Spis treści:
Okulary rowerowe to nie tylko element kolarskiej stylówy - oczywiście na ten aspekt uwagę zwraca każdy kolarz, jednak przede wszystkim okulary mają za zadanie chronić nasze oczy. Po pierwsze przed nadmiernym promieniowaniem UV, a po drugie przed obiektami, które podczas jazdy mogą nam do oka wpaść. Pewnie niejednokrotnie jadąc bez okularów mieliście problem z owadami czy kurzem wpadającym do oka. Strach pomyśleć, co mogłoby się stać, kiedy jadąc bez okularów wpadłoby nam do oka coś twardszego... Okulary rowerowe chronią nas też podczas szybkiej jazdy np. przed zimnym powietrzem. Wielu z nas jeździ rowerem przez przez 12 miesięcy w roku, także zimą i jesienią, kiedy na zewnątrz panują dość mroczne warunki i zła widoczność - w takich warunkach najlepiej byłoby skorzystać z okularów bez przyciemnienia lub z żółtej soczewki, która otoczenie rozjaśni. Z drugiej strony zdecydowaną większość treningów realizujemy przy dużym nasłonecznieniu. Czy istnieje jeden typ okularów, który będzie nam służył prawidłowo bez względu na aurę, jaka panuje dookoła? Tak - właśnie w tym miejscu do boju wkraczają okulary fotochromowe.
Zobacz też:
Jak działają szoczewki fotochromowe?
Soczewki fotochromowe ciemnieją pod wpływem światła o odpowiednim natężeniu, czyli mówiąc inaczej odpowiednio reagują, kiedy są wystawione na działanie promieniowania ultrafioletowego (UV). Soczewki tego typu mogą być wykonane ze szkła, poliwęglanu lub innego plastiku. W przypadku braku odpowiednio silnego światła soczewki znajdują się w stanie pierwotnym, czyli są prawie przezroczyste (prawie, bo soczewka fotochromatyczna nigdy nie będzie idealnie przezroczysta). Cząsteczki pigmentów zawarte w soczewkach reagują w momencie wystawienia na działania promieni słonecznych, czyli ciemnieją w jasnym świetle słonecznym oraz stopniowo rozjaśniają się, kiedy światło gaśnie. Warto mieć na uwadze, że okulary rowerowe fotochromatyczne ciemnieją znacznie w ciągu około minuty od wyjścia na jasne światło, a ich rozjaśnienie zajmuje nieco więcej czasu.
W tym miejscu trzeba też mieć na uwadze, że odpowiednie używanie soczewek fotochromowych może wydłużyć ich żywotność - kiedy ich nie używamy, warto zawsze przechowywać je w futerale i nie wystawiać niepotrzebnie na działanie zmiennego światła.
Okulary fotochromowe - korzyści
Wiemy więc jak działają okulary z soczewką tego typu. Skupmy się więc, co zyskujemy dzięki zastosowaniu takich szkieł w okularach. Najmocniejszym punktem okularów z soczewką fotochromową jest ich uniwersalność. Zasadniczo mogą to być jedyne okulary w naszej kolarskiej garderobie i to do stosowania przez cały rok. Najwięcej korzyści ze stosowania fotochromów odczujemy podczas jazdy w warunkach zmiennego nasłonecznienia, np. wjeżdżając do ciemnego lasu nie odczujemy, że mamy za ciemne szkła, bo dopasują się one do otoczenia. Działa to też w drugą stronę - kiedy wyjedziemy z lasu na pełne słońce, soczewka szybko się przyciemni. Taka charakterystyka maksymalnie podnosi komfort jazdy w kwestii ochrony wzroku.
Powyższy mechanizm wpływa np. na to, że po wjeździe do lasu nie odczujemy potrzeby ściągnięcia okularów, a dzięki temu że będą one cały czas na naszym nosie, nie tracimy ochrony przed czynnikami mechanicznymi.
Okulary te powinni docenić kolarze jeżdżący dystanse ultra, które trwają niejednokrotnie kilkadziesiąt godzin non-stop. Brak potrzeby zatrzymywania się, by zmienić soczewkę na przezroczystą jest nie tylko zaoszczędzonym czasem, ale i komfortem, że grupa z którą jedziemy nam nie odjedzie. Zmienność warunków atmosferycznych może nas spotkać nie tylko na długich treningach, ale i na krótkich przejażdżkach po okolicy. Szczególnie latem narażeni jesteśmy na gwałtowne załamania pogody i burze. Gdy wyjeżdżamy pod błękitnym niebem, a wracając niebo zaciągnięte jest granatową warstwą chmur. Okulary fotochromatyczne są też doceniane przez kolarzy górskich, którzy ścigając się w terenie co chwilę są narażeni na zmienne warunki oświetlenia.
Oczywiście okulary fotochromowe mają też zalety tradycyjnych okularów. Szkła uznanych producentów zapewniają nam ochronę przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA i UVB.
Soczewki fotochromatyczne i ich przepuszczalność
O tym w jakim stopniu rozjaśnią lub przyciemnią się soczewki naszych okularów decyduje wartość wyrażana w procentach - przykładowo 95-procentowa przepuszczalność soczewki sygnalizuje nam, że przy braku światła szyba będzie prawie przezroczysta. W drugą stronę - wartość około 20% przepuszczalności świadczy o tym, jak mocno szkło się przyciemni. Zakres przepuszczalności światła fotochromów to około 20 - 80%. W praktyce znaczy to tyle, że fotochromy nie staną się tak ciemne, jak zwykłe szkła przeciwsłoneczne i nigdy nie będą idealnie przezroczystą szybą. Są za to o wiele bardziej uniwersalne, niż soczewki o stałej przepuszczalności.
Gdzie tracimy?
Kupując okulary fotochromowe trzeba mieć na uwadze, że ściemnienie soczewki nie jest natychmiastowe. Zmiana może potrwać nawet do dwóch minut. Niektóre źródła podają również, że do przyciemnienia może dochodzić dodatkowo wolniej w niskich temperaturach. Jeśli chcemy używać okularów podczas jazdy nocnej, lepiej sprawdzą się tradycyjne okulary z całkowicie przezroczystą szybą, ponieważ każde fotochromy nawet w warunkach całkowitej ciemności nigdy nie staną się idealnie bezbarwne.
Polecane przez redakcję
Arctica S-340F
Arctica to polska marka specjalizująca się w zapewnieniu ochrony oczu i zwiększenia komfortu widzenia podczas uprawiania sportu. W jej ofercie znajdziecie modele okularów - od dedykowanych do biegania, przez kolarstwo, aż po gogle narciarskie. Ich produkty słyną z bardzo dobrego stosunku ceny do jakości, czego doskonałym przykładem są polecane tu okulary fotochromowe S-340F. Posiadają soczewkę o bardzo dobrej optyce, która szybko reaguje na zmiany natężenia oświetlenia (w zakresie od 80% przepuszczalności do 8%). Fotochrom o szerokim zakresie reakcji pozwala na korzystanie z okularów w różnych warunkach pogodowych i zmiennym nasłonecznieniu.
Polecany przez nas model to tylko jeden z dostępnych wzorów oprawek - wybraliśmy dość uniwersalny wzór z otwartym dołem, natomiast warto odnotować, że polski producent ma też w swojej ofercie modele z ramką zamkniętą. W każdym przypadku możemy liczyć na szybę o dużej szerokości, pokrywającą szeroki kąt widzenia.
S-340F mają ramkę wykonaną z lekkiego i elastycznego materiału, jakim jest grilamid TR 90. Gumowe zauszniki i regulowany nosek maksymalizują komfort noszenia. Wyprofilowany ksztat prawki zapewnia dobre dopasowanie do twarzy. Pisząc krótko - mamy tu wszystko, co powinny mieć dobre okulary fotochromowe w naprawdę przystępnej cenie.
- Cena: 349 zł
- Oprawka: grilamid TR 90.
- Soczewki: poliwęglanowe z filtrem fotochromowym.
- Filtr UV 400.
- Gumowe noski z regulacją.
- Kategoria szkieł i przepuszczalność światła:
- od kat.1 – mało intensywne światło słoneczne (43%-80%)
- do kat.3 – intensywne światło słoneczne (8%-18%)
uvex sportstyle 235 V
W sezonie 2024 chcemy Wam polecić produkt niemieckiego producenta, którego raczej ani miłośnikom kolarstwa, ani narciarstwa przedstawiać nie trzeba - uvex na przestrzeni kilkudziesięciu lat obecności na rynku urósł do jednego z najbardziej rozpoznawalnych producentów kasków i okularów sportowych.
Okulary fotochromowe sportstyle 235 V to przykład modelu dla najbardziej wymagających - oferuje wzorową optykę oraz szkła z technologią variomatic®, dzięki której przejście soczewki z jasnej w ciemną zajmuje maksymalnie 25 sekund. Soczewki w polecanych oksach uvexa mają też skuteczną powłokę zapobiegającą parowaniu. Same szyby są duże, zgodne z aktualnymi trendami "pro" kolarskiej stylówy.
Do tego są po prostu komfortowe w noszeniu - do kształtu naszej głowy możem dopasować zarówno elastyczny nosek, jak i zauszniki.
- Soczewka: variomatic® litemirror silver (S1–S3)
- Transmisja światła: 17%
- Oprawka: black matt
- Cechy produktu:
- technologia supravision®
- technologia variomatic®
- łatwe w czyszczeniu
- elastyczne, miękkie noski
- plastyczne, formowane na zimno końcówki zauszników
- 100 % ochrona UVA, UVB, UVC
- zawiera etui ochronne