Jak zacząć trening z pomiarem mocy?

Podstawy treningu z pomiarem mocy: dlaczego warto? co na rynku?

Od kliku lat pomiar mocy stał się podstawowym narzędziem treningowym wśród zawodowców i ambitnych amatorów. Między innymi z tego powodu postanowiliśmy stworzyć serię artykułów, w którym krok po kroku przedstawimy, co jest potrzebne, aby rozpocząć trening z mocą.

Pomiar mocy przestał już być dobrem ekskluzywnym, a w przypadku wielu kolarzy wyjazd na szosę bez odpowiedniego miernika nie mieści się w kategoriach prawdziwego treningu. Coraz więcej osób chce rozpocząć swoją drogę ku zwiększeniu parametrów wysiłkowych i zdają sobie sprawę, że dobrze ułożony plan treningowy i zaplanowanie obciążeń jest do tego jedynym kluczem. W przypadku zawodowców wydaję się oczywiste, że każdy najmniejszy szczegół treningu ma znaczenie. W ostatnich latach jednak nawet pracujący na etacie amatorzy coraz bardziej zdają sobie sprawę z „marginal gains”, jakie mogą uzyskać dzięki treningu z mocą. W artykule rozpoczynającym serię tekstów o treningu z mocą rozważamy korzyści płynące z monitorowania mocy oraz bierzemy pod lupę szeroką gamę mierników.

Zalety treningu z mocą

 

 

Dokładne rozplanowanie każdej jednostki treningowej

Dzięki pomiarowi mocy każda jednostka może być dokładnie zaplanowana, co pozwala na pełne i maksymalnie efektywne wykorzystanie czasu treningu. Podczas interwału będziesz umiał utrzymać stałe tempo przez cały czas jego trwania, co pozytywnie się przełoży na czas spędzony w zakładanej strefie treningowej.

Możliwość dokładnej analizy obciążeń treningowych

Każdy dzień treningowy to inna dawka obciążeń w postaci objętości i intensywności. Bieżąca analiza zmęczenia na podstawie odpowiednich wskaźników pomoże nam uniknąć przetrenowania. W mierzalny i obiektywny sposób będziemy mogli skwantyfikować obciążenia. Oczywiście taka analiza powinna iść w parze z subiektywnymi odczuciami zawodnika. Dodatkowo wspólnie z naszym trenerem lub sami, jeżeli mamy odpowiednie doświadczenie, możemy dokładnie ułożyć plan i obciążenia treningowe na cały sezon.

 

Pozostałe artykuły z tej serii:

 

Bieżąca analiza postępów

"Każdy trening to test a każdy test to trening" - cytat, który często przewija się wśród maniaków treningu z pomiarem mocy oddaje w całości przesłanie tego akapitu. Podczas każdej jazdy treningowej jesteśmy w stanie ocenić nasz progres. Test mocy np. 20-minutowej jest świetnym miernikiem naszej wydolności. Możemy wykonywać go za darmo i tak często jak tylko potrzebujemy. Posłuży on do oceny naszych postępów i progu FTP (functional treshold power), którego znajomość jest niezbędna, aby oszacować swoje obciążenia treningowe.

Identyfikacja słabych i mocnych stron

Wydaje się oczywiste, że każdy ma inne predyspozcyje. Niektóre osoby nigdy nie zostaną wybitnym sprinterem, a samo miejsce narodzin w dalekiej Kolumbii i codzienne pokonywanie górskich przełęczy nie zrobi z Ciebie drugiego Nairo Quintany. W przypadku zawodowców, którzy znają swoje atuty i słabości nie jest to istotna kwestia, lecz dla amatora rozpoczynającego poważne treningi sprawa wygląda inaczej. Każdy organizm ma pewne predyspozycje np. do szybkiego finiszu lub zdolności typowo wytrzymałościowe, przydatne do jazdy na czas i w górach. Osoba zaczynająca trening i nie znająca swoich możliwości, dzięki pomiarowi mocy będzie mogła podczas jednego treningu dowiedzieć się o swoich słabych i mocnych stronach. Dzięki temu zyska wiedzę nad czym musi solidnie popracować, aby utrzymać się w peletonie albo gdzie szukać swojej szany na wygraną-płaski finisz, czy szczyt górskiej przełęczy.

Możliwość korzystania z nowinek treningowych

Rozwój treningu w kolarstwie opiera się obecnie na wykorzystaniu pomiaru mocy jako głównego narzędzie treningowego. Jego posiadanie umożliwi Ci korzystanie z ciekawych jednostek treningowych i wykorzystanie najnowszych badań w swoich treningach.

 

 

Wykorzystanie mocy do zaplanowania tempa wyścigowego

Odpowiednie tempo podczas czasówki decyduje o zwycięstwie w przypadku zawodników o takich samych parametrach przy założeniu, że jadą na takich samych rowerach, mają takie same parametry wydolnościowe i aerodynamiczne. Będziesz wiedział, jak mocno musisz jechać, aby nie zapłacić za zbyt mocny start w drugiej fazie czasówki. Pomiar mocy na wyścigu ze startu wspólnego pomoże Ci także np. przy nadawaniu tempa w ucieczce, czy jazdy własnym tempem na ciężkim górskim wyścigu.

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły