Materiał zawiera treści reklamowe

Rower gravel do 5000 zł

Sprawdź rowery gravelowe (szutrowe) do 5000 zł z kolekcji na 2025 rok.

Drukuj
Tomasz Makula

Przeglądamy rynek i sprawdzamy, jakiego gravela można kupić, dysponując budżetem od 4 do 5 tys. zł. Przyglądamy się ramom i poszczególnym elementom wyposażenia oraz wskazujemy, na co zwrócić uwagę podczas zakupów.

Poszukiwanie nowego gravela przy budżecie rzędu 4000-5000 zł ograniczy do nas do rowerów z dolnej półki, które będą dość ciężkie, pozbawione hydraulicznych hamulców tarczowych i będą wyposażone w podstawowy napęd - przeważnie Shimano, SRAM lub ewentualnie Microshift. Tak wyglądają obecne rynkowe realia...

Oczywiście nowe rowery w tej cenie nie są złe, ale po prostu mają podstawowe wyposażenie, które odczujemy w trakcie jazdy. Często sprzęt w tej klasie oparty jest o ciekawą i perspektywiczną (w kwestii doinwestowania w przyszłości) ramę, której geometria jest identyczna jak w gravelach za ponad 20 000 zł. Warto też pamiętać, że prawie zawsze marki premium zaoferują nam dużo gorzej wyposażone rowery, aniżeli te, które cenią się taniej. Różnice w cenach są czymś normalnym, niektóre marki były w czymś pierwsze i wydały sporo pieniędzy na rozwój swoich graveli, inne skorzystały w pewnym sensie z ich dorobku, bo nie musiały już tak bardzo eksperymentować choćby z geometrią - miały ją podaną na tacy przez prekursorów. Mogły więc oszczędzić na R&D... Podobnie z marketingiem - są brandy, które lansują szutrowe kolarstwo od lat, inne robią to dopiero od roku czy dwóch. Nie bójmy się więc wybierać spośród najtańszych ofert, gdzie zyskamy na stosunku ceny do wyposażenia, ale z drugiej strony nie odrzucajmy droższych maszyn mających w swoim DNA sporo lat ewolucji, którą również czuć podczas jazdy.

Zobacz też:

Warto dodać, że tak naprawdę od około 4000-4500 zł wzwyż oferta graveli w naszym kraju zaczyna być szeroka i możemy przebierać w rowerach od wielu producentów. Absolutnie podstawowe szutrówki na rodzimym rynku startują z poziomu około nieco ponad 3000 zł, a ofert z ceną niższą, niż kwota zaczynająca się od ,,4” jest naprawdę niewiele. 

Tomasz Makula

Co więc wybrać? 

Poszukiwania roweru proponujemy zacząć od ustalenia naszych potrzeb. Czy będziemy bardziej podróżnikami, czy bardziej sportowcami? Jeśli to pierwsze, szukajmy roweru z dużym rozstawem osi (bazą kół), dużym zapasem miejsca na szeroką oponę - przyda nam się 42-45 mm, a także zwróćmy uwagę na możliwie mocno zrelaksowaną pozycję na rowerze, która będzie sprzyjała długim jazdom. Podobne parametry polecamy też początkującym. Do wypraw potrzebne nam będą również wszelkie otwory montażowe - choćby na sakwy, bidony, czy błotniki. Upewnijmy się więc czy nasz przyszły gravel ma je na pokładzie. Dla osób bardziej sportowo zorientowanych radzimy poszukiwać maszyn o nieco bardziej sportowej lub zabawowej (powiedzmy na wyrost - bardziej ,,trailowej”) konstrukcji, z niższą główką i bardziej obniżoną pozycją, często większym BB drop i niżej umiejscowionym suportem, jak również nieco krótszym chainstayem. 

Przy wybieraniu roweru zwracajmy też uwagę na rzeczy, które trudno zmienić - choćby to, czy przedni widelec jest karbonowy oraz czy sztyca to 27,2 mm - taka średnica, gdy zastosujemy wariant karbonowy, da nam więcej komfortu niż szersze wsporniki. Popatrzymy na rower dokładnie i nieco szerzej. Oczywiście na wiele drobnych szczegółów można przymknąć oko, ale potraktujmy dopasowanie ramy do naszych potrzeb priorytetowo. Następnie kierujmy się stosunkiem ceny do wyposażenia. Poniżej przyglądamy się, co jest branżowym standardem do 5000 zł w poszczególnych elementach roweru typu gravel. 

Rama i widelec

Ramy w naszym budżecie są najczęściej aluminiowe, choć zdarzają się też modele na stalowych szkieletach - cięższych, ale rewelacyjnie tłumiących drgania. Najczęściej konstrukcje te mają wszelkie nowoczesne rozwiązania - taperowane główki, mocowania zacisków flat mount, sztywne osie, czy wspomniane sztyce o średnicy 27,2 mm. Widelce przeważnie są karbonowe, ale dość regularnie trafić też można na aluminiowe. W kontekście komfortu jazdy warto upewnić się, że model który nam się podoba ma widelec z karbonu, który zapewnia wyraźnie lepszą absorpcję drgań i wibracji. Idąc za duchem przygody zdecydowana większość rynkowych propozycji ma też pełen komplet wyprawowych mocowań. 

Tomasz Makula
Tomasz Makula

Koła i opony

Producenci oszczędzają tam, gdzie widzimy to najmniej. W tym wypadku są to najczęściej koła. Wiele rowerów ma zestawy zupełnie podstawowe - ciężkie i mało dynamiczne, często z dość podstawowymi piastami. Choć to nie reguła - znajdziemy też gravele z całkiem wysokiej klasy podzespołami użytymi do budowy kół. Dobrą informacją jest natomiast obecność felg, które w znakomitej większości są klasy wyższej, niż piasty. Często znajdziemy zbudowane koła o niewspółmiernie dobrych (w porównaniu do piast i szprych) obręczach. Gotowe na tubeless, szerokie jak należy - po prostu nowoczesne. Opony w tym segmencie zazwyczaj są podstawowe - z tańszymi mieszankami gumy i mniej gęstymi oplotami. Dominują bieżniki uniwersalne i szerokości około 40 mm. 

Mechaniczne hamulce tarczowe Shimano R317Michał Kuczyński

Napęd i hamulce

Tak jak pisaliśmy na wstępie - dominują podstawowe grupy napędów. Shimano Claris, czyli system 2x8 oraz Shimano Sora, czyli napęd 2x9. W obu przypadkach otrzymujemy podobny zakres przełożeń, a różnice będą oczywiście w stopniowaniu - na niekorzyść wariantu 8-biegowego. Dominują korby o gravelowym, szerokim zakresie - 48/32 i 46/30 zestrojone z kasetami 11-34. Coraz częściej w rowerach spotkamy też napędy firmy Microshift, a konkretnie grupę Advent 1x10. Trafiają się też rowery na SRAMie Apex1, choć wyraźnie rzadziej. Warto zwrócić uwagę na hamulce - te w gravelu muszą być dobre - przeważnie spotkamy się z mechanicznymi tarczówkami. Nie trzeba się ich bać, jednak ulegają jakością hamowania wariantowi hydraulicznemu. 

Ergonomia łap z grupy Shimano Sora stoi na wysokim poziomieMichał Kuczyński

Pozostałe komponenty

Wśród pozostałych komponentów widać już zazwyczaj bardzo chłodną kalkulację producentów związaną z oszczędnościami. Spodziewać się musimy podstawowych, aluminiowych wsporników. Zwróćmy uwagę na owijkę i profil oraz kształt kierownicy - ważne żeby nam pasowały. Firmy często stosują modele typowo szutrowe, choć zdarza się, że znajdziemy tu po prostu zwykłe szosowe kierownice. 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z każdej marki, który dostępny jest na polskim rynku w założonym przedziale cenowym (4000 - 5000 zł). Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

Maxim MG 7.5 TIAGRA

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 11.50 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminiowy
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: 700 X 38C SCHWALBE G-ONE RACE GUARD 40-622
  • Manetki: Shimano Tiagra
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Maxim

Author Aura XR3

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 11.10 kg
  • Opis ramy: potrójnie cieniowana aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów
  • Widelec/amortyzator przedni: AUTHOR aluminium, 1.5" tapered
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: PANARACER Gravel King SK Sport 700 × 38c
  • Manetki: SHIMANO Sora (18)
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Author

Triban GRVL 520 Subcompact

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 10.00 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, mocowanie hamulca: flat mount, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Triban Evo z karbonowymi goleniami i sterami z aluminium
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000 11-rzędowa z długim wózkiem.
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Hutchinson Overide 35 Tubeless ready Wytrzymała osnowa: 66 TPI. Wymiary: 35c-622 / 700 x 35c.
  • Manetki: SHIMANO 105
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Triban

NS bikes RAG+ 3

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 10.90 kg
  • Opis ramy: AL6061-T6
  • Widelec/amortyzator przedni: NS Bikes Gravel+ aluminium
  • Przerzutka tylna: Sram Apex Type 2.1
  • Ilość blatów i koronek: '1x11
  • Opony: WTB Riddler 700x45C
  • Manetki: Sram Apex
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY NS bikes

Kands 28" TORO SORA 2024

  • Cena: 4949.00 PLN
  • Waga: 11.60 kg
  • Opis ramy: Aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: KANDS KARBON
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SORA RD R3000
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: SCHWALBE G-ONE 700X40C, 40-622
  • Manetki: SHIMANO SORA ST R3000
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kands

Marin Gestalt 1

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Marin Full Carbon, taperowany, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vee Tire Co., Zilent, 700x35
  • Manetki: Shimano Sora 2x9s
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Fuji Jari 2.5

  • Cena: 4776.85 PLN
  • Opis ramy: A6-SL Cieniowane aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: WTB Riddler, 37-622, 30tpi
  • Manetki: Shimano Claris Shimano Claris
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Fuji

Felt BROAM 40

  • Cena: 4599.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowanie hamulca: flat mount, gwintowana mufa suportu, kompatybilna z kołami 650b i 700c, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Felt Gravel, UHC Performance, Alu/Karbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX, RD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Maxxis Refuse, 700x40
  • Manetki: Shimano Tiagra, ST-4700
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Felt

Octane One KODE ADV

  • Cena: 4599.00 PLN
  • Waga: 13.50 kg
  • Opis ramy: Tange Cro-mo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal Cro-mo
  • Przerzutka tylna: Microshift Advent X RD-M6205GM, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: VITTORIA Randonneur 38x700c
  • Manetki: Microshift Advent X SB-M100A, 10s
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Octane One

Tabou GRAVO 2.0

  • Cena: 4499.00 PLN
  • Opis ramy: 700C / ALU / HYDROFORMING
  • Widelec/amortyzator przedni: CARBON
  • Przerzutka tylna: SHIMANO SORA R3000
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: KENDA K1185 / 700x45C
  • Manetki: SHIMANO SORA R3000
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Tabou

Romet BOREAS 1 LITE 2024

  • Cena: 4399.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: alu 6061 X-lite
  • Widelec/amortyzator przedni: carbon
  • Przerzutka tylna: Sram Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: Schwalbe G-One 700×38C
  • Manetki: Sram Apex 10
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Cube Nuroad ONE

  • Cena: 4319.00 PLN
  • Waga: 11.20 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite, możliwość zamontowania błotników i bagażnika
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE Nuroad, Full Carbon, 1 1/8 - 1 1/4 Tapered, otwory montażowe na bagażnik i błotniki, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Microshift Sword RD-G7005M, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: Schwalbe G-One Comp, 40-622
  • Manetki: Microshift Sword SB-G7000
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cube

Kellys SOOT 30

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Opis ramy: KELLYS Gravel Concept Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Kellys Carbon Disc, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris R2000
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Schwalbe Smart Sam Performance 42-622 (700x40C) ADDIX
  • Manetki: Shimano Claris ST-R2000 Dual Control
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kellys

Corelli Goat 2.0

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: aluminiowy
  • Przerzutka tylna: Shimano GRX FD-RX400
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Schwalbe Smart Sam 700x42
  • Manetki: Shimano GRX ST-RX400
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Corelli

Ridley Kalazy Sora 2x9

  • Cena: 4157.37 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, hydroformowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Vittoria Terreno Dry // 700x45c
  • Manetki: Shimano Sora
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Ridley

Kona Rove AL 700

  • Cena: 4153.24 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061, cieniowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, mocowanie hamulca: flat mount, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Kona Project Two Aluminum Disc, QR
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Maxxis Rambler 700x40c
  • Manetki: Shimano Claris
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kona

Rock Machine Gravelride 200

  • Cena: 4149.00 PLN
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, mocowania na bagażnik i błotniki, mocowanie hamulca: flat mount, QR
  • Widelec/amortyzator przedni: Aluminium, QR
  • Przerzutka tylna: SHIMANO CLARIS RD-R2000
  • Ilość blatów i koronek: '1x8
  • Opony: WTB Riddler Comp, 700x45C
  • Manetki: microSHIFT SBR480, 8s
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Rock Machine

GT Grade Sport

  • Cena: 4099.00 PLN
  • Opis ramy: Grade Aluminium, potrójny trójkąt, taperowana sterówka 1,5"
  • Widelec/amortyzator przedni: Grade Carbon, Taperowana sterówka 1,5"
  • Przerzutka tylna: MicroShift Advent X
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Opony: WTB Riddler, 700 x 37c
  • Manetki: MicroShift Dual Control Advent X, 10s
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY GT

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj