Posiadanie przenośnej pompki, która pozwoli dopompować ciśnienie lub napompować dętkę po jej wymianie jest ważnym elementem na naszej treningowej „checkliście”. Niektórzy uważają, że przewożenie małej pompki rowerowej może być kłopotliwe, co raczej mija się z prawdą. Zdecydowana większość małych pompek posiada specjalne uchwyty do montażu na ramie lub są one na tyle małe, że spokojnie możemy schować je w kieszonce kolarskiej koszulki czy kurtki.
Przeczytaj również:
Mobilność
Pompka, którą zabieramy na trening powinna być oczywiście możliwie lekka i kompaktowa - tak, aby zbytnio nie zawadzała w naszej kolarskiej kieszonce i nie sprawiała dyskomfortu. Niestety kompaktowe rozmiary zwykle wiążą się z wydłużonym czasem pompowania, ale coś za coś... małe, przenośne pompki rowerowe traktujemy raczej jako deskę ratunkową w przypadku nagłego defektu na trasie. Nawet niewielką pompką uzyskamy odpowiednie ciśnienie aby wrócić do domu po defekcie, z tym, że czas pompowania będzie nieco dłuższy niż w przypadku korzystania z pompki stacjonarnej. Warto zaznaczyć, że wśród wielu pompek na rynku znajdziemy też modele obsługujące naboje CO2, które uwalniając gaz w błyskawicznym tempie pompują dętkę. To rozwiązanie polecamy szczególnie na wszelkiego rodzaju zawody, kiedy liczą się dla nas sekundy.
Maksymalne ciśnienie
Decydując się na małą pompkę rowerową musimy pamiętać o fakcie, że ciężko będzie uzyskać parametry ciśnienia takie jak w pompkach stacjonarnych. Większość producentów deklaruje możliwość napompowania kół ciśnieniem od 7 do 9 atmosfer. W zależności od modelu takie ciśnienie w oponach będzie można uzyskać mniejszym lub większym wysiłkiem. Droższe produkty posiadają specjalne systemy ułatwiające uzyskanie maksymalnego ciśnienia przy użyciu jak najmniejszego wysiłku. Problemy z uzyskaniem optymalnego ciśnienia będą mieli jedynie szosowcy, którzy w swoich oponach chcieliby uzyskać powyżej 7 bar. Warto mieć na uwadze, że istnieją również małe pompki z manometrem, co może być bardzo przydatne jeśli nie chcemy pompować ,,na oko”.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Na rynku mamy dostępne 3 typy zaworów wentyli. Jest to Presta, Dunlop i Schrader. Najpopularniejszym z nich w rowerach szosowych i górskich jest Presta z charakterystyczną nakrętką na zaworku. W rowerach dla osób z mniejszym zacięciem sportowym np. miejskich lub trekkingowych możemy znaleźć dwa pozostałe typy - Schrader znany też jako samochodowy i klasyczny, rowerowy Dunlop. Obecnie większość małych pompek rowerowych obsługuje wszystkie z wymienionych powyżej typów wentyli. Dodatkowym ułatwieniem podczas pompowania może być wężyk z nakręcaną na wentyl końcówką, który pozwala na większy manewr pompką i jednocześnie nie zmusza nas do bezpośredniego trzymania pompki przy wentylu, co czasem może skutkować jego skrzywieniem.
Polecane przez redakcję
SKS-Germany Airflex Explorer
Niemiecki producent to jedna z potęg na rynku pompek rowerowych, więc nie powinno być zaskoczeniem to, że w sezonie 2024 polecamy właśnie jeden z modeli tej marki. Już kilka sezonów temu SKS-Germany wprowadził do oferty nowe mini-pompki z serii Airflex, które bazują na konstrukcji z wyciąganym, elastycznym wężykiem. Mieliśmy okazję przetestować dwie z nowych pompek i obie wywarły na nas bardzo dobre wrażenie. W rekomendacji umieszczamy ten bardziej wszechstronny model, czyli wersję Explorer - można pompować nią zarówno koła z wentylami Presta, jak i Schrader, a tłok o powiększonej średnicy stosunkowo szybko powinien napompować opony w awaryjnych sytuacjach na trasie. Maksymalne ciśnienie osiągane przez Explorera to 5 Bar, dlatego ten model dedykowany jest dla rowerów górskich, trekkingów, crossówek czy rowerów miejskich (dla modeli szosowych SKS przeznacza Airflexa Race). Atutem Airflexów jest zdecydowanie niska masa oraz niewielkie wymiary, dzięki którym pompki łatwo można schować do kieszonki koszulki czy do plecaka. W zestawie otrzymujemy także uchwyt na pompkę, który możemy przymocować pod koszykiem na bidon. Explorer to bardzo uniwersalny, dopracowany i po prostu solidny produkt, który polecimy każdemu z czystym sumieniem.
- Cena 159 zł
- Korpus z aluminium
- Elastyczny wężyk do wentyli Presta / Schrader
- Długość 205 mm
- Maksymalne ciśnienie 5 bar / 73 psi
- Waga 132 g
- W zestawie uchwyt pod koszyk na bidon
- Test: Podręczne pompki SKS-Germany Airflex
- Dystrybucja: velo.pl / unibike.pl
Co słychać na rynku?
Na kolejnych stronach znajdziecie kilka modeli mini-pompek rowerowych, które w sezonie 2022 znajdziemy na rynku i są według nas warte polecenia. To oczywiście nie wszystkie modele, ale staraliśmy się nie pominąć żadnego z uznanych producentów.
Podręczna pompka szosowa
Model SKS Airflex Racer to szosowa, mniejsza wersja polecanego przez nas modelu. Także ma elastyczny wężyk - jego końcówka dedykowana jest jednak do wentyli Presta. Według specyfikacji napompujemy nawet do 8 barów. Jej długość to 196 mm. Mocowanie do ramy jest w zestawie.
Mała pompka do roweru górskiego
Mała pompka Kellys Drift Minipump to model stworzony dla kolarzy górskich. Posiada głowicę z wężykiem, która obsługuje wentyle Presta i Schrader. Napompujemy nią maksymalnie 5 barów. Jest długości 215mm i waży 151g. W zestawie posiadamy mocowanie do ramy.
Mała pompka z mocowaniem
BTWIN Riverside to mała pompka o długości 20cm i wadze zaledwie 97g. Posiada specjalne mocowanie do ramy. Została wykonana z kompozytu plastikowo-aluminiowego. Dzięki przekręcanej końcówce możemy napompować nią dętkę z każdym typem wentyla.
Podręczna pompka z wężykiem
Pompka Lezyne Sport Drive HP to podręczna pompka z wyciąganym wężykiem, który ułatwia pompowanie. Jej długość to jedynie 170mm, a waga 98g. Możemy nią napompować nawet do 8,3 bara. Została wykonana z kompozytu Composite Matrix. Obsługuje każdy typ wentyli.
Mini pompka z manometrem
Mała, podręczna pompka Giant Control Mini to ręczna, aluminiowa pompka z wbudowanym manometrem, dzięki któremu nawet na trasie możemy odczytać ciśnienie opon. Maksymalne ciśnienie do jakiego można nią napompować to 120 PSI. Obsługuje zarówno wentyle Presta oraz Schrader.
Pompka na naboje CO2
Model Bontrager Air Rush Elite to lekka i łatwa w użyciu pompka CO₂ ze sprężynowym mechanizmem pozwalającym regulować przepływ powietrza. Jest dostosowana do wentyli Presta i Schrader. To dobry wybór m.in na wyścigi, dzięki któremu szybko napompujemy oponę bez zbędnego wysiłku.