Materiał zawiera treści reklamowe

Opony do roweru miejskiego - jakie wybrać?

Podpowiadamy, jakie opony do miasta będą najlepsze oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru?

Drukuj
Tomasz Makula

Wybór odpowiedniego ogumienia do miasta zadecyduje o szybkości i komforcie z jakimi się poruszamy. Nie mniej istotne pozostają też bezawaryjność i nasze bezpieczeństwo. Na powyższe aspekty kluczowy wpływ mają właśnie opony.

Jak zwykle, doradzanie w zakresie wyboru właściwych modeli, musimy zacząć od udzielenia sobie odpowiedzi na podstawowe pytania. Gdzie i jak chcemy jeździć?  Czy najważniejsza jest bezawaryjność, a może wysoka prędkość przemieszczania? Czy jeździmy tylko po nawierzchniach bitumicznych czy część naszych tras przebiega przez parki i lasy z nieutwardzonymi duktami? Te i inne kwestie dotyczące naszych potrzeb będą miały główny wpływ na decyzje zakupowe. Przejdźmy więc przez istotne aspekty związane z doborem opon do jazdy w mieście. 

Rozmiar

Standardowym rozmiarem w rowerach przeznaczonych do jazdy w mieście są opony w rozmiarze mniej więcej 28x1,75" w typowych, komfortowo zorientowanych miejskich maszynach oraz gumy 700x35 mm do 40 mm w jednośladach o nieco szybszym charakterze, które równie dobrze nadają się do miasta – trekkingach i rowerach crossowych, ale również starszych rowerach miejskich. Zasada jest tu prosta - węższa opona jest szybsza, ale mniej komfortowa, natomiast szersze opony jeżdżą mniej dynamicznie, ale lepiej amortyzują nierówności

 

Jednak to, że fabrycznie w danym modelu zamontowano określoną szerokość opon nie oznacza, że nie można wymienić ich na inną. Polecamy jednak robić to w granicach rozsądku, czyli nie zakładać np. opony dwukrotnie węższej lub dwukrotnie szerszej, bo to diametralnie wpłynie na zmianę sposobu prowadzenia. Warto jednak dostroić rower do swoich potrzeb za pomocą delikatnej korekty szerokości, jeśli czujemy taką potrzebę. Oczywiście wpływ mamy tylko na szerokość ogumienia, na rozmiar koła już nie. Obwód felgi będzie wynosił najczęściej 28”, ale znajdziemy też na rynku mieszczuchy z kołem 26". Jeśli nasz rower jest stary, rozmiar może być też inny (np. 27”). Jeśli nie będziemy pewni czym dysponujemy, najlepiej udać się do sklepu ze zdjęciem bądź spisanym z opony rozmiarem (ten znajdziecie na boku opony). To pomoże sprzedawcy zidentyfikować rozmiar i rozwiać nasze wątpliwości. Osobną kwestią jest ilość miejsca między widełkami ramy i widelca/amortyzatora. One też determinują maksymalną szerokość opon, jaką do takiego roweru można zmieścić. 

Kettler
 

Robiąc zakupy ogumienia kierujemy się więc trzema zasadami:

  • opona nie szersza/węższa o około 30%, niż stosowana fabrycznie
  • szerokość maksymalna musi uwzględniać po około 4 mm prześwitu między oponami, a ramą i widelcem
  • obwód opony musi być zgodny z posiadanymi przez nas kołami

Bieżnik

Wśród opon do miasta dominują modele z szybkimi rzeźbami bieżnika. Im więcej jeździmy tylko po asfalcie i nawierzchniach z kostki, czy betonu, tym bardziej warto kierować swój wybór w stronę niemal całkowicie "łysych" bieżników. Im więcej szutru, a w ekstremalnych przypadkach nieubitych dróg, tym agresywniejszy bieżnik będzie tym najwłaściwszym. Jak zwykle w przypadku 80% rowerzystów najlepiej sprawdzą się warianty uniwersalne, będące gdzieś pomiędzy. Opony o gładkim bieżniku na szczycie, ze sporymi otworami odprowadzającymi wodę i brud oraz lekkimi bocznymi klockami, które wesprą nas w zakrętach na szutrowych i ziemnych trasach. Im droższa opona, tym zwykle lepsza mieszanka gumowa, a co za tym idzie lepsze trzymanie w zakrętach oraz niższe opory toczenia. Jeśli jeździmy długie dystanse (np. 2 x 10 km / dziennie) warto inwestować w modele z górnej półki - odpłacą nam szybkością i przyczepnością.

 

Zobacz również:

 

 

Komfort

Nie ulega wątpliwości, że traktując rower jako środek transportu, wygoda naszej jazdy pozostaje bardzo istotna. Ogromny wpływ na komfort i tłumienie nierówności ma szerokość opon. Jeśli dysponujemy typowym mieszczuchem, którego drugie imię, to wygoda, a opony fabrycznie mają pomiędzy 1,7 a 1,8" szerokości, to nie ingerujemy w ten parametr. Natomiast jeśli jeździmy crossem lub trekkingiem, to zwykle ogumienie ma gdzieś pomiędzy 32 a 42 mm. Poszukując lepszej absorpcji nierówności warto iść w modele oscylujące około 40 mm. Ważne też, aby nie przesadzać z ciśnieniem i poruszać się w dolnym (lub środkowym, jeśli nie należycie do osób lekkich) zakresie dopuszczalnego przez producenta. 

Odporność na przebicia 

Modele miejskiego ogumienia są przeważnie wykonane z dość grubej gumy, dlatego cechuje je spora odrporność na przebicia. Poza tym na ścieżkach rowerowych i jezdniach nie występują kamienie i korzenie, które są najczęstszym prowodyrem ,,kapci’’ podczas jazdy na rowerze górskim. Nie oznacza to, że ryzyko rozcięcia opony, bądź jej przebicia znacząco spada. Na trasach miejskich czeka na nas niestety sporo szkła, kawałki ostrych przedmiotów, czy akacjowe kolce w parkach. Warto więc skorzystać z modeli wyposażonych w specjalne wkładki antyprzebiciowe i dodatkowo zabezpieczyć się na ewentualność wbicia któregoś z w/w szkodników w oponę. Porada ta szczególnie ważna jest dla posiadaczy rowerów holenderskich i/lub wyposażonych w piasty planetarne, jak również wszelkich innych maszyn, gdzie demontaż i ponowny montaż tylnego koła jest szczególnie utrudniony. 

Osobny typ przebicia dętki, to defekt spowodowany dobiciem, tzw. snake bite. Jeśli zdarza się wam właśnie w ten sposób przebijać dętki, a nie chcecie pozbawiać się komfortu jazdy na niskim ciśnieniu, to dobrym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po szerszy model opon.

 
 

Szybkość

Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu użytkowników jak najkrótszy czas przejazdu będzie ważny. W takich wypadkach warto szukać opon o możliwie gładkim bieżniku, najlepiej modeli z wyższej półki, których mieszanka będzie szybsza, niż w tych podstawowych. Szerokość powinna pozostać w zakresie 32-40 mm, nie warto iść w modele zbyt wąskie, bo będą nas zwalniać na gorszej jakościowo nawierzchni i w zakrętach. Trzeba jednak znaleźć tu kompromis, ponieważ wąskie opony są lżejsze i znacznie lepiej się dzięki temu rozpędzają. Jeśli nasza codzienna trasa ma wiele skrzyżowań i zmusza nas do częstego stawania i ponownego ruszania, to chcąc przemieszczać się szybko, masa stanowić będzie istotny czynnik. 

Dodatkowe ,,bajery”

Producenci prześcigają się w oferowaniu ciekawych rozwiązań w każdym elemencie roweru, natomiast w kwestii ogumienia, oprócz wkładek zmniejszających ryzyko przebicia opon, szczególnie godne uwagi są odblaskowe boczne paski na oponach. Znacząco poprawiają widoczność rowerzysty i sprawiają, że będziemy bezpieczniejsi na drodze. 

 

Jaka jest więc idealna opona do miasta?

Jednoznacznej odpowiedzi oczywiście nie ma, bo wszystko zależy od tego jakim użytkownikiem jesteśmy, natomiast jeśli chcemy znaleźć kompromis między szybkością, komfortem, a bezawaryjnością, warto poszukiwać modeli o szerokości z przedziału 35-40 mm, z dodatkową protekcją i odblaskowym bokiem. Bieżnik szybki, ale z lekkimi żłobieniami, im lepszy (droższy) model, tym lepiej dla jego dynamiki i skracania czasu naszych commutingowych przejazdów. Na jesień i zimę oraz wczesną wiosnę można rozważyć oponę nieco szerszą, np. 42 mm i z nieco agresywniejszym protektorem. Przede wszystkim, dobrze dobrana opona sprostać musi naszym wymaganiom, które po przeczytaniu tego tekstu, powinny być odrobinę łatwiejsze do zidentyfikowania. 

Polecane przez redakcję

 

Schwalbe Energizer Plus

Niemiecki producent to gigant na rynku opon do rowerów, więc tak naprawdę każdy znajdzie w ich ofercie coś dla siebie - możemy wybierać zarówno pośród opon tańszych, ale i znajdziemy dużo bardzo zaawansowanych, użytkowych modeli. Jednym z nich jest model Energizer Plus, który jak sama nazwa wskazuje, jest czymś więcej niż oponą do miasta, bo zaprojektowano go także z myślą o rowerach elektrycznych. W praktyce znaczy to tyle, że opona ta jest maksymalnie wytrzymała i przyczepna także na dużych prędkościach. Zawdzięcza to m.in. mieszance gumy Addix E, jak i 3 mm wkładce antyprzebiciowej GreenGuard - ona spokojnie powinna poradzić sobie nawet z najechaniem na rozbite szkło! Ścianki boczne tej opony również są wzmacniane. Polecamy zdecydowanie wszystkim właścicielom miejskich rowerów elektrycznych oraz osobom cięższym, które potrzebują bezawaryjnej i niezawodnej opony do jazdy na co dzień. Jak przystało na oponę dedykowaną do miejskich zastosowań także tu znajdziemy odblaskowy print na boku opony. 

  • Cena katalogowa: od około 140 zł
  • Typ: Z drutem
  • Mieszanka gumy: Addix E
  • Wkładka antyprzebiciowa: GreenGuard
  • Waga: 820 g (40-622)
  • Ciśnienie: 3.5-6.0 Bar (50-85 psi)
  • EPI: 67
  • E-Bike: E-50
  • Rozmiary: 37-622; 40-622; 47-559; 47-622; 50-584; 50-622; 55-622
Dystrybutor: unibike.pl

 

 

Co na rynku?

Na kolejnych stronach prezentujemy przykładowe modele miejskiego ogumienia dostępne na rynku.

 

 

Hutchinson Gotham

Hutchinson Gotham
  • Cena: 99,90 PLN
  • Rozmiar: 700 x 37 
  • Inne: odblaskowy pasek z boku, wkładka antyprzebiciowa Protect Air 1 mm

Continental Ride City

Continental Ride City
  • Cena: 64,99 PLN
  • Rozmiar: 622 x 32/37/42 i 26x1,75"
  • Inne: odblaskowy pasek z boku, wkładka antyprzebiciowa ExtraPuncture Belt

Schwalbe Delta Cruiser

Schwalbe Delta Cruiser
  • Cena: 46,99 PLN
  • Rozmiar: 700 x 28/35/38, 650 x 35 i 24" x 1 3/8
  • Inne: odblaskowy pasek z boku, zabezpieczenie antyprzebiciowe K-Guard i kilka wersji kolorystycznych

Michelin Protek BD

Michelin Protek BD
  • Cena: 49,99 PLN
  • Rozmiar: 700 x 35 mm
  • Inne: bieżnik zaprojektowany pod kątem niskich oporów toczenia

Kenda Kosmos

Kenda Kosmos
  • Cena: 35,00 PLN
  • Rozmiar: 28x1,25", 26x1,75"
  • Inne: przeznaczona na twarde nawierzchnie, ma głębokie rowki do dobrego odprowadzania wody

Bontrager H2 Hard-Case Lite

Bontrager H2 Hard-Case Lite
  • Cena: 119,0 PLN
  • Rozmiar: 700 x 35 i 38 mm
  • Inne: odblaskowy pasek z boku, wkładka antyprzebiciowa, opona hybrydowa - zaawansowana konstrukcja na zróżnicowane nawierzchnie
 

 

CST Sensamo Master

CST Sensamo Master
  • Cena: 75,00 PLN
  • Rozmiar: 700 x 38 i 28"1,75"
  • Inne: odblaskowy pasek z boku, wyposażona w dwie wkładki antyprzebiciowe - EPS i APL

B'Twin City 9

B'Twin City 9
  • Cena: 69,99 PLN
  • Rozmiar: 700 x 45 i 26"1,75"
  • Inne: odblaskowy pasek z boku, wyposażona we wkładkę antyprzebiciową