Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower trekkingowy do 5000 zł?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze roweru trekkingowego oraz czego można się spodziewać po trekkingach do 5000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Northtec BERGON DB XT Michał Kuczyński

Rowery trekkingowe to doskonały wybór dla osób poszukujących uniwersalnego i komfortowego sprzętu na rekreacyjne wycieczki i codzienne dojazdy do pracy. Przyglądamy się modelom do 5000 zł i podpowiadamy, czego można oczekiwać po trekkingach w tej cenie?

Rower trekkingowy to jeden z najbardziej uniwersalnych typów jednośladów na rynku. Na pewno nie najszybszy i dość ciężki, ale jednocześnie gotowy sprostać wielu zadaniom. Przede wszystkim mamy tutaj wygodną pozycję, która wprawdzie nie jest aż tak zrelaksowana, jak na typowym rowerze miejskim, ale wciąż należy zaliczać ją do kategorii bardzo wygodnych. Do tego trekking dobrze czuje się na różnego typu nawierzchniach - będzie dobry na asfalty, szutry, leśne dukty i miejski ścieżki. Wreszcie jest to rower, który wyjeżdża ze sklepu wyposażony w całą listę użytecznych dodatków. Standardem są tu błotniki, bagażniki, nóżka, oświetlenie, często do tego dochodzi jeszcze dzwonek, czy nawet pompka. Jednym słowem rower jest gotowy, aby wygodnie i czysto poruszać się nim po mieście, a po dołożeniu sakw śmiało można zabierać go nawet na małą wyprawę rowerową. 

 

 

Na drugim biegunie będą ograniczenia, czy też małe wady, które w pewnym sensie wynikają bezpośrednio z zalet trekkingów. Na pewno będzie to rower wolniejszy, niż gravel, czy cross - głównie z powodu wyższej masy (wyposażenie dodatkowe) i wygodnej pozycji, która nie do końca sprzyja sportowemu pedałowaniu. Z kolei w terenie trekking na pewno będzie mniej wygodny, niż rower górski. Wreszcie za sprawą pełnego wyposażenia dodatkowego będzie też cięższy, niż gravele, górale i crossy, co wpływa nie tylko ujemnie na dynamikę naszej jazdy (o czym pisaliśmy wyżej), ale też utrudnia jego wnoszenie po schodach, transport samochodem itp. czynności. Można więc powiedzieć, że jest mało poręczny, choć i tak w tej materii lepszy, niż rowery miejskie. Teoretycznie lista wad jest spora, jednak faktycznie uniwersalność tego typu jednośladów jest tak duża, że dla wielu z Was to właśnie trekking będzie rowerem idealnym!

 

 

Dla kogo rower trekkingowy będzie odpowiedni?

Rowery trekkingowe przypadną do gustu wszystkim użytkownikom, którzy ponad sportowe osiągi i szybkość cenią sobie komfort oraz wygodną pozycję za kierownicą. To ważny punkt podczas wyboru, bowiem na takim rowerze jeździ się świetnie, ale raczej nie osiąga się zawrotnych prędkości. Czyli będzie wygodnie, ale nie za szybko. Poza tym trekking sprawdzi się w bardzo wielu zastosowaniach, stąd warto go brać wtedy, gdy szukamy jednego roweru, którym możemy jeździć na co dzień po mieście, po pracy pojedziemy na rekreacyjną przejażdżkę, a w weekend na dłuższą wycieczkę. Jeden warunek to aby trasa nie była zbyt wymagająca - w spektrum zastosowań trekkingów są drogi asfaltowe, szutrowe i leśne, ale na pewno nie terenowe mocno wyboiste ścieżki. Jakie wyposażenie znajdziemy w trekkingach do 5000 zł? O tym piszemy poniżej!

 
 

 

Rama i amortyzator

Standardem w tej cenie są aluminiowe ramy o solidnej konstrukcji, które przetrwają wiele lat intensywnego eksploatowania, a do tego nie ważą zbyt dużo. Do tego w rowerach trekkingowych mamy zwyczajowy podział na rowery męskie i damskie. Dla panów przygotowano modele z klasyczną poziomą górną rurą, natomiast dla pań ramy obniżone - typu trapez lub z rurą wygiętą w łuk. Wersja damska oczywiście znacząco ułatwia wsiadanie, choć zwykle to męska rama jest nieco lżejsza za sprawą mniej materiałochłonnej konstrukcji. Warto dodać, że ramy trekkingów są uzbrojone we wszelkie mocowania na bagażniki, błotniki, nóżki, a wspomniane pełne wyposażenie dodatkowe jest już fabrycznie zamontowane do roweru. 

 

O komfort jazdy po nierównościach w trekkingach dbają trzy (czasem cztery) elementy. Są to duże koła (28 cali) z szerokimi oponami, miękkie siodła oraz amortyzatory. Czasem czwartym elementem są amortyzowane sztyce, choć faktycznie ich rola jest bardziej ,,marketingowa”, bowiem to rozwiązanie nie daje wcale zbyt wiele. Jeżeli chodzi o widelce amortyzowane to trekkingowym standardem są modele o skoku około 6 cm, czyli tzw. ,,akurat” na drogi polne i leśne, gdzie pojawiają się dziury oraz na krawężniki, które przychodzi nam pokonywać w mieście. Najczęściej spotykanym modelem amortyzatora będzie sprężynowy Suntour NCX z blokadą skoku, którą docenicie szczególnie podczas jazdy po równych drogach.

 

 

Koła i hamulce

Koła w rowerach trekkingowych za 4 do 5 tys. zł oparte są o solidne podzespoły, które spokojnie znoszą jazdę po kiepskiej jakości drogach oraz cięższych użytkowników. Są też gotowe na jazdę rowerem obciążonym sakwami, jeśli ktoś zdecyduje się na dłuższą rowerową wyprawę. Opony w trekkingach to najczęściej uniwersalne modele, które mają około 40-45 mm szerokości. Ich bieżniki są dość szybkie na asfalcie i radzą sobie na luźnym, lekko terenowym podłożu. Standardem w omawianym budżecie są skuteczne i pewne w każdych warunkach atmosferycznych hydrauliczne hamulce tarczowe. 

 
 

 

Napęd

Największe różnice w rowerach dostępnych na rynku znajdziemy w napędach. Tu królują wszelkie grupy z trzema tarczami z przodu, co jest ważne w kontekście szerokiej rozpiętości przełożeń. Takowe mają ją największą, co jest gwarancją, że nie powinno nam zabraknąć przełożeń na podjazdach, czy podczas szybkiego pedałowania w terenie płaskim. Najczęściej spotkamy napęd 3x10 oparty o podzespoły Shimano Deore, ale często w rowerze będzie nieco tańsze Shimano Alivio, czyli wariant 3x9. Oba gwarantują zadowalający i wystarczający poziom działania. 

 

 

Pozostałe wyposażenie

Jeżeli chodzi o inne elementy wyposażenia to spodziewać się możemy szeroko pojętego komfortu. Producenci w cenie 4000-5000 zł wyposażają rowery w miękkie i wygodne siodła. Kierownice zazwyczaj są modelami o ergonomicznym gięciu, a chwyty kierownicy mają specjalnie wyprofilowane podparcie dla dłoni. Poza tym w tej cenie spotkamy w rowerach dobrej klasy błotniki, bagażniki, czy oświetlenie. Warto zwrócić uwagę na te detale. Jeżeli planujemy podróże z sakwami, sprawdźmy klasę bagażnika oraz jego maksymalne obciążenie. Z koeli w kwestii oświetlenia, sprawdźmy jego moc oraz jasność. W tej cenie zwykle spotkamy już naprawdę zaawansowane modele, a zasilanie lamp przeważnie pochodzić będzie z energii, która wytwarzana jest przez piastę z prądnicą. 

Zobacz również:

Co na rynku? 

Na kolejnych stronach znajdziecie przegląd rowerów trekkingowych w cenie od 4000 do 5000 zł. Po jednym modelu na rok 2023 od każdego z producentów dostępnych na polskim rynku. Przegląd jak zwykle oparliśmy o najnowszą wersję Katalogu Rowerowego. Warto też mieć na uwadze, że przy budżecie około 5000 zł zaczynamy mieć wybór między dobrej klasy zwykłym rowerem trekkingowym, a bardzo podstawowym, ale już elektrycznym trekkingiem, który pozwala nam wyraźnie mniej się zmęczyć podczas jazdy. 

 

 

 

Winora Domingo 27 Sport

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, potrójnie cieniowane
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, NEX DS-HLO
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Impac, Smart Pac, 42-622, 28 x 1.6 inch
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Winora

Orbea CARPE 15

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Urban Speed, Aluminium 6000
  • Widelec/amortyzator przedni: Speed 400mm Alu
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '1x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda K1067 700x38C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Orbea

Bergamont Horizon 6

  • Cena: 4959.00 PLN
  • Opis ramy: AL6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX HLO
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Bergamont

KTM LIFE JOY

  • Cena: 4949.00 PLN
  • Waga: 16.10 kg
  • Opis ramy: 28" Alu 6061 ONROAD T-8010-M
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour M3010 coil
  • Grupa napędowa: Shimano Tourney
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Randonneur 42-622 Reflex
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY KTM

Tabou KINETIC 6.0

  • Cena: 4949.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NCX D AIR
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE ROAD CRUISER / 700x40C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Tabou

Merida FREEWAY 9700 DISC

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Waga: 18500.00 gram
  • Widelec/amortyzator przedni: SUNTOUR NEX-RL z blokadą skoku na kierownicy
  • Grupa napędowa: Shimano XT
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: CST 700X40C z sys. antyprzebiciowym
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Merida

Unibike ATLANTIS

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Opis ramy: ALU 6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: RUBENA HOOK / 28X1.60
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Unibike

Corratec MTC Expert Gent

  • Cena: 4799.00 PLN
  • Opis ramy: aluminiowa Corratec MTC Gent
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Schwalbe Smart Sam 29"
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corratec

Romet GAZELA 9

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Waga: 14.30 kg
  • Opis ramy: alu 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NX-1 Disc Coil LO
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Michelin Protek BR 700×38C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

R Raymon TourRay 4.0

  • Cena: 4690.00 PLN
  • Waga: 17.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX-E25
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Continental Ride City, Reflex, 42-622, 28x1.6
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY R Raymon

Fuji Touring LTD

  • Cena: 4670.00 PLN
  • Waga: 13.08 kg
  • Opis ramy: Reynolds 520 chromoly,
  • Widelec/amortyzator przedni: stal Chromoly
  • Grupa napędowa: Shimano Alivio
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Randonneur, 42-622
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Fuji

Northtec Boudicca DB XT

  • Cena: 4599.00 PLN
  • Waga: 15.90 kg
  • Opis ramy: Alu 6061 Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour: NEX RL DS 700C
  • Grupa napędowa: Shimano XT
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Land Cruiser Reflex 700x40c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Northtec

Cube Touring Pro

  • Cena: 4599.00 PLN
  • Waga: 17.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium Superlite,
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX HLO
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Range Cruiser, Active, 47-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Cube

Pegasus SOLERO SL DISC 24

  • Cena: 4545.23 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour NEX-DS
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: VeeTire City Cruz, 44-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Pegasus

Trek Verve 2

  • Cena: 4519.00 PLN
  • Waga: 17.60 kg
  • Opis ramy: Alpha Gold Aluminium, mocowania bagażnika i błotników, zgodna z DuoTrap S, mocowania hamulców tarczowych IS, 135 x 5 mm QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Verve ze stopu aluminium, gwintowana stalowa rura sterowa, mocowania bagażników, hamulce tarczowe post mount, 460 mm od osi do korony widelca, oś ThruSkew 5 mm QR
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Bontrager H2 Comp, odblaskowa, stopka z drutu, 30 tpi, 700 x 40c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Trek

Riverside Touring 520

  • Cena: 4499.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium triple butted
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium triple butted
  • Grupa napędowa: microSHIFT
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: Btwin Trekking 9 Grip Protect+
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Riverside

Breezer Liberty S2.3+/ST

  • Cena: 4439.00 PLN
  • Opis ramy: Breezer aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX Disc LO 700C
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '3x8
  • Opony: Continental Ride Tour, 42-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Kross Trans 8.0

  • Cena: 4299.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium Performance Hydroformowana
  • Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR NEX HLO
  • Grupa napędowa: microSHIFT
  • Ilość blatów i koronek: '3x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE SILENTO 42-622
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Kross

Giant ESCAPE CITY DISC 2

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Opis ramy: aluminium ALUXX, max. rozmiar opony 700x45mm
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminium ALUXX, rozmiar opony 700x45mm
  • Grupa napędowa: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Giant S-X2, 30TPI, wkładka antyprzebiciowa, 700x38c
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Giant

Superior STK 500 L

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Opis ramy: Alloy 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: ZOOM 187D AMS, 1-1/8"
  • Grupa napędowa: Shimano Acera
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser, 700x40C
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Superior

Batavus Mambo N7

  • Cena: 4149.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminiow Humpert X-tas-Ya ( ALU 7005 )
  • Widelec/amortyzator przedni: Humpert X-tas-Y
  • Grupa napędowa: Shimano Nexus
  • Ilość blatów i koronek: '1x7
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Schwalbe Road Cruiser - z wkładką antyprzebiciową + pasek odblaskowy
  • Typ hamulców: Bębnowe
ROWERY Batavus