Grupa napędowa Shimano 105 Di2 wchodzi na rynek!

Poznaj nową szosową elektroniczną grupę napędową Shimano 105 R7100, która oparta jest o najnowszy system Di2 z bezprzewodowymi klamkomanetkami.

Drukuj
Shimano 105 Di2 Shimano

Na ten dzień od dobrych kilku lat czekało wielu pasjonatów kolarstwa o nieco mniej zasobnym portfelu. Shimano po raz pierwszy w historii zaprezentowało grupę 105 w wersji elektronicznej Di2. Najnowsza seria R7100 jest oczywiście bezprzewodowa i działa w systemie 2x12.

Dokładnie w tym roku popularna grupa 105 obchodzi 40-lecie swojej obecności na rynku. Shimano lubi świętować takie jubileusze za pomocą ,,mocnych premier” i tak stało się również tym razem. Napęd Shimano 105, który w kolekcji od lat uznawany jest za osprzęt o najlepszym stosunku ceny do jakości, doczekał się swojej nowej odsłony. Tym razem już nie mechanicznej, a elektronicznej. Co więcej, oparto go o zaprezentowany niecały rok temu najnowszy system Di2, gdzie klamkomanetki są bezprzewodowe, a okablowanie biegnie jedynie między przerzutkami i baterią

 

Sprawdź również:

 

 

 

 

Przyglądając się zdjęciom z premierową 105 można odnieść wrażenie, że (co zresztą jest standardem) R7100 hojnie czerpie z nowych grup Dura-Ace i Ultegra. Mowa choćby o kształcie klamkomanetek, nowych hamulcach, czy 12 biegach w kasecie. Podejrzewamy więc, że będzie tak, jak zawsze. 105 powinna działać niemalże na tym samym poziomie, wykazując jedynie minimalne różnice, które raczej nie będą odczuwalne dla amatorów. Wyższa będzie na pewno masa komponentów, bo wiąże się to z zastosowaniem bardziej budżetowych materiałów. Niższa natomiast będzie cena. W tym miejscu pojawia się pytanie, o ile? To bardzo ważna kwestia, ponieważ w kolekcji Shimano każda grupa jest odrębną marką dedykowaną do określonego stylu jazdy. 105 - choć w Polsce używana jest z powodzeniem przez zawodników - to osprzęt o rekreacyjno-sportowym charakterze. Dla ambitnych amatorów, którzy nie potrzebują dopłacać do Ultegry.

 

 

Przyznamy, że nawet zdziwiła nas nieco ta premiera, ponieważ dokładnie w lipcu 2021 - gdy gościliśmy na prezentacji nowego Dura-Ace’a i Ultegry - Shimano przeczyło, że pracuje nad elektroniczną 105. Wówczas argumentowało to, że dominującym kosztem w komponentach Di2 jest elektronika i nie da się wykonać grupy 105 tak, aby mogła wpisywać się w założenia ,,osprzętu wysokiej klasy, ale wciąż w dobrej cenie”. Niemniej pewne jest, że nowa 105 R7100 będzie wyraźnie tańsza, niż grupy wyższe, a nas tym bardziej cieszy, że Shimano poszło jednak w tym kierunku. Zobaczmy więc, co składa się na kompletną grupę?!

Zobacz również:

 

 

Shimano 105 R7100: podstawowe cechy

Nowy napęd działa w najnowszym systemie Di2, w którym łapy bezprzewodowo komunikują się z mózgiem Di2, czyli tylną przerzutką. Ona pełni też funkcję junction box i gniazda ładowania. Tylna przerzutka łączy się kablami z baterią oraz przerzutką przednią. Ten system - zdaniem Shimano - jest bardzo szybki, pewny i bezpieczny. Używaliśmy nowego Dura-Ace i nie da się ze słowami japońskiego producenta nie zgodzić. 

 
 

 

Nowa 105 - przynajmniej na ten moment - została zaprezentowana jedynie w wariancie elektronicznym i tylko pod hamulce tarczowe. W zasadzie to w ogóle nie dziwi i jasno pokazuje kierunek, w jakim zmierza branża rowerowa w ostatnim czasie. Poza tym, napęd R7100 ma dwa blaty z przodu i 12 przełożeń w kasecie. Nowe łapy mają ergonomię zaczerpniętą z grup wyższych, podobnie zresztą, jak i konstrukcję hamulców. Konfigurację napędu wykonuje się przez aplikację E-Tube Project, a 105 oczywiście łączy się z komputerami rowerowymi typu Garmin czy Wahoo. Dużą nowością są też karbonowe koła, które dołączają do oferty w tej linii osprzętu. Oczywiście tradycyjnie dla 105 będzie mniejszy wybór dostępnych kaset czy wielkości zębatek w korbach, co wpisuje się w bardziej amatorski i łagodny charakter tej grupy. Wszelkie zmiany i nowe rozwiązania pokazują, że 105 technologicznie weszło na poziom, na jakim dotąd jeszcze nie była. Jak zawsze w Shimano wpisuje się to w trend przenoszenia technologii z grup wyższych do niższych. 

 

Dźwignie ST-R7170

 
 

 

Nowe klamkomanetki nawiązują swoją budową do Ultegry i Dura-Ace’a. Mają korpus lekko pochylony do wewnątrz, co ma zapewniać bardziej ergonomiczny chwyt, a jednocześnie nieco z automatu ustawia nas w opływowej sylwetce ciała. Same łapy też są dopracowane aerodynamicznie. Do tego korpus klamek jest podwyższony i daje pewniejsze podparcie dłoniom. Shimano podkreśla też, że lepszy jest dostęp do przycisków. Z kolei w kontekście pracy hamulców nowy układ ma zapewniać lepszą modulację, a sama reakcja na naciskanie klamek ma następować szybciej i przy krótszym ruchu dźwigni. 

 

Przerzutki RD-R7150 i FD-R7150

 
 

 

Nowe przerzutki Di2 działają w systemie 2x12. Tylna RD-R7150 ma konstrukcję Shadow i jest mocno schowana w stronę ramy. Może obsługiwać kasety 11-34 i 11-36, choć zapewne z ciaśniejszymi też sobie poradzi. Nie widzimy jednak sensu ich stosowania, gdy już 11-34 ma świetne i ciasne stopniowanie. Już wcześniej wspominaliśmy, że RD-R7150 jest mózgiem całego Di2 i to ona łączy się też za sprawą D-Fly ze smartfonami oraz komputerami rowerowymi najbardziej popularnych marek. Przednia przerzutka w całym nowym Di2 (2x12) wprowadza dużą rewolucję w jakości i szybkości zmiany biegów. W przypadku FD-R7150 Shimano również zapowiada świetną kulturę pracy, natomiast optycznie 105 wydaje się być znacznie większa, niż mocno kompaktowa obecnie Ultegra i Dura-Ace. 

 

Kaseta CS-R7100

 
 

 

Na moment premiery kasetą dedykowaną do nowej grupy jest CS-R7100, która dostępna jest w stopniowaniu 11-34. Składa się na nią zestaw koronek, w którym 5 największych jest na pająku, a 7 mniejszych osobno. Stopniowanie to 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34, czyli aż 5 zębatek ma skok co 1 ząb. Super, jak na tak dużą rozpiętość. Shimano nie podało nam informacji, jaki łańcuch będzie współpracował z CS-R7100, ale zapewne sytuacja będzie tutaj identyczna, jak w przypadku grup wyższych, czyli dedykowany będzie model z 12-rzędowych grup MTB. W tym wypadku SLX, czyli CN-M7100. Bardzo ważną informacją jest to, że nowa kaseta pasuje do 11-rzędowych bębenków szosowych! Shimano zapowiada, że wkrótce pojawi się jeszcze druga kaseta - CS-HG710 o rozpiętości 11-36

 

Korba FC-R7100

 
 

 

Mechanizm korbowy 105 oparty jest o system Hollowtech II. Swoim wyglądem mocno nawiązuje do grup wyższych. Dostępne warianty zębatek to kompaktowe 50/34 i pół-kompakt 52/36. Japoński producent zaznacza jednak, że na moment premiery dostępne będzie 50/34, natomiast 52/36 dołączy do sprzedaży nieco później. Tu oczywiście brak wersji z pomiarem mocy, która występuje w przypadku Ultegry i Dura-Ace.

 

Hamulce BR-R7170

 
 

 

Wzorem grup wyższych zmiany nastąpiły również w zaciskach hamulcowych. Przede wszystkim okładziny oddalono o 10% od tarcz. Ma to wyraźnie poprawić hałasowanie, które zdarzało się poprzednim zaciskom Shimano, gdy tarcze minimalnie ocierały o klocki. Poza tym Shimano podkreśla, że nowy układ jest bardziej precyzyjny i wydajny, a serwisantów powinno ucieszyć ułatwione odpowietrzanie. 

 

Koła WH-RS710

 
 

 

Absolutną nowością są też karbonowe koła RS710, które nie są sygnowane logotypem 105, ale ich poziom dopasowany jest właśnie do nowej grupy i do niej są dedykowane. Dostępne będą ich dwa warianty C32 i C46. Oba mają identyczną szerokość wewnętrzną obręczy, która wynosi 21 mm. Oba są TLR i są kompatybilne z napędami 11- i 12-rzędowymi. WH-RS710-C32-TL to lżejsze koła dedykowane do jazdy po górach i na trasy z dużą ilością przyspieszeń. Mają wysokość 32 mm i ważą 1502 gramy. Z kolei WH-RS710-C46-TL mają 46 mm wysokości i są typowym uniwersalnym zestawem, który ma dobre właściwości aerodynamiczne, ale poradzi sobie też w górach. Ich waga to 1610 gramów. Koła są oczywiście dedykowane pod hamulce tarczowe i sztywne osie kół. 

Więcej informacji od producenta: road.shimano.com/pl/

 

Sugerowane ceny detaliczne

  • Mechanizm Korbowy 822,00 zł 
  • Kaseta 12s 11-34  326,00 zł
  • Łańcuch Łańcuch 12rz 126 Ogniw CN-M7100 145,00 zł 
  • Zestaw hamulca tarczowego przod ST-R7170 (L), BR-7170(F) 1 727,00 zł 
  • Zestaw hamulca tarczowego tył ST-R7170 (R), BR-7170(R) 1 730,00 zł 
  • Przerzutka Tylna 12rz Di2 RD-R7150 105  1 182,00 zł 
  • Przerzutka Przednia 2rz Di2 FD-R7150 105 na hak  686,00 zł 
  • Dźwignia STI Lewa 2rz ST-R7170L 105  1 163,00 zł 
  • Dźwignia STI Prawa 12rz ST-R7170R 105  1 163,00 zł 
  • Zacisk hamulca tarczowego Przód BR-R7170 105  346,00 zł 
  • Zacisk hamulca tarczowego Tył BR-R7170 105  322,00 zł ​​

pokaż pełną listę