i all mountain posiadają swoje odpowiedniki z silnikiem elektrycznym.
Model E - Sledge + ES to elektryczna wariacja na temat endurowego Sledge'a. Na pokładzie min. zawieszenie Fox w wariancie przystosowanym do e - bike (większa waga roweru), elektroniczna grupa napędowa Shimano XT Di2 zintegrowana z jednostką centralna napędu Shimano STEPS. Model E-Sledge + wyposażono w mechaniczną grupę napędową Shimano XT.
Nowością jest model E-Pordoi oferujący 140 mm skoku oraz napęd Bosch. Na pokładzie min. amortyzator przedni Fox 34, damper Rock Shox i napęd łączący elementy grup Shimano XT oraz SLX.
Stevens jak na markę z kraju, w którym codzienna rowerowa komunikacja jest wyjątkowo modna, nie mógł też pominąć w swoich nowościach ciekawego roweru komunikacyjnego. Propozycją w tym segmencie jest Super Flight, szybki miejski sztywniak napędzany przekładnią z bezgłośnym (i praktycznie bezobsługowym) paskiem Gates'a.
Strona producenta: www.stevensbikes.de