Spis treści:
Rower trekkingowy to jeden z najbardziej uniwersalnych typów jednośladów na rynku. Na pewno nie najszybszy i dość ciężki, ale jednocześnie gotowy sprostać wielu zadaniom. Przede wszystkim mamy tutaj wygodną pozycję, która wprawdzie nie jest aż tak zrelaksowana, jak na typowym rowerze miejskim, ale wciąż należy zaliczać ją do kategorii bardzo wygodnych. Do tego trekking dobrze czuje się na różnego typu nawierzchniach - będzie dobry na asfalty, szutry, leśne dukty i miejski ścieżki. Wreszcie jest to rower, który wyjeżdża ze sklepu wyposażony w całą listę użytecznych dodatków. Standardem są tu błotniki, bagażniki, nóżka, oświetlenie, często do tego dochodzi jeszcze dzwonek, czy nawet pompka. Jednym słowem rower jest gotowy, aby wygodnie i czysto poruszać się nim po mieście, a po dołożeniu sakw śmiało można zabierać go nawet na małą wyprawę rowerową.
Na drugim biegunie będą ograniczenia, czy też małe wady, które w pewnym sensie wynikają bezpośrednio z zalet trekkingów. Na pewno będzie to rower wolniejszy, niż gravel, czy cross - głównie z powodu wyższej masy (wyposażenie dodatkowe) i wygodnej pozycji, która nie do końca sprzyja sportowemu pedałowaniu. Z kolei w terenie trekking na pewno będzie mniej wygodny, niż rower górski. Wreszcie za sprawą pełnego wyposażenia dodatkowego będzie też cięższy, niż gravele, górale i crossy, co wpływa nie tylko ujemnie na dynamikę naszej jazdy (o czym pisaliśmy wyżej), ale też utrudnia jego wnoszenie po schodach, transport samochodem itp. czynności. Można więc powiedzieć, że jest mało poręczny, choć i tak w tej materii lepszy, niż rowery miejskie. Teoretycznie lista wad jest spora, jednak faktycznie uniwersalność tego typu jednośladów jest tak duża, że dla wielu z Was to właśnie trekking będzie rowerem idealnym!
Dla kogo rower trekkingowy będzie odpowiedni?
Rowery trekkingowe przypadną do gustu wszystkim użytkownikom, którzy ponad sportowe osiągi i szybkość cenią sobie komfort oraz wygodną pozycję za kierownicą. To ważny punkt podczas wyboru, bowiem na takim rowerze jeździ się świetnie, ale raczej nie osiąga się zawrotnych prędkości. Czyli będzie wygodnie, ale nie za szybko. Poza tym trekking sprawdzi się w bardzo wielu zastosowaniach, stąd warto go brać wtedy, gdy szukamy jednego roweru, którym możemy jeździć na co dzień po mieście, po pracy pojedziemy na rekreacyjną przejażdżkę, a w weekend na dłuższą wycieczkę. Jeden warunek to aby trasa nie była zbyt wymagająca - w spektrum zastosowań trekkingów są drogi asfaltowe, szutrowe i leśne, ale na pewno nie terenowe mocno wyboiste ścieżki. Jakie wyposażenie znajdziemy w trekkingach do 5000 zł? O tym piszemy poniżej!
Rama i amortyzator
Standardem w tej cenie są aluminiowe ramy o solidnej konstrukcji, które przetrwają wiele lat intensywnego eksploatowania, a do tego nie ważą zbyt dużo. Do tego w rowerach trekkingowych mamy zwyczajowy podział na rowery męskie i damskie. Dla panów przygotowano modele z klasyczną poziomą górną rurą, natomiast dla pań ramy obniżone - typu trapez lub z rurą wygiętą w łuk. Wersja damska oczywiście znacząco ułatwia wsiadanie, choć zwykle to męska rama jest nieco lżejsza za sprawą mniej materiałochłonnej konstrukcji. Warto dodać, że ramy trekkingów są uzbrojone we wszelkie mocowania na bagażniki, błotniki, nóżki, a wspomniane pełne wyposażenie dodatkowe jest już fabrycznie zamontowane do roweru.
O komfort jazdy po nierównościach w trekkingach dbają trzy (czasem cztery) elementy. Są to duże koła (28 cali) z szerokimi oponami, miękkie siodła oraz amortyzatory. Czasem czwartym elementem są amortyzowane sztyce, choć faktycznie ich rola jest bardziej ,,marketingowa”, bowiem to rozwiązanie nie daje wcale zbyt wiele. Jeżeli chodzi o widelce amortyzowane to trekkingowym standardem są modele o skoku około 6 cm, czyli tzw. ,,akurat” na drogi polne i leśne, gdzie pojawiają się dziury oraz na krawężniki, które przychodzi nam pokonywać w mieście. Najczęściej spotykanym modelem amortyzatora będzie sprężynowy Suntour NCX z blokadą skoku, którą docenicie szczególnie podczas jazdy po równych drogach.
Koła i hamulce
Koła w rowerach trekkingowych za 4 do 5 tys. zł oparte są o solidne podzespoły, które spokojnie znoszą jazdę po kiepskiej jakości drogach oraz cięższych użytkowników. Są też gotowe na jazdę rowerem obciążonym sakwami, jeśli ktoś zdecyduje się na dłuższą rowerową wyprawę. Opony w trekkingach to najczęściej uniwersalne modele, które mają około 40-45 mm szerokości. Ich bieżniki są dość szybkie na asfalcie i radzą sobie na luźnym, lekko terenowym podłożu. Standardem w omawianym budżecie są skuteczne i pewne w każdych warunkach atmosferycznych hydrauliczne hamulce tarczowe.
Napęd
Największe różnice w rowerach dostępnych na rynku znajdziemy w napędach. Tu królują wszelkie grupy z trzema tarczami z przodu, co jest ważne w kontekście szerokiej rozpiętości przełożeń. Takowe mają ją największą, co jest gwarancją, że nie powinno nam zabraknąć przełożeń na podjazdach, czy podczas szybkiego pedałowania w terenie płaskim. Najczęściej spotkamy napędy 2x10, jak również 3x10 lub 3x9. Dominują rowery oparte o podzespoły Shimano. Najczęściej spotykana grupa to Cues, poza nią sporo trekkingów ma Deore lub Alivio, a czasem nawet wyraźnie droższe XT. Oczywiście trafiają się też tańsze komponenty Shimano, jak choćby grupa Acera, jednak zdecydowanie dominują te wymienione wcześniej. Warto jednak dodać, że wszystkie powyższe gwarantują zadowalający i wystarczający poziom działania.
Pozostałe wyposażenie
Jeżeli chodzi o inne elementy wyposażenia to spodziewać się możemy szeroko pojętego komfortu. Producenci w cenie 4000-5000 zł wyposażają rowery w miękkie i wygodne siodła. Kierownice zazwyczaj są modelami o ergonomicznym gięciu, a chwyty kierownicy mają specjalnie wyprofilowane podparcie dla dłoni. Poza tym w tej cenie spotkamy w rowerach dobrej klasy błotniki, bagażniki, czy oświetlenie. Warto zwrócić uwagę na te detale. Jeżeli planujemy podróże z sakwami, sprawdźmy klasę bagażnika oraz jego maksymalne obciążenie. Z koeli w kwestii oświetlenia, sprawdźmy jego moc oraz jasność. W tej cenie zwykle spotkamy już naprawdę zaawansowane modele, a zasilanie lamp przeważnie pochodzić będzie z energii, która wytwarzana jest przez piastę z prądnicą.
Zobacz również:
Co na rynku?
Poniżej znajdziecie przegląd rowerów trekkingowych w cenie od 4000 do 5000 zł. Po jednym modelu na rok 2025 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego. Warto też mieć na uwadze, że przy budżecie około 5000 zł zaczynamy mieć wybór między dobrej klasy zwykłym rowerem trekkingowym, a bardzo podstawowym, ale już elektrycznym trekkingiem, który pozwala nam wyraźnie mniej się zmęczyć podczas jazdy.
Specialized Sirrus X 3.0 EQ

- Cena: 5000.00 PLN
- Waga: 12.50 kg
- Opis ramy: Specialized A1 Premium Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: A1 Premium Aluminum
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5100, SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Opony: Pathfinder Sport, 700x38mm
- Manetki: Shimano Deore M5100
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Tabou KINETIC 6.0

- Cena: 4999.00 PLN
- Waga: 16.50 kg
- Opis ramy: ALUMINIUM, HYDROFORMOWANE, WEWNĘTRZNE PROWADZENIE PRZEWODÓW, MOCOWANIE HAMULCA: POST MOUNT, QR
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NCX D AIR
- Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE XT T8000
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Opony: SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C
- Manetki: SHIMANO DEORE M6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Pegasus SAVONA SL DISC 8

- Cena: 4984.72 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-DS
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Opony: VeeTire City Cruz, 44-622
- Manetki: Shimano Nexus SL-C6000-8
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Trek Verve 3 Equipped

- Cena: 4899.00 PLN
- Waga: 17.90 kg
- Opis ramy: Alpha Gold Aluminium, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, hamulce tarczowe flat mount, mocowania bagażnika i błotników, 135 x 5 mm z zaciskiem QR
- Widelec/amortyzator przedni: Verve Disc, post mount
- Przerzutka tylna: Shimano CUES U6000 GS
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Opony: Bontrager H2 Comp, 30tpi, 700x40mm
- Manetki: Shimano CUES U6000, 10s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Merida FREEWAY 9700 MAN DISC

- Cena: 4899.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-RL
- Przerzutka tylna: Shimano XT T8000
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Opony: CST 700 x 40C z wkładką antyprzebiciową
- Manetki: Shimano XT
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Stevens Jazz

- Cena: 4800.00 PLN
- Waga: 17.00 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO
- Przerzutka tylna: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: Schwalbe Citizen Active-Line
- Manetki: Shimano SL-M315
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Cube Kathmandu Pro/Kathmandu Pro Trapeze

- Cena: 4799.00 PLN
- Waga: 16.80 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite, zintegrowany bagażnik, podwójne cieniowanie
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NCX D LO Air, 63mm, blokada skoku
- Przerzutka tylna: Shimano Cues RD-U6020-SGS, 10s
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: Schwalbe Marathon Green, Perf, 47-622
- Manetki: Shimano Cues SL-U6000, Rapidfire-Plus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Romet WAGANT 9

- Cena: 4799.00 PLN
- Waga: 17.60 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NX-1 Disc Coil
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-T6000
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Opony: VeeTire City Tour 700x42C
- Manetki: Shimano Deore SL-T6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Winora Domingo 27

- Cena: 4699.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, potrójnie cieniowane, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, NEX DS-HLO
- Przerzutka tylna: Shimano, Alivio M3100
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: XLC TourX 42-622, 28 x 1.6
- Manetki: Shimano, Alivio M3100, Trigger switch
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Northtec Boudicca DB XT

- Cena: 4599.00 PLN
- Waga: 15.90 kg
- Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: NEX RL DS 700C
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-T8000SGS
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Schwalbe Land Cruiser Reflex 700x40c
- Manetki: Shimano Deore SLM-6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Breezer Liberty S1.3+/ST

- Cena: 4568.98 PLN
- Waga: 16.50 kg
- Opis ramy: Breezer D'Fusion, hydroformowane aluminium, gwintowana mufa suportu, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX Disc HLO 700C
- Przerzutka tylna: Shimano Deore, SGS, Shadow
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Continental Ride Tour, 42-622
- Manetki: Shimano Altus
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Unibike ATLANTIS

- Cena: 4499.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
- Przerzutka tylna: SHIMANO CUES U6020-10
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: SCHWALBE MARATHON ALMOTION / 28X1.60 / REFLEX
- Manetki: SHIMANO CUES U6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Corratec MTC Expert Sport

- Cena: 4495.00 PLN
- Waga: 17.90 kg
- Opis ramy: Corratec MTC, Aluminium, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, otwory montażowe na bagażnik, błotniki i nóżkę, 10x135mm
- Widelec/amortyzator przedni: XCM32-ATB LO DS 29“ 9x100
- Przerzutka tylna: SHIMANO SL-U4000 CUES 9s
- Ilość blatów i koronek: '2x9
- Opony: Schwalbe Smart Sam, 57-622
- Manetki: SHIMANO SL-U4000 CUES 2x9s
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Kross TRANS 7.0 damski

- Cena: 4299.00 PLN
- Opis ramy: TRANS 7.0, low step, aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: post mount,
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX HLO
- Przerzutka tylna: SIMANO CUES RD U6020
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Opony: SCHWALBE SILENTO 28 x 1,6
- Manetki: SHIMANO CUES U6000
- Typ hamulców: Tarczowe hydr.
Fuji Touring LTD

- Cena: 4153.24 PLN
- Waga: 14.50 kg
- Opis ramy: Reynolds 520 stal CrMo, mocowania na błotniki i bagażnik, QR
- Widelec/amortyzator przedni: stal Chromoly
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Opony: Vittoria Randonneur, 42-622
- Manetki: Shimano Alivio Rapidfire
- Typ hamulców: Szczękowe






