Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki rower elektryczny?

Sprawdź, jakie rodzaje rowerów elektrycznych występują na rynku, na co zwrócić uwagę podczas zakupów oraz jaki typ e-bike’a będzie odpowiedni dla Ciebie.

Drukuj
Kellys Theos i90 (2020) Michał Kuczyński

Rowery elektryczne - podobnie jak zwykłe, napędzane wyłącznie siłą mięśni - występują w wielu odmianach. Łączy je oczywiście obecność wspomagania, ale każdy z nich nadaje się do innego zastosowania. Podpowiadamy, czym się różnią oraz do czego poszczególne typy nadają się najbardziej.

Sprawa z zakupem roweru elektrycznego wygląda bardzo podobnie jak w przypadku klasycznego roweru. Aby wybrać właściwy sprzęt trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Gdzie jeżdżę? Jak jeżdżę? Jaka pozycja będzie dla mnie komfortowa? Mając odpowiedzi na powyższe bardzo łatwo wybrać odpowiedni rower elektryczny. Przed zakupem warto więc przemyśleć, czy rower ma służyć nam jako środek codziennej komunikacji, czy bardziej do celów rekreacyjno-sportowych.Równie ważne są kwestie terenu, po którym zamierzamy jeździć - inny rower będzie idealny do zabawy na górskich terenowych szlakach, a inny sprawdzi się na łatwych szutrówkach. Jeszcze inny jednoślad zastosujemy na asfalty albo teren zurbanizowany? Analiza naszych potrzeb jest bardzo ważna, a jeśli dobrze je określicie, łatwo będzie drogą eliminacji wybrać elektryczny rower najbardziej dopasowany do Waszych potrzeb. 

Jak działa rower elektryczny?

Nim przejdziemy do konkretów warto jeszcze przypomnieć, czym są rowery elektryczne. Popularne e-bike’i to jednoślady, które są rowerami wyposażonymi w elektryczny silnik. Wspomaganie tych jednośladów ma prawnie narzucone ograniczenia, stąd standardem są trzy główne cechy:

  • Żeby silnik nas wspomagał musimy cały czas pedałować
  • Maksymalna moc wspomagania wynosi 250W
  • Wspomaganie działa do 25 km/h - powyżej tej prędkości silnik odcina podawanie mocy

Łatwiej i dalej

 

 

W praktyce sprawy mają się tak, że każdy silnik posiada kilka trybów wspomagania, a jazda na tych najmocniejszych (najbardziej nam pomagających) nie wymaga specjalnie dużego wysiłku. Oczywiście ta zasada obowiązuje podczas jazdy z prędkością do 25 km/h - każde kolejny km/h wymaga już włożenia sporej mocy z naszych nóg. Dzieje się tak ponieważ elektryki ważą przeważnie między 20 a 25 kg, czyli są zwyczajnie ciężkie. Dobitnie to czuć, gdy wspomaganie odcina moc. 

Decydując się na rower elektryczny możecie się więc spodziewać, że zazwyczaj będziecie nim podróżować między 20 a 25 km/h i to niezależnie od poziomu kondycji (na stromych podjazdach oczywiście wolniej). Fakty są jednak takie, że dla każdego użytkownika rower elektryczny oznaczacza, że jeździ się łatwiej i można zajechać dalej. W jazdę musimy wkładać znacznie mniej wysiłku, a zasięg jest oczywiście większy - jeśli tego właśnie szukacie, pozostaje jedynie wybrać odpowiedni typ e-bike’a.

Typy wspomagania

 
 

 

Na rynku można spotkać kilka typów wspomagania, które różnią się umiejscowieniem silnika oraz baterii, a także momentem obrotowym (dają mniejszego, bądź większego ,,kopa”). Oczywiście działają przez to inaczej i dają nieco odmienne odczucia w trakcie jazdy. Najprostsze silniki mają napęd, który przekazuje moc bezpośrednio na koło - dominują warianty ze wspomaganiem tylnego koła (silnik w piaście), ale można też spotkać modele, gdzie napędzane jest przednie koło. To najprostsze rozwiązania, które cechuje najniższa kultura pracy, choć warto pamiętać, że nie wszędzie potrzebne są wyrafinowane rozwiązania. Do roweru miejskiego lub trekkingowego taki prosty silnik napędzający tylne koło jest absolutnie wystarczający. 

Bardziej zaawansowane motory są zlokalizowane w okolicy węzła suportowego i pomagają naszym nogom - dzięki nim większa moc trafia bezpośrednio do napędu łańcuchowego (lub paskowego). Cechuje je wyższa kultura pracy, mają szybszą reakcję, bardziej płynnie dozują moc, a dodatkową zaletą tej lokalizacji jest też znaczące obniżenie środka ciężkości całego roweru. Wszelkie maszyny do bardziej ambitnych jazd, gdzie ważny jest też sposób prowadzenia roweru oraz jakość dozowania mocy powinny mieć właśnie takie silniki. Do rowerów, gdzie wymagania są mniejsze - np. typowo commutingowych jednośladów - napęd w piaście jest wystarczający. 

Na rynku dominują systemy wspomagania od Shimano i Boscha, ale całkiem silną pozycję i dobrą jakość oferują też: Brose, Panasonic i Yamaha. Firma Bafang jest z kolei liderem systemów prostszych i tańszych, a w podstawowych rowerach elektrycznych spotkamy też napędy mniejszych chińskich producentów. Ostatnimi czasy sporą popularność mają też lekkie napędy Fazua, które oferują mniejsze wspomaganie, ale są bardzo lekkie i świetnie sprawdzają się w rowerach typu e-szosa i e-gravel. 

Pojemność akumulatora

 
 

 

Akumulatory napełnia się za pomocą ładowarki, którą podłącza się do zwykłego gniazdka elektrycznego. Baterie najtańszych rowerów są montowane na bagażniku, co wygląda mniej estetycznie i zabiera przestrzeń ładunkową. Kolejnym poziomem zaawansowania konstrukcyjnego elektrycznych rowerów są baterie półzintegrowane, wbudowane w ramę, ale wystające z niej. Topowe rowery mają akumulatory zintegrowane i ukryte wewnątrz ramy - to najbardziej estetyczne rozwiązanie. 

Pojemność akumulatorów małych rowerów elektrycznych (np. miejskich składaków) zaczyna się od około 160-200 Wh, natomiast w przypadku większych rowerów od około 350 Wh. Sporo modeli e-bike’ów ma pojemność akumulatora na poziomie około 500 Wh lub nawet 625 Wh. Zasada jest prosta - im większa pojemność, tym więcej kilometrów przejedziemy na jednym ładowaniu. Typowy zasięg rowerów elektrycznych wynosi od 50 do 100 km, czyli całkiem sporo. 

W przypadku rowerów w łatwy teren - e-trekkingów i e-mieszczuchów - pojemności poniżej 500 Wh są wystarczające, natomiast do jazdy typu e-MTB, gdzie występują strome podjazdy w terenie warto mieć 500 Wh lub więcej. 

Typy rowerów elektrycznych

Elektryczny rower miejski - to sprzęt przeznaczony do komfortowej i bezwysiłkowej jazdy po mieście. Ma wygodną pozycję, bardzo łatwo na niego wsiąść. Jest w pełni wyposażony i gotowy do jazdy. Sprawdza się idealnie jako środek codziennego transportu, dlatego warto go wybrać jeśli szukamy alternatywy dla samochodu czy komunikacji miejskiej. Posiada wszelkie zalety typowego roweru miejskiego z tą różnicą, że do pracy dojeżdżamy zrelaksowani i nie spoceni. 

 
 

 

E-trekking - to uniwersalny typ roweru elektrycznego przystosowany do rekreacyjnej i wycieczkowej jazdy. Dobry rower turystyczny, który nadaje się idealnie na weekendową wycieczkę bez nadmiernego pocenia się. Przy okazji pozwala wygodnie jeździć również po mieście. Ma komfortową pozycję, jedynie nieco bardziej wyciągniętą niż w rowerze do miasta i również łatwo na niego wsiąść. Zapewnia sporą uniwersalność - można nim śmiało jeździć zarówno po twardych, jak i polnych drogach. To dobre rozwiązanie dla osób, które poszukują jednego roweru na łatwe rekreacyjne jazdy oraz do codziennego zastosowania commutingowego. 

Elektryczny rower górski (e-MTB) - jak sama nazwa wskazuje to sprzęt, który pozwala na jazdę w górach. Segment rowerów elektrycznych MTB dzieli się jednak na podkategorie, które odznaczają się wyraźnymi różnicami. 

 
 

 

E-hardtaile to rowery, które mają sztywne ramy wyposażone w przedni amortyzator. Można udać się nimi na górską wycieczkę, ale ich żywiołem jest raczej teren o umiarkowanej trudności. Do prawdziwej szlakowej jazdy są lepsze rozwiązania, o czym powiemy zaraz. E-hardtail jest dobrym pomysłem na rekreacyjny oraz użytkowy rower dla osób, które dużą część jazd odbywają na leśnych, polnych i szutrowych drogach, ewentualnie chcą nimi jeździć na codzień, ale mieszkają w trudno dostępnym terenie - np. górskich miejscowościach. W ich przypadku nie ma potrzeby martwić się o większy opór szerokich terenowych opon - mamy przecież silnik, który wyręczy nas w znakomitej większości. 

E-fulle to prawdziwe terenowe rowery, które mają amortyzację zarówno z tyłu, jak i z przodu. Wśród e-fulli można wyróżnić rowery o nieco mniejszym skoku zawieszenia, czyli e-ścieżkowce o ugięciu około 120-140 mm oraz rowery do jeszcze ostrzejszej jazdy, czyli e-enduro ze skokiem 150 mm i więcej. Oba typy e-fulli to rowery dedykowane osobom, które chcą po prostu jeździć nimi po górach. Sprawdzą się na trudnych szlakach, gdzie występują kamienie, korzenie, błoto i inne naturalne przeszkody. Na łatwiejsze trasy polecamy e-ścieżkowce, natomiast do prawdziwego łomotu po głazach idealny będzie sprzęt e-enduro. 

E-szosa - naturalną cechą szosówek jest szybkość. Bez silnika przekroczenie 25 km/h nie stanowi problemu dla znakomitej większości użytkowników tego typu rowerów. Stąd e-szosy sprawdzą się osobom dużo jeżdżącym po górach, które szukają ,,wyrównania szans” i nie chcą zostawać na podjazdach za silniejszymi towarzyszami jazdy. 

 
 

 

E-gravel - to sprzęt, który jest połączeniem roweru szosowego z górskim i idealnie nadaje się do szybkiego pokonywania dróg asfaltowych, szutrowych, ziemnych, czy leśnych. Tzw. rower szutrowy może być bardziej sportową alternatywą e-trekkinga, ale również sprawnie zastąpić e-szosę. Można go też rozważać jako sprzęt wyprawowy, gdzie mocnego wspomagania będziemy używać jedynie na podjazdach. 

Co wybrać? 

Jeśli celnie odpowiedzieliście sobie na pytania stawiane na początku artykułu nie powinniście mieć kłopotów z weryfikacją, który z powyższych rowerów elektrycznych będzie odpowiedni do Waszych potrzeb. Odsyłamy Was więc do konkretnych poradników, które podpowiadają, na co zwrócić uwagę w przypadku poszczególnych typów rowerów elektrycznych. 

 

Zobacz również:

pokaż pełną listę