Spis treści:
Ambitni rowerzyści i kolarze amatorzy zwykle po zakupie roweru decydują się przejść na jazdę w pedałach zatrzaskowych. Poszukując pierwszych butów rowerowych SPD, zwykle wybór pada na turystyczne modele sznurowane lub sportowe konstrukcje o bardziej amatorskiej konstrukcji. Korzystając z faktu, że trafiły do nas nowe modele obuwia Shimano z kolekcji na 2021 rok, przygotowaliśmy (poza ich prezentacją) artykuł, w którym podpowiemy Wam, czym charakteryzują się podstawowe modele butów rowerowych oraz czym różnią się buty MTB od szosowych?
Szukasz butów: szosa czy MTB?
Wybierając obuwie rowerowe, należy dostosować je do posiadanego typu roweru. Pedały i buty szosowe dedykowane są wyłącznie do rowerów szosowych, natomiast modele MTB stosuje się z powodzeniem w rowerach górskich, gravelowych, przełajowych oraz crossowych czy trekkingowych. Obuwie MTB różni się od szosowego przede wszystkim podeszwą. Jej konstrukcja jest podyktowana kształtem bloku, który wpina się w pedał. Ponieważ powierzchnia bloku szosowego jest około 4 razy większa niż w MTB, sporą część podeszwy zajmują otwory do jego montażu wraz z przestrzenią do regulacji jego położenia. Bloki SPD MTB są z kolei małe, zajmują minimalną ilość miejsca, a reszta podeszwy może być zajęta przez protektor, który pozwala bezpiecznie chodzić.
Tutaj kryje się zasadnicza różnica - buty szosowe mają gładkie podeszwy i podgumowaną jedynie piętę i palce, tak aby dało się w nich przejść jedynie kilka kroków. Mowa o pokonaniu minimalnego dystansu - z domu na rower, czy podczas krótkiego postoju. Na dłuższą metę chodzić się w nich jednak nie da. Buty szosowe w zamian oferują znacznie lepszy transfer mocy, ponieważ powierzchnia podparcia, którą tworzą pedały i bloki szosowe jest znacznie większa, niż w przypadku modeli do MTB. Z drugiej strony w obuwiu do kolarstwa górskiego śmiało możemy chodzić - podprowadzić z rower, zejść pieszo trudny technicznie zjazd, czy nawet wybrać się na krótki spacer podczas postoju. To znacznie bardziej uniwersalne obuwie, natomiast szosowcy na pewno docenią odczuwalną różnicę w przenoszeniu mocy oferowaną przez buty typowo szosowe. Reasumując - buty warto dopasować do roweru i stylu jazdy, bo pozwolą one w pełni wykorzystać jego potencjał.
Buty szosowe najczęściej mają też lepszą wentylację - przede wszystkim producenci pozwalają sobie zostawić w nich otwory w podeszwach, które bardzo przydają się podczas jazdy w letnie dni. Często wierzchnią część również szatkują większe ilości otworów, co skutkuje poprawioną cyrkulacją powietrza. Jest to podyktowane faktem, że szosy są przeważnie czyste i suche. Natomiast w terenie zwykle wjeżdżamy w błoto i kałuże - tam podeszwa oraz wierzch po prostu muszą być bardziej odporne na zachlapania i zabrudzenia.
Nowe Shimano RC1 i XC1
RC1 i XC1 to nowe obuwie w kolekcji Shimano na 2021 rok. Oba modele są przedstawicielami podstawowych butów rowerowych, które mają służyć do sportowej jazdy w amatorskim wydaniu. Wyglądają rasowo i prezentują się niczym buty wyścigowe, ale zastosowano w nich rozwiązania, które są dostosowane do potrzeb rekreacyjnych sportowców, a nie wyścigowych chartów. Dzięki temu są znacznie bardziej komfortowe i… tańsze, a przy tym mają szereg cech, które sprawiają, że są ciekawą propozycją dla kolarzy amatorów oraz rowerzystów poszukujących swoich pierwszych butów SPD. XC1 i RC1 mają identyczną konstrukcję wierzchniej części buta, natomiast oczywiście różnią się podeszwą. Odmienna jest też kolorystyka. RC1 występują w kolorach: fluo żółtym, czarnym i granatowym. XC1 są dostępne w wersji czerwonej i czarnej. Bardzo szeroka jest ich rozmiarówka. W XC1 można wybierać między 38 a 50, a RC1 od 36 do 50.
Podeszwa
Standardem w podstawowych butach rowerowych jest podeszwa wykonana z plastikowego tworzywa. Podobnie jest w przypadku prezentowanych modeli Shimano. Japoński producent zastosował tutaj nylon wzmocniony włóknem szklanym. Efektem jest podeszwa o indeksie sztywność 5 w XC1 i 6 w RC1. Dla porównania w topowych butach Shimano do ścigania się na szosie indeks ten wynosi 12. W praktyce zaoferowana twardość stanowi dobry kompromis pomiędzy efektywnością pedałowania, a długodystansowym komfortem. But nie jest na tyle sztywny, by męczył stopy, a jednocześnie nie gnie się podczas pedałowania. Oczywiście podczas sprintów będzie mniej efektywny, ale do jazdy w dobrym, żwawym tempie spokojnie wystarcza. RC1 mają spód przygotowany pod bloki szosowe i spory otwór wentylacyjny między palcami a blokiem. Z kolei podeszwa XC1 jest wyposażona w antypoślizgowy bieżnik, oczywiście pozbawiona wentylacji i przygotowana pod montaż bloków MTB SPD.
Budowa wnętrza
Konstrukcja wnętrza butów Shimano jest również podyktowana potrzebami amatora. Wyściółka w okolicy kostek i na języku jest stosunkowo gruba, a przyszwa od wewnętrznej strony elastyczna i miękka. To zabiegi mające na celu podniesienie do maksimum komfortu. Buty nie będą opinały stopy niczym druga skóra, a co za tym idzie ,,czucie roweru” i ,,reakcja na sprint” będą delikatnie gorsze niż w typowo wyścigowych modelach. Z drugiej strony w tym obuwiu ma się poczucie wygody. To trochę jak porównanie skarpet z kompresją do modeli bez niej. Konstrukcja RC1 i XC1 jest po prostu podyktowana wygodzie podczas całodniowej wycieczki. Pomimo tego, że to modele podstawowe, Shimano zastosowało w nich swoją technologię Dynalast. To specjalne formowanie wewnętrznej strony podeszwy, które podnosi palce i przód stóp ku górze, aby zmniejszyć napięcie nóg. W rezultacie ma to zapewnić lepszą pracę mięśni, ograniczyć spinanie się tkanek, a w konsekwencji dać większą efektywność pedałowania i mniejsze zmęczenie.
Poszycie zewnętrzne
Oba modele mają identycznie skonstruowaną wierzchnią część. Jest ona wykonana z syntetycznej skóry, która na całej powierzchni czołowej została poszatkowana otworami wentylacyjnymi. To zapewnia właściwą cyrkulację powietrza, szczególnie istotną podczas ciepłych dni. Trzeba mieć jednak na uwadze, że w parze z mięsistym wnętrzem XC1 i RC1 będą miały delikatne gorszą wentylację, niż odchudzone do maksimum buty do przeznaczone stricte wyścigów. To zjawisko normalne w obuwiu rowerowym na początek, ale dzięki temu modele o amatorskim przeznaczeniu znacznie lepiej sprawuje się podczas jazdy zimą oraz wczesną wiosną czy późną jesienią. Warto jeszcze dodać, że w XC1 i RC1 język jest zszyty z zewnętrzną ścianą przyszwy - dzięki temu nie będzie się przesuwał w trakcie jazdy. To ogromna zaleta.
System zapięcia
Za właściwe dopasowanie do stóp odpowiadają tu trzy rzepy. System obecnie stosowany w modelach najtańszych, ale przez lata powszechnie używany w butach najwyżej klasy. To proste, trwałe i niezawodne rozwiązanie, którego ogromną zaletą jest łatwość obsługi. Dzięki temu, że są tu aż trzy rzepy można precyzyjnie spiąć buty do indywidualnych preferencji na całej długości stopy. Dwa dolne znajdują się mniej więcej na środku, natomiast górny jest odsunięty do zewnątrz, trochę na wzór sprzączki w niektórych modelach. Takie rozwiązanie ogranicza napięcie w okolicach kostki. Mimo że obecnie w modelach droższych dominują pokrętła i żyłki (czy właśnie sprzączki), rzepy pozostają systemem, który (w przypadku ich dużej liczby) pozwala bardzo mocno i precyzyjnie spiąć buty, co jest pożądane przez wielu użytkowników.
Co jeszcze?
Buty szosowe Shimano RC1 mają większa ilość odblaskowych elementów (niż XC1), co zwiększa naszą widoczność na szosie i bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Z kolei buty MTB, czyli XC1 zostały wzmocnione w okolicy palców i pięt, aby nie zniszczyły się od chodzenia po grząskiej ziemi, czy podczas ocierania się o kamienie podczas stawiania kroków w skalistym terenie.
Warto też dodać, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom oraz sportowemu wyglądowi prezentowane modele sprawiają wrażenie butów z ,,wyższej półki”. Oczywiście efektywność pedałowania i precyzja dopasowania do stopy będą tu niższe, niż w modelach wyścigowych, jednak w amatorskim obuwiu nie to jest kluczowe. Tutaj liczy się prosta konstrukcja, trwałość i wygoda, co bez wątpienia w RC1 i XC1 otrzymujemy. Do tego cena jest nieporównywalnie bardziej przystępna.
Sugerowane ceny detaliczne:
Shimano RC1 - 334 zł
Shimano XC1 - 334 zł
Strona producenta: bike.shimano.com/pl-PL
Zobacz też: