Nowe rowery KTM na 2022 rok

Poznaj najciekawsze nowe modele rowerów KTM z kolekcji na 2022 rok.

Drukuj

KTM jest marką, której rowerowa oferta powinna zadowolić wybrednych użytkowników. Szczególnie ciekawe są ich wyścigowe MTB, szosówki i - nowość w ofercie - gravele, ale też linia rekreacyjnych rowerów do bardziej podstawowych zastosowań. Przyglądamy się kolekcji KTM’a na 2022 rok.

KTM to austriacki producent rowerów, który - choć przeważnie nie wymieniany jest wśród największych rowerowych marek - ma naprawdę interesującą ofertę. Tworzy rowery dopracowane, z dobrze dobraną specyfikacją, które przy okazji legitymują się naprawdę niezłym stosunkiem ceny do jakości i poziomu wyposażenia. Poza faktem, że KTM tworzy udane rowery, to właśnie wspomniany aspekt finansowy jest prawdopodobnie jednym z czynników sprawiających, że coraz więcej KTM’ów jeździ po polskich drogach i szlakach. 

 

Od lat firma może pochwalić się udanymi i lubianymi rowerami z popularnych segmentów - mowa o kategoriach trekking/cross i rekreacyjnym MTB. Warto jednak pamiętać, że nie mniej udane są ich wyścigowe modele do XC i maratonów oraz rowery szosowe. Opinie o maszynach KTM’a są bardzo dobre, nic więc dziwnego, że popularność tej marki rośnie, a producent stopniowo rozwija swoją kolekcję. Jedną z największych nowości w ostatnim czasie były gravele, których oferta na 2022 rok jest bardzo rozbudowana. Podobnie zresztą, jak w pozostałych segmentach. Poniżej prezentujemy najciekawsze z nich.

 

Gravele: KTM X-Strada

 

 

Oferta KTM’a została wzbogacona o rowery gravelowe w kolekcji na sezon 2021. Na obecny rok linia ta została rozbudowana i dopracowana. Teraz znajdziemy w niej aż 10 modeli. Większość to ,,klasyczne” gravele z kierownicami typu baranek, ale znajdziemy też rowery z prostą kierownicą. W kolekcji są zarówno modele oparte o aluminiowe ramy, jak również zaawansowane karbonowe gravele. Linię otwiera KTM X-Strada 30 na aluminiowej ramie z widelcem wykonanym również ze stopu. Ta wersja oparta jest o grupę napędową SRAM Rival 1x11 z mechanicznymi hamulcami tarczowymi Tektro. Kolejnym gravelem jest X-Strada 20, już z karbonowym widelcem i wyposażona w napęd Shimano GRX serii 400, czyli system 2x10. Tu znajdziemy też hydrauliczne tarczówki.

 

 

Ciekawostką jest też model X-Strada LFC - ma osprzęt bliźniaczy do wersji ,,20”, ale dodatkowo posiada pełne wyposażenie użytkowe - oświetlenie stałe, błotniki, bagażnik. To fajna propozycja na szybki i uniwersalny rower commutingowy, tudzież wyprawowy. Topowy aluminiowy gravel w kolekcji to KTM X-Strada 10 wyposażony w grupę Shimano GRX 2x11. Warto dodać, że aluminiowa rama graveli KTM to nowoczesna konstrukcja, a uwagę zwraca bardzo uporządkowane prowadzenie przewodów, które wchodzą do ramy w okolicy połączenia główki ramy ze wspornikiem kierownicy. Rama jest oczywiście gotowa na montaż bagażnika oraz błotników. Ceny aluminiowych szutrówek KTM’a wahają się od 5999 zł do 11 499 zł - w zależności od wersji wyposażenia. 

 
 

 

Zwieńczeniem kolekcji są modele karbonowe, lżejsze, szybsze i naprawdę dobrze wyposażone. Mające bardziej sportowy i wyścigowy charakter, aniżeli przygodowo-sportowo zorientowana wersja aluminiowa. Przy okazji dodamy, że maksymalna szerokość opony mieszcząca się w tej ramie to 45 mm. Podstawowy karbonowy gravel to KTM X-Strada Elite na Shimano GRX 2x11. Kolejny w kolekcji jest X-Strada Master na elektronicznym, bezprzewodowym napędzie SRAM Rival XPLR eTap AXS. Ciekawie prezentuje się topowy model KTM X-Strada Prime, który również ma grupę napędową Rival eTap AXS, ale dodatkowo wyposażono go w amortyzator Rock Shox Rudy o skoku 40 mm. Ceny prezentują się na rozsądnym poziomie - karbonowe gravele zaczynają się od 14 699 zł, a kończą na 19 299 zł. Na koniec warto jeszcze dodać, że ramy gravelowych KTM'ów są zatwierdzone przez UCI i mogą brać udział w najważniejszych szutrowych wyścigach organizowanych pod egidą międzynarodowej unii kolarskiej.

 

Fulle do XC: KTM Scarp 

 

 

KTM Scarp to linia zaawansowanych rowerów górskich z pełnym zawieszeniem do ścigania się w cross-country i maratonach MTB, zresztą model bardzo popularny w Polsce i często widoczny na krajowych wyścigach. Wszystko to za sprawą udanej geometrii, dobrze działającego zawieszenia i rozsądnych cen. Scarp toczy się oczywiście na kołach 29”, a skok zawieszenia wynosi 100 mm z przodu i 95 mm z tyłu. Kolekcja jest mocno rozbudowana - są w niej 3 typy frameset’ów. Najbardziej podstawowa opcja to w pełni aluminiowa rama, bardziej zaawansowany Scarp to połączenie karbonowego przedniego trójkąta z aluminiowym wahaczem, a topowe modele są już w całości wykonane z węglowego kompozytu. 

 

Kolekcję otwiera KTM Scarp 294 na grupie SRAM SX Eagle 1x12, czyli model w całości aluminiowy, który kosztuje 10 399 zł. Następnie mamy Scarpa w wersji Elite i kobiecej Glorious, modele zbudowane na karbonowych ramach z aluminiowym wahaczem i na napędach Shimano 1x12. Tańszy Scarp Elite jest oparty o zawieszenie Foxa i ma podstawowy napęd Deore - jego cena 15 199 zł. Z kolei kobiecy Glorious ma już napęd Shimano Deore XT i kosztuje 18 899 zł. 

 

 

Dalej są już wersje w pełni karbonowe. Pierwszą z nich jest KTM Scarp Master - rower w pełni gotowy do ścigania. Znajdziemy w nim m.in. napęd Shimano XT 1x12, zawieszenie Foxa (widelec FOX 32 Float SC 29" Factory i damper FOX Float DPS Factory) i koła Mavic Crossmax. Ten model kosztuje 22 999 zł. Wyżej w kolekcji jest Scarp Prime na Shimano XTR i karbonowych kołach Mavic Crossmax SLR 29 - dostępny za 31 799 zł. Na koniec dodamy jedynie, że patrząc na rynek fulli do XC, KTM Scarp jawi się jako jeden z ciekawszych modeli. Ma udaną i skuteczną w terenie geometrię, dobrą specyfikację w każdej wersji oraz akceptowalne ceny. 

 
 

 

W kolekcji jest też wersja Scarp MT ze skokiem powiększonym do 120 mm z przodu oraz 115 mm z tyłu. Jednym słowem jest to lekki ścieżkowiec, czy też po prostu rower z popularnej obecnie kategorii Down Country. Wraz ze zwiększonym skokiem zmianie ulega też geometria - oczywiście przesuwa się bardziej w stronę zdolności do lepszego radzenia sobie z jeszcze trudniejszym terenem. Przykładowo kąt główki w wersji MT to 67,5 stopnia. Jeździe w ciężkim terenie sprzyja też obecność regulowanej sztycy, która fabrycznie montowana jest w modelach Scarp MT oraz generalnie nieco ,,mocniejsze” wyposażenie. W Polsce dostępne są 4 wersje Scarpa MT, które kosztują od 14 299 zł do 33 099 zł.

 

Wyścigowe hardtaile: KTM Myroon

 

 

Dla fanów lekkości i pełnej sztywności wyścigową alternatywą dla Scarpa może być hardtail KTM Myroon. W kolekcji jest aż 6 karbonowych modeli Myroon, a łączącą je cechą są koła 29” oraz skok amortyzatora 100 mm. Na dole kolekcji są dwa Myroony oparte o nieco bardziej podstawowe węglowe ramy, które korzystają ze szkieletu poprzedniej generacji Myroona. Pierwszym z nich jest Myroon Pro z napędem Shimano Deore 1x12 i widelcem RockShox Judy Silver, a ponad nim znajduje się KTM Myroon Elite też na Deore, ale z widelcem Fox Float 32 Rhythm - ich ceny wynoszą odpowiednio 9699 zł i 11 999 zł. KTM podkreśla, że te rowery oferują doskonały poziom za naprawdę atrakcyjną cenę. 

 
 

 

Powyżej są już modele z lepszą ramą, nowocześniejsze i lżejsze. Warto dodać, że ta rama to nowość w kolekcji. Myroon 2022 ma łagodniejszy kąt główki (69 stopni) i generalnie bardziej aktualną geometrię. Do tego mieści bez problemu opony o szerokości 2,35 cala, masa ramy wynosi poniżej 1100 g, a sztywność węzła suportowego wzrosła o 20% względem poprzedniej generacji. Pierwszym modelem z tą ramą jest Myroon Glorious z RockShox’em SID’em i napędem Shimano Deore 1x12 wzbogaconym o przerzutkę XT - jego cena to 14 299 zł. Kolejny Myroon w kolekcji to wersja Master z widelcem Fox 32 Float SC i grupą napędową Shimano Deore XT, dostępny za 16 099 zł. Dalej w linii jest KTM Myroon Prime z karbonowymi kołami Mavic Crossmax SLR 29, RockShox’em SID’em i napędem SRAM GX Eagle AXS - tak zestrojony rower kosztuje 25 299 zł i jest najwyższym dostępnym na polskim rynku hardtailem KTM'a. 

 

Rekreacyjne MTB: KTM Ultra 

 

 

Nie każdy jest zainteresowany ściganiem, sporo osób poszukuje sprawnego i udanego MTB o bardziej rekreacyjnym charakterze. Odpowiedzią na ich potrzeby jest bogata linia aluminiowych hardtaili KTM Ultra. Znajduje się w niej aż 10 modeli, które są po prostu góralami do amatorskiej jazdy. Ceny wahają się tutaj od 4399 zł do 9699 zł, a większość modeli to hardtaile na kołach 29” z amortyzatorami przednimi o skoku 100 mm. Do tego jeden model w kolekcji ma mniejsze koła 27,5”. Uzupełnieniem linii Ultra jest wersja EVO - sprzęt do agresywniejszej jazdy po ścieżkach, ze skokiem 130 mm i regulowaną sztycą. 

 

Trekking/Cross: KTM X-Life

 
 

 

 

Dla osób, które szukają użytkowych i rekreacyjnych rowerów, ale o mniej terenowym charakterze, dobrą propozycją w kolekcji KTM’a będzie model X-Life. W tej linii znajdziemy rowery z kategorii trekking i cross. Idealne na trasy asfaltowe, szutrowe i leśne drogi oraz na co dzień - do miasta. Bazą dla X-Life’ów są nowoczesne, dobrze wykonane aluminiowe ramy. Do tego koła 28” z szybkimi, uniwersalnymi oponami oraz amortyzatory o niewielkim skoku. W serii X-Life znajdziemy dwa typy rowerów - typowe crossy oraz wersję Street ze sztywnym widelcem i dodatkowym wyposażeniem - błotnikami, oświetleniem itp. W kolekcji na 2022 rok jest aż 8 wersji modelu X-Life, a ceny wahają się od 3899 zł do 9199 zł. 

 

Elektryczny uniwersalny full: KTM Macina Kapoho 

 

 

Wprawdzie w naszym artykule skupiamy się głównie na klasycznych rowerach, ale warto dodać, że równie interesująca i liczna jest kolekcja rowerów elektrycznych KTM’a. Linia e-bike jest mocno rozwijana u austriackiego producenta, bowiem na rynkach zachodnich sprzedażową większość stanowią właśnie rowery elektryczne i tak naprawdę 50% całkowitej kolekcji to właśnie e-bike'i.

 
 

 

Ciekawym elektrykiem, który sprawdzi się zarówno w agresywnej jeździe po ścieżkach, ale też po prostu na każdej długiej górskiej wycieczce jest e-full KTM Macina Kapoho. Ten model ma 160 mm skoku i koła mullet, czyli duże 29” z przodu oraz 27,5” z tyłu. Jest wspomagany przez mocny silnik Bosch Performance Line CX 4 generacji, a pojemność zasilającej motor baterii wynosi 750 Wh (poza najtańszym modelem, który ma 625 Wh), co przekłada się na duży zasięg na jednym ładowaniu. W kolekcji jest 8 wersji tego modelu, tańsze mają ramy aluminiowe, a droższe karbonowe. Ceny zaczynają się od 22 499 zł i kończą na 37 799 zł. 

 

Polski dystrybutor: trwsport.pl

Strona producenta: www.ktm-bikes.at