Materiał zawiera treści reklamowe

Szerokie opony do roweru szosowego - co wybrać do endurance i all-road?

Dowiedz się, czym charakteryzują się szerokie opony szosowe oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru ogumienia endurance / all-road?

Drukuj
Giant Contend AR 2 (2020) Michał Kuczyński

Współczesne rowery szosowe z kategorii endurance i all-road najczęściej mają opony o szerokości 32 mm. Sam rozmiar to jednak nie wszystko. Dowiedz się, na co zwracać uwagę podczas wyboru szerokich opon do swojej szosy?

 

 

 

Do niedawna rynkowa sytuacja była nieco mniej skomplikowana, niż obecnie. Były rowery szosowe oraz gravele. Teraz mówi się dodatkowo o nowej kategorii, czyli rowerach all-road, które stoją gdzieś pomiędzy szosówkami, a szutrówkami. W dużym skrócie są to rowery szosowe, które śmiało mogą wjechać na szutry. Ich geometria jest do tego wystarczająco stabilna, opony na tyle szerokie, aby było to komfortowe i bezpieczne w aspekcie defektów ogumienia. W praktyce sprowadza się to do roweru o większej bazie kół, łagodniejszych kątach, mniej wyciągniętej pozycji i wyposażeniu go w szersze opony. Wybaczcie przydługi wstęp, ale chcemy uporządkować fakty.

 

 

Nasze doświadczenia wskazują jednak, że na miano all-road'a zasługują nie tylko rowery tak kategoryzowane przez producentów, ale również większość nowoczesnych rowerów szosowych endurance, które pomieszczą opony o szerokości nie mniejszej niż 32 - 35 mm. Tyle uznajemy za all-road'owy sweet spot. W tym artykule opiszemy, co składa się na dobre opony rowerowe, dlaczego szersza opona jest fajna, jak dane cechy wpływają na właściwości jezdne oraz wreszcie, na co zwrócić uwagę przy wyborze opony dopasowanej do konkretnych potrzeb.

 

Lista wyników

 

 

Szersze opony mogą więcej!

W każdym rowerze z rodziny szosowych (szosa, all-road, gravel, przełajówka) opony są bardzo ważnym elementem wyposażenia. Odpowiadają za komfort, szybkość, przyczepność, bezpieczeństwo, poziom bezawaryjności. To jeden komponent, który w rowerach szosowych i im podobnych jest źródłem sukcesu lub porażki naszej jazdy. Bardziej, niż w każdym innym, głównie dlatego, że brak tu amortyzatorów, a sama powierzchnia styku bieżnika z podłożem jest minimalna.

 

 

W rowerach all-road oraz endurance, którymi chcemy jeździć nie tylko po szosach, ale również po szutrach, czy nawet leśnych duktach warto sięgać po opony o szerokości minimum 32 mm. Taka szerokość zapewnia objętość na tyle dużą, że osiągamy zadowalający poziom amortyzacji i komfort jazdy, znacznie rośnie przyczepność, a jednocześnie ogumienie w tym rozmiarze pozostaje szybkie, jak na opony szosowe przystało. To nie koniec zalet, bowiem szeroka opona ma też większość odporność na uszkodzenie przez dobicie. Stąd do jazdy w stylu all-road najlepiej używać opon szosowych o szerokości między 32 a 35 mm, ze wskazaniem, że najbardziej uniwersalna szerokość opon to 32 mm. W tym miejscu zapytacie pewnie, a co z 28 mm? Węższa opona ma sens, ale tylko jeśli wasze szutry są naprawdę równe i nie obawiacie się o dobicia opony. Szersza opona pozwala bezpiecznie i bez obaw wjechać na nierówne trasy, a przy 28 mm trzeba bardzo mocno uważać.

 
 

 

Jeśli zdecydujecie się na jazdę w nieco bardziej wymagającym terenie, który jest mieszanką asfaltów i mocno nierównych dróg leśnych i polnych lepszym wyborem będzie wrzucenie do waszej szosy endurance lub all-road'a szybkich opon gravelowych o szerokości między 35 a 37 mm. Szczególnie jeśli na trasie mają występować jakieś mokre odcinki poza szosami i szutrami. Nie powinno być z tym problemu, ponieważ we współczesnych rowerach szosowych endurance i all-road'ach maksymalna szerokość opon, które zmieszczą się ramie, wynosi obecnie najczęściej aż (około) 38 mm. Opony gravelowe to jednak inna dziedzina, na tym segmencie się tutaj nie skupiamy. Bardziej chcemy podkreślić, że gdy na trasie robi się mokro to łyse opony szosowe 32 mm stają się zwyczajnie niebezpieczne poza asfaltami i twardymi szutrami.

Opony drutowe czy zwijane?

Na rynku dostępna są opony drutowe i zwijane. Tak naprawdę brutalna prawda jest taka, że główną zaletą opon na drucie jest niska cena zakupu. Wszystkie dobre opony szosowe są zwijane i po takie warto sięgać, jeśli chcecie, aby wasz rower był szybki i dobrze się prowadził.

 

 

Gęstość oplotu

To parametr, który w dużym stopniu wpływa na opory toczenia opon szosowych, ale również na ich zdolność układania się do terenu - elastyczność całej opony. Przekłada się więc na szybkość, przyczepność oraz amortyzację. Wreszcie gęstość oplotu ma też wpływ na odporność na przebicia. Parametr ten oznacza się skrótem TPI i wszystkie powyższe cechy są na wyższym poziomie, im więcej TPI ma dana opona.

Mieszanka gumowa

Niemniej ważnym aspektem dobrych opon szosowych jest skład mieszanki zastosowanej w bieżniku. Dobra mieszanka jest kilkuskładnikowa i potrafi połączyć ze sobą kilka pozornie sprzecznych cech. Zaawansowane gumy mają niskie opory toczenia, czyli sprawiają, że dane opony szosowe są szybkie. Jednocześnie zapewniają dobrą przyczepność, a przy tym wszystkim potrafią być odporne na zużywanie. Opony szosowe endurance i all-road mają zwykle mieszanki ukierunkowane na dobre trzymanie się nawierzchni oraz odporność na duże przebiegi.

Bieżnik

 

 

Na rynku opon szosowych endurance i all-road dominują modele z lekkimi rowkami, kropkami bądź większymi otworami po bokach. Są to opony niemal gładkie, ale jednak z minimalną rzeźbą bieżnika. Takie konstrukcje stosuje się, aby osiągnąć niższe opory toczenia, niż w oponach gravelowych, a jednocześnie zaoferować lepszą przyczepność, niż w przypadku typowego szosowego slicka. Wspomniane rowki odprowadzają drobinki piachu, żwiru oraz wodę. Tym samym zapewniają lepsze trzymanie na mokrej nawierzchni oraz na brudnych drogach.

Odporność na przebicia

Nie mniej istotną cechą jest wysoka odporność na przebicia. W końcu na takiej oponie pędzimy nie tylko po asfaltach, ale również po drogach leśnych i szutrach. Stąd niemal każda opona do all-road'a ma w swojej budowie jakieś dodatkowe wzmocnienie. Najczęściej są to wkładki antyprzebiciowe na bieżniku, czasem też na bocznych ściankach. Zasada jest prosta - im grubsza wkładka oraz większa powierzchnia przez nią chroniona, tym lepsza będzie protekcja przed złapaniem gumy. Z drugiej strony takie wkładki ważą, więc im bardziej pancerna opona, tym wyższa jej masa i mniejsza dynamika przyspieszania. Tutaj zawsze jest coś za coś...

 

 

Dętka czy tubeless?

Na rynku mamy wybór między oponami dętkowymi lub tubeless ready, czyli takimi, które mogą jeździć bez dętek (ze specjalnym uszczelniaczem) lub z dętkami. To zależy od nas. Zachęcamy do korzystania z tubeless ready, bowiem dzięki temu można bezpiecznie stosować niższe ciśnienie, dodatkowo opona cechuje się też mniejszymi oporami toczenia (znika tarcie między oponą a dętką), a w razie defektu jest szansa, że mleczko uszczelni przebicie podczas jazdy.

Opony rowerowe - tu nie oszczędzaj!

 

 

Zasady są proste, im bardziej zaawansowana konstrukcyjnie opona, tym lepsza jazda, ale i wyższa cena. Warto jednak - szczególnie w tym przypadku - wydać więcej. Dobre opony w rowerze powodują największe zyski w trakcie jazdy. Jednocześnie są najtańszym elementem wyposażenia, które daje tak duże i odczuwalne zmiany zachowania roweru. Nasza podpowiedź jest prosta - nie oszczędzaj na oponach!

Wybór bardziej koncentrowali byśmy pomiędzy modelami o nieco większej szybkości, ale gorszej odporności na przebicia i wysokie przebiegi, a oponami bardziej pancernymi i długowiecznymi, ale wolniejszymi. Wszystko zależy, czy chcemy mieć spokój na długi czas, ale jeździć nieco wolniej, czy zależy nam, aby nasze szerokie opony dalej miały to sportowe DNA zakodowane w oponach szosowych, ale kosztem szybszego zużywania i mniejszej odporności na uszkodzenia.

Poza tym, szerokość opony dostosuj do swojej masy, stylu jazdy oraz trudności tras, na których jeździsz. Grunt, żeby dało się jeździć z niskim ciśnieniem - takim, które umożliwi oponie pracowanie i układanie się do terenu. Szerokość opon musi być na tyle duża, aby można było bezpiecznie jeździć z niższym ciśnieniem. Jak już wspominaliśmy - sweet spot to opona o szerokości 32 mm, ale śmiało poruszajcie się w przedziale od 30 do 35 mm.

Polecane przez redakcję

 

Schwalbe ONE TLE

Schwalbe jak przystało na topowego gracza na rynku opon rowerowych ma w swoim portfolio bardzo udaną oponę typu all-road - opona ONE TLE, która dostępna jest w rozmiarze 32 mm, dostarcza szeregu najlepszych technologii niemieckiej marki, co przekłada się na oponę wytrzymałą, ale i szybką. Na wstępie warto podkreślić, że oznaczenie TLE mówi nam o tym, że opony te są dedykowane tylko do zastosowania bezdętkowego z mlekiem uszczelniającym. Dostępne są zarówno w wersji czarnej, jak i brązowym bokiem "skinwall".

Najważniejsze jednak są wszystkie inne parametry tych opon - mieszanka gumowa ADDIX gwarantuje dużą przyczepność i bardzo niskie opory toczenia. One TLE jest po prostu szybką gumą. Opona ta posiada wzmocnienie antyprzebiciowe RaceGuard, co jest oczywiście kluczową cechą w perspektywie jazdy po wymagających nawierzchniach. Jak na tak zaawansowane opony Schwalbe oferuje tu dość dobrą cenę w porównaniu do konkurencji. 

 
  • Zwijana
  • Mieszanka: ADDIX
  • Ochrona antyprzebiciowa: RaceGuard
  • TLE (Tubeless Easy)
  • Weight: 380 g (rozmiar 32)
  • Ciśnienie:3.50 - 5.00 Bar (50 - 70psi)
  • EPI: 67
  • E-bike: E-25
  • Dostępne wersje: 25-622; 28-622; 30-622; 32-622
  • Cena katalogowa 249 zł
Dystrybucja: unibike.pl

 

 

Co na rynku?

Poniżej prezentujemy przykładowe szerokie opony do roweru szosowego all-road / endurance, które są dostępne na polskim rynku.

 

 

 

Opona endurance / all-road pod dętkę

Bontrager AW 3 Hard-Case Lite
  • Skuteczna opona endurance / all-road. Zwijana, cechująca się dobrym balansem pomiędzy szybkością i przyczepnością, a odpornością na defekty i zużycie. Występuje w dwóch wersjach - różniących się stopniem odporności antyprzebiciowej wkładki, tu akurat lżejsza wersja Lite.

Opona endurance / all-road tubeless ready

Maxxis Re-Fuse TR
  • Odporna na przebicia i gotowa na jazdę bez dętki opona Maxxis Re-Fuse to typowy przykład średniej klasy zwijanych opon all-road. Nie będą królem prędkości, ale są odporne na przebicia i zużycie. 

 

Budżetowa opona endurance / all-road

Vittoria Zaffiro
  • Popularna opona Vittoria Zaffiro występuje w rozmiarze 32 mm. Jest odporna na przebicia i spełnia wszelkie kryteria, aby traktować ją jako tanią i skuteczną oponę do jazdy typu all-road. 

Wyścigowa opona all-road

Challenge Strada Bianca Open Tubular
  • Opona wykonana w technologii szytek, z bardzo gęstym oplotem, który sięga aż 260 TPI. Jest szybka, przyczepna i świetnie amortyzuje. Występuje w kilku rozmiarach. W tym ciekawym 36 mm, który spokojnie nadaje się na jazdę typu gravel, oczywiście gdy jest sucho.