Materiał zawiera treści reklamowe

Opony do roweru miejskiego - jakie wybrać?

Podpowiadamy, jakie opony do miasta będą najlepsze oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru?

Drukuj
Tomasz Makula

Wybór odpowiedniego ogumienia do miasta zadecyduje o szybkości i komforcie z jakimi się poruszamy. Nie mniej istotne pozostają też bezawaryjność i nasze bezpieczeństwo. Na powyższe aspekty kluczowy wpływ mają właśnie opony.

Jak zwykle, doradzanie w zakresie wyboru właściwych modeli, musimy zacząć od udzielenia sobie odpowiedzi na podstawowe pytania. Gdzie i jak chcemy jeździć?  Czy najważniejsza jest bezawaryjność, a może wysoka prędkość przemieszczania? Czy jeździmy tylko po nawierzchniach bitumicznych czy część naszych tras przebiega przez parki i lasy z nieutwardzonymi duktami? Te i inne kwestie dotyczące naszych potrzeb będą miały główny wpływ na decyzje zakupowe. Przejdźmy więc przez istotne aspekty związane z doborem opon do jazdy w mieście. 

Rozmiar

Standardowym rozmiarem w rowerach przeznaczonych do jazdy w mieście są opony w rozmiarze mniej więcej 28x1,75" w typowych, komfortowo zorientowanych miejskich maszynach oraz gumy 700x35 mm do 40 mm w jednośladach o nieco szybszym charakterze, które równie dobrze nadają się do miasta – trekkingach i rowerach crossowych, ale również starszych rowerach miejskich. Zasada jest tu prosta - węższa opona jest szybsza, ale mniej komfortowa, natomiast szersze opony jeżdżą mniej dynamicznie, ale lepiej amortyzują nierówności

Jednak to, że fabrycznie w danym modelu zamontowano określoną szerokość opon nie oznacza, że nie można wymienić ich na inną. Polecamy jednak robić to w granicach rozsądku, czyli nie zakładać np. opony dwukrotnie węższej lub dwukrotnie szerszej, bo to diametralnie wpłynie na zmianę sposobu prowadzenia. Warto jednak dostroić rower do swoich potrzeb za pomocą delikatnej korekty szerokości, jeśli czujemy taką potrzebę. Oczywiście wpływ mamy tylko na szerokość ogumienia, na rozmiar koła już nie. Obwód felgi będzie wynosił najczęściej 28”, ale znajdziemy też na rynku mieszczuchy z kołem 26". Jeśli nasz rower jest stary, rozmiar może być też inny (np. 27”). Jeśli nie będziemy pewni czym dysponujemy, najlepiej udać się do sklepu ze zdjęciem bądź spisanym z opony rozmiarem (ten znajdziecie na boku opony). To pomoże sprzedawcy zidentyfikować rozmiar i rozwiać nasze wątpliwości. Osobną kwestią jest ilość miejsca między widełkami ramy i widelca/amortyzatora. One też determinują maksymalną szerokość opon, jaką do takiego roweru można zmieścić. 

Kettler
Kettler Berlin RoyalMichał Pawlik

Robiąc zakupy ogumienia kierujemy się więc trzema zasadami:

  • opona nie szersza/węższa o około 30%, niż stosowana fabrycznie
  • szerokość maksymalna musi uwzględniać po około 4 mm prześwitu między oponami, a ramą i widelcem
  • obwód opony musi być zgodny z posiadanymi przez nas kołami

Bieżnik

Wśród opon do miasta dominują modele z szybkimi rzeźbami bieżnika. Im więcej jeździmy tylko po asfalcie i nawierzchniach z kostki, czy betonu, tym bardziej warto kierować swój wybór w stronę niemal całkowicie "łysych" bieżników. Im więcej szutru, a w ekstremalnych przypadkach nieubitych dróg, tym agresywniejszy bieżnik będzie tym najwłaściwszym. Jak zwykle w przypadku 80% rowerzystów najlepiej sprawdzą się warianty uniwersalne, będące gdzieś pomiędzy. Opony o gładkim bieżniku na szczycie, ze sporymi otworami odprowadzającymi wodę i brud oraz lekkimi bocznymi klockami, które wesprą nas w zakrętach na szutrowych i ziemnych trasach. Im droższa opona, tym zwykle lepsza mieszanka gumowa, a co za tym idzie lepsze trzymanie w zakrętach oraz niższe opory toczenia. Jeśli jeździmy długie dystanse (np. 2 x 10 km / dziennie) warto inwestować w modele z górnej półki - odpłacą nam szybkością i przyczepnością.

Zobacz również:

Komfort

Nie ulega wątpliwości, że traktując rower jako środek transportu, wygoda naszej jazdy pozostaje bardzo istotna. Ogromny wpływ na komfort i tłumienie nierówności ma szerokość opon. Jeśli dysponujemy typowym mieszczuchem, którego drugie imię, to wygoda, a opony fabrycznie mają pomiędzy 1,7 a 1,8" szerokości, to nie ingerujemy w ten parametr. Natomiast jeśli jeździmy crossem lub trekkingiem, to zwykle ogumienie ma gdzieś pomiędzy 32 a 42 mm. Poszukując lepszej absorpcji nierówności warto iść w modele oscylujące około 40 mm. Ważne też, aby nie przesadzać z ciśnieniem i poruszać się w dolnym (lub środkowym, jeśli nie należycie do osób lekkich) zakresie dopuszczalnego przez producenta. 

Odporność na przebicia 

Modele miejskiego ogumienia są przeważnie wykonane z dość grubej gumy, dlatego cechuje je spora odporność na przebicia. Poza tym na ścieżkach rowerowych i jezdniach nie występują kamienie i korzenie, które są najczęstszym prowodyrem ,,kapci’’ podczas jazdy na rowerze górskim. Nie oznacza to, że ryzyko rozcięcia opony, bądź jej przebicia znacząco spada. Na trasach miejskich czeka na nas niestety sporo szkła, kawałki ostrych przedmiotów, czy akacjowe kolce w parkach. Warto więc skorzystać z modeli wyposażonych w specjalne wkładki antyprzebiciowe i dodatkowo zabezpieczyć się na ewentualność wbicia któregoś z w/w szkodników w oponę. Porada ta szczególnie ważna jest dla posiadaczy rowerów holenderskich i/lub wyposażonych w piasty planetarne, jak również wszelkich innych maszyn, gdzie demontaż i ponowny montaż tylnego koła jest szczególnie utrudniony. 

Osobny typ przebicia dętki, to defekt spowodowany dobiciem, tzw. snake bite. Jeśli zdarza się wam właśnie w ten sposób przebijać dętki, a nie chcecie pozbawiać się komfortu jazdy na niskim ciśnieniu, to dobrym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po szerszy model opon.

Schwalbe City Jet to przykład szybkiego modelu idealnego na gładkie nawierzchnie.Schwalbe
Schwalbe Silento to opona przeznaczona na zróżnicowane nawierzchnie.Schwalbe

Szybkość

Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu użytkowników jak najkrótszy czas przejazdu będzie ważny. W takich wypadkach warto szukać opon o możliwie gładkim bieżniku, najlepiej modeli z wyższej półki, których mieszanka będzie szybsza, niż w tych podstawowych. Szerokość powinna pozostać w zakresie 32-40 mm, nie warto iść w modele zbyt wąskie, bo będą nas zwalniać na gorszej jakościowo nawierzchni i w zakrętach. Trzeba jednak znaleźć tu kompromis, ponieważ wąskie opony są lżejsze i znacznie lepiej się dzięki temu rozpędzają. Jeśli nasza codzienna trasa ma wiele skrzyżowań i zmusza nas do częstego stawania i ponownego ruszania, to chcąc przemieszczać się szybko, masa stanowić będzie istotny czynnik. 

Dodatkowe ,,bajery”

Producenci prześcigają się w oferowaniu ciekawych rozwiązań w każdym elemencie roweru, natomiast w kwestii ogumienia, oprócz wkładek zmniejszających ryzyko przebicia opon, szczególnie godne uwagi są odblaskowe boczne paski na oponach. Znacząco poprawiają widoczność rowerzysty i sprawiają, że będziemy bezpieczniejsi na drodze. 

Continental Speed Ride z odblaskowym paskiem na bokach opony.Continental

Jaka jest więc idealna opona do miasta?

Jednoznacznej odpowiedzi oczywiście nie ma, bo wszystko zależy od tego jakim użytkownikiem jesteśmy, natomiast jeśli chcemy znaleźć kompromis między szybkością, komfortem, a bezawaryjnością, warto poszukiwać modeli o szerokości z przedziału 35-40 mm, z dodatkową protekcją i odblaskowym bokiem. Bieżnik szybki, ale z lekkimi żłobieniami, im lepszy (droższy) model, tym lepiej dla jego dynamiki i skracania czasu naszych commutingowych przejazdów. Na jesień i zimę oraz wczesną wiosnę można rozważyć oponę nieco szerszą, np. 42 mm i z nieco agresywniejszym protektorem. Przede wszystkim, dobrze dobrana opona sprostać musi naszym wymaganiom, które po przeczytaniu tego tekstu, powinny być odrobinę łatwiejsze do zidentyfikowania. 

Co na rynku?

Poniżej prezentujemy przykładowe modele miejskiego ogumienia dostępne na rynku, które dobrze obrazują rodzaje opon występujące w sprzedaży.

Opona do roweru miejskiego z odblaskowym paskiem

Continental Ride City
  • Typowa opona do roweru miejskiego. Wyposażona w dość gładki, szybki i wszechstronny bieżnik. Dodatkowo na boku posiada odblaskowy pasek dla podniesienia widoczności rowerzysty. Posiada dodatkową ochronę antyprzebiciową i występuje w aż 8 wariantach rozmiarowych!

Opona do roweru miejskiego z mocną wkładką antyprzebiciową

Michelin Protek Cross Max
  • Standardowa opona do rowerów miejskich z dość agresywnym, choć wciąż szybkim i gładkim, bieżnikiem. Bardzo odporna na uszkodzenia, ponieważ w jej konstrukcji zastosowano aż 5-milimetrową wkładkę antyprzebiciową. 

Szybka opona do roweru miejskiego

Schwalbe Kojak
  • Całkowicie łysa opona typu slick to idealny wybór dla rowerzystów, którzy jeżdżą wyłącznie po szosach i drogach dla rowerów. Ich konstrukcja zapewnia niskie opory toczenia, a użytkownikowi łatwiej jest podróżować z wyższymi prędkościami. 

Budżetowa opona do roweru miejskiego

CST Vigo
  • W ofercie marki CST znajdziemy masę modeli do rowerów miejskich, które oferują dobry stosunek cena / jakość. Przykładem takiej opony może być Vigo z szybkim bieżnikiem i dużymi rowkami do odprowadzania wody. 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj