Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower dla kobiety wybrać?

Sprawdź, jak wybrać odpowiedni rower dla kobiety. Przegląd poszczególnych typów damskich rowerów.

Drukuj
Szymon Wołdziński

Różnice w anatomicznej budowie ciała kobiet i mężczyzn są oczywiste. Producenci rowerów oferują więc specjalne maszyny dopasowane do odmiennej budowy pań. Wskazujemy, czym dokładnie się różnią oraz analizujemy, jaki typ roweru damskiego będzie odpowiedni dla konkretnych potrzeb.

Obie płcie reprezentują wyraźnie odmienną budowę ciała. Statystyczne badania populacji wskazują, że główne różnice w przypadku kobiecej anatomii to niższy (niż u mężczyzn) wzrost, węższe barki, szersza miednica i nieco krótszy tułów. Do tego dodać trzeba mniejsze dłonie i stopy, ale przeważnie większą długość nogi. W związku z powyższym kobiety potrzebują innej konstrukcji roweru - takiej, która będzie odpowiednio dopasowana do ich budowy, masy ciała oraz możliwości fizycznych. 

Nie tylko damka 

Popularnie zwykło się przyjmować, że rower dla kobiety ma (czy nawet musi mieć) obniżoną ramę, która ułatwia wsiadanie i nie wymaga zadzierania nogi wysoko, aby w ogóle przekroczyć ramę i wejść na rower. Być może historycznie jest to związane z faktem, że kobiety masowo nosiły spódnice, a rycerskie podejście mężczyzn podpowiedziało konstruktorom, aby ułatwić płci pięknej życie. Realia są jednak takie, że wejście na rower jest tak samo wymagające dla obu płci. Tradycja jednak nie gaśnie i wszystkie rowery rekreacyjne, miejskie, turystyczne i użytkowe mają obniżone ramy, popularnie zwane damką. 

Z uwagi na pewną ułomność takich konstrukcji (często mniejsza sztywność i wyższa masa), rowery sportowe oraz do zaawansowanych zastosowań mają już bardziej klasycznie zbudowane ramy, ewentualnie z lekko wyprofilowaną i obniżoną rurą górną, ale już nie tak niską jak w typowej damce. Warto więc pamiętać, że nawet jeśli mowa o rowerach dla kobiet, które wyglądają jakby miały zwykłą ramę, to w praktyce bardzo często ich konstrukcja jest również dostosowana do żeńskiej budowy ciała. Tyczy się to najczęściej sztywnych rowerów górskich, szosowych, elektrycznych MTB czy enduro. Oczywiście rowery damskie i męskie różnią się nie tylko samą ramą, ale również komponentami - do nich jednak przejdziemy na chwilę.

 
 

 

Różne podejścia w budowaniu ram kobiecych rowerów 

Aby ostatecznie rozprawić się z kwestią ram w rowerach dla kobiet trzeba dodać, że poszczególne firmy stosują odmienne podejścia. Producenci są jednogłośni w segmencie rowerów miejskich, trekkingowych, crossowych i ich wariantów elektrycznych. Maszyny z tych kategorii w zasadzie zawsze mają mocno obniżone ramy - tzw. damki. Tu rynek jest po prostu zgodny. Różnice zaczynają pojawiać się w rowerach górskich, szosowych, enduro i innych zaawansowanych maszynach kierowanych do pań, które kolarstwo uprawiają nieco bardziej ambitnie. Część z nich tworzy ramy specjalnie dla kobiet, które różnią się od męskich długościami i czasem kątami oraz profilami poszczególnych rur. Wyglądają prawie jak męskie, ale są skrojone pod żeńską sylwetkę. Inni zaś twierdzą, że anatomiczne różnice są na tyle niewielkie, że wystarczy odpowiednia ich korekta innymi elementami - kierownicami, wspornikami i siodełkami - aby osiągnąć idealną konstrukcję. Prawda jak zwykle, leży gdzieś pośrodku, a sporo zależy też od indywidualnych cech. Populacja przecież nie jest jednorodna. 

 
 

 

Czym (jeszcze) różnią się rowery dla kobiet?

Poza tematem ram, który potraktowaliśmy dość wyczerpująco, istnieje lista komponentów i cech, zapewniających dopasowanie roweru do żeńskich potrzeb. Dostosowanie odbywa się na kilku polach. Przede wszystkim zaczyna się od innej rozmiarówki - rowery dla kobiet charakteryzują się mniejsza rozmiarówką, z reguły zaczynają się od XXS i XS. W przypadku rowerów górskich to około 14”-15”, a przypadku trekkingów, mieszczuchów i crossów to około 44-46 cm. Z kolei największy w kolekcji rozmiar to maszyna na około 180 cm wzrostu. Stąd wysokie kobiety muszą często ograniczyć się do rowerów męskich. Niektóre firmy stosują też politykę montowania do małych rozmiarów ram kół o mniejszej średnicy. Wydaje się to absolutnie słuszne i pozostawia rower w odpowiednich proporcjach.

 
 

 

Kolejnych różnic należy szukać już w wyposażeniu. Poza właściwym rozmiarem ramy, to one są najistotniejsze z punktu widzenia odmiennej anatomii. Znajdziemy tu inne siodła, które są dopasowane do żeńskiej budowy miednicy, przede wszystkim szerszego rozstawu kości kulszowych. Kolejne zmiany znajdziemy w obrębie tułowia, rąk i dłoni. Standardem są krótsze mostki i węższe kierownice, a także dedykowane do mniejszych dłoni chwyty. Producenci do zaawansowanych konstrukcji montują też klamki hamulcowe, których dźwignie znajdują się (bądź posiadają możliwość takiej regulacji) bliżej kierownicy i pozwalają na wygodną obsługę paniom o krótszych palcach. Przy okazji bardziej zaawansowanych konstrukcji łatwo też zauważyć, że w wersjach damskich znajdziemy krótsze korby i odrobinę bardziej miękkie przełożenia w rowerach.

Ostatni element wyróżniające damskie rowery to odmienna kolorystyka i design. Oczywiście o gustach się nie dyskutuje, natomiast widać, że producenci śledzą ogólne trendy dotyczące mody (nie tylko rowerowej), słuchają potrzeb swoich klientek i oferują im sprzęt dostosowany wizualnie do ich potrzeb. 

 
 

 

Jak wybrać rower rower dla kobiety?

Dobranie właściwego roweru dla siebie, zawsze zależy od tego gdzie i jak zamierzamy jeździć. Musimy być pewni, w jakim terenie będziemy się poruszać i jak szybko chcemy jeździć. Należy przemyśleć, czy szukamy sprzętu na wycieczki, czy do bardziej sportowej jazdy, a może po prostu roweru do poruszania się po mieście. Warto więc rzetelnie przeanalizować nasze potrzeby i sięgnąć po rower, który najlepiej je zaspokoi.

Wybierać będziemy między bardzo różnymi typami rowerów, poniżej ogólnie je charakteryzujemy oraz odsyłamy do odpowiednich tekstów, które gromadzą wiedzę wystarczającą do dokonania wyboru właściwego roweru.

  • Rower miejski - sprzęt przeznaczony do komfortowej jazdy po mieście. Ma wygodną pozycję, bardzo łatwo na niego wsiąść. Jest w pełni wyposażony i gotowy do jazdy. Sprawdza się idealnie jako środek transportu, nieco zbyt ociężały do rekreacyjnych wycieczek.
  • Trekking - to maszyna przystosowana do rekreacyjnej i wycieczkowej jazdy. Można powiedzieć, że to dobry rower turystyczny, który pozwala wygodnie jeździć również po mieście. Ma wygodną pozycję, jedynie nieco bardziej wyciągniętą niż w rowerze do miasta i również łatwo na niego wsiąść. Zapewnia sporą uniwersalność - można nim śmiało jeździć zarówno po twardych, jak i polnych drogach. 
  • Cross - rowery tego typu to bardziej sportowy sprzęt. Wymagają mocniejszego pochylenia i wyciągnięcia sylwetki, ale są też wyraźnie szybsze niż mieszczuchy i trekkingi. Pozwalają sprawnie jeździć po szosach, szutrach, drogach polnych i oczywiście po mieście. Kupuje się je bez dodatkowego wyposażenia, ale są przystosowane do montażu błotników i bagażnika. Dobry wybór dla osób, które chcą mieć zarówno rower do commutingu, ale lubią też pokonać dłuższe dystanse w żwawym tempie. 
  • Rower górski (MTB) - jak sama nazwa wskazuje to sprzęt, który pozwala na jazdę w górach. Sprawdza się na trudnych szlakach, gdzie występują kamienie, korzenie, błoto i inne naturalne przeszkody. To dobry wybór dla osób, które chcą jeździć głównie poza asfaltami i zamierzają wyjeżdżać na górskie wycieczki. 
  • Rower szosowy - rowery szosowe to sportowe i turystyczne (są różne modele) maszyny do kręcenia po asfalcie. Ich damskie wersje to często bardzo wygodne rowery do jeżdżenia długich dystansów w niezobowiązującej pozycji. Jeśli planuje się głównie jazdę po utwardzonych trasach, a rower ma służyć do treningów i rekreacji, a nie jako środek transportu to szosówka będzie dobrym wyborem.
  • Gravel - to sprzęt, który jest połączeniem roweru szosowego z górskim i idealnie nadaje się do szybkiego pokonywania dróg asfaltowych, szutrowych, ziemnych, czy leśnych. Stanowi dobry pomysł na jeden uniwersalny rower dla osób mieszkających w bardziej płaskich regionach i jest podobny do roweru crossowego. Będzie od niego nieco szybszy, ma też bardziej sportową, podobną do szosowej, pozycję. 
  • Rower elektryczny - większość powyższych maszyn ma swoje odmiany elektryczne. E-bike to maszyny, które posiadają elektryczne wspomaganie, które pomaga nam w pedałowaniu do osiągnięcia prędkości 25 km/h. Powyżej tej wartości silnik jest nieaktywny. Taki rower może stanowić dobry środek do zwiększenia naszego zasięgu  na wycieczce (pokonywanego dystansu), czy wyrównania szans podczas jazdy w grupie o zróżnicowanej kondycji. 

 

Zobacz również: 

pokaż pełną listę

Co wybrać?

Często decyzja bywa trudna, a prawda jest taka, że nie ma roweru uniwersalnego. Warto jednak przemyśleć, który z powyższych typów jest nam najbliższy i bliżej zainteresować się właśnie tym segmentem jednośladów. Pierwszym krokiem będzie więc decyzja w zakresie typu roweru. Kolejny etap to sprawdzenie czy rozpatrywane przez nas rowery posiadają odmienne elementy konstrukcji i wyposażenia, o których pisaliśmy wyżej i które powinny znaleźć się w kobiecym rowerze. Jeśli wszystko się zgadza, posostaje wybór rozmiaru i koloru - ale to już stricte indywidualne kwestie. Powodzenia!