Materiał zawiera treści reklamowe

Jakie okulary rowerowe wybrać?

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniu okularów rowerowych.

Drukuj
Okulary KLS Dice II Tomasz Makula

Okulary rowerowe to nieodzowny element ubioru każdego kolarza. Bez względu na to, czy za oknem świeci słońce, czy pada rzęsisty deszcz, wielu rowerzystów nie wyobraża sobie jazdy bez nich. W tym poradniku wyjaśniamy, czym się różnią poszczególne modele oraz na co zwrócić uwagę podczas zakupu?

 

 

 

Okulary na rower - mają chronić oczy przed UV i czynnikami zewnętrznymi

Główną funkcją okularów jest ochrona naszych oczu przed trzema potencjalnymi zagrożeniami - promieniowaniem ultrafioletowym, ciałami obcymi mogącymi wpaść nam do oczu oraz pędem powietrza i zimnem, które mogą powodować łzawienie oczu i choroby zatok. Ostatnie dwa punkty gwarantują nam każde, nawet najtańsze okulary, natomiast kwestia ochrony przed promieniowaniem UV - choć też powszechnie jest w okularach - jest bardziej skomplikowana. Ze względu na fakt, że podczas jazdy na rowerze przez długi okres jesteśmy narażeni na działanie promieni UV, należy przyłożyć odpowiednią uwagę do ochrony naszej skóry, ale także i oczu. Główną rolą okularów przeciwsłonecznych jest ochrona oczu przed promieniami słonecznymi. Zaopatrując się w parę okularów powinniśmy skupić się przede wszystkim na soczewce, ponieważ to ona za sprawą odpowiednich technologii gwarantuję bezpieczeństwo. Taki filtr fachowo nazywany jest UV 400, który chroni nasze oczy przed najbardziej szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym UV-A.

 

 

 

Zobacz też:

 

 

Okulary sportowe na rower - soczewka najważniejsza!

Oprócz ochrony UV producenci w swoich szkłach deklarują wiele ciekawych rozwiązań. W zmieniających się warunkach pogodowych często mamy do czynienia z parującymi szkłami. Niektóre modele posiadają specjalne otwory w szkłach, które ułatwiają cyrkulację powietrza i eliminują problem zaparowanych szyb. Jest to bez wątpienia zaleta dla tych, którzy uczestniczą w wyścigach lub maratonach, kiedy nie można po prostu stanąć przy drodze i oczyścić szkieł. W najdroższych modelach możemy wybierać spośród soczewek fotochromatycznych. Popularne fotochromy to inteligentne soczewki, które reagują na światło i same dostosowują przyciemnienie szkieł. W skrócie przyciemniają się na słońcu, a w cieniu rozjaśniają się. W tym wypadku nie potrzebujemy dodatkowej pary szkieł na gorsze warunki lub dodatkowej pary okularów, bo wystarczy nam jedna. Tego typu rozwiązanie bardzo ułatwi nam życie, lecz nie należy do najtańszych. Kolarskie fotochromy zaczynają się od kwoty kilkuset złotych, więc z pewnością nie każdy na takie drogie rozwiązanie się zdecyduje. 

 

Wygląd a wygoda w czasie jazdy

Drugą istotną rzeczą jest wygoda. Ważne jest to, żeby okulary były dobrze dopasowane do kształtu naszej twarzy. Wybierając okulary warto je przymierzyć przed zakupem warto je przymierzyć, aby sprawdzić jak leżą na naszym nosie i twarzy. Nie ma nic bardziej frustrującego niż zsuwające się lub podskakujące na nosie oprawki w trakcie pokonywania każdej nierówności terenu. Drugą kwestią jest też spasowanie z kaskiem. Nie wszystkie modele kasków i okularów chcą się dobrze zgrać. Bywa, że kask spycha nam okulary na nos. Dlatego istotną zasadą jest, aby mierzyć okulary z kaskiem. Wielu z nas z pewnością będzie poszukiwało oprawek, które zwrócą na siebie uwagę oraz wyróżnią nas z rowerowego peletonu. Poszukając aktualnych trendów warto przewertować internet, a później w rzeczywistości sprawdzić te modele, które przykuły naszą największą uwagę. Oprawki powinny być zgrane designersko z resztą naszego kolarskiego outfitu, w szczególności z kaskiem. Najbardziej uniwersalne oprawki dla każdego to te bez dolnej ramki. Kolorystyka ma mniejsze znaczenie, lecz dla tradycjonalistów pozostaną do wyboru kolarskie kolory czyli odcienie bieli, czerni oraz popularny fluo. Coraz częściej wśród kolarzy i rowerzystów modniejsze są kolory mocno odróżniające się od reszty ubioru.

 

 

 

Dostosuj szkła do panujących warunków - okulary przeciwsłoneczne, fotochromowe...

Aby dobrze widzieć trasę, po której jedziemy mamy tak naprawdę trzy możliwości. Pierwszą z nich jest zakup osobnych okularów na każde warunki. Z doświadczenia dodamy, że tak naprawdę wystarczą dwie pary - okulary przeciwsłoneczne oraz okulary z jasnymi szkłami. Drugą możliwością jest kupno okularów, które mają wymienne szkła i wówczas w zależności od zmieniających się warunków oświetleniowych dokonujemy wymiany samych soczewek. Natomiast trzecia opcja to jazda w okularach fotochromowych. Warto pójść którąś z w/w dróg, bo nie ma nic gorszego, niż szkła niedostosowane do panujących warunków - jazda jest wtedy trudniejsza, mniej bezpieczna, a w konsekwencji często staje się upośledzona. Szczególnie na MTB łatwiej wówczas o wypadek.

 

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

W przypadku kiedy nie jesteśmy tylko niedzielnymi rowerzystami i nie chcemy wydawać pieniędzy na fotochromy, warto rozważyć zakup okularów z wymiennymi szkłami. Pozwoli to dostosować nasze okulary do aktualnie panujących warunków i chronić je nie tylko przed słońcem. W deszczowe dni będziemy mogli założyć przezroczyste soczewki, które ułatwią pokonywanie kolejnych kilometrów w deszczu. Większość modeli posiada w zestawie twarde etui lub miękki futerał. Posiadanie takiego setu zapewni bezpieczny transport w każdych warunkach i pozwoli zachować nasze szkła w nieskazitelnej kondycji.

Warto zwrócić uwagę na wytrzymałość soczewek - w końcu okulary mają też chronić nas przed czynnikami mechanicznymi, takimi jak wystrzelony spod jadącego obok roweru kamyk. Trwałe szkła wychodzą z takiego spotkania bez szwanku, a inne mogą być już na tyle zarysowane, że będzie nam się przez nie źle patrzyło.

 

Polecane przez redakcję

 

KLS Dice II

KLS to marka własna Kellysa, która już niejednokrotnie udowodniła, że słowacka marka swoje akcesoria traktuje równie poważnie, co rowery. Dice II to ich topowy model okularów, który zresztą tuż po premierze mieliśmy okazję przetestować - co najważniejsze to oczywiście soczewka, która zapewnia wysoki stopień ochrony wzroku oraz pozwala naszym oczom odpocząć od nadmiaru światła. Soczewka w Dice II dobrze podbija kontrasty, co daje poczucie "lepszego" widzenia. Naszym zdaniem tego produktu nie powstydziłaby się niejedna firma specjalizująca się od A do Z w produktach optycznych. KLS Dice II zwraca na siebie uwagę jeszcze z kilku powodów. Ma wytrzymałą ramkę, którą możemy używać w opcji pełnej lub otwartej - w obu przypadkach okulary wyglądają po prostu dobrze i zgodnie z trendami "PRO" stylówy (mają dość dużą szybę, która nie tylko fajnie wygląda, ale i zakrywa całe pole widzenia). Podczas naszych testów docenialiśmy też ich komfort noszenia - nigdzie nie uwierały i nie cisnęły, chociaż oczywiście trzeba pamiętać, że każda głowa jest inna i warto będzie je przed kupnem przymierzyć. 

 
  • Zobacz: Okulary rowerowe KLS Dice II
  • Lekkość i trwałość: ramka wykonana z wytrzymałego szwajcarskiego Grilamidu TR90.
  • Opcja pełnej lub półramkowej (wymienne dolne części).
  • Regulowany nosek i gumowane końcówki zauszników.
  • Wymienne soczewki szerokokątne są pokryte warstwą przeciwmgielną i hydrofobową, aby zapewnić najlepszą widoczność (100% ochrona przed promieniowaniem UVA, UVB i UVC - do 400 nm).
  • Cena 339 PLN
kellysbike.com gdzie kupić?

 

 

Tripout Infinity

Tripout zyskał na rodzimym rynku rozgłos przede wszystkm bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości, ale i bardzo ciekawym wyglądem okularów, który bezpośrednio odsyła nasze skojarzenia w kierunku modeli o wiele droższych. Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy tej marki nie sprawdzili - w sezonie 2021 udało nam się przetestować jeden z ich nowych modeli, czyli okulary z pełną ramką i dużą szybą w postaci Infinity. Nasz test potwierdził opinie zasłyszane w sieci i u znajomych - za ceny oferowane przez Tripouta trudno będzie znaleźć coś lepszego. Możemy tu liczyć na przyzwoitą optykę szkieł (a producent obiecuje, że w sezonie 2022 zostały one jeszcze udoskonalone), świetne dopasowanie i trzymanie się twarzy, do tego oczywiście wspomniany atrakcyjny wygląd, który nie ma co ukrywać - dla wielu z nas gra kluczową rolę. Marka chwali się też, że od sezonu 2022 ramki okularów tworzone są w 50% z materiałów recyklowanych.

Marka Tripout daje na swojej stronie internetowej możliwość szerokiego wyboru opcji kolorystycznych ramek i szkieł. Do tego dostajemy naprawdę sporo "dodatków" i zresztą w gronie akcesoriów, które możemy dokupić znajdziemy np. zestaw do konwersji okularów na gogle MTB oraz dodania do zestawu wkładki na soczewki korekcyjne. 

Zestaw bazowy wyceniono na 299 zł, co biorąc pod uwagę wszystkie cechy Tripoutów uznajemy za bardzo korzystną cenę. Co prawda podczas testu odnotowaliśmy np. dość topornie składające się zauszniki i nieco niższy poziom wykonan ramki, niż u wiodących specjalistów od tworzenia okularów sportowych na rynku, ale... cena Tripoutów względem powyższych jest 2-3 krotnie niższa, więc trudno na ten element kręcić nosem. My polecamy z czystym sumieniem, a po więcej odsyłamy do lektury naszego testu, 

  • Cena: 299,00 zł (za zestaw bazowy ramka + szyba)
  • Zobacz: Test: Okulary rowerowe Tripout Infinity
  • Regulowany nosek w okularach
  • Duże etui w zestawie
  • Szyby z powłoką Axiom
  • Możliwość dokupienia wkładki korekcyjnej i zamówienia szkieł korekcyjnych (oferta na www marki)
  • Możliwość konwersji na gogle rowerowe
  • Magnetyczna górna ramka
  • Wymienne szybki
  • 100% UV + ANTIFOG
  • Pokrowiec na dodatkowe szybki (przy zakupie wiecej niż jednej szyby)
  • Ściereczka w zestawie
tripout-optics.pl gdzie kupić?

 

 

Poniżej znajdziecie przykładowe modele, które obrazują różne typy okularów dostępnych na rynku. 

 

 

 

Okulary rowerowe z wymiennymi szkłami

Oakley Jawbreaker
  • Okulary kolarskie wysokiej klasy z możliwością wymiany szkieł. W ofercie jest kilka typów z dodatkowymi powłokami - np. zwiększającycmi kontrast. Bogata oferta szkieł pozwala też na zainstalowanie soczewek fotochrmatycznych.

Okulary rowerowe z soczewkami fotochromowymi

GOG Argo
  • Okulary rowerowe wyposażone w soczewki fotochromowe, które automatycznie dostosowują swoją jasnośś do poziomu oświetlenia. 

 

Okulary rowerowe bez wymiennych soczewek

Uvex Sportstyle 223
  • Okulary uznanej marki, ale bez możliwości wymiany szkieł. Brak tej opcji rekompensuje atrakcyjna cena, która pozwala wyposażyć się w dwie pary na różne warunki oświetleniowe. 

Okulary rowerowe z możliwością instalacji wkładki korekcyjnej

Rudy Project Defender
  • Defender to wysokiej klasy kolarskie okulary, które mają opcję dołożenia wkładki korekcyjnej, przez co stanowią atrakcyjną propozycję dla riderów z wadami wzroku.