Spis treści:
Rower trekkingowy to jeden z najbardziej uniwersalnych typów jednośladów na rynku. Na pewno nie najszybszy i dość ciężki, ale jednocześnie gotowy sprostać wielu zadaniom. Przede wszystkim mamy tutaj wygodną pozycję, która wprawdzie nie jest aż tak zrelaksowana, jak na typowym rowerze miejskim, ale wciąż należy zaliczać ją do kategorii bardzo wygodnych. Do tego trekking dobrze czuje się na różnego typu nawierzchniach - będzie dobry na asfalty, szutry, leśne dukty i miejski ścieżki. Wreszcie jest to rower, który wyjeżdża ze sklepu wyposażony w całą listę użytecznych dodatków. Standardem są tu błotniki, bagażniki, nóżka, oświetlenie, często do tego dochodzi jeszcze dzwonek, czy nawet pompka. Jednym słowem rower jest gotowy, aby wygodnie i czysto poruszać się nim po mieście, a po dołożeniu sakw śmiało można zabierać go nawet na małą wyprawę rowerową.
Na drugim biegunie będą ograniczenia, czy też małe wady, które w pewnym sensie wynikają bezpośrednio z zalet trekkingów. Na pewno będzie to rower wolniejszy, niż gravel, czy cross - głównie z powodu wyższej masy (wyposażenie dodatkowe) i wygodnej pozycji, która nie do końca sprzyja sportowemu pedałowaniu. Z kolei w terenie trekking na pewno będzie mniej wygodny, niż rower górski. Wreszcie za sprawą pełnego wyposażenia dodatkowego będzie też cięższy, niż gravele, górale i crossy, co wpływa nie tylko ujemnie na dynamikę naszej jazdy (o czym pisaliśmy wyżej), ale też utrudnia jego wnoszenie po schodach, transport samochodem itp. czynności. Można więc powiedzieć, że jest mało poręczny, choć i tak w tej materii lepszy, niż rowery miejskie. Teoretycznie lista wad jest spora, jednak faktycznie uniwersalność tego typu jednośladów jest tak duża, że dla wielu z Was to właśnie trekking będzie rowerem idealnym!
Dla kogo rower trekkingowy będzie odpowiedni?
Rowery trekkingowe przypadną do gustu wszystkim użytkownikom, którzy ponad sportowe osiągi i szybkość cenią sobie komfort oraz wygodną pozycję za kierownicą. To ważny punkt podczas wyboru, bowiem na takim rowerze jeździ się świetnie, ale raczej nie osiąga się zawrotnych prędkości. Czyli będzie wygodnie, ale nie za szybko. Poza tym trekking sprawdzi się w bardzo wielu zastosowaniach, stąd warto go brać wtedy, gdy szukamy jednego roweru, którym możemy jeździć na co dzień po mieście, po pracy pojedziemy na rekreacyjną przejażdżkę, a w weekend na dłuższą wycieczkę. Jeden warunek to aby trasa nie była zbyt wymagająca - w spektrum zastosowań trekkingów są drogi asfaltowe, szutrowe i leśne, ale na pewno nie terenowe mocno wyboiste ścieżki. Jakie wyposażenie znajdziemy w trekkingach do 5000 zł? O tym piszemy poniżej!
Rama i amortyzator
Standardem w tej cenie są aluminiowe ramy o solidnej konstrukcji, które przetrwają wiele lat intensywnego eksploatowania, a do tego nie ważą zbyt dużo. Do tego w rowerach trekkingowych mamy zwyczajowy podział na rowery męskie i damskie. Dla panów przygotowano modele z klasyczną poziomą górną rurą, natomiast dla pań ramy obniżone - typu trapez lub z rurą wygiętą w łuk. Wersja damska oczywiście znacząco ułatwia wsiadanie, choć zwykle to męska rama jest nieco lżejsza za sprawą mniej materiałochłonnej konstrukcji. Warto dodać, że ramy trekkingów są uzbrojone we wszelkie mocowania na bagażniki, błotniki, nóżki, a wspomniane pełne wyposażenie dodatkowe jest już fabrycznie zamontowane do roweru.
O komfort jazdy po nierównościach w trekkingach dbają trzy (czasem cztery) elementy. Są to duże koła (28 cali) z szerokimi oponami, miękkie siodła oraz amortyzatory. Czasem czwartym elementem są amortyzowane sztyce, choć faktycznie ich rola jest bardziej ,,marketingowa”, bowiem to rozwiązanie nie daje wcale zbyt wiele. Jeżeli chodzi o widelce amortyzowane to trekkingowym standardem są modele o skoku około 6 cm, czyli tzw. ,,akurat” na drogi polne i leśne, gdzie pojawiają się dziury oraz na krawężniki, które przychodzi nam pokonywać w mieście. Najczęściej spotykanym modelem amortyzatora będzie sprężynowy Suntour NCX z blokadą skoku, którą docenicie szczególnie podczas jazdy po równych drogach.
Koła i hamulce
Koła w rowerach trekkingowych za 4 do 5 tys. zł oparte są o solidne podzespoły, które spokojnie znoszą jazdę po kiepskiej jakości drogach oraz cięższych użytkowników. Są też gotowe na jazdę rowerem obciążonym sakwami, jeśli ktoś zdecyduje się na dłuższą rowerową wyprawę. Opony w trekkingach to najczęściej uniwersalne modele, które mają około 40-45 mm szerokości. Ich bieżniki są dość szybkie na asfalcie i radzą sobie na luźnym, lekko terenowym podłożu. Standardem w omawianym budżecie są skuteczne i pewne w każdych warunkach atmosferycznych hydrauliczne hamulce tarczowe.
Napęd
Największe różnice w rowerach dostępnych na rynku znajdziemy w napędach. Tu królują wszelkie grupy z trzema tarczami z przodu, co jest ważne w kontekście szerokiej rozpiętości przełożeń. Takowe mają ją największą, co jest gwarancją, że nie powinno nam zabraknąć przełożeń na podjazdach, czy podczas szybkiego pedałowania w terenie płaskim. Najczęściej spotkamy napęd 3x10 lub 3x9 oparty o podzespoły Shimano Deore lub Alivio, ale często w rowerze będzie też tańsze Shimano Acera. Na rynku zaczynają się pojawiać też rowery oparte nową grupę napędową Shimano Cues. Wszystkie powyższe gwarantują zadowalający i wystarczający poziom działania.
Pozostałe wyposażenie
Jeżeli chodzi o inne elementy wyposażenia to spodziewać się możemy szeroko pojętego komfortu. Producenci w cenie 4000-5000 zł wyposażają rowery w miękkie i wygodne siodła. Kierownice zazwyczaj są modelami o ergonomicznym gięciu, a chwyty kierownicy mają specjalnie wyprofilowane podparcie dla dłoni. Poza tym w tej cenie spotkamy w rowerach dobrej klasy błotniki, bagażniki, czy oświetlenie. Warto zwrócić uwagę na te detale. Jeżeli planujemy podróże z sakwami, sprawdźmy klasę bagażnika oraz jego maksymalne obciążenie. Z koeli w kwestii oświetlenia, sprawdźmy jego moc oraz jasność. W tej cenie zwykle spotkamy już naprawdę zaawansowane modele, a zasilanie lamp przeważnie pochodzić będzie z energii, która wytwarzana jest przez piastę z prądnicą.
Zobacz również:
Co na rynku?
Poniżej znajdziecie przegląd rowerów trekkingowych w cenie od 4000 do 5000 zł. Po jednym modelu na rok 2024 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego. Warto też mieć na uwadze, że przy budżecie około 5000 zł zaczynamy mieć wybór między dobrej klasy zwykłym rowerem trekkingowym, a bardzo podstawowym, ale już elektrycznym trekkingiem, który pozwala nam wyraźnie mniej się zmęczyć podczas jazdy.
Specialized Sirrus X 3.0 EQ
- Cena: 5000.00 PLN
- Waga: 12.50 kg
- Opis ramy: Specialized A1 Premium Aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: A1 Premium Aluminum
- Przerzutka tylna: Shimano Deore M5100, SGS
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Pathfinder Sport, 700x38mm
- Manetki: Shimano Deore M5100
Winora Domingo 27 Sport
- Cena: 4999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, potrójnie cieniowane
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, NEX DS-HLO
- Przerzutka tylna: Shimano, Alivio M3100
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Impac, Smart Pac, 42-622, 28 x 1.6
- Manetki: Shimano, Alivio M3100, Trigger switch
Trek District 2 Equipped
- Cena: 4999.00 PLN
- Waga: 19.10 kg
- Opis ramy: Alpha Smooth Aluminum, wewnętrzne prowadzenie linek, możliwość zastosowania pasa napędowego,
- Widelec/amortyzator przedni: Forklight 3.0 ze zintegrowanym oświetleniem 50 luksów
- Przerzutka tylna: Shimano Nexus 7s
- Ilość blatów i koronek: '1x7
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Bontrager H2 Comp, odblaskowa, stopka z drutu, 30 tpi, 700 x 40c
- Manetki: Shimano Nexus Revo 7-biegowa
- Hamulce: Hamulec rolkowy Shimano Nexus C3000
Corratec MTC Base Gent
- Cena: 4995.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec MTC Gent
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM
- Przerzutka tylna: Shimano ALFINE
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Smart Sam 29"
- Manetki: Shimano Alfine8s
Fuji Touring LTD
- Cena: 4949.00 PLN
- Waga: 13.08 kg
- Opis ramy: Reynolds 520 chromoly,
- Widelec/amortyzator przedni: stal Chromoly
- Przerzutka tylna: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Vittoria Randonneur, 42-622
- Manetki: Shimano Alivio Rapidfire
- Hamulce: Shimano Alivio
Merida FREEWAY 9700 MAN DISC
- Cena: 4899.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-RL
- Przerzutka tylna: Shimano XT T8000
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: CST 700 x 40C z wkładką antyprzebiciową
- Manetki: Shimano XT
- Hamulce: Shimano AMT410 lub Tektro HD-M275
Stevens Jazz
- Cena: 4800.00 PLN
- Waga: 17.00 kg
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO
- Przerzutka tylna: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Citizen Active-Line
- Manetki: Shimano SL-M315
Romet WAGANT 9
- Cena: 4799.00 PLN
- Waga: 17.60 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NX-1 Disc Coil
- Przerzutka tylna: Shimano Deore RD-T6000
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: VeeTire City Tour 700x42C
- Manetki: Shimano Deore SL-T6000
- Hamulce: Shimano BL-MT200 160mm
Scott SUB Sport 20
- Cena: 4779.00 PLN
- Waga: 17.70 kg
- Opis ramy: Sub Sport 6061, spawanie metodą Tig
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NE X-HLO-DS
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-T8000SGS
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Road Cruiser 700x47c
- Manetki: Shimano Deore SL-T6000
- Hamulce: Shimano BR -M200
Bergamont Sweep 6 EQ
- Cena: 4779.00 PLN
- Waga: 12.11 kg
- Opis ramy: AL6061
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Przerzutka tylna: Shimano Tiagra, RD-4700
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Spicer Plus 40-622
- Manetki: Shimano Tiagra, SL-4700
- Hamulce: Shimano BR-UR300
KTM LIFE JOY
- Cena: 4749.00 PLN
- Waga: 16.10 kg
- Opis ramy: 28" Alu 6061 ONROAD T-8010-M
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010 coil
- Przerzutka tylna: Shimano Altus M310-7/8
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Vittoria Randonneur 42-622 Reflex
- Manetki: Shimano Acera EF500
- Hamulce: Tektro 837AL V-brake
Breezer Liberty S2.3+/ST
- Cena: 4749.00 PLN
- Opis ramy: Breezer aluminum
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX Disc LO 700C
- Przerzutka tylna: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Opony: Continental Ride Tour, 42-622
- Manetki: Shimano Altus 24
- Hamulce: Shimano BR-MT200 160mm
Pegasus SAVONA SL DISC 24
- Cena: 4746.69 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-DS
- Przerzutka tylna: SHIMANO Acera
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: VEE Tire City Cruz 44-622
- Manetki: SHIMANO SL-M315
- Hamulce: Tektro HD-T275, 180mm
Northtec Boudicca DB XT
- Cena: 4599.00 PLN
- Waga: 15.90 kg
- Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: NEX RL DS 700C
- Przerzutka tylna: Shimano XT RD-T8000SGS
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Land Cruiser Reflex 700x40c
- Manetki: Shimano Deore SLM-6000
- Hamulce: Shimano BR-MT200, hydrauliczne
Cube Touring Pro
- Cena: 4599.00 PLN
- Waga: 17.10 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite,
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO
- Przerzutka tylna: Shimano RD-M3020, 8
- Ilość blatów i koronek: '3x8
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Range Cruiser, Active, 47-622
- Manetki: Shimano SL-M315, Rapidfire-Plus
- Hamulce: Shimano BR-MT200, 160
Kellys CRISTY 70
- Cena: 4499.00 PLN
- Opis ramy: Aluminiowa ze zintegrowaną nóżką
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX DS
- Przerzutka tylna: SHIMANO Alivio M4000
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Michelin Protek BR 42-622
- Manetki: SHIMANO Altus SL-M2010-9 Rapidfire Plus
- Hamulce: Shimano MT200 160mm
Unibike ATLANTIS
- Cena: 4499.00 PLN
- Opis ramy: ALU 6061-T6
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
- Przerzutka tylna: SHIMANO CUES U6020-10
- Ilość blatów i koronek: '2x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: SCHWALBE MARATHON ALMOTION / 28X1.60 / REFLEX
- Manetki: SHIMANO CUES U6000
- Hamulce: SHIMANO MT410
Tabou KINETIC 6.0
- Cena: 4499.00 PLN
- Waga: 16.50 kg
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NCX D AIR
- Przerzutka tylna: SHIMANO DEORE XT T8000
- Ilość blatów i koronek: '3x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C
- Manetki: SHIMANO DEORE M6000
- Hamulce: SHIMANO ALTUS MT200
Riverside Touring 520
- Cena: 4199.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium, potrójnie cieniowane
- Widelec/amortyzator przedni: Aluminium
- Przerzutka tylna: Microshift RD-M665M
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Opony: Btwin Trekking 9 Grip Protect+
- Manetki: Microshift
- Hamulce: Tektro T275
Superior STK 500
- Cena: 4199.00 PLN
- Opis ramy: Alloy 6061
- Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 187D AMS, 1-1/8"
- Przerzutka tylna: SHIMANO ALIVIO RD-M3100 Shadow
- Ilość blatów i koronek: '3x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Road Cruiser, 700x40C
- Manetki: SHIMANO ALIVIO SL-M3100-R RapidFire Plus, 9x3
- Hamulce: SHIMANO BL-MT200/BR-MT200