Materiał zawiera treści reklamowe

Rower gravel do 5000 zł

Sprawdź rowery gravelowe (szutrowe) do 5000 zł z kolekcji na 2023 rok.

Drukuj
Tomasz Makula

Przeglądamy rynek i sprawdzamy, jakiego gravela można kupić, dysponując budżetem od 4 do 5 tys. zł. Przyglądamy się ramom i poszczególnym elementom wyposażenia oraz wskazujemy, na co zwrócić uwagę podczas zakupów.

Poszukiwanie nowego gravela przy budżecie rzędu 4000-5000 zł ograniczy do nas do rowerów z dolnej półki, które będą dość ciężkie, pozbawione hydraulicznych hamulców tarczowych i będą wyposażone w podstawowy napęd - przeważnie Shimano lub Microshift. Tak wyglądają obecne rynkowe realia...

 

Oczywiście nowe rowery w tej cenie nie są złe, ale po prostu mają podstawowe wyposażenie, które odczujemy w trakcie jazdy. Często sprzęt w tej klasie oparty jest o ciekawą i perspektywiczną (w kwestii doinwestowania w przyszłości) ramę, której geometria jest identyczna jak w gravelach za ponad 20 000 zł. Warto też pamiętać, że prawie zawsze marki premium zaoferują nam dużo gorzej wyposażone rowery, aniżeli te, które cenią się taniej. Różnice w cenach są czymś normalnym, niektóre marki były w czymś pierwsze i wydały sporo pieniędzy na rozwój swoich graveli, inne skorzystały w pewnym sensie z ich dorobku, bo nie musiały już tak bardzo eksperymentować choćby z geometrią - miały ją podaną na tacy przez prekursorów. Mogły więc oszczędzić na R&D... Podobnie z marketingiem - są brandy, które lansują szutrowe kolarstwo od lat, inne robią to dopiero od roku czy dwóch. Nie bójmy się więc wybierać spośród najtańszych ofert, gdzie zyskamy na stosunku ceny do wyposażenia, ale z drugiej strony nie odrzucajmy droższych maszyn mających w swoim DNA sporo lat ewolucji, którą również czuć podczas jazdy.

Zobacz też:

 

Warto dodać, że tak naprawdę od około 4000-4500 zł wzwyż oferta graveli w naszym kraju zaczyna być szeroka i możemy przebierać w rowerach od wielu producentów. Absolutnie podstawowe szutrówki na rodzimym rynku startują z poziomu około nieco ponad 3000 zł, a ofert z ceną niższą, niż kwota zaczynająca się od ,,4” jest naprawdę niewiele. 

 

 

 

 

Co więc wybrać? 

Poszukiwania roweru proponujemy zacząć od ustalenia naszych potrzeb. Czy będziemy bardziej podróżnikami, czy bardziej sportowcami? Jeśli to pierwsze, szukajmy roweru z dużym rozstawem osi (bazą kół), dużym zapasem miejsca na szeroką oponę - przyda nam się 42-45 mm, a także zwróćmy uwagę na możliwie mocno zrelaksowaną pozycję na rowerze, która będzie sprzyjała długim jazdom. Podobne parametry polecamy też początkującym. Do wypraw potrzebne nam będą również wszelkie otwory montażowe - choćby na sakwy, bidony, czy błotniki. Upewnijmy się więc czy nasz przyszły gravel ma je na pokładzie. Dla osób bardziej sportowo zorientowanych radzimy poszukiwać maszyn o nieco bardziej sportowej lub zabawowej (powiedzmy na wyrost - bardziej ,,trailowej”) konstrukcji, z niższą główką i bardziej obniżoną pozycją, często większym BB drop i niżej umiejscowionym suportem, jak również nieco krótszym chainstayem. 

Przy wybieraniu roweru zwracajmy też uwagę na rzeczy, które trudno zmienić - choćby to, czy przedni widelec jest karbonowy oraz czy sztyca to 27,2 mm - taka średnica, gdy zastosujemy wariant karbonowy, da nam więcej komfortu niż szersze wsporniki. Popatrzymy na rower dokładnie i nieco szerzej. Oczywiście na wiele drobnych szczegółów można przymknąć oko, ale potraktujmy dopasowanie ramy do naszych potrzeb priorytetowo. Następnie kierujmy się stosunkiem ceny do wyposażenia. Poniżej przyglądamy się, co jest branżowym standardem do 5000 zł w poszczególnych elementach roweru typu gravel. 

Rama i widelec

Ramy w naszym budżecie są najczęściej aluminiowe, choć zdarzają się też modele na stalowych szkieletach - cięższych, ale rewelacyjnie tłumiących drgania. Najczęściej konstrukcje te mają wszelkie nowoczesne rozwiązania - taperowane główki, mocowania zacisków flat mount, sztywne osie, czy wspomniane sztyce o średnicy 27,2 mm. Widelce przeważnie są karbonowe, ale dość regularnie trafić też można na aluminiowe. W kontekście komfortu jazdy warto upewnić się, że model który nam się podoba ma widelec z karbonu, który zapewnia wyraźnie lepszą absorpcję drgań i wibracji. Idąc za duchem przygody zdecydowana większość rynkowych propozycji ma też pełen komplet wyprawowych mocowań. 

 
 

 

Koła i opony

Producenci oszczędzają tam, gdzie widzimy to najmniej. W tym wypadku są to najczęściej koła. Wiele rowerów ma zestawy zupełnie podstawowe - ciężkie i mało dynamiczne, często z dość podstawowymi piastami. Choć to nie reguła - znajdziemy też gravele z całkiem wysokiej klasy podzespołami użytymi do budowy kół. Dobrą informacją jest natomiast obecność felg, które w znakomitej większości są klasy wyższej, niż piasty. Często znajdziemy zbudowane koła o niewspółmiernie dobrych (w porównaniu do piast i szprych) obręczach. Gotowe na tubeless, szerokie jak należy - po prostu nowoczesne. Opony w tym segmencie zazwyczaj są podstawowe - z tańszymi mieszankami gumy i mniej gęstymi oplotami. Dominują bieżniki uniwersalne i szerokości około 40 mm. 

 

 

Napęd i hamulce

Tak jak pisaliśmy na wstępie - dominują podstawowe grupy napędów. Shimano Claris, czyli system 2x8 oraz Shimano Sora, czyli napęd 2x9. W obu przypadkach otrzymujemy podobny zakres przełożeń, a różnice będą oczywiście w stopniowaniu - na niekorzyść wariantu 8-biegowego. Dominują korby o gravelowym, szerokim zakresie - 48/32 i 46/30 zestrojone z kasetami 11-34. Coraz częściej w rowerach spotkamy też napędy firmy Microshift, a konkretnie grupę Advent 1x10. Trafiają się też rowery na SRAMie Apex1, choć wyraźnie rzadziej. Warto zwrócić uwagę na hamulce - te w gravelu muszą być dobre - przeważnie spotkamy się z mechanicznymi tarczówkami. Nie trzeba się ich bać, jednak ulegają jakością hamowania wariantowi hydraulicznemu. 

 

 

Pozostałe komponenty

Wśród pozostałych komponentów widać już zazwyczaj bardzo chłodną kalkulację producentów związaną z oszczędnościami. Spodziewać się musimy podstawowych, aluminiowych wsporników. Zwróćmy uwagę na owijkę i profil oraz kształt kierownicy - ważne żeby nam pasowały. Firmy często stosują modele typowo szutrowe, choć zdarza się, że znajdziemy tu po prostu zwykłe szosowe kierownice. 

Co oferuje rynek?

Na kolejnych stronach prezentujemy po jednym rowerze z każdej marki, który dostępny jest na polskim rynku w założonym przedziale cenowym (4000 - 5000 zł). Przegląd został wykonany w oparciu o katalog rowerowy: katalog.bikeworld.pl

 

 

 

Tabou GRAVO 2.0

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 11.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: karbon
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: SCHWALBE X-ONE / 700x35C
  • Hamulce: Shimano R317, tarcze 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Tabou

Octane One GRIDD 2

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Waga: 10.80 kg
  • Opis ramy: 6061 aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: alu
  • Grupa napędowa: microSHIFT
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vittoria Tereno Dry 700x38c
  • Hamulce: Hayes CX Comp160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Octane One

Orbea VECTOR 30

  • Cena: 4999.00 PLN
  • Opis ramy: Orbea Urban Speed, Aluminium 6000
  • Widelec/amortyzator przedni: Speed 400mm Alu
  • Grupa napędowa: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda K1098 700x32
  • Hamulce: Shimano TX805
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Orbea

Breezer Radar Café

  • Cena: 4909.00 PLN
  • Waga: 13.09 kg
  • Opis ramy: Breezer CrMo
  • Widelec/amortyzator przedni: stal CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano Deore
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 29"
  • Opony: Kenda Small Block 8, 50-622 (29 x 1.9")
  • Hamulce: Shimano MT200 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Breezer

Marin Lombard 1

  • Cena: 4899.00 PLN
  • Opis ramy: 6061 Aluminum
  • Widelec/amortyzator przedni: 6061 Aluminum
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Vee Tire, G-Sport, 700Cx40mm
  • Hamulce: Tektro Road 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Marin Four Corners

  • Cena: 4699.00 PLN
  • Opis ramy: CrMo (XS, S = 650B, M, L, XL = 700C)
  • Widelec/amortyzator przedni: CrMo
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '3x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: WTB Resolute, 650B/700Cx42mm
  • Hamulce: Tektro Spyre-C 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Marin

Mongoose GUIDE SPORT

  • Cena: 4599.00 PLN
  • Opis ramy: Tectonic T2
  • Widelec/amortyzator przedni: Mongoose
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: Kenda Small Block, 700 x 47c
  • Hamulce: Promax DSK-330
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Mongoose

Romet BOREAS 1 LITE

  • Cena: 4399.00 PLN
  • Waga: 10.60 kg
  • Opis ramy: alu 6061 X-lite
  • Widelec/amortyzator przedni: carbon
  • Grupa napędowa: SRAM Apex
  • Ilość blatów i koronek: '1x10
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Hamulce: Sram DB5 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Mbike GRV 100

  • Cena: 4199.00 PLN
  • Opis ramy: Alloy 6061
  • Widelec/amortyzator przedni: Sztywny aluminiowy taperowany; oś 12mm
  • Grupa napędowa: Shimano Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Rozmiar kół: 28" (700C)
  • Opony: CST 700X38C C-1894 PIKA
  • Hamulce: Tektro MD-UD310
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Mbike