Materiał zawiera treści reklamowe

Jaka przyczepka rowerowa dla dziecka?

Sprawdź, czym cechują się dobre przyczepki rowerowe dla dzieci i jakie modele znajdziemy na rynku?

Drukuj
Burley
Tomasz Wienskowski

Przyczepka rowerowa jest jedną z dwóch opcji transportowania dzieci naszym rowerem. W tym poradniku zebraliśmy zalety i wady przyczepek rowerowych dla dzieci - zarówno aspekty praktyczne i zdrowotne. Na co zwrócić uwagę przy zakupie oraz czego się wystrzegać?

Aktywne spędzanie czasu z naszymi dziećmi to jeden z najlepszych pomysłów na wykorzystanie wolnego czasu w rodzinnym gronie. Takie podejście może nam pomóc zaszczepić w dzieciach pasję do aktywności, co powinno przełożyć się w przyszłości na ich stan zdrowia oraz kondycję fizyczną i psychiczną. Dzięki przyczepkom rowerowym możemy to robić już od najmłodszych lat, nawet kiedy dziecko nie potrafi jeszcze na dobre chodzić, a nawet siedzieć. Jeżeli jesteśmy rowerowymi maniakami to z pewnością wiemy, jak przyjemną rzeczą jest jazda na rowerze i chcielibyśmy, aby nasze dzieci poszły w naszą stronę. Oczywiście jest też druga strona medalu, czyli korzystanie z roweru jako środka komunikacji i konieczność przetransportowania rodziny ze sobą. Niezależnie, czy jako pasjonaci kolarstwa, chcemy dzielić nasze hobby z rodziną, czy szukamy pomysłu na rekreacyjne weekendowe rowerowanie, czy chcemy jeździć commutingowo z dziećmi zawsze pojawia się pytanie - fotelik czy przyczepka rowerowa? 

 

 

 

Przyczepki rowerowe vs foteliki 

Przed takim pytaniem stoi każdy z rodziców, który planuje wybrać odpowiedni sprzęt do przewozu swoich pociech. Oczywiście bezpieczeństwo i zdrowie dziecka podczas jazdy na rowerze jest najważniejsze, o czym każdy rodzic wie i to właśnie przez ten pryzmat będziemy oceniać oba rozwiązania i same przyczepy. Dopiero w dalszej kolejności istotna będzie praktyczność. Najbardziej w oczy rzuca się różnica w cenach pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami. Dobrej klasy fotelik kupimy już za 300-400 złotych, tymczasem ceny przyczepek zaczynają się od 1000 złotych wzwyż. Różnica w cenie jest oczywiście uzasadniona, ale pytanie, czy warto płacić kilka razy więcej i wybierać przyczepkę?

 

Zobacz również:

 

 

 

Chociaż obecnie foteliki rowerowe są jak najbardziej bezpieczne, to jasne jest, że nawet najlepszy fotelik nie zagwarantuje takiego samego poziomu bezpieczeństwa co rowerowa przyczepka. Dziecko w przyczepce nie jest narażone na upadek z wysokości, a poza tym jej szkielet oferuje dodatkową ochronę przy ewentualnych zderzeniach (niczym klatka w samochodach rajdowych). Podobnie sprawy się mają przy wożeniu niemowląt - po pierwsze niektóre przyczepki rowerowe umożliwiają przewożenie dzieci w pozycji pół leżącej, co otwiera furtkę dla użytkowników chcących jeździć z maluchami, które jeszcze nie siedzą i ,,nie trzymają główki", a poza tym przyczepka lepiej amortyzuje wstrząsy, co jest zdrowsze dla nie ukształtowanego niemowlęcego kręgosłupa.

Przyczepki rowerowe oferują wygodę jazdy na znacząco wyższym poziomie. Nasza pociecha ma więcej miejsca i wygodniej siedzi, a do tego jest w stanie przespać się bez opadania głowy. Ma też więcej swobody niż w tradycyjnym foteliku i może bawić się zabawkami w trakcie jazdy. Posiadanie przyczepki z pewnością umożliwi nam odbycie znacznie dłuższej wycieczki niż w przypadku fotelika rowerowego. Ponadto - jeśli zamierzamy wybrać się na piknik, czy grilla - do bagażnika przyczepki rowerowej możemy zabrać sporo ładunku. To kolejna zaleta tego rozwiązania. 

 

 
 

 

 

Dodatkowa amortyzacja, która zastosowana jest w niektórych bardziej zaawansowanych modelach, wpłynie pozytywnie na komfort jazdy. W przypadku podróżowania wyłącznie po asfaltach i z mniejszymi prędkościami jest to element mniej istotny, ale jeśli zamierzacie zjechać na szutry itp. trasy warto celować w modele na resorach. Każda rowerowa przyczepka może pełnić też inne funkcje. Przyczepki rowerowe często mają możliwość zakupienia zestawu, który umożliwi używanie ich podczas biegania lub jazdy na nartach. Oprócz sportów zimowych niektóre modele możemy używać także w trakcie joggingu lub jazdy na rolkach. Oczywiście można też używać przyczepek jako normalnych wózków. Przed zakupem warto jednak upewnić się jakie konkretnie możliwości oferuje dany produkt oraz do jakich rozmiarów się składa (transport autem).

Bezpieczeństwo dziecka najważniejsze

Wracając do tematów bezpieczeństwa warto wspomnieć, że każda przyczepka posiada wytrzymałą konstrukcję, która dodatkowo chroni naszą pociechę w przypadku ewentualnego wypadku. Atutem jest także kulowy zaczep, który posiada większość markowych przyczepek. Zmniejsza on ryzyko przewrócenia się przyczepki na bok w przypadku upadku kierującego rodzica - w tym miejscu właśnie ujawnia się przewaga przyczepek nad fotelikami. Niektóre modele przyczepek umożliwiają zabranie dwójki dzieci. Dla rodzica to jedna z niewielu opcji komfortowego i bezpiecznego zabrania ze sobą dwójki maluchów ,,na klasyczny rower". 

 

 
 

 

 

Każda przyczepka rowerowa gwarantuje także ochronę przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi. Warto zwrócić uwagę z jakiego materiału wykonana jest zasłona oraz dach. Większość z nich w dostateczny sposób chroni przed deszczem, aby wrócić w czasie opadów bezpiecznie do domu. Warto zwrócić uwagę czy materiał jest wiatroszczelny oraz posiada niezbędne otwory wentylacyjne. W cieplejsze dni można odsłonić osłonę, ale podczas wczesno wiosennych przejażdżek odpowiednia osłona pomoże utrzymać temperaturę wewnątrz przyczepki. W upalne dni przyczepki mają swoją przewagę nad zwykłymi fotelikami, ponieważ są w stanie ochronić nasze pociechy przed słońcem, choć jednocześnie mają ograniczoną wentylację. 

 

 

 

 

Wady przyczepek rowerowych

Na początek przechowywanie. Rozmiar przyczepek rowerowych nie należy do najmniejszych. Może być to problem dla osób, które mieszkają w mniejszych mieszkaniach. Niektóre modele można złożyć do w miarę kompaktowych rozmiarów, ale i tak zajmą sporo cennego miejsca w naszych progach. Poza tym wnoszenie po schodach ciężkiej przyczepki rowerowej to udręka. Kolejna ważna rzecz to... cena. Za dobrej jakości przyczepkę rowerową zapłacimy nawet kilka tysięcy złotych. Dla niekórych osób może być to bariera nie do przeskoczenia. Najtańsze modele zaczynają się od tysiąca złotych. Przed zakupem najlepiej obejrzeć przyczepkę na żywo i sprawdzić, czy spełnia nasze wymagania. Ostatnim problemem dla mieszczuchów może być sprawa krawężników oraz mieszczenia się między słupkami oraz w innych ciasnych miejscach. Jazda z przyczepką może być problematyczna w dużym mieście, kiedy musimy przeciskać się przez tłumy pieszych i zmagać się z wieloma infrastrukturalnymi przeszkodami. Pomimo tego, że w naszych miastach powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych to należy mieć to na względzie. Przyczepki sprawdzą się jednak świetnie poza miastem i na mniej ruchliwych trasach. 

Warto też mieć świadomość tego, że przyczepki rowerowe są natualnie cięższe od fotelików, co zwyczajnie podczas jazdy czuć. Oznacza to, że podczas podjazdów będziemy musieli wciągnąć za sobą większy ciężar. Przyczepki rowerowe podczas jazdy dają czasem też efekt szarpania, a podczas hamowania - pchania.

Warto też spojrzeć na minusy oczami dziecka. Przede wszystkim spora część maluchów może czuć mniej frajdy z jazdy, gdy będą jechali schowani w przyczepce. Osadzone nisko pociechy mają ograniczony widok i często nudzą się bardziej, aniżeli gdyby jechali w foteliku - szczególnie przednim. Poza tym, błoto i kurz lecące spod koła naszego roweru będą trafiały prosto na dzieci. Mimo ochronnych siatek jazda poza asfaltami to niemal gwarancja, że do oczu dziecka okazjonalnie będą wpadały drobinki piasku itp. ciała obce. Na koniec pamiętajmy, że w zamkniętej budzie przyczepki jest nieco cieplej, niż gdy wiatr chłodzi dzieci w otwartym foteliku. Dla osób, które zamierzają jeździć dłuższe dystanse w gorące dni polecamy zwracać szczególną uwagę na wentylację. 

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie?

Na koniec warto wspomnieć o punktowych pasach bezpieczeństwa, w które wyposażone są wszystkie modele. Powinny one posiadać przyjazny system zapięć, aby dziecko czuło się w nich komfortowo, a rodzic nie miał problemu z ich zapinaniem. Pomimo tego, że nasze pociechy są w przyczepkach dobrze chronione powinny posiadać one obowiązkowo kask, który uchroni je w przypadku nieprzewidzianych sytuacji. Jeżeli będziemy podróżować po wyboistych terenach zwróćmy uwagę na system amortyzacyjny.

 

Co na rynku?

Na kolejnej stronie prezentujemy przykładowe modele przyczepek, które różnią się cechami i reprezentują odmienne typy dostępne na rynku. 

 

 

Na rynku przyczepek rowerowych mocną pozycję dzierży kilku producentów, a rozpiętość cenowa jest spora. Podstawowe modele zaczynają się od około 1500 zł, a topowe kończą na około 6000 zł. Wielu producentów ma w ofercie dwie wersje danego modelu - dla jednego lub dwójki dzieci. Te podwójne są oczywiście droższe, a poza tym z reguły cena rośnie wraz z ilością funkcji i dodatkowych komfortowych rozwiązań. Przeważnie wózki mające dodatkową funkcję biegową są droższe, podobnie modele z amortyzacją kół. Poniżej prezentujemy różne modele dostępne na rynku, które dobrze obrazują zróżnicowanie w segmencie przyczepek rowerowych:

Budżetowa przyczepka rowerowa

Thule Coaster XT

Podstawowa przyczepka rowerowa Thule oferuje miejsce do przewożenia dwójki dzieci z zachowaniem wszelkich standardów bezpieczeństwa. Niższa cena oznacza brak amortyzacji oraz możliwość korzystania jedynie z dwóch opcji zastosowania: jako wózka spacerowego lub przyczepki rowerowej. 

Budżetowa przyczepka rowerowa z funkcją biegową

XLC BS C03 DUO2

XLC BS C03 DU02 to model, który również można zaliczyć do segmentu budżetowych przyczepek, ale z większym wachlarzem potencjalnych zastosowań. Można do niego zamontować koło biegowe, które jest w zestawie lub koło spacerowe, dzięki temu mamy produkt 3 w 1 oferowany w atrakcyjnej cenie. XLC również jest pozbawiona amortyzacji. 

 

Zaawansowana przyczepka z amortyzacją

Hamax Outback 2020

Prezentowany model Hamaxa zawiera szereg ciekawych rozwiązań. To wersja dla dwójki dzieci, która posiada sprężynową amortyzację podnoszącą komfort jazdy, a siedziska można odchylać, co przydaje się gdy pociechy zasną. Poza funkcją rowerową i spacerową można korzystać z niej również jako z wózka biegowego. Dostępny jest zestaw do joggingu, który poza kołem do biegania ma też hamulec obsługiwany wygodną klamką hamulcową. 

Zaawansowana przyczepka z amortyzacją 

Thule Chariot Cross

Thule posiada w swojej ofercie kilka modeli, a jedną z bardziej zaawansowanych jest Chariot - oczywiście występuje w wersji na jedno (na zdjęciu) lub dwoje dzieci i posiada szereg rozwiązań, które ułatwiają życie rodziców i dzieci podczas jazdy na rowerze. Cechą wyróżniająca przyczepy Thule są amortyzujące resory piórowe, które są dodatkowo regulowane. Ten model jest też multisportowy - oprócz funkcji rowerowej i spacerowej można dokupić też koło do biegania oraz płozy i uprząż do narciarstwa biegowego.