Spis treści:
Okulary rowerowe to nie tylko element kolarskiej stylówy - oczywiście na ten aspekt uwagę zwraca każdy kolarz, jednak przede wszystkim okulary mają za zadanie chronić nasze oczy. Po pierwsze przed nadmiernym promieniowaniem UV, a po drugie przed obiektami, które podczas jazdy mogą nam do oka wpaść. Pewnie niejednokrotnie jadąc bez okularów mieliście problem z owadami czy kurzem wpadającym do oka. Strach pomyśleć, co mogłoby się stać, kiedy jadąc bez okularów wpadłoby nam do oka coś twardszego... Okulary rowerowe chronią nas też podczas szybkiej jazdy np. przed zimnym powietrzem. Wielu z nas jeździ rowerem przez przez 12 miesięcy w roku, także zimą i jesienią, kiedy na zewnątrz panują dość mroczne warunki i zła widoczność - w takich warunkach najlepiej byłoby skorzystać z okularów bez przyciemnienia lub z żółtej soczewki, która otoczenie rozjaśni. Z drugiej strony zdecydowaną większość treningów realizujemy przy dużym nasłonecznieniu. Czy istnieje jeden typ okularów, który będzie nam służył prawidłowo bez względu na aurę, jaka panuje dookoła? Tak - właśnie w tym miejscu do boju wkraczają okulary fotochromowe.
Zobacz też:
Jak działają okulary z soczewką fotochromową?
Soczewki fotochromowe ciemnieją pod wpływem światła o odpowiednim natężeniu, czyli mówiąc inaczej odpowiednio reagują, kiedy są wystawione na działanie promieniowania ultrafioletowego (UV). Soczewki tego typu mogą być wykonane ze szkła, poliwęglanu lub innego plastiku. W przypadku braku odpowiednio silnego światła soczewki znajdują się w stanie pierwotnym, czyli są prawie przezroczyste (prawie, bo soczewka fotochromatyczna nigdy nie będzie idealnie przezroczysta). Cząsteczki pigmentów zawarte w soczewkach reagują w momencie wystawienia na działania promieni słonecznych, czyli ciemnieją w jasnym świetle słonecznym oraz stopniowo rozjaśniają się, kiedy światło gaśnie. Warto mieć na uwadze, że okulary rowerowe fotochromatyczne ciemnieją znacznie w ciągu około minuty od wyjścia na jasne światło, a ich rozjaśnienie zajmuje nieco więcej czasu.
W tym miejscu trzeba też mieć na uwadze, że odpowiednie używanie soczewek fotochromowych może wydłużyć ich żywotność - kiedy ich nie używamy, warto zawsze przechowywać je w futerale i nie wystawiać niepotrzebnie na działanie zmiennego światła.
Okulary fotochromowe - korzyści
Wiemy więc jak działają okulary z soczewką tego typu. Skupmy się więc, co zyskujemy dzięki zastosowaniu takich szkieł w okularach. Najmocniejszym punktem okularów z soczewką fotochromową jest ich uniwersalność. Zasadniczo mogą to być jedyne okulary w naszej kolarskiej garderobie i to do stosowania przez cały rok. Najwięcej korzyści ze stosowania fotochromów odczujemy podczas jazdy w warunkach zmiennego nasłonecznienia, np. wjeżdżając do ciemnego lasu nie odczujemy, że mamy za ciemne szkła, bo dopasują się one do otoczenia. Działa to też w drugą stronę - kiedy wyjedziemy z lasu na pełne słońce, soczewka szybko się przyciemni. Taka charakterystyka maksymalnie podnosi komfort jazdy w kwestii ochrony wzroku.
Powyższy mechanizm wpływa np. na to, że po wjeździe do lasu nie odczujemy potrzeby ściągnięcia okularów, a dzięki temu że będą one cały czas na naszym nosie, nie tracimy ochrony przed czynnikami mechanicznymi.
Okulary te powinni docenić kolarze jeżdżący dystanse ultra, które trwają niejednokrotnie kilkadziesiąt godzin non-stop. Brak potrzeby zatrzymywania się, by zmienić soczewkę na przezroczystą jest nie tylko zaoszczędzonym czasem, ale i komfortem, że grupa z którą jedziemy nam nie odjedzie. Zmienność warunków atmosferycznych może nas spotkać nie tylko na długich treningach, ale i na krótkich przejażdżkach po okolicy. Szczególnie latem narażeni jesteśmy na gwałtowne załamania pogody i burze. Gdy wyjeżdżamy pod błękitnym niebem, a wracając niebo zaciągnięte jest granatową warstwą chmur. Okulary fotochromatyczne są też doceniane przez kolarzy górskich, którzy ścigając się w terenie co chwilę są narażeni na zmienne warunki oświetlenia.
Oczywiście okulary fotochromowe mają też zalety tradycyjnych okularów. Szkła uznanych producentów zapewniają nam ochronę przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA i UVB.
Soczewki fotochromowe i ich przepuszczalność (przyciemnianie / rozjaśnianie)
O tym w jakim stopniu rozjaśnią lub przyciemnią się soczewki naszych okularów decyduje wartość wyrażana w procentach - przykładowo 95-procentowa przepuszczalność soczewki sygnalizuje nam, że przy braku światła szyba będzie prawie przezroczysta. W drugą stronę - wartość około 20% przepuszczalności świadczy o tym, jak mocno szkło się przyciemni. Zakres przepuszczalności światła fotochromów to około 20 - 80%. W praktyce znaczy to tyle, że fotochromy nie staną się tak ciemne, jak zwykłe szkła przeciwsłoneczne i nigdy nie będą idealnie przezroczystą szybą. Są za to o wiele bardziej uniwersalne, niż soczewki o stałej przepuszczalności.
Gdzie tracimy?
Kupując okulary fotochromowe trzeba mieć na uwadze, że ściemnienie soczewki nie jest natychmiastowe. Zmiana może potrwać nawet do dwóch minut. Czyli może to powodować sytuację, w której przez krótki czas nasz wzrok nie będzie miał optymalnej jakości widzenia. Niektóre źródła podają również, że do przyciemnienia może dochodzić dodatkowo wolniej w niskich temperaturach. Jeśli chcemy używać okularów podczas jazdy nocnej, lepiej sprawdzą się tradycyjne okulary z całkowicie przezroczystą szybą, ponieważ każde fotochromy nawet w warunkach całkowitej ciemności nigdy nie staną się idealnie bezbarwne.
Co jeszcze warto sprawdzić przed zakupem?
Szkła to nie wszystko. Pamiętajmy, że podczas wyboru ważne są wszystkie inne kwestie - tak samo jak przy zakupie zwyczajnej pary okularów. Dobór właściwego modelu musi więc wiązać się przymiarką do kształtu naszej twarzy i posiadanego kasku. Tu wszystko musi się zgrywać i pasować do twoich preferencji, budowy czaszki i stylu jazdy. Patrzymy więc na stabilność i przyleganie oprawek. Sprawdzamy regulację noska i zauszników, a także weryfikujemy, czy pole widzenia jest dla nas odpowiednie. Warto też uważać na dowiedzieć się, czy same szkła podlegają wymianie. Sporo modeli ma taką opcję i wtedy - po zniszczeniu lub zużyciu się soczewki - możemy łatwo wymienić same szyby na nowe, albo nawet na innego typu szkła.
Polecane przez redakcję
W sezonie 2025 zdecydowaliśmy się na wyróżnienie jednego modelu fotochromów, które powinny zaspokoić potrzeby większości wymagających rowerzystów. Co zwróciło naszą uwagę?
UVEX Pace Stage V
Niemieckiego producenta z pewnością nie trzeba przedstawiać większości zapalonych kolarzy - Uvex od lat obecny jest wśród najbardziej cenionych producentów okularów sportowych na świecie, a takie produkty jak ich fotochromowe okulary Pace Stage V są tego dobrym przykładem.
Mamy tu do czynienia z lekkim modelem, którego uniwersalny design świetnie pasuje do każdego stylu jazdy. Najważniejszym ich elementem są oczywiście szyby z dopracowaną optyką i technologiami, które nie tylko mają chronić nasze oczy, ale i uczynić jazdę po prostu bardziej komfortową. Soczewki w Pace One V to fotochromy, których przyciemnienie płynnie dostosowuje się do warunków oświetleniowych - w 25 sekund zmieniają barwę z przeźroczystych do przyciemnionych (i odwrotnie). Do tego szyba posiada technologię supravision, która uchodzi za jedną z bardziej udanych powłok hamujących parowanie na rynku. Szyba nowego modelu Pace Stage V ma także specjalne otwory wentylacyjne, które także pomagają walczyć z zaparowaniem szkieł. Szyby UVEXa bardzo dobrze podbijają kontrast widzenia i pozwalają odpoczywać naszym oczom.
Warto też wspomnieć, że ich otwarta konstrukcja pozwala na łatwe czyszczenie okularów. Całość dociera do nas w zestawie z etui.

- Soczewka: mirror green (S1-S3)
- Transmisja światła: 16%-71%
- technologia variomatic®
- technologia supravision®
- elastyczne, miękkie noski
- plastyczne, formowane na zimno końcówki zauszników
- bezpośrednia wentylacja soczewki
- 100% ochrona UVA, UVB, UVC
- zawiera etui ochronne
- Cena: 899,90 PLN
Oprawki ze szkłami fotochromowymi - co jest dostępne na rynku?
Poniżej prezentujemy przykładowe modele okularów ze szkłami fotochromowymi, które znajdziecie na rynku. Traktujcie je jako ilustrację typów okularów PH, jakie są dostępne w sprzedaży.
Okulary fotochromowe z możliwością wymiany szkieł

- Wysokiej klasy lekkie oprawki Sutro w wersji z fotochromowymi soczewkami. Dużą zaletą jest brak ramki u dołu, co zwiększa i poprawia pole widzenia. W razie chęci do Sutro możemy założyć inne szkła - choćby typowo przyciemnione lub całkowicie bezbarwne. W tym modelu szkła to cat. 2 o przenikalności 18-42%.
Okulary fotochromowe bez opcji wymiany szkieł

- Zaawansowany model okularów od włoskiej marki, która specjalizuje się produkcji kasków i okularów. Mamy tu do czynienia z wysokiej klasy soczewką cat. 3 o przenikalności światła 8-80%, co gwarantuje tym okularom dużą wszechstronność w kontekście jazdy w różnych warunkach pogodowych. Model Spinshield nie posiada możliwości wymiany szkieł.