Spis treści:
Prężny rozwój segmentu rowerów elektrycznych doprowadził do wytworzenia się na rynku bardzo wielu kategorii jednośladów ze wspomaganiem. Jedną z nich, która kwitnie od około 2020 roku, są elektryczne rowery typu SUV, czyli ciekawa propozycja dla osób szukających jednego uniwersalnego sprzętu do wszystkiego. Elektryka, który pozwoli na co dzień jeździć nim do pracy, a w weekend wybrać się na wycieczkę, która może zahaczać o trudniejszy teren i terenowe szlaki. Bez ekstremy, ale z opcją bezpiecznej jazdy w typowo górskim terenie. Jeśli widzisz tu swoje potrzeby to sygnał, że SUV może być propozycją odpowiednią dla Ciebie.
Podręcznikowy SUV ma w swojej konstrukcji terenowe DNA, bowiem zazwyczaj tego typu rowery oparte są o ramę nawiązującą do MTB z widoczną domieszką trekkingowego komfortu. Producenci tworzą je w oparciu o platformy typowo terenowe, stąd z góry możemy liczyć na łatwość prowadzenia w terenie. Do tego używają identycznych silników, co w górskich elektrykach. Różnice tkwią w wyposażeniu, które na potrzeby zbudowania roweru użytkowego jest bardziej komfortowe oraz tym, że SUVy obowiązkowo mają wyposażenie dodatkowe - takie jak błotniki, bagażnik, oświetlenie, czy nóżka.
Rama: Hardtail czy Full Suspension?
Pierwszą decyzją, którą musimy podjąć na etapie szukania roweru jest to, czy decydujemy się na sztywniaka, czyli rower, który amortyzator ma wyłącznie z przodu. Czy wybieramy rower z pełnym zawieszeniem, który będzie znacznie bardziej komfortowy i bezpieczny w terenie, ale też droższy w zakupie oraz - o czym nie można zapominać - również droższy w serwisie, czyli ogólnym utrzymaniu. Rynek porządnych SUVów opartych o ramę hardtail zaczyna się od około 10 - 12 tys. zł, natomiast na rozsądnego SUVa typu full suspension trzeba przyszykować kwotę bliższą 20 tys. zł. Mówimy oczywiście o rowerach wysokiej klasy, które oparte są o silniki czołowych producentów, a sama konstrukcjaj ram jest nowoczesna i jednostki napędowe wraz z baterią są zintegrowane z ramą i ukryte w jej wnętrzu.
Wybór HT czy FS powinien sprowadzać się - poza kwestiami finansowymi - do tego, gdzie, jak i jak często jeździmy. Jeśli na co dzień poruszamy się po dziurawych leśnych i polnych drogach, a do tego chcemy sporo wycieczkowo jeździć gdzieś po lasach czy górach, to warto pójść w fulla. Natomiast jeśli głównie jeździ się po szutrach i równych duktach, a terenowe wycieczki to rzadkość, to taniej i lepiej będzie sięgnąć po hardtaila. Tu warto mieć na uwadze, że elektryki mają zwykle szerokie opony, więc już samo ogumienie daje wyraźną porcję komfortu. Bez wątpienia jednak, jeśli koszty nie grają roli - bierzcie fulla, bo to po prostu wyższy poziom ewolucji roweru.
Typowy skok zawieszenia:
- SUV Hardtail - 100 - 120 mm z przodu
- SUV Full Suspension - 120 - 130 mm z przodu i z tyłu
Warto jeszcze dodać, że z racji użytkowego charakteru SUVy często występują w dwóch wariantach ramy - klasycznej z wysokim przekrokiem oraz z obniżoną rurą, która ułatwia wsiadanie. Warto mieć na uwadze, że ramy obniżone to już odrębne konstrukcje przygotowane typowo pod kategorię SUV i te rowery - inaczej niż rynkowa większość - mogą być już pozbawione tego ,,terenowego” DNA, o którym piszemy powyżej. Są natomiast godne polecenia do miasta i w lekki teren, a niska rama dodatkowo znacząco ułatwia jazdę w eleganckim stroju.
Mocny silnik i duża bateria
Zadaniem SUVów jest danie nam możliwości pokonania nawet wymagającego terenu bez zmęczenia, w końcu to rower użytkowy i rekreacyjny. Standardem są więc duże i mocne silniki, które mają około 80 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a czasem nawet więcej. Spodziewajcie się jednostek takich marek jak: Bosch, Shimano, Brose, czy Yamaha. Mając takie wspomaganie można bez żadnego wysiłku poruszać się w łatwym terenie z maksymalną prędkością wspomagania, czyli 25 km/h, a górski podjazd pojedzie się szybciej, niż zrobiłby to wytrenowany kolarz. Do takich jednostek stosuje się baterie o dużej pojemności, które pozwalają osiągnąć jak największy zasięg - standardem są pojemności rzędu 500 do około 650 Wh.
Amortyzacja, napęd, koła i hamulce
Komponenty napędu, amortyzatory, hamulce, czy koła to części typowe dla rowerów e-MTB. Najczęściej spotkacie więc grupy 1x12 i mocne 4-tłoczkowe hydrauliczne hamulce tarczowe. Za amortyzację odpowiadają identyczne modele widelców i damperów, które spotkamy w rowerach górskich. Koła - w zależności od producenta i modelu - będą miały 29” lub 27,5”. Główne różnice - odróżniające SUVa od górala - tkwią z detalach i wyposażeniu dodatkowym, o których piszemy poniżej.
Wyposażenie typowe dla elektrycznego SUVa
Typowego SUVa poznacie od razu po jego wyposażeniu dodatkowym, które czyni go rowerem uniwersalnym. Standardem są błotniki stałe, które pozwolą w czystości dotrzeć do biura, czy po prostu uniknąć zabrudzenia na przejażdżce. Kolejnym ważnym aspektem jest mocne oświetlenie stałe, które w przypadku rowerów elektrycznych w większości przypadków zasilane jest bezpośrednio z baterii silnika. Jest to rozwiązanie bardzo komfortowe, bowiem ładowanie wszystkiego na prąd w naszym rowerze sprowadza się do podłączania go tylko do jednej ładowarki.
Wśród ważnych elementów będących na pokładzie wymienić trzeba też detale typu bagażnik, czy nóżka. Obecność wszystkich tych dodatków sprawia, że rowery SUV od razu po wyjechaniu ze sklepu są gotowe do jazdy i służenia nam na co dzień.
Poza tym warto zwrócić uwagę również na niektóre części. Choćby na opony, które będą determinowały zdolności offroad’owe naszego roweru. Często SUV mają nieco mniej terenowe bieżniki, które lepiej spisują się na asfalcie i szutrach, a gorzej np. w błocie. Do tego producenci montują wygodniejsze, bardziej mięsiste siodełka, czy komfortowe chwyty kierownicy. Dla łatwości wsiadania i zsiadania, co przydaje się na skrzyżowaniach w mieście, ale też dla lepszego prowadzenia roweru w trudniejszym terenie, dobrze mieć w rowerze regulowaną sztycę. Takową można obniżać za pomocą manetki na kierownicy i w droższych SUVach jest ona na liście wyposażenia.
Co na rynku?
Poniżej prezentujemy elektryczne rowery typu SUV z kolekcji na 2024 rok, które znajdują się w ofercie dostępnych na polskim rynku producentów. Przegląd zrealizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy.
Canyon Pathlite:ON 5 SUV
- Cena: 14599.00 PLN
- Waga: 26.86 kg
- Opis ramy: Canyon Pathlite:ON
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM34 Coil
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Maxxis Crossmark II Reflexstrip Clincher
- Silnik: Bosch Performance Line CX
- Bateria: Bosch PowerTube 625Wh
Superior eXR 6090 L Touring
- Cena: 15899.00 PLN
- Opis ramy: Alu X6 Ultralite
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe G-One Allround Performance, 29x2.25", ADDIX
- Silnik: SHIMANO STEPS EP8
- Bateria: DARFON, 36V, 504 Wh,
LIV AMITI E+ 2
- Cena: 16199.00 PLN
- Waga: 25.60 kg
- Opis ramy: Aluminium ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34 LO, skok 100mm, blokada hydrauliczna, oś przelotowa 15x110mm
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Crosscut Gravel 2, 700x57c, Tubeless Ready
- Silnik: SyncDrive Sport, 75Nm, Powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak Smart 625 kompatybilny z dodatkowym akumulatorem EnergyPak Plus 250 (z wyjątkiem rozmiaru XS)
Giant EXPLORE E+ 2
- Cena: 16199.00 PLN
- Waga: 25.88 kg
- Opis ramy: Aluminium ALUXX
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Alivio
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Giant Crosscut Gravel 2, 700x45c (622x45), Tubeless Ready, Reflex
- Silnik: SyncDrive Sport2, 75Nm, powered by Yamaha
- Bateria: EnergyPak Smart 625Wh
Scott Axis eRide 30 Men
- Cena: 16659.00 PLN
- Waga: 27.26 kg
- Opis ramy: Specjalnie cieniowane aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM34 sprężynowy
- Skok widelca: 120 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x11
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Johnny Watts 29x2.35” Wired
- Silnik: Bosch Performance BES3
- Bateria: PowerTube 500Wh
Corratec E-Power MTC 12S Gent
- Cena: 17499.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa Corratec E-Power MTC SE 3.0 Gent
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCM LO DS
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: SRAM SX Eagle
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Smart Sam
- Silnik: BOSCH Performance Line CX
- Bateria: BOSCH PowerTube 625Wh
Orbea KEMMEN MID SUV 40
- Cena: 17999.00 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061, hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR34 LO R Air
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Acera
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Johnny Watts, 29x2.35 RaceGuard Reflective Tape
- Silnik: Shimano EP600
- Bateria: Orbea Internal 540Wh
Pegasus SAVINO EVO 12 Lite
- Cena: 20295.45 PLN
- Opis ramy: Aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour XCR-34-1.5 Air LOR
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Supero All Ground 62-622
- Silnik: Bosch Performance Line CX BES3 (85 Nm)
- Bateria: Bosch PowerTube Horizontal 625 Wh
Cube Nuride Hybrid SLX 750 Allroad
- Cena: 20899.00 PLN
- Waga: 25.20 kg
- Opis ramy: Aluminium Superlite
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox Judy Silver TK Air, Tapered, 15x110mm, eMTB Approved
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe G-One Allround, RaceGuard, 57-622
- Silnik: Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4 (85Nm) Cruise (250Watt), Smart System
- Bateria: Bosch PowerTube 750
Bulls COPPERHEAD EVO 2 XXL STREET 750
- Cena: 21159.27 PLN
- Opis ramy: aluminium 6061
- Widelec/amortyzator przedni: BULLS Lytro 34 Air LOR, Boost
- Skok widelca: 120 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 27,5"+ (650B Plus)
- Opony: Schwalbe Smart Sam Performance 57-584/ 27,5 x 2,60
- Silnik: Bosch Performance Line CX (85 Nm)
- Bateria: Bosch PowerTube (Smart System) 750 Wh
Bergamont E-Horizon FS Edition
- Cena: 21599.00 PLN
- Opis ramy: AL6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour Mobie 25 Air
- Skok widelca: 100 mm
- Skok tylnego zawieszenia: 80 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x10
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Hurricane, Addix
- Silnik: Bosch Performance Line CX, Gen. 4, 250 W, 36 V, max. 25 km/h
- Bateria: Bosch PowerTube, 36 V Li Ion, 625 Wh
Haibike TREKKING 10
- Cena: 22399.00 PLN
- Opis ramy: Haibike, Trekking Gen4 i625
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour, Mobie E45 LOR
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano SLX
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Opony: Schwalbe, Super Moto X, 27.5" x 2.4"
- Silnik: Bosch, Performance CX GEN4, 250W, 85 Nm, 25 km/h
- Bateria: Bosch, PowerTube, 625 Wh
Focus AVENTURA² 6.9
- Cena: 22999.00 PLN
- Waga: 26.60 kg
- Opis ramy: Aluminium 7005, Hydroformowana
- Widelec/amortyzator przedni: SR Suntour Raidon 34 LOR AIR
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: Shimano XT
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Smart Sam 2.25, 57-622
- Silnik: Bosch Performance CX Smart, 85 Nm, 250 W
- Bateria: Bosch, 750 Wh, 625 Wh
Riese & Müller Nevo vario
- Cena: 23599.00 PLN
- Opis ramy: aluminiowa
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCR32
- Skok widelca: 100 mm
- Grupa napędowa: NuVinci (EnViolo)
- Rozmiar kół: 28" (700C)
- Opony: Schwalbe Big Ben Plus 50-622 Reflex
- Silnik: Performance Line CX (Gen4)
- Bateria: Bosch PowerPack 500 Performance, 36 V, 13,4 Ah/500Wh
Kross GRIST BOOST 1.0 SUV
- Cena: 16999.00 PLN
- Opis ramy: ALUMINIUM 4-BAR 140 mm
- Widelec/amortyzator przedni: SR SUNTOUR XCR 34 BOOST 2CR
- Skok widelca: 140 mm
- Skok tylnego zawieszenia: 140 mm
- Grupa napędowa: Shimano CUES
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: WTB TRAIL BOSS 29 x 2,4
- Silnik: BAFANG M510
- Bateria: PATHFINDER BATTERY 730WH
Lovelec Komo SUV
- Cena: 8999.00 PLN
- Waga: 25.50 kg
- Opis ramy: aluminiowa (6061)
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour XCM 32, amortyzowany, z regulacją, z blokadą
- Grupa napędowa: Shimano Altus
- Ilość blatów i koronek: '1x8
- Rozmiar kół: 27,5" (650B)
- Opony: Kenda K1052, 27,5×2,2, pasek odblaskowy
- Silnik: AKM, 36 V, 250 W/500 W, bezszczotkowy tylny, 60 Nm
- Bateria: 21700, Li–ion, 16 Ah (576 Wh)/20 Ah (720 Wh), zintegrowany
Romet E-MODECO SUV 1.0
- Cena: 8299.00 PLN
- Waga: 24.50 kg
- Opis ramy: alu 6061
- Widelec/amortyzator przedni: Suntour NEX-E25-LO-DS
- Skok widelca: 70 mm
- Grupa napędowa: Shimano CUES
- Ilość blatów i koronek: '1x9
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: VeeTire Mission 29x2.1
- Silnik: Bafang G020 tylny, 250 Watt, 45nm speed sensor
- Bateria: 504Wh
Superior eXF 6.2 SUV
- Cena: 28999.00 PLN
- Opis ramy: Alu X6 Ultralite MTB Trail SUE03.1, Advanced e-MTB Geometry
- Widelec/amortyzator przedni: RockShox 35 Silver TK
- Skok widelca: 160 mm
- Skok tylnego zawieszenia: 160 mm
- Grupa napędowa: Shimano Deore
- Ilość blatów i koronek: '1x12
- Rozmiar kół: 29"
- Opony: Schwalbe Nobby Nic Performance, 29x2.60
- Silnik: BOSCH Performance Line CX, 85Nm
- Bateria: BOSCH PowerTube, 625Wh