Spis treści:
Shimano 105 przez dziesiątki lat obecności na rynku zdążyło zyskać miano grupy szosowej, która jest swojego rodzaju pomostem pomiędzy podzespołami rekreacyjnymi, a tymi stworzonymi z myślą o zawodowcach (o czym dowodzi chociażby fakt ilości 11 biegów) - z tego powodu jest wybierana przede wszystkim przez średniozaawansowanych kolarzy, którzy poszukują wyścigowej jakości działania, ale i są gotowi na pewne kompromisy, jak chociażby nieco większa waga poszczególnych podzespołów. Jak zwykle w przypadku strategii Shimano nowa odsłona "stopiątki" zyskała technologie, które do tej pory znaliśmy z Ultegry i Dura-Ace. Przy tworzeniu nowej grupy japoński producent pamiętał, że dziś na szosie liczy się już nie tylko prędkość, ale także kontrola nad rowerem, lepszy komfort jazdy i możliwie duża wszechstronność - bo przecież kolarska codzienność to nie tylko ściganie. Co dokładnie nowego czeka nas w grupie Shimano 105 serii R7000?
Hamulce tarczowe
Już na pierwszy rzut oka widać, że grupa R7000 wizualnie czerpie wiele z Ultegry i Dura-Ace. To jednak nie wszystko - nowa odsłona grupy 105 otrzymuje bowiem hydrauliczne hamulce tarczowe, które są integralną częścią tejże grupy (do tej pory mowa była o hamulcach "na poziomie" grupy 105). Zaciski BR-R7070 są zgodne ze standardem mocowania flat mount, technologią klocków Ice oraz tarczami hamulcowymi zgodnymi z zaleceniami UCI - RT70. Kontrola nowych hamulców Shimano odbywa się za pośrednictwem nowych klamkomanetek ST-R7020, które otrzymały konstrukcję bliźniaczą do hydraulicznych klamek najnowszej Ultegry - klamki są ergonomiczne i odpowiednio pomniejszone, a także dają możliwość regulacji - tak, aby dobrze pasowały do różnych rozmiarów dłoni. Do tego Shimano stworzyło jeszcze jeden wariant klamek ST-R7025, które dedykowane są mniejszym dłoniom, gdzie konieczne okazało się m.in. zbliżenie dźwigni klamki do kierownicy.
Zmiana biegów
Biorąc pod uwagę mechanizm działania Shimano, gdzie topowe technologie spływają powoli do grup niższych, przednia oraz tylna przerzutka również czerpią wiele z bardziej zaawansowanych "starszych braci". W ten sposób Japończycy przekonują, że zmiana przełożeń w nowej "stopiątce" ma być jeszcze szybsza i lżejsza. Przednia przerzutka wydaje nam się wyjątkowo znajoma, bo japoński producent już w zeszłym roku pokazał przerzutkę R5801, która posiadała taką konstrukcję, jak Ultegra. W ten sposób nie tylko ulepszono jakość zmiany biegów, ale i uproszczono regulację oraz wygospodarowano wiecej przestrzeni pomiędzy przerzutką i oponą, co jest bardzo ważne w czasach, kiedy szersze opony zyskują na popularności. Tylna przerzutka RD-R7000 obok standardowej wersji dostępna będzie także w wariancie z długim wózkiem, który pomieści kasetę o największej koronce 34T. Do tego także tutaj zastosowano technologię Shadow RD, chowając w ten sposób przerzutkę pod kasetą i zmniejszając ryzyko jej uszkodzenia podczas upadku czy kraksy w peletonie.
Kombinacje napędu
W gronie nowych mechanizmów korbowych z logo 105 znajdziemy teraz również kobinację blatów 52/36 (tzw. mid-compact), które przez wielu średniozaawansowanych zawodników cenione są za swoją uniwersalność. To jednak nie wszystkie nowości - Shimano zaprezentowało także 11-biegową kasetę 11-30 (CS-R7000) oraz kompatybilną z napędami 10-biegowymi 11-34 (CS-HG700-11), które wychodzą na przeciw miłośnikom graveli i przełajówek.
Podzespoły z grupy Shimano 105 R7000 mają trafić na rynek w czerwcu tego roku i dostępne będą w dwóch wersjach kolorystycznych: czarnej oraz srebrnej.
Ultegra RX - sprzęgło na szosie i nie tylko!
Równolegle do premiery grupy 105 wypłynęła także informacja o nowej wersji tylnej przerzutki z grupy Shimano Ultegra - to model Ultegra RD-RX800 (lub RX805), do którego dodano sprzęgło, znane do tej pory tylko z napędów MTB - to także ukłon w stronę rozwijającego się segmentu graveli, rowerów turystycznych (czy jak kto woli przygodowych) oraz cyclocrossu. Sprzęgło w Ultegrze ma taką samą rolę, jak w przerzutkach dedykowanych do kolarstwa górskiego - ma odpowiadać za bezkompromisową stabilizację łańcucha, co poprawia pracę w trudnym terenie. Sprzęgło będzie dostępne zarówno w przerzutkach mechanicznych, jak i elektronicznych, a jego aktywacja dokonywać będzie się za pomocą dźwigni - dokładnie tak samo jak w XTR, XT, itd.
Podobnie jak podzespoły z grupy 105, tak i przerzutki Ultegra RX mają trafić na rynek w czerwcu tego roku.
Producent: bike.shimano.com
FB: Shimano-Road