Drukuj

Jaki rower szosowy do 6000 zł?

Sprawdź rowery szosowe do 6000 zł z kolekcji na 2025 rok.

B'TWIN Ultra 920 AF

Szosa za 6000 złotych to dla niektórych marzenie, a dla innych absolutne minimum. Choć średnia w tym przedziale cenowym to aluminiowa rama z grupą napędową Shimano Tiagra, to trafić też można nieco lepiej wyposażone maszyny. Na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniach?

Wśród modeli plasujących się cenowo pomiędzy 5, a 6 tys. zł bez trudu można znaleźć rowery kompletne. Oczywiście w kontekście jazdy rekreacyjnej. Wyposażone na tyle dobrze, że tuż po wyjechaniu ze sklepu można śmiało nawijać nimi asfaltowe kilometry. Zwykle taki kompletny rower będzie oparty o ramę wykonaną z aluminium i wyposażony w osprzęt Shimano Tiagra oraz solidne koła. Do jazdy, nawet sportowej (nie mówimy o wyścigowej) więcej absolutnie nam nie trzeba. Analizując rynkową ofertę nieco głębiej szybko daje się zauważyć, że rowery w tym przedziale cenowym są dość mocno zróżnicowane, bo trafić można nawet szosę z Tiagrą (2x10) i hydraulicznymi hamulcami, czy model z Shimano 105 (2x11) i hamulcami obręczowymi, a jednocześnie normą są rowery na bardziej podstawowym napędzie Shimano Sora (2x9), a nawet tańszym Claris'ie i hamulcach szczękowych lub mechanicznych tarczowych. 

Niezależnie, którą z dróg obierzemy nie zapomnijmy wybrać właściwego roweru pod swój styl jazdy i możliwości. Jeśli to nasze początki z szosą lub traktujemy rower bardziej rekreacyjnie i wycieczkowo, sięgajmy po rowery z kategorii endurance. Stanowią one zresztą większość na rynku. Jeśli to będzie wasz rower treningowy, wyścigowy, a może po prostu macie duszę sportowca, wówczas decydujcie się na modele race. Bardziej dynamiczne w prowadzeniu, choć nieco mniej komfortowe za sprawą mocniej wyciągniętej sylwetki. Za to szybsze, gdyż takie ułożenie ciała jest bardziej aerodynamiczne. 

Zobacz również:

pokaż pełną listę

Rama aluminium, widelec karbon

Rowery w tytułowej kwocie najczęściej wykonane są dobrej jakości stopów aluminium i na etapie produkcji poddane zostają dodatkowym procesom hydroformowania i cieniowania. To przekłada się na niską masę i wysoką sztywność tych konstrukcji. Dodatkowo, większość marek wyposaża swoje w szkielety we wszelkie aktualne rozwiązania, takie jak choćby wewnętrznie prowadzone linki, czy sztywne ośki w przypadku rowerów z hamulcami tarczowymi. Widelce w omawianych szosach są karbonowe, często w całości, a niekiedy ich rura sterowa jest aluminiowa. Ten pozorny detal ma spory wpływ na komfort, w pełni karbonowe odczuwalnie lepiej tłumią drgania. 

Tomasz Makula

Jaki osprzęt?

Najbardziej popularną grupą napędową w tym segmencie jest Shimano Tiagra (2x10), a zaraz po niej tańsza Sora (2x9), choć upolować można nawet rowery na Shimano 105. Grupa Sora dobrze wygląda i działa zadowalająco, choć 9 biegów w kasecie ogarnicza zakres przełożeń i upośledza stopniowanie zębatek. Z kolei Tiagra cechuje się doskonałym stosunkiem jakości do ceny oraz dużą precyzją działania, która niewiele odstaje od wyższych grup. Nie ma się co dziwić, że jest tak chętnie wybierana przez producentów. Jest to oczywiście system 2x10. Czasami spotkamy w rowerach 11-rzędową grupę Shimano 105, która jest na wyraźnie lepszym poziomie i niewiele odstaje od topowych mechanicznych grup Shimano. Trafiają się też rowery z tańszym napędem - Shimano Claris, który ma 2 tarcze z przodu i 8 biegów z tyłu. Nie działa wcale źle, choć skoki między kolejnymi biegami są tam jeszcze większe, niż w przypadku Sory 2x9. 

Hamulce Rim lub Disc

W badanym przedziale cenowym rynek jest podzielony między tradycyjne hamulce obręczowe, a nowocześniejsze tarczówki - głównie mechaniczne, choć da się też trafić na hydrauliczne. Zwykle z klasycznymi spowalniaczami otrzymamy lepsze pozostałe komponenty, głównie za sprawą faktu, że ,,rim brakes" są tańsze. Mamy tu spory wybór i pole do decydowania. Jeśli zdecydujemy się na tarczówki, zwróćmy uwagę aby - o ile to realne - był to wariant hydrauliczny. Hydrauliczne hamulce tarczowe to najlepsze rozwiązanie dla osób jeżdżących w górach. Cięższe i droższe (co odbije się na nieco gorszym wyposażeniu), ale dające fenomenalnie dużą różnicę, którą odczuwa się już od pierwszych zakrętów i redukcji prędkości.

Tomasz Makula

Koła 

Z punktu widzenia prędkośći jazdy oraz samego prowadzenia roweru wyjątkowo istotne są koła. To one (wraz z ogumieniem) - tuż po ramie - definiują możliwości naszego roweru. W tej cenie nie spodziewajmy się fajerwerków. Realnym celem jest upolowanie roweru na solidnym, setupowym zestawie - np. Mavic Aksium, czy DT serii 1800. Producenci często montują koła własnej produkcji, co nie jest złym wyborem, ale warto zwrócić w nich uwagę choćby na jakość piast i ich uszczelnienie. 

Pozostałe komponenty

Pozostałe części to ergonomiczne i pasujące do danego typu roweru komponenty. Spodziewajmy się więc komfortowych kierownic oraz dobrej klasy owijek. Większość rowerów wyposażona będzie w mostki, kierownice i sztyce wykonane z aluminium.

Co na rynku?

Poniżej prezentujemy wybrane szosówki w cenie między 5, a 6 tys. zł. Po jednym modelu z kolekcji na rok 2025 od każdego producenta. Przegląd zaktualizowaliśmy w oparciu o Katalog Rowerowy Bikeworld.

Cube Axial WS Pro

  • Cena: 5899.00 PLN
  • Waga: 10.10 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 T6 Superlite, możliwość zamontowania błotników
  • Widelec/amortyzator przedni: CUBE CSL Race Disc, Full Carbon, 1 1/8 - 1 1/4 Tapered, Flat Mount, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora RD-R3000, 9s
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Conti Ultra Sport 3, 28-622
  • Manetki: Shimano Sora ST-R3000
  • Hamulce: TRP Spyre MD-C610C, Flat Mount (160/160)
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Cube

Cannondale CAAD Optimo 1

  • Cena: 5899.00 PLN
  • Opis ramy: SmartForm C2 Alu
  • Widelec/amortyzator przedni: BallisTec Full Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Zaffiro Pro Slick, 700 x 25c
  • Manetki: Shimano 105
  • Hamulce: Tektro R741
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Cannondale

Felt VR 60

  • Cena: 5816.20 PLN
  • Opis ramy: Aluminium SuperLite, wewnętrzne prowadzenie przewodów, mocowania bikepackingowe, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Felt VR 3.0, UHC Advanced carbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris, RD-R2000
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Vittoria Zaffira V, 700x32
  • Manetki: Shimano Claris, ST-R2000
  • Hamulce: Tektro MD-C550
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Felt

Bulls Harrier Disc 1

  • Cena: 5816.20 PLN
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Alpine Hawk, Karbon, oś 12mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO Sora
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: SCHWALBE Durano DD 28-622
  • Manetki: SHIMANO Sora ST-R3000
  • Hamulce: TEKTRO MD-C510
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Bulls

Van Rysel NCR AF Tiagra

  • Cena: 5799.00 PLN
  • Waga: 10.00 kg
  • Opis ramy: Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, QR, mocowanie hamulca: flat mount, podwójnie cieniowana
  • Widelec/amortyzator przedni: Karbon
  • Przerzutka tylna: SHIMANO TIAGRA (FC 4700)
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: HUTCHINSON ElevenSTORM 700 X 28 C
  • Manetki: SHIMANO TIAGRA (FC 4700)
  • Hamulce: SHIMANO TIAGRA
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Van Rysel

Ridley Fenix SLA DISC 105 2x11s

  • Cena: 5795.10 PLN
  • Waga: 9.37 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061, hydroformowane, potrójnie cieniowane, oś 12x142mm, mocowanie hamulca: flat mount
  • Widelec/amortyzator przedni: Fenix SLA Disc, 30T-24T HM UD Carbon, TA 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano 105 R7000 11s
  • Ilość blatów i koronek: '2x11
  • Opony: Vittoria Zaffiro V 25mm
  • Manetki: Shimano 105 R7020 2x11s
  • Hamulce: Shimano 105 R7070 Hydraulic Disc
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Ridley

Pells Aeron 2

  • Cena: 5790.00 PLN
  • Opis ramy: alu
  • Widelec/amortyzator przedni: PELLS Full Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra RD-4700 10s
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Continental Ultrasport 28-622 Performance
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-4700 10s
  • Hamulce: Shimano Tiagra BR-4770
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Pells

Scott Contessa Speedster 25

  • Cena: 5649.00 PLN
  • Waga: 10.50 kg
  • Opis ramy: Podwójnie cieniowane aluminium 6061, Geometria Endurance, zintegrowane prowadzenie przewodów, kompatybilna z zestawem błotników Syncros
  • Widelec/amortyzator przedni: Speedster HMF Disc, 1 1/4”-1 1/2”
  • Przerzutka tylna: Shimano Sora RD-R3000-GS
  • Ilość blatów i koronek: '2x9
  • Opony: Schwalbe Lugano, 700x32C
  • Manetki: Shimano Sora ST-R3000
  • Hamulce: Tektro MD-C511
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Scott

Specialized Allez

  • Cena: 5600.00 PLN
  • Opis ramy: Specialized E5 Premium Aluminum, hydroformowana, taperowana, wewnętrzne prowadzenie przewodów, gwintowana mufa suportu, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Specialized FACT
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Specialized Roadsport, 700X30c
  • Manetki: Shimano Claris 2000
  • Hamulce: Tektro MD-550
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Specialized

Kross VENTO 4.0

  • Cena: 5499.00 PLN
  • Opis ramy: VENTO 5.0, aluminium, cieniowana, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: VENTO 4.0, karbon, 12x100mm
  • Przerzutka tylna: SHIMANO TIAGRA 4700, 10s
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: SCHWALBE LUGANO II 700X28C
  • Manetki: SHIMANO TIAGRA 4700
  • Hamulce: TEKTRO C550
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Kross

Trek Domane AL 2 Gen 4

  • Cena: 5399.00 PLN
  • Waga: 10.55 kg
  • Opis ramy: Alpha Aluminium, wewnętrzne prowadzenie przewodów, taperowana, mocowanie hamulca: flat mount, mocowania błotników, hak przerzutki UDH, oś 12x142mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Domane AL, Carbon, oś 12x100mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Claris R2000, 8s
  • Ilość blatów i koronek: '2x8
  • Opony: Bontrager R1 Hard-Case Lite, 60tpi, 700x32c
  • Manetki: Shimano Claris ST-R2000
  • Hamulce: Tektro C550
  • Typ hamulców: Tarczowe mech.
ROWERY Trek

Romet HURAGAN 4 2024

  • Cena: 5399.00 PLN
  • Waga: 10.00 kg
  • Opis ramy: 6061 X-lite Aluminium
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra RD-4700SS
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Michelin Dynamic Sport 700×28C
  • Manetki: Shimano Tiagra ST-4700
  • Hamulce: Shimano BR-RS305 160mm
  • Typ hamulców: Tarczowe hydr.
ROWERY Romet

Stevens San Remo

  • Cena: 5200.00 PLN
  • Waga: 9.30 kg
  • Opis ramy: Aluminium 6061 TB
  • Widelec/amortyzator przedni: STEVENS Carbon Pro-Blade
  • Przerzutka tylna: Shimano Tiagra
  • Ilość blatów i koronek: '2x10
  • Opony: Continental Grand Sport Race SL
  • Manetki: Shimano Tiagra
  • Hamulce: Shimano Tiagra
  • Typ hamulców: Szczękowe
ROWERY Stevens